Vnímáte ve svém těle napětí? Bolívá vás hlava? Jste podrážděná? Jste náchylná ke konfliktům? Máte někdy poruchy spánku? Snadněji se unavíte? Máte pocit duševního rozladění, úzkosti, nepohody?

Pak pravděpodobně trpíte stresem buď aktuálním, nebo i chronickým. Mnoho lidí se v podobném rozpoložení nalézá dlouhodobě a považují tuto situaci za normu a pomalu zapomínají, že je možné cítit se příjemně, vyrovnaně, v harmonii.

Napadlo vás, že  byste své negativní prožívání chtěla změnit, a nevíte vlastně jak? Tak si pojďme povídat o stresu – co je to a jak na něj.

Stresová reakce organismu je starší než lidstvo samo. Organismus reaguje na jakoukoliv výrazně působící zátěž. Při stresu se uplatňují vývojově staré mechanismy, které umožňují přežití organismu vystaveného nebezpečí. Člověk, ale i zvíře, když se dostane do stavu ohrožení, aktivuje svůj obranný mechanismus – nadledvinky vyplavují adrenalin a noradrenalin, zrychlí se tepová a dechová frekvence, vyplavují se energetické zásoby cukru a tuku, zvyšuje se práh bolestivosti, několikanásobně stoupá spotřeba vitamínu C.

V průběhu století se výrazně změnily podmínky, ve kterých žijeme, a tak nás již tolik přímo neohrožují přírodní podmínky či zvířecí predátoři. Spíše vnímáme ohrožení na rovině psychického bytí, vnímáme ohrožení našeho ega, životní situace neodpovídá naší představě o tom, jaké jsme, jak by se daná situace měla vyvíjet či jak by se druhý měl k nám chovat.
Situace, ve kterých lidé prožívají stres, ohrožují často jejich představu o tom, že musí všechno stihnout, že jsou výkonnější než efektivně fungující robot, že musí být milováni a respektováni všemi, které potkají, že musí splnit očekávání svého okolí. Tyto představy nemusíme mít plně ve vědomí. Čím více jsou zasunuty do podvědomí, tím větší mají moc nad námi. Zastavte se na chvíli a zamyslete se, ve kterých situacích se vás tyto představy týkají.
Radox
V takových situacích často lidé volí únikové obranné mechanismy - například různé formy agrese, která nemusí mít podobu fyzického zničení „nepřítele“,  ale stačí myšlenkové znehodnocení toho „nepřítele“ - například: „Ta prodavačka je úplně pitomá!“, „Šéfové chybí kolečko v hlavě…“, „Bývalý milenec je nepovedená mutace chlapa!“ Poctivější přístup je podívat se do nás samých, kde se cítíme ohrožené, co v nás ta situace zpochybňuje.
Někteří lidé se snaží stres zahnat dalšími neefektivními způsoby jako je například přejídání, kouření, alkohol či vybití si svého vzteku na nejbližších lidech.

Jak tedy efektivně na stres a jak mu předcházet?

Velmi důležitou roli při zvládání náročných životních situací hraje náš vztah k sobě samým, jak se máme rády takové, jaké jsme. Můžete si otestovat sami sebe tak, že si stoupnete před velké zrcadlo a vnímáte, jak se cítíte, co cítíte v těle. Cítíte se příjemně, nebo vnímáte úzkost, napětí někde kolem srdce? Co se děje ve vašem těle? Jste sama sobě oporou? Můžete se na sebe usmát a slíbit si, že se o sebe dobře a s láskou postaráte?

První pomoc při akutním stresu je tedy to, že se zastavíte a věnujete si pozornost. V běhu pracovního dne to může být chvilka o samotě u okna, kdy zaměříte pozornost na dech, můžete jej prohloubit a vnímat, jak nám přináší harmonii a sílu. Když se vám podaří na tváři vyloudit úsměv, máte skoro vyhráno.

Je dobré udělat si radost, vymezit si čas sama pro sebe, zajít ke kosmetičce, k masérovi a nechat o sebe pečovat, dopřát si vonnou koupel při svíčkách…

Kde v těle cítíte stres?

Nejčastěji ho ženy vnímají v okolí srdce, žaludku, ale také jako stažení hrdla či ztuhnutí šíje… To svědčí o tom, že se jedná o tělesnou reakci na vnímání reality, na naše myšlenky. Proto je velmi důležité umožnit tělu odplavit všechny ty tělu škodlivé látky aktivním pohybem. Pro aktuální zbavení se napětí je velmi přirozený běh. Pro navození příjemné harmonie těla a duše můžu doporučit pohyb při hudbě, tanec. Sama si vyberte, jaký typ pohybu vám vyhovuje.

Techniky, jak zacházet se svým vnitřním světem, jsou méně známé, ale neméně důležité pro celkové zdraví. Královnou těchto technik je meditace. Velmi užitečné jsou i další techniky, mezi které patří například psychorelaxace, focusing a abreakce. O těchto technikách si povíme příště.

Autorka je psycholožka a psychoterapeutka
http://www.rovena.info/main.htm

Máte-li nějaký problém, nacházíte-li se v náročné životní situaci, padá na Vás jarní únava a chmurné nálady, obraťte se na odbornici! Paní Štěpánková Vám na Vaše vzkazy ráda odpoví on-line ve čtvrtek 15. 3. od 9:30. Napište jí už teď - VSTUPTE ZDE.

Reklama