Domácnost

Prvňáci se do školy neženou


Bývávaly doby, kdy nastupovaly do školy i děti, kterým bylo šest až na podzim nebo dokonce v zimě. Zásadní změna nastala v sedmdesátých letech minulého století. Uskutečnila se reforma, jíž se říkalo vzdělávací, výuka se rázem stala náročnější – pamětníci jistě vzpomenou na množinovou matematickou euforii, a děti začaly mít ve škole problémy. Rodiče pak hledali možnosti, jak to zařídit, aby svoje potomky ještě o rok uchránili od stresů.

Odklad má pětina dětí
Děti mohou jít do školy o rok později, než by podle zákona měly. Tyto odklady školní docházky mají u nás v poslední době vzestupnou tendenci. Svědčí o tom statistická čísla: V roce 2000 mohlo jít o rok později do školy 22,4 procenta nově přijatých dětí, v roce 2006 už to bylo 23,1 procenta.

Kdo může dostat odklad
Poskytuje ho ředitel školy na doporučení dětského lékaře nebo pedagogicko-psychologické poradny. V každém případě ovšem předchází zápis dítěte do školy, který probíhá obvykle v době od 15. ledna do 15. února toho roku, ve kterém má dítě zahájit školní docházku.

P.S.: Jsou i výjimky – Jsou ovšem i děti, které jdou do školy ještě dříve, než je jim šest let. Statistiky uvádějí, že i takových přibývá. Zatímco ve školním roce 2000/01 jich bylo 0,7 procenta, v loňském roce se počet dětí, které šly do školy před svým šestým rokem zdvojnásobil.

Máte zkušenosti s odkladem školní docházky u svých dětí? Byl odklad dobrým nebo špatným rozhodnutím? Poslali byste svoje dítě do školy dřív než v šesti letech?

   
09.01.2008 - Dům a byt - autor: Táňa Pikartová

Další příspěvky

Komentáře:

  1. avatar
    [57] walkyra [*]

    v březnu bude klukovi 6 let a odklad by mu asi taky neprospěl, do školy se už těší a bude tam mít stejně staré kamarády.

    superkarma: 0 10.01.2008, 22:27:50
  2. avatar
    [54] tomdajsová [*]

    Moje deti sly o rok pozdeji uz kvuli tomu,ze se narodili v listopadu

    superkarma: 0 10.01.2008, 13:10:21
  3. avatar
    [53] risina [*]

    wich: Taky říkám tiskace/psace .

    superkarma: 0 09.01.2008, 23:22:17
  4. avatar
    [52] MEK [*]

    moje děti odklad neměli,sice syn byl čertík bertík(dnes se tomu říká hyperaktivní dítě),ale ve škole se zklidnil,dcerka byla v pohodičce

    superkarma: 0 09.01.2008, 22:10:13
  5. avatar
    [49] Ťapina [*]

    wich: Tak z Ruska by to k nám bylo trošku daleko

    superkarma: 0 09.01.2008, 15:17:53
  6. avatar
    [48] Petunie [*]

    Tiskace, psace, hladce, obrace..

    superkarma: 0 09.01.2008, 14:58:37
  7. [47] peskovka [*]

    Myslím že odklad nástupu do školy má v určitých případech svůj smysl sama si někdy říkám jestli jsme dceru neměli dát o rok dýl ale naštěstí to zvládá

    superkarma: 0 09.01.2008, 14:36:17
  8. avatar
    [46] vikina [*]

    můj syn šel do l. třídy až v 7 letech - logopedie, zkrácená uzdička pod jazykem-a o nic jsme nepřišli.

    superkarma: 0 09.01.2008, 14:17:22
  9. avatar
    [45] wich [*]

    Andula: Myslím, že kdybych psala rozložitě o ADHD, PAS atd., většině lidem to nebude jasné stejně tak, jako maminkám v poradně. Jednodušší je to přirovnat k hyper/hypoaktivitě, zvlášť, pokud šlo o rozdíl mezi LMD a SPU

    superkarma: 0 09.01.2008, 13:39:32
  10. avatar
    [44] Meander [*]

    wich: Tiskace a psace říkám taky. Jestli ono to nebude původem.

    superkarma: 0 09.01.2008, 13:30:46
  11. avatar
    [43] Andula [*]

    wich: LMD není hyperaktivita, toje zjendodušené - přesnější by asi bylo říct, že LMD je porucha chování, k níž se někdy, často přidružuje poruch apozornosti a hypo nebo hyperaktivita - porucha pozornosti s hyperaktivitvou je pak ADHD. ADHD jako syndrom můe doprovázet i některé jiné problmy, jako je třeba autismus.
    Bambína: taky si nemyslím, že by kvůli tomuhle měl mít ve škole potíže s pozorností, to umí skoro všechny děti

    superkarma: 0 09.01.2008, 13:29:39
  12. avatar
    [42] wich [*]

    Ťapina: tiskace psace.... Když jsem to slyšela poprvé, myslela jsem, že je to deformace češtiny profesorky ruštiny původem napůl ruským. A teď vidím, že takhle někdo fakt mluví

    superkarma: 0 09.01.2008, 13:26:05
  13. avatar
    [41] wich [*]

    Bambína: Vůbec jsi nepochopila význam opatření "odklad školní docházky".

    superkarma: 0 09.01.2008, 13:21:27
  14. avatar
    [40] OlgaMarie [*]

    Dřív bych dítě do školy nedala.Vše má svůj čas.

    superkarma: 0 09.01.2008, 12:39:26
  15. avatar
    [39] kačinka [*]

    Mladší synek je říjnový, takže šel tak jak měl, ale starší je v červnu + dysgrafik + porucha soustředění (ta mu vydržela do teď, už je na gymplu) tak šel v sedmi. A i tak mám pocit, že to bylo brzo.

    superkarma: 0 09.01.2008, 12:08:11
  16. avatar
    [38] Bambína [*]

    vlskorepa: Chce to trpělivost, znám vědce který také špatně vyslovuje,zajímavé že v psaní se nesplete, ale hlavu má geniální.

    superkarma: 0 09.01.2008, 12:07:37
  17. avatar
    [37] Bambína [*]

    Lesana: Máš pravdu, hodně záleží na učitelce. Tato diskuze je na dlouhé lokte. Nedá se vše vypsat.

    superkarma: 0 09.01.2008, 12:03:20
  18. avatar
    [36] Modré z nebe [*]

    vlskorepa: Tak hodně štěstí a trpělivosti!

    superkarma: 0 09.01.2008, 12:01:35
  19. avatar
    [35] vlskorepa [*]

    Mému synovi bude příští rok šest a od září by měl jít do školy. Budeme mít odklad určitě a to kvůli řeči, nemůžeme zlomit zásadní písmenko K. Byli jsme i na vyšetření patra, ale vše je v pohodě. Kromě K neumíme samozřejmě G, R. Ř a občas někce i L, S. Písmenko K trénujeme každý den, a to za pomocí špachlte synovi tlačím jazyk do krku a on při tom říká TA,TA,TA. Prý z toho bude KA,KA,KA. Lepší se to, ale není to ono. Tak doufám, že to dohoníme a půjdeme do školy v 7letech.

    superkarma: 0 09.01.2008, 11:58:34
  20. avatar
    [34] Modré z nebe [*]

    Mánička: Můj syn je taky číslo. I u sledování či čtení pohádek sebou musí mrskat. Paní učitelka by byla asi ráda, kdyby měla vyučovat hopsající neposednou lavici ... protože hlavu nad ní by sotva našla

    superkarma: 0 09.01.2008, 11:50:57
  21. avatar
    [33] Lesana [*]

    Bambína: s tím, že vnuk bude vyrušovat a zanevře na školu, když umí počítat a podepsat se, bych to neviděla tak černě. Holka taky před nástupem do školy uměla sčítat - odčítat do těch dvaceti určitě, četla, tiskace psala... a stejně ve škole nezlobí a nenudí se. Prostě je učitelka dokáže zaujmout. Jednak kromě češtiny a matiky mají taky hudební výchovu, tělocvik, svět práce, dramatickou výchovu, informatiku, prvouku a angličtinu - takže krom toho, co umí, se učí i věci, které zatím neumí. Jednak i to, co umí, dělají tak, že ji to zaujme, v češtině třeba krom čtení a psaní taky písmenka kreslí, modelují, staví z různých materiálů, luští křížovky, hrají slovní kopanou, dělají úkoly ve skupinách, vypráví si, dělají uvolňovací cvičení na ruce (aktivně jsem se zajímala, neb moje holka ty cviky potřebuje... a dozvěděla jsem se, že ji mám nechat žít, že naopak ve třídě patří mezi ty lepší...), holka dobrovolně dělá úkoly navíc... Prostě ve škole se toho dělá daleko víc, než že by se jen četlo, psalo a počítalo ;o) BTW zlobit a zanevřít na školu může i dítě, které při nástupu do školy prd umí. Tohle bych řekla, že spíš záleží na učitelce, nakolik dokáže děti zaujmout a nadchnout pro školu a učení

    superkarma: 0 09.01.2008, 11:49:28
  22. avatar
    [32] Modré z nebe [*]

    Mánička: Pravda, na podzim pářící se páry to mají ještě horší. My máme kluka nar. na konci května a i tak, jak ho tak sleduju, není co řešit. Musí si holt na školní lavici ještě počkat.

    superkarma: 0 09.01.2008, 11:48:30

Další příspěvky

Z předchozí stránky:

  1. avatar
    [31] Mánička [*]

    Modré z nebe: jak v létě? Na to správný dilema je potřeba pářit se na podzim... vychází letní děti

    superkarma: 0 09.01.2008, 11:45:10
  2. avatar
    [30] Mánička [*]

    Meander: no snad ne . Ale pohled na 5.5 letého syna, který si je schopen zout boty, pak je uklidit do botníku, vyndat je a znovu si je obout si nejsem tak jistá, jestli bychom to všichni přežili ve zdraví

    superkarma: 0 09.01.2008, 11:44:16
  3. avatar
    [29] Modré z nebe [*]

    Meander: Nojo, i zvířata se páří na jaře . Já se tehdy pářila v létě a bumho - dilema je na světě. Moje švagrová má obě děti prosincové a je vysmátá ... vánoční a narozeninové výdaje jí ovšem ničí

    superkarma: 0 09.01.2008, 11:36:02
  4. avatar
    [28] Modré z nebe [*]

    Bambína: Máš pravdu, je to tak.

    superkarma: 0 09.01.2008, 11:32:52
  5. avatar
    [27] Meander [*]

    Mánička: Jdi jednoznačně nezodpovědná matka.

    Mno, a proč bys je do školy nedala? Snad nemají být po kom blbé.

    superkarma: 0 09.01.2008, 11:30:15
  6. avatar
    [26] Mánička [*]

    Meander: Ťapina: si z toho děláte el, ale já si trapně obě děti pořídila kolem půlky prázdnin... teď budu dvakrát řešit, jestli je do školy v šesti dám nebo ne... kurnik, proč to moje rodičovství nebylo trochu plánovanější

    superkarma: 0 09.01.2008, 11:28:13
  7. avatar
    [25] Bambína [*]

    Modré z nebe: Chtěla jsem říct, že je to individuální,každá matka své dítě zná a ví co je pro něj to lepší.Vracet se do školičky také není dobré,to vím.

    superkarma: 0 09.01.2008, 11:26:45
  8. avatar
    [24] Meander [*]

    Ťapina: Já jsem to každopádně s tím, co mě živí, vyhrála. Nemusím na tužku ani sáhnout a na compu si píšu i seznamy nákupů

    superkarma: 0 09.01.2008, 11:24:04
  9. avatar
    [23] Ťapina [*]

    Meander: Kdo ví, co je čím určené

    superkarma: 0 09.01.2008, 11:22:11
  10. avatar
    [22] Meander [*]

    Ťapina: Takže sis vlastně zvolila obor adekvátně k písmu.

    superkarma: 0 09.01.2008, 11:20:12
  11. avatar
    [21] Ťapina [*]

    Já jsem se narodila na podzim, takže do školy jsem šla až skoro v sedmi, tenkrát byla nějaká ta podmínka, že se může nastoupit po 6. narozeninách. Číst jsem uměla, psát tiskace taky, nudila jsem se, a psát čitelně psace neumím stejně dodnes, akorát dneska už se tomu říká "doktorské písmo"

    superkarma: 0 09.01.2008, 11:15:41
  12. avatar
    [20] Modré z nebe [*]

    Bambína: Nic není prý pro dítě horší, než vracet se ze školy zpět do školky. Odklad pro bystré ZRALÉ děti je samozřejmě nesmysl, s tím souhlasím, ale nepošlu dítě do školy s tím, že vím, že nevydrží 45 minut sedět.

    superkarma: 0 09.01.2008, 10:59:56
  13. avatar
    [19] Bambína [*]

    Nesouhlasím s odkladem dětí do školy.Když pozoruji moje vnoučata tak si myslím že jsou na to připravené.Dnešní děti jsou vyspělejší a je to také individuální,u každého dítěte je to jiné.Já jsem pro zkusit to a když to nejde,vždy může první třídu opustit a vrátit se za rok.To je můj názor.Můj pětiletý vnuk se podepíše,zná číslice a počítat do dvaceti,bude mít problémy ve škole s pozorností,bude si říkat, já to znám a nebude dávat pozor a bude vyrušovat. Učitelka ho párkrát napomene a on zanevře na školu. Nechala bych všechno na škole,musí znát jen základ a dost.

    superkarma: 0 09.01.2008, 10:55:44
  14. avatar
    [18] Meander [*]

    Z poloviny první třídy jsem měla jít do druhé, neb číst, psát a počítat jsem uměla a ve škole spala. Máti to nedovolila a dodnes nevím, co ji k tomu vedlo.

    superkarma: 0 09.01.2008, 10:54:21
  15. avatar
    [17] Modré z nebe [*]

    Výborné téma! Redakci děkuju . Právě odklad nyní řešíme. Synovi bude 6 na konci května. Je to chytrej, bystrej kluk, bohužel - je stavu být pozorný max. 15 minut. Je rozlítanej až hrůza. Paní doktorka můj záměr odložit jeho nástup do školy schválila. Prý dle posledních výzkumů jsou holčičky zralé na školu již v 6 letech, ale kluci až v 6,5 letech. Jsem za to ráda, neboť moje máma pro odklad není ... "jako by byl nějakej debil" - říkává. Ale já nechci nic uspěchat.

    superkarma: 0 09.01.2008, 10:12:54
  16. avatar
    [16] Amálie [*]

    wich: Kamarádka psala seminárku o EEG bio feed back metodě, mají docela zajímavé výsledky.

    superkarma: 0 09.01.2008, 09:47:03
  17. avatar
    [15] wich [*]

    Amálie: Komplikace u porodu jsou jedny z nejčastějších příčin těchto problémů .

    superkarma: 0 09.01.2008, 09:38:51
  18. avatar
    [14] Amálie [*]

    wich: Já vím, jak se to třídilo tehndy i dnes i že to u bráchy způsobil dlouhý porod, přidušení a těžká novorozenecká žloutenka

    superkarma: 0 09.01.2008, 09:30:46
  19. avatar
    [13] JanaVi [*]

    kubalova: to je přesně moje zkušenost, děti šly do školy normálně, ale měly spolužáky o dost starší a samozřejmě větší a vyspělejší. Připadalo mi to divné

    superkarma: 0 09.01.2008, 09:23:52
  20. avatar
    [12] kubalova [*]

    Moje starší šla do školy normálně, je březnová.Ale 80%dětí ve třídě bylo o rok i o dva starších.Na známkách to znát nebylo, ale ladacos jí "docvaklo" o ten rok později než spolužákům. Srovnalo se to asi v páté třídě.Malá jde k zápisu nyní.Je zářiová(měla být listopadová),takže mohla už loni.Je to hyperaktivní nespavec a od září si neuvěřitelně hraje, což by ve škole asi tolik nešlo.Taky konečně vidím pokrok v udržení pozornosti. Ale na druhou stranu je velmi chytrá a začínám mít pocit,že ten půlrok do léta se bude ve školce trochu nudit.Má sice dost kroužků, ale vidím na ní, že chce a potřebuje víc.....Takže vlastně nevím, jestli je dobře, že je ještě ve školce.Pro ní by bylo ideální, kdyby školní rok začínal v lednu.

    superkarma: 0 09.01.2008, 09:12:48
  21. [11] Besinka [*]

    Odklad školní docházky jsem zažila u dcery,je narozená v říjnu,myslím si že nic neztratila,naopak jí to prospělo.Vycházeli ze školy ve 14 letech,což si myslím že nebyla do života ještě moc připravená.Ten rok byl u dcery přece jenom znát.Dítě bych do školy před šestým rokem nedala,mají teď moc učení,je na ně kladen velký nátlak,vidím to u vnučky s kterou se teď musím učit.Je to hrůza

    superkarma: 0 09.01.2008, 09:08:28
  22. avatar
    [10] wich [*]

    Amálie: LMD nejsou dyslexie a dysgrafie. Lidi si to hodně pletou, protože jim to v PPP často špatně vysvětlí, tak to sem napíšu. Zatímco LMD (lehká mozková dysfunkce) nebo dnes spíše používaný sy. ADHD je o hyperaktivitě. K té se může přidružit některá ze samostatných specifických poruch učení (dyslexie, dysortografie, dysmuzie, dyspinxie...). LMD je o chování, SPU jsou o učení.

    superkarma: 0 09.01.2008, 08:58:19
  23. avatar
    [9] Amálie [*]

    Už takhle jsem se ve škole docela nudila, ještě jít tak o rok později Odklad měl brácha kvůli LMD (dyslexie, dysgrafie) a byl to boj. Dle mého měl jít do školy hned, neb čím byl starší, tím byl fyzicky aktivnější, nikoli zvládnutelnější A třeba v matice exceloval.

    superkarma: 0 09.01.2008, 08:44:17
  24. avatar
    [7] Májík [*]

    Když jsem chodila na základku,nepamatuju si,že by se v té době tak mohutně dávaly odklady jako v současnosti, "o rok později" šli akorát ti "podzimoví". Já jsem narozená v červnu a stejně jsem se ve škole nudila,jít ještě o rok později,tak tam ze mě asi zešílí. A to se za mě končila s docházkou v osmičce, teď to maj do devítky,takže střední školu někteří vychází ve 20 letech a výš,no to teda nevím

    superkarma: 0 09.01.2008, 08:10:59
  25. avatar
    [6] kareta [*]

    reditelka: my měli ve třídě spolužáky víc jak rok od sebe- ty podzimní- září- říjen. Ale až na střední. Odklad ani jeden. Myslím si, že odkladů je zbytečně moc.

    superkarma: 0 09.01.2008, 08:06:26
  26. avatar
    [5] reditelka [*]

    Mám zkušenost, že řadě letních dětí, tj. květen - srpen, odklad ŠD prospívá - většinou chlapcům. Protože je nutno brát v potaz, že ve třídě je pak řada víc jak o rok starších dětí - děti s odkladem z předešlého roku a děti narozené na podzim. Mladší dítě se pak často hůř prosazuje, starší jsou zralejší. Ale je to nutno posoudit individuálně.

    superkarma: 0 09.01.2008, 08:01:30
  27. avatar
    [4] kareta [*]

    Já i syn jsme prosincoví, takže "o rok později", což ale není odklad. Dcera je v září, zkusím ji dát v 5ti- kvůli 3 týdnům ji nenechám zbytečně ve školce- ušikanovala by je tam Uvidíme, co řeknou v PPP.

    superkarma: 0 09.01.2008, 07:56:14
  28. avatar
    [3] gerda [*]

    máme to v rodině. Vnuk jde letos k zápisu a nastoupí o rok později - kvůli hyperaktivitě, nesoustředěnosti a nezralosti. Kluk jako pořízek, ale pozornost neudrží, trápil by se tam sám a učitelka by z něj byla nešťastná. Věřím, že mu to prospěje.

    superkarma: 0 09.01.2008, 06:37:52
  29. avatar
    [2] Petunie [*]

    Do školy jsem šla v šesti a příšerně jsem se tam nudila...

    superkarma: 0 09.01.2008, 01:11:53
  30. [1] ajme [*]

    Dřív než v šesti letech bych to neudělala.Mám zkušenosti od známých i v rodině,že děti,které šly o rok později se lépe učily a více soustředily.Já osobně jsem šla o rok později kvůli tomu,že jsem byla narozena až v říjnu.Dříve to tak bylo.Kdo nebyl narozen do konce prázdnin,mohl ale nemusel v tom roce jít,aniž by muselo být doporučení lékaře.Moje děti šly v šesti,ale jsem pro ten odklad,hlavně u dětí narozených až v létě nebo déle,ty bych hned ten rok neposlala.Nic jim neuteče,když si užijí déle bezstarostného dětství.Ale stejně záleží na jedinci,někteří jsou ještě hraví,někteří zase už dost vyspělí.Nejvíc snad své děti znají rodiče,tak bych to nechala na nich,kdy si dítě pošlou.Myslím,že je nejlepší,aby jim bylo šest nejdéle na jaře,mají-li jít toho roku do školy.

    superkarma: 0 09.01.2008, 00:52:44

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Náš tip

Doporučujeme