Bulvár

Prokurátorka Brožová-Polednová asi sedět nepůjde


Před více než týdnem soud rozhodl o šestiletém trestu pro bývalou prokurátorku Ludmilu Brožovou-Polednovou (86). Ta je podepsána pod jednou z nejkřiklavějších justičních vražd v padesátých letech minulého století, odsouzení a popravy Milady Horákové. A nyní možná trestu ujde. Nejvyšší státní zástupkyně Renata Vesecká totiž požádala prezidenta Václava Klause o udělení milosti pro Polednovou. Není vůbec vyloučeno, že milost prezident skutečně udělí.

 

Vesecká svým krokem nechce nijak snižovat podíl Brožové Polednové na procesu. Nechce prý jen, aby se současná justice chovala jako ta v padesátých letech. Jde jí prý jen o prominutí uloženého trestu, nikoliv zbavení viny a morálního trestu.

 

Brožová-Polednová vystupovala jako jeden ze žalobců ve vykonstruovaném procesu s národní socialistkou Miladou Horákovou, během něhož byli k trestu odsouzeni i další tři lidé, včetně rebelujícího komunisty Záviše Kalandry. Dnes se hájí, že tenkrát byla „mladá a nezkušená“. Soudce ale její argumenty nebral v potaz s tím, že jí „…muselo být zřejmé, že šlo o politický proces a že o vině i trestu obžalovaných předem rozhodla komunistická strana a StB. Jako přímý účastník se tak dopustila vraždy.“

 

A popravu i sledovala. „Špatně mi bylo. Ještě jsem musela držet kolegu Toníčka Havelku. Já jsem mu říkala: Tondo, nebudeme se na to dívat. Tak jsme se nedívali… Pak nám bylo tak špatně, že do nás vrazili nějakej koňak,“ vzpomínala na 27. června 1950, kdy byla osmačtyřicetiletá Horáková oběšena.

Text rozsudku, pod kterým je podepsána i Brožová Polednová

 

Jménem republiky

Státní soud v Praze uznal po hlavním líčení, provedeném ve dnech 31. května až 8. června 1950 takto právem:
Obžalovaní JUDr. Milada Horáková, JUDr. Josef Nestával, JUDr. Jiří Hejda, Františka Zemínková, František Přeučil, Jan Buchal, Antonie Kleinerová, JUDr. Oldřich Pecl, Záviš Kalandra, JUDr. Zdeněk Peška, Vojtěch Dundr, JUDr. Bedřich Hostička, JUDr. Jiří Křížek, všichni t. č. ve vazbě státního soudu,

jsou vinni,

že v době od jara r. 1948 až do svého zatčení v Praze a na jiných místech na území republiky i mimo ně:
spolčili se jednak navzájem, jednak s dalšími osobami, k pokusu o zničení samostatnosti republiky a o zničení a rozvrácení jejího lidově demokratického zřízení a společenské a hospodářské soustavy republiky, zaručené ústavou, a vešli s cizí pomocí a s cizími činiteli ve styk jednak přímý, jednak nepřímý, přičemž
...jejich jednáním byla samostatnost republiky, její lidově demokratické zřízení a společenská i hospodářská soustava, zaručené ústavou, ohrožena zvláštní měrou...
...všichni vyzvídali a vyzrazovali přímo a nepřímo cizí moci státní tajemství a k tomuto činu se jednak navzájem, jednak s jinými spolčili, přičemž
...byli členy organizace, jejímž úkolem bylo vyzvídati státní tajemství,
...dr. Milada Horáková, dr. Josef Nestával, dr. Jiří Hejda, František Přeučil, Antonie Kleinerová, dr. Oldřich Pecl a Záviš Kalandra dopouštěli se vyzvědačství delší dobu, ve značném rozsahu a způsobem zvláště nebezpečným a vyzvídali státní tajemství zvlášť důležitá,
...dr. Jiřímu Hejdovi byla povinnost uchovávati státní tajemství výslovně uložena.

Tím spáchali

I. všichni zločin velezrady podle §1, odst. 2, odst. 1 lit a, c zák. č. 231/48 Sb. a podle § 1, odst. 2, lit. b téhož zákona
II. všichni zločin vyzvědačství podle § 5, odst. 1, odst. 2, lit. c zák. č. 231/48 Sb. ...
a odsuzují se za to všichni podle par. 1, odst. 3 zák. č. 231/48 Sb. se zřetelem na ustanovení par. 34 tr. z.:

1. JUDr. Milada Horáková k trestu smrti
2. Jan Buchal k trestu smrti
3. JUDr. Oldřich Pecl k trestu smrti
4. Záviš Kalandra k trestu smrti
5. JUDr. Josef Nestával k trestu těžkého žaláře na doživotí
6. JUDr. Jiří Hejda k trestu těžkého žaláře na doživotí
7. František Přeučil k trestu těžkého žaláře na doživotí
8. Antonie Kleinerová k trestu těžkého žaláře na doživotí
9.–13. .............

 

Souhlasila byste s omilostněním Ludmily Brožové-Polednové? Myslíte, že morální trest je dostačující?

   
19.09.2008 - Společnost - autor: Jan Exner

Další příspěvky

Komentáře:

  1. avatar
    [69] Michaela Kudláčková [*]

    Byla jsem k ní v myšlenkách schovívavá s tím, že spoustu toho lidé dělat museli, jestli sami nechtěli pomalu viset. Když jsem jí ale viděla v TV, jak ničeho nelituje a s jakou arogancí i přes svůj věk vystupovala,(moje ostuda to není - fuj!) šoupla bych jí do cely, ať si to užije, jak říká Olga, alespoň měsíc.

    superkarma: 0 21.09.2008, 23:36:11
  2. [68] Ellisha [*]

    OlgaMarie: Souhlasím se vším, co jsi napsala

    superkarma: 0 21.09.2008, 13:46:17
  3. avatar
    [67] Suzanne [*]

    Solei: zcela s tebou souhlasím.

    superkarma: 0 21.09.2008, 00:55:54
  4. [66] a.... [*]

    Super Solei tentokrát se ti to obzvlášť povedlo
    Odsouzení paní Brožové-Polednové považuju za čin v duchu " aby se vlk nažral a koza zůstala celá". Pokud by to naše politická garnitura myslela se souzením zločinů komunismu váženě, padl by tento rozsudek už před 18 lety a byl součástí systémových opatření, které by se vypořádaly s relikty minulého režimu. Dnes je to pouhé plácnutí do vody, které pozbývá smyslu.

    superkarma: 0 20.09.2008, 13:47:18
  5. avatar
    [65] OlgaMarie [*]

    Jupíí: Viděla jsem a bezmocností ...Včera večer jsem na TV Nova viděla vyjádření soudružky Brožové-Polednové.
    Jsem nevinná. O milost já nežádám a klidně půjdu do basy a blablabla bude to ostuda, ale ne moje.
    A tak by ji tam měl Klaus nechat alespoň měsíc! Včera touto dobou jsem byla pro výstražný týden.
    paníliška: Před chvílí jsem listovala ve zprávě dokumentární komise K231. Tam je jasné, co je černé a co bílé. Kurvy jedny bolševický se ještě vyžívaly v sadistickém týrání politických vězňů.

    superkarma: 0 20.09.2008, 13:12:50
  6. avatar
    [64] paníliška [*]

    Solei: Ve všem s Tebou souhlasím. Nic není jen černé nebo bílé.

    superkarma: 0 20.09.2008, 12:31:29
  7. avatar
    [63] Jupíí [*]

    Bohajeho, Byla to její práce, přinášelo jí to uspokojení. Ráno vstávala se zpěvem Internacionály na rtech a mazala do úřadu, vykydat chlív. Kdyby jí to připadalo jen trošku divné dělala by něco jiného.
    Jen ať si jde sednout, třeba jí konečně dojde, že někde něco bylo špatně. Trest je naprosto adekvátní. Rozhodně jí nehrozí smrt za smrt a baba to ví moc dobře.
    A kdo se tuhle nekoukal na ČT2 může si osvěžit paměť tady. http://www.ceskatelevize.cz/vysilani/18.09.2008/408235100021004-20:00-2-dopisy-z-cely-smrti.html

    superkarma: 0 20.09.2008, 10:55:13
  8. avatar
    [62] Vivian [*]

    OlgaMarie:

    superkarma: 0 20.09.2008, 10:49:40
  9. avatar
    [61] kareta [*]

    Solei: bravo Krásná argumentace, souhlasím ve všem

    superkarma: 0 20.09.2008, 10:18:27
  10. avatar
    [60] OlgaMarie [*]

    Solei: Myslím, že rodičům je celkem jedno, kdo ovlivňuje jejich děti. Rodiči jsou ti, kteří byli vláčeni v 6 ráno do jeslí, aby se jejich rodiče mohli věnovat budování socialismu. Dnes to pokládám za týrání dětí. Taky taková pokřivená emancipace, hlavně všichni byli a jsou plná huba rodiny na prvním místě.

    superkarma: 0 19.09.2008, 16:16:06
  11. avatar
    [59] Solei [*]

    OlgaMarie: poučili, teď se snaží aby i Pionýr byl tak apolitický jak je to jen možné. Skoro má člověk někdy pocit, že radši pionýra než skauta.

    superkarma: 0 19.09.2008, 15:46:48
  12. avatar
    [58] OlgaMarie [*]

    Mánička: Ten koňak byl v padesátých letech také jen pro vyvolené. A KSČM se koukám od toho distancuje. ONI se přece z chyb poučili!

    superkarma: 0 19.09.2008, 15:39:30
  13. avatar
    [57] Solei [*]

    Mánička: vem to tak, že i ten kat mohl říct "tohle neudělám"

    superkarma: 0 19.09.2008, 15:14:26
  14. avatar
    [56] Solei [*]

    Mánička: mně na tomhle mrzí, že se propírá jenom její jméno, ale byli tam i jiní a o těch se nepíše, někteří nejspíš ještě žijí, ale i ti mrtví - proč o nich se nemluví (protože o mrtvých jen dobré?), jak pokrytecké

    superkarma: 0 19.09.2008, 15:13:20
  15. avatar
    [55] Mánička [*]

    Solei: Máš asi v něčem pravdu, ale nesouhlasím s tím, že Polednová byla obětní beránek. Určitě byla částečně ve vleku událostí a společenské nálady, nicméně zvednout ruku pro popravu nevinného, to už chce opravdu silnou náturu. Každý dospělý člověk prostě musí nést zodpovědnost za své činy. Spláchnout 4 mrtvé jedním koňakem nejde. Ani v komunismu ne.

    superkarma: 0 19.09.2008, 15:10:17
  16. avatar
    [54] Solei [*]

    gwen: není to jen následek socialistického hospodaření, sami sebe před světem shazujeme a mladí a nadaní raději jedou studovat na nějakou noname univerzitu do ameriky než aby studovali prestižní tady v čechách. Ti co již vystudovali, často studovali obor pro který tady není praxe tak odcházejí do zahraničí nebo nedělají to co vystudovali, a taky spousta lidí se cítí tady nedoceněných a raději odjeli pracovat jinam protože tam dostanou vyšší plat. Chvilkama bych nejraději zavedla né placené školství, ale v případě, že ten člověk odejde pracovat do zahraničí a zdrží se tam déle než určitou dobu tak ať ten si zpětně školu zaplatí (společnost mu zaplatila vzdělání, ale on jí to nijak nevrací). Ale to nejde, to bychom nebyli demokratičtí.

    superkarma: 0 19.09.2008, 15:01:02
  17. avatar
    [53] OlgaMarie [*]

    Solei: Ano, ale byl a je rozdíl mezi politickou a ekonomickou emigrací. I o tu ekonomickou se hodně zasloužili právě komunisti, kteří si přisvojovali a zneužívali objevy pro prezentaci výsledků socializmu. A proč dnes odcházejí schopní a šikovní? Protože ještě dnes si postbolševická společnost neumí vážit a ocenit schopné a šikovné. A zasloužily se o to právě mozky vygumované propagandou, které posílaly i na smrt, aby zachránily sebe. Musí se definitivně takové jednání odsoudit, neodpustit a nezapomenout! Už jen za ty mrtvé a zničené životy a zdraví.

    superkarma: 0 19.09.2008, 14:57:59
  18. avatar
    [52] gwen [*]

    Solei: To všechno co popisuješ (odliv mozků) je pouze důsled hospodaření socialistické vlády. I zdravotnictví bylo státní.
    No ale například pan prof. Holý náš nejlepší vědec neodešel, protože považuje za svou povinnost zůstat a pomáhat lidem v naší republice.

    superkarma: 0 19.09.2008, 14:56:09
  19. avatar
    [51] Solei [*]

    OlgaMarie: Já myslím, že se hrůzou klepala. A taky si myslím, že nejen komunisti nás připravili o vzdělané lidi. Ti co byli chytří se po uvolnění hranic stále cítil nedocenění a hodně z nich využilo demokracie a odešlo pracovat jinam. Vždyť už i zdravotní sestry nejen vědci odcházejí na "západ" .

    superkarma: 0 19.09.2008, 14:46:45
  20. avatar
    [50] stasha [*]

    gerda: Nebyla tam sama, ale těžko soudit už mrtvé.
    A tvůj příspěvek č. 48 snad ani nemůžeš myslet vážně, ne? To by se dalo aplikovat i na nacisty apod.? Taky bys je nechala být. Vždyť chudáci taky jen uvažovali jinak A vlastně takový pedofil za to ani nemůže, jak uvažuje, je to nemocný člověk. Tak toho taky nesoudit, ne?

    superkarma: 0 19.09.2008, 14:45:39
  21. avatar
    [49] OlgaMarie [*]

    gerda: Dnes je kolem nás tolik špíny právě proto, že společnost nedokázala naprosto přesně a nezpochybnitelně stanovit, co je dobro a co je zlo. Vzdělanou ženu a matku poslat na šibenici pro ideologii a pak to spláchnout koňakem? Doufám, že v roce 1968 se klepala hrůzou a s ní každý, kdo se na zvěrstvech komunismu podílel!
    Stále je znát, že komunisté připravili tuto zem o vzdělané, čestné a rovné lidi na několik pokolení.

    superkarma: 0 19.09.2008, 14:32:17
  22. avatar
    [48] gerda [*]

    Nám se dnes lehko odsuzuje, když v té době nejsme a nehrozí nám žádné nebezpečí. I když svým výrokem přispěla k smrti obviněných, já docela věřím tomu, že tak konala v dobré víře. Když vám budou celé dny a noci vtloukat do hlavy agitační hesla, podlehnete taky. Špatnost vidím v tom, že se tady soudí žena na sklonku života, na kterém jí, podle toho jak to vidím zvenčí, stejně pendrek záleží. Že svou pravdu obhajuje, se nedivím. Prožila jiné doby, uvažuje jinak. Dnes je kolem nás tolik špíny, že už opravdu nerozliším, kdo je dacan a kdo ne, to se nedá obsáhnout normálním selským rozumem. Zatím hlavy nepadají, ale to neznamená, že jsme lepší.

    superkarma: 0 19.09.2008, 14:21:19
  23. avatar
    [47] OlgaMarie [*]

    Vraždu lze i pochopit, nikoliv omluvit a prominout. Tenkrát jako dnes hájí soudružka prokurátorka sama sebe. Jidáš se šel oběsit, když si uvědomil, co jako člověk způsobil. Ona si vymlaskla ještě koňak.Jsem pro odsouzení. Alespoň týden by si odsedět za běžných podmínek měla, snad by si svůj osobní díl viny ČLOVĚKA uvědomila.
    Od soudu okamžitě do basy a pak ji prezident může zbytek trestu prominout. Pokud vůbec trest nenastoupí, zlehčí se tím zločiny komunismu a pod to by se právě prezident neměl podepsat.

    superkarma: 0 19.09.2008, 14:19:03
  24. avatar
    [46] gwen [*]

    Solei: Statečnost a smysl pro spravedlnost jsou pro tebe jen pouhou frází,co?
    A je Polednová chudera, která vlastně ani nevěděla proč paní Horákovou posílá na smrt.

    superkarma: 0 19.09.2008, 14:12:34
  25. avatar
    [45] Solei [*]

    Mánička: Netvrdím, že Horáková byla vinna, tvrdím, že soudit Polednovou je nesmysl - udělali z ní obětního beránka.

    A co se katolíků a upalování týče, co člověk to názor. A špatnou pověst páteru Koniášovi udělal Jirásek - jezuita by nikdy neházel s nenávistí knihy do ohně, měli příkaz svazky knih zabavovat, dokonce pro ně knihy byly takovou vzácností, že pouze začerňovali nevhodná slova a pasáže. To, že byli pro čarodejnictví ničení lidé panovalo ze strachu z neznáma, a je to jeden z hříchů katolictví - ještě do 11tého století bylo běžné že i chudí (ženy i muži) se učili psát a počítat, poté koncilem vyhlásili, že veškeré vědění má být jen v rukou církve takže - vlastně taky šlo o politiku protože obvykle na hranici skončili lidé kteří něco uměli (číst, počítat, znali léčivost bylin, pitvali žábu aby pochopili přírodu "devil in vitro", byli politickými nepřáteli, nebo měli větší majetek než soused) - vždycky se nějaký důvod našel.
    A pokud chce někdo odsuzovat Polednovou, měl by odsoudit i bratry Mašíny.

    superkarma: 0 19.09.2008, 14:11:16
  26. avatar
    [44] Mánička [*]

    Solei: že jí v zásedě odsoudili za něco, co z 90% neudělala, to je detail?

    Vybavuju si jednu príma debatku se zapáleným katolíkem na téma upalování za kacířství.... to taky bylo vlastně naprosto košer, protože v té době prostě kacířství byl smrtelný hřích

    superkarma: 0 19.09.2008, 14:04:37
  27. avatar
    [43] Solei [*]

    aja22: běž do knihovny, podívej se na pár dokumentů (třeba neznámí hrdinové ) a něco si o politických a lidských poměrech ve společnosti přečti, zatím to totiž nevypadá, že jsi toho ještě moc nezažila akorát opakuješ tón ve kterém ti novináři předkládají zprávy

    superkarma: 0 19.09.2008, 14:04:28
  28. avatar
    [42] gerda [*]

    Solei: Polednová byla vybrána jako obětní beránek. Dělají, jakoby tam byla sama.

    superkarma: 0 19.09.2008, 14:04:19
  29. avatar
    [40] Solei [*]

    aja22: tys v ní žila?

    superkarma: 0 19.09.2008, 14:00:38
  30. avatar
    [38] Solei [*]

    aja22: pobav se nad čím chceš, až budeš rozumět něčemu co bude užitečné tak si můžem popovídat.

    superkarma: 0 19.09.2008, 13:57:57

Další příspěvky

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Anketa: Výživa v nemoci
Hledáme čtenářky, které rády čtou knihy
Anketní otázky pro čtenářky, které chtějí testovat Canesten Intim Gel
Anketa: Bolí vás záda?
Anketa pro maminky

Náš tip

Doporučujeme