Bulvár

Prokurátorka Milady Horákové sedí dva měsíce. A už si stěžuje

Milada Horáková během procesu„Jít k doktorovi je komplikované, musíte vyplnit žádanku a v čekárně pak strávíte celé dopoledne... Na nové rádio jsem čekala tři dny... Trpěli jsme strašně zimou...“

Ludmila Brožová-Polednová během nedávného procesuSvůj prozatím dvouměsíční život poprvé a údajně naposledy popsala pro deník Právo Ludmila Brožová-Polednová (87).
Ta byla loni odsouzena na šest let vězení za podíl na justiční vraždě Milady Horákové.

Ve vězení ji říkají babi, ale na těžce nemocnou, nemohoucí a zatrpklou důchodkyni Brožová-Polednová zrovna nevypadá. V rozhovoru dokázala popsat, jak slastný vězeňský život oproti těm, u jejichž odsouzení asistovala, má, a rovnou si postěžovat na nedostatky. O nich by se ovšem vězňům v padesátých letech ani nezdálo.

Jak tedy popisuje svůj pobyt na světě formálně nazvaný odnětí svobody na 6 let, který odpočítává od 20. března?

„...Celkem ta místnost je pěkná. Trpěli jsme strašně zimou, to vidíte na mně, já mám strašně šílený kašel. Asi po týdnu nám dali přímotop, že můžeme topit. Jenomže to má slabé jističe, a když se pere, tak tady nám vylítnou pojistky. Tak nemůžeme topit. Ale nastydlá jsem stejně,“ uvedla redaktora Práva na svůj pokoj. Na cele „sedí" ve třech. Mají štěstí, ve zbytku věznice jsou stejně velké pokoje spíše pro čtyři lidi.

„Každý pokoj má svoji koupelnu, svůj záchod, což je teda výborné. Může se jít ven, ovšem jenom tady před areál. Na to veliké prostranství, tam už se nesmí... Koupelnu máme hezkou, záchod máme hezký a můžeme to používat furt. Na to si nemůžu stěžovat, teplá voda nám teče. A to ještě máme přitopeno, a to si dovedete představit, jaké to bylo předtím - to je ledová chýše. Ale je to tak, že když přijde nějaká delegace nebo když máme návštěvy, tak se topí,“ řekla.

Horší je to podle ní s lékařským dozorem. „Tady je celkem sedm set lidí, to je hodně. Je na to jedna lékařka. Podle rozhodnutí soudního znalce mám být v neustálém dohledu lékaře. Tak se musíte, když tam chcete jít - já jsem tam šla s tím kašlem - tak musíte mít napsanou žádanku. Pak vás tam odvedou s dvaceti jinýma a zavřou vás do takové klece a tam čekáte, až na vás přijde řada. Když mě vezmou napřed, tak čekám zas, až jsou hotový ty další,“ dodala s tím, v čekárně stráví i celé dopoledne.

Hlavní zábava Brožové-Polednové je poslouchání rádia. „Nějak se mi rozbila sluchátka a rádio taky. Ale to na mě byli třeba slušní i někteří doktoři na Pankráci, protože to trvá tři neděle, než vám dají nějaký rádio. Takže jsem ho dostala. No, vždyť vy mě slyšíte, já nemlčím. Tak jsem si s nimi chvíli nadávala, že mně to rádio dali asi za tři dny. Jinak to prý trvá ty tři neděle,“ řekla. Kromě poslouchání rádia se chodí procházet. Avšak omezeně. Kvůli zdravotním potížím, díky nimž by „...mohla spadnout na hubu...“ Číst nemůže, nečte už pět let kvůli špatnému zraku. A kvůli němu nemůže ani vykonávat žádnou práci ve vězení.

Měla by si Ludmila Brožová-Polednová odsedět celých šest let?

Možnost%
Ano, je to zločinec!51,8
Zřejmě ne, zlu asistovala, ale nevraždila.16,9
Za minulostí bychom měli udělat tlustou čáru a jít dál.25,3
Dostala málo. Zub za zub.6

O jídlo se jí postarají spoluvězeňkyně, nosí jej pro babi z jídelny. „Máme tady docela hezkou klubovnu, tak obědváme tam, ale třeba večeříme tady,“ poznamenala. „Jídlo, to jde jakž takž. Podle toho. Je toho dost. Holky mají málo a těm dáváme rohlíky a chleba a tak. Jinak děvčata, když já neměla ani korunu, tak mně vařila kafe ze svého. No, teď už mám. Ale stejně mi všechno dávají,“ dodala.

Na televizi se může dívat od rána do večera, tedy do jedenácti hodin, kdy se na všech celách zhasíná. Budíček je ráno v šest. „...(v šest) musíme být na place a do sedmi čekáme na jídlo. Usteleme si, povídáme...“ uvedla.

A návštěvy a telefonáty? „Návštěvy jsou povoleny jednou za měsíc. Ono to je taky směšné - než tam dojdeme, musíme se svléknout do naha, a když jdeme odtamtud, opět se musíme svléknout donaha,“ přiznala pocit ponížení. „Mám povolení každý čtvrtek v 16.30 telefonovat. Když chci volat domů, musím mít telefonní kartu, ale tu nesmím mít u sebe. A musím mít pokaždé povolení, dát to někde schválit a pak teprve volat. A to si to všechno ještě natáčejí,“ postěžovala si ještě.

Paní Brožová-Polednová, buďte ráda, že jste neseděla v padesátých letech! Tohle by vás čekalo:

Dagmar Šimková před zatčenímOtřesné podmínky ve vězení popisuje Dagmar Šimková, která byla jako „buržoazní živel" zatčena v roce 1952. Vězení opustila v sedmatřiceti.

Atraktivní a inteligentní dívka s nevhodnými názory pro tu dobu byla z rodiny bohatého bankéře. Vyrůstala v rodinné vile v Písku. Pamětníci na ni vzpomínají jako na neustále opálenou, s dlouhými tmavými vlasy - a nezbytnou cigaretou, až exoticky krásnou.

Kamarádila se s rebely, a to jí režim nezapomněl. „Jen se dobře rozhlédni, kurvo reakcionářská! V životě se sem už nevrátíš,“ slíbil jí mladý esenbák, když ji zatýkal. A obvinění? Rozšiřovala letáky a malovala posměšné plakáty. Ty u ní skutečně byly nalezeny.

Vězenkyně Dagmar ŠimkováNa vězení vzpomíná ona i její spoluvězeňkyně z hořkými pocity. Vězeňské cely byly spíše kobky, kde přebývalo dvakrát více žen, než pro kolik byly určené. Do temné plesnivé místnosti byly ženy zavírány úplně nahé a dostávaly minimum jídla.

O skutečné ponížení nebyla nouze. „Nedostávaly se například žádné hygienické potřeby ani menstruační vložky. Krev stékala po nohou, dozorci se smáli. Když bylo nejhůř, roztrhaly jsme prostěradlo a hadříky použily místo vložek, za což však okamžitě následoval trest.“

Co říkáte na podmínky „babi“ Polednové-Brožové, která byla odsouzena za podíl na justiční vraždě?

   
04.06.2009 - Společnost - autor: Jan Exner

Další příspěvky

Komentáře:

  1. avatar
    [66] Myškomedvídek [*]

    Nestyda — #65 asi máš pravdu

    superkarma: 0 09.06.2009, 21:43:01
  2. [65] Nestyda [*]

    Myškomedvídek — #64 Ty si myslíš, že by to bylo něco platné? Tahle osoba je natolik zaujatá sama sebou, že si nepřipustí, že by kdy udělala něco špatně. Jí je to prostě jedno. Stalo se, nemůže se odestát, to je její filozofie. A jí se to netýká, jí to netrápí.. Hlavně, že má rádijko a je o ní dobře postaráno... Tato osoba je jednoduchá a v jejím věku už jí nikdo nedonutí se nad sebou zamyslet. Na co, stejně ví, že umře... :)

    1. na komentář reaguje Myškomedvídek — #66
    superkarma: 0 09.06.2009, 11:16:52
  3. avatar
    [64] Myškomedvídek [*]

    Juana — #24 měli by jí dokola promítat proces na kterém odsoudila lidi k trestu smrtiSml41Sml75

    1. na komentář reaguje Nestyda — #65
    superkarma: 0 08.06.2009, 21:22:27
  4. avatar
    [63] Věrulinka [*]

    No, tím že starou babu dali do vězení, se 50 léta nijak zpětně bohužel nezmění. Sml80

    Ano, proč hned po revoluci se s tím nikdo nezabýval?

    Já bych už ty 50 léta dala stranou a zabývala se s tím, co bude se dít s dnešními vrahouny a nezletilými vrahouny Sml28, chodí dál po ulicích, když už je zavřou, za slušné chování jsou propuštěni a dále vraždí, to by mi zajímalo, zda jsou dostatečný tresty?

    To je samá humanita, ale výsledek je žalostný.

    superkarma: 1 07.06.2009, 09:18:20
  5. avatar
    [62] idiska [*]

    qvak — #36 no s tvým názorem nemůžu souhlasit...zákázat stranu, protože kdysi lidé, kteří byli jejími členy, ubližovali ostatním...to by se muselo zakázat vše...např. náboženství- ve středověku inkvizice, dnes třeba islámSml80...a jak zakážeš těm, kteří byli členy, se znovu dát dohromady pod jiným názvem

    superkarma: 0 07.06.2009, 08:58:56
  6. avatar
    [61] idiska [*]

    jakou skutečnou roli tam hrála Brožová-Polednová, se už asi ted nedozvíme...podle mého názoru, ti, kteří by měli skutečně jít sedět, ti i po roce 1989 zůstali v pohodě (svině přežijou v každé době)...třeba to je taky jedna z té sorty sviní, na kterou prostě jen došlo, možná to je ale jen ženská, které nějaká ta svině vtloukla do hlavy svoje ideály a ona už to jen dělala, protože byla přesvědčená, že tohle je správnéSml80

    superkarma: 1 07.06.2009, 08:53:10

Další příspěvky

Z předchozí stránky:

  1. [60] Nestyda [*]

    OlgaMarie — #59 Moje hanba je to, že bába dělá blbou?

    superkarma: -1 05.06.2009, 15:39:43
  2. avatar
    [59] OlgaMarie [*]

    haluška — #55 Není hanbou justice, že šla do vězení stará ženská. Ale hanbou  nás všech je, že ona nechápe za co!

    1. na komentář reaguje Nestyda — #60
    superkarma: -1 05.06.2009, 15:32:36
  3. avatar
    [58] wolves13 [*]

    Myškomedvídek — #53

    To je právě to, ona ani neví, proč ve vězení je. Ona si prostě nemyslím, že udělala něco zle. Myslím, že pro tuto osobu by bylo nejspíš lepší, aby žila venku, tam je drsně každý den. Né ve vězení, dnes je vězení pohodlné a pro lidi výhodné i bezdomovci se před krutou zimou snaží ukrýt ve vězení, aby neumrzli.

    superkarma: 0 05.06.2009, 12:56:45
  4. avatar
    [57] haluška [*]

    Nestyda — #56 ha,ha,ha

    superkarma: 0 05.06.2009, 08:55:07
  5. [56] Nestyda [*]

    haluška — #55 Kdo by Tě kamenoval, Haluško, to by tady přece nikdo za názor nedělal :D

    1. na komentář reaguje haluška — #57
    superkarma: 0 05.06.2009, 08:37:54
  6. avatar
    [55] haluška [*]

    je podľa mňa hambou našej justície, že poslali do väzenia starú ženskú, čo aj tak nechápe prečo tam je, lebo si myslí že je nevinná.Prečo  nie je ruka zákona taká hbitá a nedokáže do väzenia posadiť lumpov ako je Kožený, Pitr a im podobní. Nehovorím, že si to nezaslúži, ale myslím, že v tomto prípade sa trest míňa účinkom. A teraz ma kameňujte.

    1. na komentář reaguje Nestyda — #56
    2. na komentář reaguje OlgaMarie — #59
    superkarma: 0 05.06.2009, 00:44:50
  7. [54] Nestyda [*]

    K této ženě byl osud až na výsost štědrý. Ke stáru jí stát nabídl pokojíček, ve kterém může klevetit s kolegyňkami, které jí, dle jejích slov, ještě podstrojují. Může sledovat televizku od večera do rána a od rána do večera. Je bez starosti. Má střechu nad hlavou, má jídlo, má oblečení, má teplou vodu, má záchod, má klid. Může si zavolat, může cokoliv... kam by taková stará paní chtěla chodit na procházky, když stejně sotva leze a téměř nevidí? Tato žena si nevidí do úst a tato žena nemá svědomí, další štědrost osudu. Jiný by se pod tíhou svědomí za zmařený život utrápil, a ona jich má na hrbu vícero, raději se zničil, ale této ženě život dal vše krásné a navíc bezstarostné stáří. Tak mě napadá, není-li v této zemi nakonec lepší býti vrahem nebo aspoň nějakým kriminálním živlem. Co takovým vězňům chybí? Nemusí se bát o to, zda přijdou o práci, jídlo dostanou, mají i tělocvičny, telku... taková prima dovča... Kdo to kdy slyšel, aby byla ve vězení televize, rádio a vezeň si mohl zavolat??? Cožpak tohle je nějaký trest? Pamatujete na Kantůrkové Přítelkyni z domu smutku?

    superkarma: 1 04.06.2009, 22:43:03
  8. avatar
    [53] Myškomedvídek [*]

    nevím,na co si stěžuje,asi jí nedochází že vzala inteligentní ženě život a mohla s tím několik staletí v klidu žít.Baba je bez svědomí,neměla by vylést a trochu,jen zlomek si protrpět.Dr.Horáková a jiní,kterí byli odsouzeni k trestu smrti také trpěli.Sml57

    1. na komentář reaguje wolves13 — #58
    superkarma: 0 04.06.2009, 22:25:50
  9. [52] orangutan [*]

    Sml14dnes se daří zločincům lépe,jak některým na svobodě,toje recept na další rozvoj zločinů

    superkarma: 0 04.06.2009, 22:22:50
  10. avatar
    [51] OlgaMarie [*]

    xenie — #50 Kdyby byla bývala neřekla do televize, že její ostuda to nebude, pokud nastoupí výkon trestu, myslím, že by ji prezident výkon trestu prominul. Nevím. Ale právě teď je velmi důležité ukázat na zločiny komunismu, na jeho zrůdnost. Děsím se počtu komunistických poslanců z ČR, až v neděli v noci budou spočítány hlasy.

    Lidé bděte, neblbněte!

    superkarma: 1 04.06.2009, 20:47:48
  11. [50] xenie [*]

    tak nevim, mam z toho divny pocit, zavrit nekoho 20 let po revoluci, 50 let po spachanem zlocinu... , a vzhl. k tomu kolik ji je je to jen cira pomsta, do roka je po ni, makat tam stejne nebude, je stara, slepa a stejne nema pocit ze by nekdy udelala neco spatne...

    1. na komentář reaguje OlgaMarie — #51
    superkarma: 0 04.06.2009, 20:35:22
  12. avatar
    [49] evusche [*]

    no já si hlavně myslím, že tyhle lidi měli bý odsouzení hned po pádu komunismu před dvaceti lety a ne až teď, když to má "za pár" Sml3

    superkarma: 0 04.06.2009, 20:00:27
  13. avatar
    [48] átéčko [*]

    Dala bych jí stejné "podmínky" jaké ona poskytla Miladě Horákové.

    superkarma: 1 04.06.2009, 19:30:01
  14. [47] Bohunka_P [*]

    cristy.crow — #45 Teda holky, já žasnu - co se to dneska děje, že se do té SensitiveSkin tak navážíte? Vždyť taky může napsat svůj názor - napsala ho slušně a v klidu, tak snad není potřeba to hrotit, ne? A v jedné důležité věci má pravdu - ten článek je tady reprodukovaný strašně zkresleně a zaujatě, citace jsou vytržené z kontextu, prostě v Právu to vyznívá naprosto jinak...

    superkarma: 0 04.06.2009, 19:10:48
  15. avatar
    [46] wolves13 [*]

    OlgaMarie — #1 Taky myslím, navíc má protekci a to mě příjde nefér. Myslím, že každý čin má být po zásluze potrestán a tady se stalo, je jedno, jak tam žije, ale je to satisfakce.

    superkarma: 0 04.06.2009, 16:25:38
  16. avatar
    [45] cristy.crow [*]

    Osobně je mi ukradené, jak se ta kreatura ve vězení má. Pro mě jako občana je důležité, že ji za katr konečně poslali, byť opožděně.

    A ty SENSITIVEcosi si vem prosím pěkně deštník a běž na nějaký ten oranžový meeting "diskutovat" s odpadlíky... koneckoncl to je jediný způsob komunikace, kterého jste schopni. Sml24

    1. na komentář reaguje Bohunka_P — #47
    superkarma: 1 04.06.2009, 15:50:08
  17. [44] libuno [*]

    Myslím, že se má dobře. Naříkat nemusí. Pokud si odsedí půlku, jistě se dočká propuštění. Měla by zpytovat svědomí, jak bylo nakládáno s politickými vězni za jejích mladých let!!!

    superkarma: 0 04.06.2009, 15:28:45
  18. [43] BUBLINKAKA [*]

    Každý si má odsedět tolik kolik určí soud at mu je dvacet nebo sto.Myslíl si osobně,že ta "BABI"už ven nevyjde.

    superkarma: 0 04.06.2009, 14:58:01
  19. avatar
    [42] vladka006 [*]

    OlgaMarie — #39 Za poslech rozhlasu platí věznice, tudíž my, daňoví poplatníci.

    superkarma: 0 04.06.2009, 14:32:04
  20. avatar
    [41] OlgaMarie [*]

    SENSITIVESKIN — #38 To máš tedy pravdu! Mlčící se neprojeví.

    superkarma: 0 04.06.2009, 14:31:30
  21. avatar
    [40] vladka006 [*]

    SENSITIVESKIN — #21 Hm, jestli jen paní Polednová si nechtěla udělat kariéru a neposlouchala jen příkazy ze shora. Pochybuji, že v té době mohl mít kdokoliv vlastní názor. Třeba si mohla vybrat, buď  se budeš houpat ty, protože neposloucháš a nebo budeš poslouchat a pověsíš někoho jinýho. Je to smutný, ale ani dnes si nemůžeš být jistá, jestli Tě v demokracii nějaký politik neodbouchne, protože se mu nehodíš. Bohužel, politické vraždy jsou a budou a možná za ně nikdo sedět ani nebude. V lepším případě ten, kdo střílel a ne ten, kdo si vraždu objednal.

    superkarma: 0 04.06.2009, 14:31:23
  22. avatar
    [39] OlgaMarie [*]

    wich — #35 Ona má důchod a z něho si musí platit ubytování i stravu, léky apod. Určitě jí ale zbyde i kapesné. Docela by mě zajímalo, jak platí za poslech rozhlasu.

    1. na komentář reaguje vladka006 — #42
    superkarma: 0 04.06.2009, 14:28:59
  23. avatar
    [38] SENSITIVESKIN [*]

    Anai — #34 super nápad

    hlavně se tady nenervujte holky, každý má nárok na svobodu projevu,nebo ne?

    1. na komentář reaguje OlgaMarie — #41
    superkarma: 0 04.06.2009, 14:11:10
  24. [37] qvak [*]

    wich — #35 No ale moc jí tam netopěj, tak je jí ziminka Sml28 .

    superkarma: 0 04.06.2009, 14:02:29
  25. [36] qvak [*]

    Anai — #28 Přesně to si myslím. Měli jí odsoudit dřív. A Havel měl po revoluci zakázat KSČ. Takovýho zla napáchali, tolik lidí muselo zemřít, tolik lidí mučili.

    1. na komentář reaguje idiska — #62
    superkarma: 1 04.06.2009, 14:00:58
  26. avatar
    [35] wich [*]

    Takže je vlastně madam v takovém pěkném domově důchodců Sml34 Za naše prachy.

    1. na komentář reaguje qvak — #37
    2. na komentář reaguje OlgaMarie — #39
    superkarma: 1 04.06.2009, 13:59:55
  27. [34] Anai [*]

    SENZITIVESKIN-27: Odjeď na dovolenou na Kubu, třeba Tě to tam přejde a bude normální....

    1. na komentář reaguje SENSITIVESKIN — #38
    superkarma: 0 04.06.2009, 13:58:22
  28. [33] Anai [*]

    Juana to SENZITIVESKIN-27: souhlasím a přidávám se k Tobě - asi jsem to pochopila dobře.... Sml14

    superkarma: 0 04.06.2009, 13:57:26
  29. avatar
    [32] OlgaMarie [*]

    SENSITIVESKIN — #27 " O tom, kdo je vinný a kdo je nevinný, rozhodne strane." Karol Bacílek (Jeden z osobně zodpovědných za zločiny v 50.letech.)

    Co ty osobně děláš pro to, aby v této zemi již nikdy nebyla vláda jedné strany? Začetla jsem se ráno do Zprávy dokumentační komise K 231 a Sml80nad mentalitou českého národa.

    superkarma: 0 04.06.2009, 13:52:11
  30. avatar
    [31] Juana [*]

    Anai — #29 Jo asi chce, opravdu je tak blbá.

    superkarma: 0 04.06.2009, 13:31:39

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Dětský pokoj - zařizování, rekonstrukce

Náš tip

Doporučujeme