.

Prozkoumali jsme pražské podzemí!

Cestování

Prozkoumali jsme pražské podzemí!

Je to 90 kilometrů podzemních chodeb pod naší metropolí, které byly vybudované jako úložiště inženýrských sítí. Jak to tam vypadá, jsem byla zjistit s kolegyní Klárou. Budete-li chtít podniknout netypický výlet s dětmi (nebo i bez), vřele vám ho doporučuji.   

V kolektorech jsme jednoznačná evropská jednička. Žádné jiné evropské město nemá tak důmyslně a precizně vypracované podzemní chodby pro uložení inženýrských sítí jako Praha.

k

Nekonečné všemožně se větvící tunely ztrácející se ve tmě jsou protkané kabely a potrubími jako stále tepajícím žilním systémem. Teplá a studená voda, plyn, telefon, internet... Prostředí amerického hororu, ještě chybí zmutovaný obří potkan.

Na prohlídku pražských kolektorů jsem přišla ve staré bundě, odrbaných džínech a teniskách. Ono spustit se do 30 metrů hluboké šachty a prolézat několik kilometrů temných chodeb pod Prahou po sportovním přímo volá. Ze zdí sálá chlad (proti kterému si ale můžete zapůjčit před prohlídkou teplou erární bundu; slušivou zelenou helmu pak vyfasujete povinně), občas narazíte i na podivný krápníček, ozvěna klapotu podrážek umocňuje pocit stísněnosti. Ale hezky od počátku:

fw

Když vejdete do jednoho ze secesních domů v centru metropole, ani vás nenapadne, že se v jeho sklepení nachází centrum pražských kolektorů. Na první pohled to zde vypadá jako policejní dispečink. Několik monitorů podává nepřetržitě hlášení o stavu podzemí, teplotě, pohybu, poruchách. Před vstupem do nitra chodeb si zde také vyslechnete asi 20minutový výklad, který vás seznámí s fakty. Například uslyšíte to, že nejstarší kolektory vznikly v Londýně koncem 19. století, pražské kolektory se začaly budovat v roce 1968 a v současnosti měří skoro 90 kilometrů.

Po výkladu vás čeká důlní výtah, který s vámi zastaví ve 40metrové hloubce pod pražskými chodníky, a žlutý vláček, který vás odveze asi 300 metrů do hlavního kolektoru, kde začíná prohlídka s průvodcem.

r

První trasa vede na Ovocný trh. Druhá trasa končí na Karlově nebo Václavském náměstí. Největší oblibu si ale získala takzvaná Královská cesta, jež ústí v Celetné ulici. Ta je velmi atraktivní, možná právě proto, že nabízí různé dobrodružné překážky v podobě zdolávání žebříků či zúžených prostor... Poslední, čtvrtá trasa je pro fyzicky zdatnější jedince a končí u Slovanského domu.

Jaký to má smysl?

Velký. Inženýrské sítě jsou kdykoli přístupné opravám bez nutnosti výkopů na chodníku či ulici. Jejich stav je navíc stále monitorovaný. V kolektorech jsme tak dobří, že podle těch pražských nyní vymýšlejí v Německu jednotné předpisy pro celou Evropskou unii.

Výlet v duchu takzvané zážitkové turistiky se povedl. Kdyby vás napadlo nás s Klárkou následovat, je potřeba se k návštěvě nejprve objednat. Domluvíte si požadovanou trasu i termín návštěvy. Návštěvní dny jsou ve středu a v sobotu. Dokonce můžete prohlídku kolektorů někomu darovat formou poukazu, které tady nabízejí. Vše potřebné se dozvíte na www.kolektory.cz.

   
07.04.2010 - Doma - autor: Simona Škodáková

Komentáře:

  1. avatar
    [2] Linde [*]

    ještě jsem v nich nebyla, ale často jsem sledovala na ČT1 pořad "Podzemní Čechy", který se jimi také zabýval Sml36, i ten pořad byl jako fajn prohlídka.

    superkarma: 0 07.04.2010, 20:32:42
  2. avatar
    [1] Zázvorka [*]

    Ani jsem nevěděla, že jsou tyto podzemní prostory přístupné! díky!

    superkarma: 0 07.04.2010, 12:50:54

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Náš tip

Doporučujeme