Bulvár

Pronajmu svou dělohu

V minulém týdnu mě zaujal v televizi publicistický pořad, týkající se náhradních matek. Tyto matky odnosí ve svých dělohách děti, které pak „prodají“ ženám, jež děti mít nemohou. Dodnes na to téma myslím.

 

Co je to náhradní děloha?
Princip náhradní dělohy spočívá v přenesení uměle oplozeného vajíčka jedné ženy do dělohy ženy jiné. Náhradní matkou je tedy žena, která je ochotna přijmout do svého těla uměle oplodněné vajíčko jiné ženy, a po porodu jí dítě odevzdat. Tato náhradní nosička nemá s dítětem geneticky nic společného. Po porodu se náhradní matka dítěte zřekne a novorozenec je okamžitě adoptován „pravými biologickými rodiči“.

Téma, které řeším se sestrou, řeším ho s kolegyněmi v práci, řeším ho se svojí dcerou, matkou, tchyní, řeším ho i s manželem. Stále se nějak nedokážu smířit s myšlenkou, že se tady za tichého souhlasu „kupčí“ s dětmi.

děloha

„No jo,“ reaguje na to moje sestra. „Ale co bys dělala ty, kdybys nemohla mít děti? Já bych ho pro tebe klidně odnosila.“
Když o tom tak přemýšlím, já bych ho vlastně sestře odnosila taky. Ale cizí ženě? Dokázala bych se ho pak po porodu jen tak vzdát?

Surogační mateřství

Metoda náhradního neboli surogačního mateřství se provádí v Česku už pět let, ale teprve zhruba před dvěma lety se o ní začalo mluvit i oficiálně. Legislativa je však vůbec neřeší.
Stále u nás chybí jasně stanovené podmínky této „činnosti“.

Návrh nového občanského zákoníku České republiky  je k institutu náhradního - surogačního mateřství velmi skoupý. Stojí na zásadě, že  matkou dítěte je žena, která je porodila. /§ 721 

Návrh přesto však o náhradním mateřství hovoří. A to v  ustanovení § 751, které upravuje osvojení mezi příbuznými, kde se praví, že osvojení je vyloučeno mezi osobami spolu příbuznými v přímé linii a mezi sourozenci. To ovšem  neplatí v případě náhradního mateřství. Návrh tedy počítá s tím, že i „objednatelka“ - tj. poskytovatelka biologického materiálu, si bude muset následně dítě osvojit.

Ačkoliv v ČR není surogační mateřství upraveno, vychází se z toho, že je dovoleno, a v praxi je rovněž praktikováno.

Inzerce

Etik a teolog Marek Orko Vácha se mimo jiné v odvysílaném publicistickém pořadu vyjádřil těmito slovy: „Dost těžko si umím představit, že otěhotním, porodím, umyju se, odejdu pryč a dál mě to nezajímá. Degradujeme tady člověka na jakousi mašinu.“

Opravdu ho degradujeme? Ale co když tato „mašina“ pomůže nešťastnému páru, který nemůže mít vlastní děti, a ano, co si budeme nalhávat, pomůže i ženám ve svízelné finanční situaci. Ale nemůžu si pomoct, v tom případě to ve mně opět budí dojem obchodování.
Na webových stránkách nalézáme inzerce typu, kdy na jedné straně pár hledá ženu, která by mu odnosila dítě, vedle toho se tam nabízí ženy, které to dítě odnosí, a mezi nimi čteme inzerci: prodám auto, koupím chalupu…

Například ve Velké Británii je tento způsob hledání přes inzerát zakázán. U nás se to neřeší.

Jak to vypadá v praxi?

Pokud naleznete vhodnou nositelku, což není rozhodně jednoduché, poněvadž většinou se touto nabídkou zabývají ženy sociálně slabých vrstev a chabého vzdělání, výjimkou nejsou ani ženy živící se svým tělem. Pokud tedy najdete nositelku, pronájem její dělohy (příčí se mi říkat prodej miminka) vás vyjde zhruba na půl milionu. Najít si náhradní maminku je výhradně v rukou budoucích rodičů, ne gynekologa, neboť ten by tím porušil několik zákonů současně.  
U porodu mohou být všichni. Po narození proběhne soud, kde náhradní matka (nositelka) podepíše, že se dítěte vzdává a předává ho čekatelce (rodičům). Při tomto procesu však nesmí padnout zmínka o jakékoliv finanční částce, jedná se o „dar“.
Během těhotenství se obě strany dohodnou také na tom, že náhradní matce bude vyplácena jakási měsíční mzda, o kterou si řekne, na vitaminy, oblečení, návštěvy u lékaře a jiné věci spojené s těhotenstvím.

Jedná se o trestný čin?

O trestný čin jde ve chvíli, kdy se jedná o jakékoliv obchodování s dítětem, nebo cokoliv, co by obchodování připomínalo. Kdyby se ovšem vypracovala „nějaká smlouva“, která by byla předložena soudu, ten by ji mohl shledat v rozporu s dobrými mravy.

Je to jako začarovaný kruh. Ženy, které nemají dělohu nebo mají jiné závažné onemocnění, které jim neumožní donosit dítě, by byly jistě vděčné za jakoukoli právní úpravu tento „obchod“ umožňující. Ale jsou zde také obavy, co kdyby teoreticky mohly chtít své děti tímto způsobem i ženy, které si například nechtějí zničit postavu? V zahraničí je znám nejeden takový případ.

Závěrem

Neumím danou situaci objektivně zhodnotit. Děti mám, má je i moje sestra a moje kamarádky. Zeptala jsem se svého manžela, co by dělal, kdybychom nemohli mít děti, zda by souhlasil, že by nám dítě odnosila sestra nebo kamarádka. Kamarádku okamžitě zamítl, ale od sestry prý ano. Stejně tak bych já pomohla svojí sestře, ale... to říkám, protože to udělat nemusím. Co by se stalo, kdybych to miminko porodila, a pak se na něj podívala? Vzdala bych se ho? Nebo bych si za něj nechala zaplatit jako za nákup? Víc než pomoc by to pak připomínalo obchodní byznys.
Neuměla bych se k této problematice postavit čelem.

Ale co já, k tomuto problému by se měl postavit čelem stát, aby obě zúčastněné strany neměly pocit, že dělají něco, co se sice dělá, ale nemá… (nebo má?)

Zdroj informací: http://zdravotnickepravo.info/navrh-noveho-obcanskeho-zakoniku-a-surogacni-materstvi/
http://www.stream.cz/prima/soukroma-dramata/668090-soukroma-dramata-2012-10

   
14.03.2012 - Společnost - autor: Alexandra Stušková

Další příspěvky

Komentáře:

  1. [86] Saritka [*]

    Nedokážu si to nijak představitSml23

    superkarma: 0 18.03.2012, 13:43:53
  2. [85] Ei.lin [*]

    Osobně bych do pronájmu dělohy taky nešla, to dítě bych prostě nedala.

    A souhlasim s Rikinou. Když si vezmu nabourání umělejma hormonama před transferem, pak těhotenství, všechny ty možný problémy v jeho průběhu, únik platu (obzvlášť pošle -li lékař dotyčnou hned v počátku na rizkový, což zvlášť po umělym nebude rozhodně nijak výjimečný), a na závěr všechny rizika kolem porodu..... tak půl milionu je za to všechno ve výsledku směšně malá částka.

    superkarma: 1 15.03.2012, 21:08:41
  3. [84] Lydia001 [*]

    Myslím si, že je to velice riskantní!

    superkarma: 0 15.03.2012, 19:29:17
  4. [83] Reni [*]

    Nedovedu si to představit, vytvoří se cit maminky i k nenarozenému dítěti. Sml23

    superkarma: 0 14.03.2012, 21:12:48
  5. [82] doginka [*]

    Já jsem nedávno četla, že bud už to platí nebo že je to před schválením, že matkou bude už dárkyně vajíčka a né jako to bylo doposud -žena ,která donosí cizí embryo. Jsem rozhodně pro ,aby to bylo ochráněno zákonem.

    superkarma: 0 14.03.2012, 20:30:05
  6. avatar
    [81] ekleinovka [*]

    Andrea2509 — #16 Tak to jsi byla hodně odvážná.Já bych se k tomu odhodlala pro dceru,kdyby bylo třeba...nevím,je to každého věc.když je člověk zdravý,uvažuje jinak.Určitě se tím pomůže párům,kterým dítě dopřáno není...Když je vše ošetřeno po všech stránkách

    superkarma: 0 14.03.2012, 19:49:03
  7. avatar
    [80] Pentlička [*]

    Já jsem pro. Mělo by to být legální, aby se zabránilo jakémusi "černému trhu" a obchodování s dětmi.

    Jednou jsem viděla v Tv nějaký pořad, kde matka nabízela své dceři, která neměla dělohu, ale vaječníky jí normálně pracovaly, že za ni odnosí dítě. jenže to je nelegální, takže to nešlo. Moc mi bylo tehdy té dcery líto.

    superkarma: 0 14.03.2012, 19:41:43
  8. [79] Jala [*]

    Takovou situaci si neumím v reálu představit, i když na toto téma už viděla nějaký zahraniční film, dokonce to bylo v seriálu Zázraky života.

    Myslím ale, že se najdou ženy, které mohou toto v budoucnu mít jako zdroj obživy. Musí to být ale právně dost dobře ošetřené.

    superkarma: 0 14.03.2012, 19:32:23
  9. [78] dtcalounictvi [*]

    Když to pomůže rodině která nemůže mýt miminko tak proč neSml16

    superkarma: 0 14.03.2012, 19:26:58
  10. [77] Rikina [*]

    Nad tím "předáním dítka" se ani nezamýšlím, mně by vadilo už to "odnosit". Sml80 Těhotenství a porod není zas taková legrace, aby si to člověk chtěl dát párkrát za sebou jen tak pro plezír a pro peníze, mimochodem půl milionu mi teda přijde směšně málo. Leda by to bylo v EUR Sml57 v korunách to vůbec nestojí za to o tom uvažovat, to se dámy hodně podceňují, řekla bych. Sml57 A to nemluvím o ztrátě profesní, lidi si dneska berou dovolenou i na týdenní nachlazení, protože nemocenskou si nemůžou dovolit, takže pár měsíců na těhotenství a porod, to by byl drahej špás. Sml80 Takže osobně by mě ani nenapadlo o něčem takovém kdy uvažovat. Jestli se takhle někdo živí či přivydělává, tak mě to neuráží, jen se divím, že mu to stojí za to.

    superkarma: 2 14.03.2012, 17:01:36
  11. avatar
    [76] cicinka [*]

    Já bych to nedokázala právě kvůli těm citům. Vzpomínám jak jsem hodně prožívala svá těhotenství a pak ty první dny a týdny. To se nedá jen tak potlačit.

    superkarma: 0 14.03.2012, 16:37:10
  12. avatar
    [75] kometa [*]

    Jinak já jsem o tom velmi uvažovala, právě kvůli těm penězům, ale nevím jestli bych se toho dítěte vzdala. Těhotensví jsem měla tři a vždy jsme byla velmi emoční. Peníze bych potřebovala. Nepatřím k těm úplně sociálně splabším, ale zadluženi jsme až po uši. Jen nevím jak bych to vysvětlovala okolí asi bych musela odjet. Už bych to udělala, ale manžel s tím nesouhlasí

    Andrea2509 — #16 teda klobouk dolů jsi superSml67

    gaba23 — #4 já bych to zase dokázala udělat pro cizí a né pro bráchy. Nemohla bych se dívat na to jak vychovávají dítě, které jsem odnosila 9 měsíců

    superkarma: 0 14.03.2012, 16:13:25
  13. avatar
    [74] LudPa [*]

    Taky mám dvě dcery vyloženě zázrakem. Kdyby před 30 lety mi tohle někdo nabídl, uvažovala bych o tom a vážně.

    superkarma: 0 14.03.2012, 15:21:57
  14. avatar
    [73] kobližka [*]

    gaba23 — #69 Ano,máš pravdu - to se nám to mluví,když to nemusíme řešit.Já jen napsala,jak to mám já.

    superkarma: 0 14.03.2012, 15:05:32
  15. avatar
    [72] SNÍŽEK [*]

    tohle je dost nenormální situace,těžko pochopit ty lidi kteří se k ní v zoufalství uchylují.Normální žena si nechá dítě které porodí,nevzdala by se ho.Sml80

    superkarma: 0 14.03.2012, 14:59:37
  16. avatar
    [71] Krupová [*]

    Je to strašně složitá situace. Nevím, jestli bych to dokázala udělat i pro tu sestru.  Donosit možná, ale předat bez nároku asi ne. Každá jsme jiná. Já jsem nekuřačka a ona kouří jak Temelín. Asi by mi vadilo, kdybych k ní došla na návštěvu a ona by tam kouřila. Myslím, že i v rodině by to nedělalo dobrotu.

    superkarma: 0 14.03.2012, 14:49:53
  17. [70] Andrea2509 [*]

    hubajda — #51 Děkuji za vlídná slova, ji možná bolí to, že jsem jí nedokázala splnit její sny, ale mě hrozně trápí to, jak se pak ona zachovala ke mě. A upřimně - nevím jestli bych ještě jednou navrhla někomu něco podobného - nechci už prožít takovou situaci. A čím jsem starší - tím víc zjišťuji, že lidi opravdu umí hoooooodně ublížit.

    superkarma: 0 14.03.2012, 14:39:03
  18. avatar
    [69] gaba23 [*]

    kobližka — #65 jasan, jenže adopce je cizí vajíčko a spermie. A porozené dítě od někoho(což bych asi taky nechtěla, možná tak od sestry) je tvoje vajíčko a spermie manžela, takže kus tebe, i když z jiné dělohy.

    Já jsem vlastně proti, ale zase z druhé strany, když vidím bratra, co vše je schopen udělat pro to, aby měli dítě, je mi z toho smutno, že tak skvělí lidé nemohou.

    Myslím si, že nám se to "mluví" když máme své vlastní. Sml22

    1. na komentář reaguje kobližka — #73
    superkarma: 0 14.03.2012, 14:28:10
  19. avatar
    [68] hubajda [*]

    dadma — #66 presne tak to je to co jsem chtela rict

    superkarma: 0 14.03.2012, 14:27:52
  20. avatar
    [67] hubajda [*]

    Bébina — #60 myslim ze v dnesni dobe tez delaji hodne penize a kdyz by nahradni matce byla nabidnut celkem peknej obnost tak by to udelala ,tez mam dceru co ma douwnuv syndrom a dalsima potizema a pri prohlidkach nikdy nic spatne nebylo nikdo me nic nerekl az po narozeni jse na to prislo nekdy v 9 mesici ,nevim presne jak to je ale myslim si ze aj nahradni matka je umele oplodnena a to tez musi projit kontrolou nevim treba je to jinak

    superkarma: 0 14.03.2012, 14:24:29
  21. [66] dadma [*]

    Nevím jaké k tomu zaujmout stanovisko.Je to moc těžké.Ale některým chudým ženám, kterým nědělá porod problémy, peníze pomohou a ti co chtějí vlastní dítě ,tak těm také.Je to jedna z možností mít svoje dítě.Sice ho neporodím a ani nebudu kojit, ale má moje a manželovo geny.Samozřejmě by zde musela být taková legislativa,aby byly obě strany právně ošetřeny.

    1. na komentář reaguje hubajda — #68
    superkarma: 0 14.03.2012, 14:23:39
  22. avatar
    [65] kobližka [*]

    gaba23 — #55 Ale samozřejmě,k adopci přistupuju tak,že jsem to dítě neporodila,připustím si tu možnost,že prostě dítě mít nemohu.Ale nechtěla bych dítě,které mi porodí jiná žena.

    1. na komentář reaguje gaba23 — #69
    superkarma: 0 14.03.2012, 14:20:11
  23. [64] Bébina [*]

    hubajda — #57 Jenomze ona adopce ma sva velka rizika. Geny totiz muzou za tusim 80-90% osobnosti, vychova udela ten zbytek. Takze pokud ma adoptivni rodic smulu a adoptuje dite od nejakych nevzdelatelnych mene prispusobivych, muze sam byt vzorem cnosti a diteti se venovat sebevic, ale slusneho cloveka z nej nevychova.

    superkarma: 1 14.03.2012, 14:16:19
  24. avatar
    [63] kobližka [*]

    hubajda — #56 No,proto píšu o tom,že je potřeba uvážlivé a důkladné legislativy.

    superkarma: 0 14.03.2012, 14:16:13
  25. avatar
    [62] gaba23 [*]

    hubajda — #59 v pohodě Sml24

    superkarma: 0 14.03.2012, 14:15:43
  26. avatar
    [61] hubajda [*]

    [58 ty geny nekdy nejdou od obou treba  jdou jen od otce

    superkarma: 0 14.03.2012, 14:15:21

Další příspěvky

Z předchozí stránky:

  1. [60] Bébina [*]

    hubajda — #53 Na kurzy jsem chodila s pani, ktera uz doma mela zdrave dite. Vsechny testy vysly dobre, ze ma druhorozena dcera Downuv syndrom, se dozvedela v 32.tydnu tehotenstvi. A to prosim Doxnuv syndrom patri mezi ty vady, s kterymi se da jeste jakz takz zit. Pak jich je jeste mnoho a mnoho, ktere se zjistit nedaji a o kterych bezny clovek ani nevi. Pri umelem oplodneni se mozna vybiraji zrdavi jedinci, ale pri pronajmuti delohy ne, tam je par jasne dany. Nahradni matka vse dela pro penize, vetsinou je to nejaka zoufala osoba, ktera chce porodit a schrabnout prachy. Jiste by mela radost z toho, kdyby ji "pro jistotu" rezali bricho a tim ji vyradili na tydny z normalniho zivota a taky ji snizili pravdepodobnost, ze tuhle vydelecnou cinnost muze opakovat.

    1. na komentář reaguje hubajda — #67
    superkarma: 0 14.03.2012, 14:12:01
  2. avatar
    [59] hubajda [*]

    gaba23 — #55 omlouvam se nepatrilo to tobe byl to preklep

    1. na komentář reaguje gaba23 — #62
    superkarma: 0 14.03.2012, 14:11:14
  3. avatar
    [58] v.poho [*]

    hubajda — #56 Tomu se říká adopce. Náhradní matka je něco úplně jiného: především dítě má geny budoucích rodičů.

    superkarma: 1 14.03.2012, 14:10:56
  4. avatar
    [57] hubajda [*]

    gaba23 — #55 urcite by se naslo hodne paru co by si dite hned po narozeni vzalo je to tak jako adpoce ale bez dlouheho cekani a papirovani a nejistoty zda vubec dite dostanou

    1. na komentář reaguje Bébina — #64
    superkarma: 0 14.03.2012, 14:09:58
  5. avatar
    [56] hubajda [*]

    kobližka — #54 jen jsem chtela rict ze kdyz takova zena otehotni tak muze na urcitych strankach hned vyhledat par a dat jim dite a nenechavat to zajit az tak daleko urcite ta zena vi hned na zacatku ze to male nebude chtit bylo by to o moc lepsi nez toto co delaji

    1. na komentář reaguje v.poho — #58
    2. na komentář reaguje kobližka — #63
    superkarma: 0 14.03.2012, 14:08:09
  6. avatar
    [55] gaba23 [*]

    kobližka — #47 když adoptuješ dítě, přeci ho taky nenosíš pod srdcem, nemluvíš s ním devět měsíců atd. a přeci, když už se člověk rozhodne pro adopci, přijme dítě za vlastní a stane se matkou, i když ho neporodila. Sml80

    1. na komentář reaguje hubajda — #57
    2. na komentář reaguje hubajda — #59
    3. na komentář reaguje kobližka — #65
    superkarma: 2 14.03.2012, 14:06:00
  7. avatar
    [54] kobližka [*]

    hubajda — #50 Ale to,o čem píšeš,je něco jiného.Promiň.

    1. na komentář reaguje hubajda — #56
    superkarma: 0 14.03.2012, 14:01:15
  8. avatar
    [53] hubajda [*]

    Bébina — #52 ja kdyz jsem byla na umelem oplodneni tak pan doktor rikal ze se vybiraji jen ty nejlepsi a zdravi jedinci a myslim si ze kdyz se nahradni rodic bude met obavu ze spatneho porodu tak se prece da udelat cisar aby vse bylo v poradku ,nerikam ze by se to nemelo nejak zabezpecit jen jsem podotkla ze se delaji testy na vady a ze tam je male procento ze by se narodilo nemocne dite

    1. na komentář reaguje Bébina — #60
    superkarma: 0 14.03.2012, 14:01:09
  9. [52] Bébina [*]

    hubajda — #49 Zdaleka ne vsechny vady jdou urcit predem. A dite se muze poskodit i pri spatnem porodu. Kdo se pak o takove dite postara? Nahradni materstvi je na zaklade dobrovolnosti ze se nahradni matka ditete vzda a biologicka matka si ho osvoji. A kdyz biologicti rodice nebudou chtit prijmout tezce postizene dite a nahradni matka vubec nepocita s alternativou, ze by se o dite starala, co pak s nim? Budou si ho prehazovat jak horkou bramboru?

    1. na komentář reaguje hubajda — #53
    superkarma: 0 14.03.2012, 13:53:34
  10. avatar
    [51] hubajda [*]

    Andrea2509 — #41 ac vas neznam tak si vas vazim ja met takovou sousedku tak ji na rukou nosim takovych lidicek je malo jen nechapu tu sousedku ze se muze zlobit na vas udelala vse proto aby mela dite a proste ji nebylo prano ale nemuze vas obvinovat ze to nevyslo ,nemuze byt na 100%jista ze to klapne ja byla na umelem oplodneni nejprve to vypadalo nadejne a nakonec nic vim jake to je

    1. na komentář reaguje Andrea2509 — #70
    superkarma: 0 14.03.2012, 13:52:00
  11. avatar
    [50] hubajda [*]

    kobližka — #47 neni matka jako matka co ty matky kdyz porodi a hned to dite zabiji nebo to hodi nekde do kere nebylo by lepsi ho dat nahradni matce dite by zilo a nahradni rodina by byla stastna

    1. na komentář reaguje kobližka — #54
    superkarma: 0 14.03.2012, 13:46:59
  12. avatar
    [49] hubajda [*]

    Bébina — #45 behem tehotenstvi se delaji testy na vyvojove vady a pri umelem oplodneni se dela cela skala vysetreni aby se dite narodilo normalni je tam mala pravdepodobnost nechteneho ditete

    1. na komentář reaguje Bébina — #52
    superkarma: 0 14.03.2012, 13:41:29
  13. avatar
    [48] femme [*]

    vzhledem k tomu, že moje tři porody rozhodně nebyly procházka růžovým sadem, tak bych do toho nešla za žádnou cenu Sml24

    superkarma: 0 14.03.2012, 13:28:33
  14. avatar
    [47] kobližka [*]

    Už jen tahle tři slova v nadpisu článku mě nadzvedávají ze židle.Zrovna tak,jako si někdo něco takového může inzerovat.

    Mluvím,jako žena,která neměla problém otěhotnět a děti mít,ale mluvila bych tak i jako ta,která se neúspěšně pokouší o miminko.Vím,že žena,která marně touží po dítěti,udělá cokoliv,ale pro mě alternativa,že nějaká jiná žena donosí a porodí dítě z vajíčka mého i manželova,mi přijde absolutně nepřijatelná!Dnes už přece nikdo nepochybuje o tom,že těhotná žena získává velkou citovovou vazbu už i na miminko,které je teprve v děloze.Je to proti lidské přirozenosti,nosit v sobě devět měsíců dítě,milovat ho,mluvit s ním,prožívat s ním celou tu dobu,pak ho na objednávku porodit a následně odejít jako bych byla jen se slepým střevem.Mám možná špatný názor,ale pro mě je matka ta,která dítě nosí pod srdcem a pak ho taky porodí.Je to naprosto přirozený proces.Necítila bych se matkou,kdyby mě moje dítě,byť z mého a manželova vajíčka jiná žena odnosila a porodila.Přišlo by mě,že bych si ho mohla koupit někde supermarketu.Bojím se toho,že pokud to naše zákony neošetří,že se bude s dětmi na objednávku "kšeftovat".Já bych si raději vzala dítě z kojeneckého nebo dětského ústavu,ale tuhle alternativu "pronajaté dělohy" bych nemohla nikdy přijmout.

    1. na komentář reaguje hubajda — #50
    2. na komentář reaguje gaba23 — #55
    superkarma: 1 14.03.2012, 13:21:58
  15. [46] free [*]

    Tento způsob bych chápala jenom mezi matkou a dcerou, která nemůže donosit dítě.  Myslím, že jsem  o něčem podobném četla.

    superkarma: 0 14.03.2012, 13:06:48
  16. [45] Bébina [*]

    Taky mi vadi, ze neni nijak osetrene, co se stane, kdyz se narodi dite postizene. Kdo se o nej postara? Biologicti rodice, nebo nahradni matka? Kdyz biologicti rodice takove dite nebudou chtit, zustane nahradni matce, ktera ho ale vlastne vubec nechtela.

    1. na komentář reaguje hubajda — #49
    superkarma: 0 14.03.2012, 12:50:23
  17. [44] babočka12 [*]

    já osobně bych tohle nemohla udělat.když už bych pak cítila pohyby dítěte...dejte ho pak pryč.a pak cizí ženě?absolutně si to nedokážu představitSml15ne to bych já nemohla.pro svojí sestru ano.

    superkarma: 0 14.03.2012, 12:49:26
  18. [43] Bébina [*]

    Nikdy a za zadnych okolnosti bych tohle neudelala. Tehotenstvi nici zdravi i postavu a pak z toho nic nemit. Navic porodit a nemit dite, to musi byt pro zenu stres, i kdyz vi, do ceho jde. Kazdy vi, ze dite vnima uz v deloze. Co asi vyroste z ditete, jehoz matka je lhostejna k zivotu a nema k diteti co nosi zadny vztah?

    superkarma: 1 14.03.2012, 12:39:05
  19. [42] cilani [*]

    Já proti tomu nic nemám. Chápu i to, že náhradní nositelka dítěte chce zaplatit náklady ať už na oblečení, lepší stravu, ztrátu výdělku - když má rizikové těhotenství, změnu postavy.. Pro sestru bych to udělala zdarma. I když by to nebylo nejsnažší vzdát se pak dítěte, mohla bych se s ním vídat. Pro cizího - nevím jestli bych si k tomu dítěti nevytvořila vztah, který by mi bránil se jej pak vzdát, přece jen by to byla také má součást.

    superkarma: 0 14.03.2012, 12:37:01
  20. [41] Andrea2509 [*]

    My jsme se domluvily tak, že mi pouze opakuji pouze zaplatí vitamíny a léky na stimulaci - o jiné žádné peněžité odměně jsme nejednali.......možná si některé z Vás teď pomyslí, že jsem byla hloupá a najivní, ale chtěla jsem jim pomoci a tak jsem jednala podle svého srdce.......o tom, že to takhle dopadne ..............to mi by mě ani ve snu nenapadlo..........bohužel stalo se. Jinak té slečně to částečně platila pojišťovna a ona platila 130 tis.

    1. na komentář reaguje hubajda — #51
    superkarma: 0 14.03.2012, 12:29:42
  21. [40] Trefa [*]

    Trefa:kdybych byla mlada,tak bych uvazovala,ze nekomu pomohu.

    superkarma: 0 14.03.2012, 12:28:15
  22. avatar
    [39] zsuzsika [*]

    Jindriska8 — #38 pro dceru bych to udělalaSml22

    superkarma: 0 14.03.2012, 12:06:18
  23. avatar
    [38] Jindriska8 [*]

    V zahraničí donosila mimčo pro svou dceru maminka a hodně ji tím pomohla.Tak pro dceru bych to udělala.

    1. na komentář reaguje zsuzsika — #39
    superkarma: 0 14.03.2012, 11:38:11
  24. avatar
    [37] Suzanne [*]

    Jsem si téměř jistá, že odevzdat dítě po porodu by pro mě bylo větší trauma než dobrý pocit z pomoci či vydělaných peněz. Nikdy bych do toho tedy nešla. Ale druhým přeji, co jejich jest.

    superkarma: 1 14.03.2012, 11:36:31
  25. avatar
    [36] hubajda [*]

    Saturninka — #33 moc dobre vam rozumim jsem na tom podobne mam jednu dceru rozenou 1998 a moc touzim po druhem ale bohuzel muj zdravotni stav me to nedovoluje

    superkarma: 0 14.03.2012, 11:10:29
  26. [35] Karo Líná [*]

    Absolutně si nedovedu představit, že bych 9 měsíců byla těhotná, porodila a pak to někomu dala. Takže nikdy.

    superkarma: 1 14.03.2012, 10:49:56
  27. avatar
    [34] Saturninka [*]

    Oprava - byl oto v roce 1998, v 1999 se mi narodila dcerka.

    superkarma: 0 14.03.2012, 10:35:45
  28. avatar
    [33] Saturninka [*]

    Ano, udělala. Tedy dnes už na to nemám pevné zdraví a věk, ale před lety ano. Také jsem byla v situaci, kdy mi lékaři řekli, že už NIKDY nebudu mít další dítě - nebyl problém otěhotnět, naopak, ale selhávala mi játra hned v počátcích těhu. Jedna klinika v Brně mi už tehdy v roce 1999 naznačila, že "za peníze v Praze dům", i jsme uvažovali, že bychom do náhradní matky šli, ale právě to neošetření zákonem nás odradilo - jak bychom se vyrovnávali s tím, kdyby naše dítě, náš genetický materiál odmítla nakonec náhradní matka  předat nám.... Vše se vyřešil osamo - donosila jsem dcerku sama na třetí pokus, aniž by mi játra selhala.

    Ale právě proto, že jsem věděla, jaká je to bezmoc, když žena nemůže mít děti, věděla jsme, že kdyby mneněkdo oslovil, udělám to pro něj...

    1. na komentář reaguje hubajda — #36
    superkarma: 0 14.03.2012, 10:34:28
  29. [32] magic11 [*]

    Pro sestru bych to udělala a doufám, že i ona pro mě, ale pro cizí a od cizího nee, jen takhle mám jistotu, že o to miminko v bříšku bude dobře a zodpovědně postaráno celých 9 měsíců. Jinak bych do toho nešla (a naštěstí to nemusíme ani jedna se ségrou řešit)

    superkarma: 0 14.03.2012, 10:30:25
  30. avatar
    [31] saruz [*]

    Odnosit někomu dítě? Tak cizímu páru určitě ne,musela bych mít k oněm osobám hodně silný vztah,vědět,do jaké rodiny dítě příjde,určitě bych chtěla mít možnost sledovat dítě i dál,jak se mu daří-tohle si myslím teď,jenže v reálu těžko říct,zda bych pak po porodu byla schopna se dítěte vzdát.

    superkarma: 0 14.03.2012, 10:13:26

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Anketa: intimní kosmetika
Anketa: Pečete bábovky?
Jaké hračky kupujete svým vnoučatům?
Anketa pro maminky: Jaké kupujete hračky svým dětem?
Průzkum na téma finanční zajištění

Náš tip

Doporučujeme