Bulvár

Prodavačka: dotyky zákazníků jsou mi proti srsti

Jedna má známá, zatím svobodná a bezdětná, prodává potraviny v malém městečku, kde si všichni vidí pomalu do talíře. Nedávno se mi, když jsme se po x měsících zase sešly na kafi, přiznala k tomu, že na sobě pociťuje známý syndrom vyhoření. Předesílám, že je jí třicet let, práci si vybrala sama a je to tvor přemýšlivý, který má rád lidi a dokáže se do jejich problémů vcítit.
Je schopna přenést na lidi dobrou náladu, ale zrovna tak se snadno nechá nakazit tou špatnou. Napadlo mne, že by možná nebylo od věci, kdybychom my zákazníci vnímali naše protějšky u pokladen či za pultem trochu jinak. Ne jako sluhy, ale jako lidi, kteří mají své problémy, starosti, neřesti.

"Je to monotónní práce a stejně ji nikdo pořádně nedocení," posteskla si Eva. "Vím, že jsou lidi, kterým se nezavděčíme, ani když máme naprosto čerstvé zboží a všechno je akorát. Připadá mi, že mnozí mají doma problémy a hojí si je na prodavačce. Sekýrují. Ale ne všichni. Jsou naopak zákazníci, na které se už od rána těším, až přijdou, promluvit si s nimi je přímo balzám na duši. Dvě jsou už staré ženské, ale takové pohodářky, že si říkám: takhle bych jednou chtěla vypadat, až budu v jejich věku. Samá legrácka, jsou shovívavé, asi zažily v životě horší věci než to, že si místo jednoho druhu salámu, který zrovna nemáme, musí vybrat jiný."

Ovšem podle Evy je právě každodenní kontakt s lidmi za určitých okolností tou nejstinnější stránkou věci. "Když jsem se rozešla s chlapem, vlastně spíš bych měla říci, že on se mnou, tak to bylo peklo," přiznala Eva. "Vybalovala jsem zboží, byla jsem v podřepu, přemýšlela jsem o tom, co se mezi námi stalo, jak dál, a proč se to vlastně stalo. Najednou mi někdo zaťukal na rameno. Doufala jsem, že je to Standa. Nebyl. Místo něj tam trčel nějaký nervózní zákazník a chtěl vědět, kdy budou čerstvé kvasnice. To se mi stávalo mockrát. Příšerné. To zklamání, kdy čekáš, že přijde někdo jiný. A on je to zákazník."

Právě dotyky dělají Evě velké problémy. "Každý máme nějakou tu svoji zónu, prostě kruh, kam ty cizí lidi nepouštíme," vysvětlila. "A já, když jsem se v patnácti rozhodovala, co dál, jsem tohle prostě nedomyslela. Vadí mi, když se na mne lidé tlačí nebo na mne sahají. Prostě to považuji za důvěrnosti. Nejsem familiérní typ."

Možná vám tu vykresluji Evu jako fajnovku, které poradíte, aby šla dělat něco jiného, když jí vadí to či ono. Jenže ono je to těžké, hledat práci jinde, když není vyučená, dělá si při zaměstnání školu a má tak malý plat, že by si podnájem ve velkém městě mohla jen těžko dovolit. Tím se nikoho nezastávám.
Spíš jsem si uvědomila, jak některé detaily v mládí vůbec nedomyslíme, když si vybíráme práci. Koho by v patnácti napadlo, že mu budou o patnáct let později dotyky cizích lidí proti srsti, i když je má rád...

 

   
16.08.2004 - Společnost - autor: Annamarie

Další příspěvky

Komentáře:

  1. avatar
    [64] trdlo [*]

    Ale ale, lidi, jak to ze neverite TiMovi, ze chudak Eva z clanku je jezibaba, ktera si uplne zaslouzi, aby ji Standa opustil a zakaznici ochmatavali! To si nepamatujete, jak nam u drivejsich clanku s Matym a Verunkou vysvetlili, jak se veci maji? Eva ma bejt rada, ze takova blba osoba jako ona ma este povoleno dejchat!

    superkarma: 0 18.08.2004, 00:03:05
  2. avatar
    [59] Suzanne [*]

    ...pardon - ne "si", ale "jsi"

    superkarma: 0 16.08.2004, 23:28:38
  3. avatar
    [58] Suzanne [*]

    TiM: 1)Znám pár chlapů, co se rozešli s ženskou pro nic za nic. Resp. každý si něco najde, vždycky je nějaký důvod. Prostě to "není ono", jiná je lepší, chce zkusit něco jiného. Vždycky se něco najde. Eva vůbec nemusí být špatný člověk, ani nemusí být sobecká. Teď se prostě cítí takhle a do toho stavu se může někdy dostat každý. Nelíbí se mi, že si se vším hned hotový a vidíš to černobíle. Podle tebe je to tak a tak. Máš na to právo, ale nesouhlasím s tebou.
    2) s tím souhlasím zcela

    superkarma: 0 16.08.2004, 23:27:09
  4. avatar
    [56] danca79 [*]

    No rozhodne si nemyslim ze slecna z clanku je nejaka fajnovka, fakt ne! Nektery lidi bych fakt za jejich pristup prastila, ano, nekteri lide jsou proste takovi "sahaci" ale meli by si uvedomit, ze ne kazdemu je to prijemne. U me jak kdy, kdyz mi prodavacka podava drobne do ruky tak se z toho taky pro jednou nezblaznim, ale jinak jsem spis tvor co nerad saha na cizi lidi. MHD to je kapitola sama pro sebe.

    superkarma: 0 16.08.2004, 22:38:07
  5. avatar
    [55] Vivian [*]

    Nyotaimori: hm, já sice nejsem malá ani drobná, ale asi na svůj věk ještě nevypadám

    superkarma: 0 16.08.2004, 21:58:27
  6. avatar
    [51] Lentilka [*]

    Nekdy jsem radsi, kdyz mi penize da prodavacka rovnou do ruky, zvlast pokud se jedna o drobne a ja drzim jeste neco v podpazi, v druhe ruce mam penezenku a za mnou fronta lidi. Tak nerada shrabuju padesatniky a koruny z toho "tacku".

    superkarma: 0 16.08.2004, 20:29:05
  7. avatar
    [50] sunnynka [*]

    Já myslím, že je rozdíl krámek na malé vesnici nebo v malém městečku, kde se všichni, včetně prodavaček navzájem znají. Tam věřím, že je to trochu více "intimní". Já přijdu ráno do naše obchodu (podotýkám, že takový v každé vesnici nemají, dost velká samoobsluha, asi sedm, osm prodavaček), s každou prodavačkou něco prohodím, každá si popovídá s Pepínem, s těma mladšíma se navzájem dobíráme Je to fajn, moc se mi takovéhle jednání líbí. Na druhou stranu ráda nakupuju i v hypermarketech a ke všem prodavačkám se chovám slušně, na každou se usmívám a přátelsky se s nimi bavím. A i když některé zpočátku vypadají dost načuřeně (znáte to, za tou pokladnou v marketech), tak se mi nikdy nestalo, že by mi mé přátelské chování vracely s nevraživostí..... takže, ZNOU, myslím si že to není jen v prodavačkách, ale i v lidech.
    Souhlasím se Suzanne, že úsměv na prodavačky zabírá

    superkarma: 0 16.08.2004, 20:18:01
  8. avatar
    [49] Vivian [*]

    Exupery: voni mu to tam nahoře spočítaj

    superkarma: 0 16.08.2004, 18:15:38
  9. avatar
    [48] Exupery [*]

    Ale zase když by mi na prdel šáhnul dědek, kterej za chvíli umře a už je mu to jasný, tak bych mu to asi odpustila

    superkarma: 0 16.08.2004, 17:58:08
  10. avatar
    [47] Vivian [*]

    zeva: jo, sestřičkám to dělají taky, tyhle typy obejdů... protože ona "je tam pro ně"
    Mě nevadí objímání a doteky blízkých lidí, ale když se ke mě lísá cizí člověk (nota bene chlap), dám mu jasně najevo, ať se klidí...

    superkarma: 0 16.08.2004, 17:33:45
  11. avatar
    [46] zeva [*]

    Před lety jsem byla na brigádě v potravinách a chodil tam jeden pán (kolem 60 let) a jak mohl sáhl mi na rameno nebo zadek, byla jsem dost naštvaná a posílala kolegyni, aby ho obsloužila. Ale on nás převezl, řekl, že si počká. Choval se jako úchyl. Naštěstí jsem tam byla jen 14 dní. Pravda je, že se takhle ženy zákaznice nechovají. Dělají to chlapi, stejně tak prý v nemocnici setřičkám atd.

    A ještě k prodavačkám. Asi by je měli učit na škole, jak se k zákazníkům chovat. Některé si vás nevšímají, když něco chcete, musíte na sebe upozornit, někdy se i zaksichtí, co jako otravujete, a ty druhé po vás zase skočí hned u vchodu a nabízí i to co nechcete a běhají za vámi po celé prodejně, že radši odejdete. Zlatá střední cesta, ale kdo je to naučí ?

    superkarma: 0 16.08.2004, 16:05:43
  12. avatar
    [45] Exupery [*]

    Mám to asi jako Ťapina, v MHD to zvládnu, i když mi to moc příjemný není, ale jinak mi ty doteky taky vaděj. Ale zjistila jsem, že když jsem pod vlivem, tak to zmizí. Ale jinak taky nemám ráda ani když mám dát někomu pusu na uvítanou. Ale dělám to, páč vždycky někam přijedeme, tam kopa známejch a všichni se začnou líbat jak Husák s Gorbačovem a tak to holt podstoupím taky

    superkarma: 0 16.08.2004, 15:59:57
  13. avatar
    [44] Olina [*]

    Rikina: to se mi taky stává, hlavně když jsem v tom obchodě jedinej zákazník. I když poslední dobou si říkám proč, vždyť se jdu jen kouknout a hned to neznamená, že nakoupím. To jde, když jsou prodavačky v pohdě, třeba se baví mezi sebou a nevšímají si mě, ale když cítím, že každý můj krok sledují, tak mám divnej pocit a víc než na zboží se soustředím na to, abych co nejpřirozeněji vypadla :-)))

    superkarma: 0 16.08.2004, 14:20:24

Další příspěvky

Z předchozí stránky:

  1. avatar
    [43] *daisy* [*]

    Je fakt, ze jsem clovek hodne kontaktni, ale ke "svym". Pripoustim, ze kdyz jdu ve vlaku v ulicce na wc a stoji mi tam nekdo, komu i kdyz hucim za zadama "zdovolenim" nejhlasitejsim moznym zpusobem,tak mu pak tukam na rameno (ale nepocuram se kvuli tomu ramusu a nahluchlosti ), penize do ruky obcas davam, obcas si i nechavam drobne vratit do ruky, ale ze bych vylozene sahala? To mi fakt prijde divny, protoze v obchodech neni takovy ramus, aby na moji otazku nemohla reagovat bez kontaktu...

    superkarma: 0 16.08.2004, 12:42:23
  2. avatar
    [42] Eva_CZ [*]

    Rikina: tady maji prodavaci % z prodeje. Takze napr. v prodejne nabytku se na vas vrhnou hned u dveri.
    Odpovi : dobre, ale kdybyste neco potreboval, obratte se na me, jmenuji se XY.

    superkarma: 0 16.08.2004, 12:16:58
  3. avatar
    [41] Eva_CZ [*]

    Tady zadne tazky nejsou... Ja nevim, proc to tak je, ale treba u McD si vsimnete, ze vam daji prachy do ruky.
    Jen v nekterych novych prodejnach uz vraci automat, takze tam vam nazpatek prijede takovym tunylkem. Ale 99% lidi plati kartou, takze prachy do ruky jako problem se neresi, ale doklad o zaplaceni se dava zase do ruky...

    Takove ty pultove prodeje ( napr. v sendvicarnach apod. ) - tam maji pri priprave jidla rukavice, neexistuje sahnout na jidlo bez nich.
    No a prachy prijima jen pokladni - z ruky do ruky.

    superkarma: 0 16.08.2004, 12:14:56
  4. [40] Rikina [*]

    Tohle nechápu, přece je mezi nimi pult, ne ? Zboží položím na pult, zákazník položí peníze na tácek. Není důvod se dotýkat, stejně by se museli k sobě natahovat. Spíš znám opačný problém, tak přeochotné prodavačky, až je to protivné. Nenechají člověka ani aby se v krámě trochu rozhlédl, hned přiběhnou s dotazy, co si přeje. Kolikrát radši řeknu, že nic, a jdu.

    superkarma: 0 16.08.2004, 11:59:33
  5. avatar
    [39] Ťapina [*]

    Četla jsem, že s těmi intimními zónami se to má tak, že se jejich velikost mění podle situace. Zatímco v běžném styku si člověk pustí ostatní k tělu nejvýš na půl metru, v tramvaji mu stačí 25 cm a v extrémně narvané tramvaji nevadí dokonce ani doteky. A takhle přesně to mám já, nemám ráda, když se ke mně lidi přibližují, když nemusí, na volném prostranství mám ten svůj kruh poměrně velký, ale v MHD nemám problém. Vadí mi ve vlaku ta malinkatá kupéčka, kde se lidi musí dotýkat nohama, to kolikrát sedím v křeči, jen abych se někoho nedotýkala, ale když je v tramvaji hlava na hlavě, tak mi kupodivu nevadí, že se na mě někdo lepí půlkou těla. Prostě podle situace. Ale myslím si, že když má někdo tu svoji intimní zónu tak rigidní, že mu vadí cestování v MHD, tak už se jedná o psychologický problém, to už není zcela normální.

    superkarma: 0 16.08.2004, 11:56:38
  6. avatar
    [36] Luciš [*]

    Taky jsem dělala brigády v obchodě. Ani na jednu prodavačku nemůžu ze svých zkušeností říct ani ň, všechny normální, vstřícné a pár vyloženě usměvavých.

    Za to ze zákazníků se vždycky nejmíň jeden "exot" za den našel. Fakt nevím, proč mají lidi za smysl života nakupování, šetření 50 hal. a nimrání se v zelenině a pečivu
    Koupím a jdu, ne?
    Prodavačka to je fakt řehole, za pár šupů.

    superkarma: 0 16.08.2004, 11:39:48
  7. avatar
    [35] Pentlička [*]

    Nejodpornější je v MHD když se držím tyče a někdo se chytne těsně vedle mě a dotýká se mé ruky svou zpocenou rukou !

    superkarma: 0 16.08.2004, 11:31:01
  8. avatar
    [34] marta-b [*]

    Dělala jsem tři roky brigádu na kase jednoho hypermarketu (při škole) a za tu dobu se mě nikdo ze zákazníků nedotknul . Pocit vyhoření při tomhle druhu práce ale úplně chápu. Snažila jsem se být na zákazníky milá, ale občas se prostě našel blbeček, kterej se choval podle hesla "zákazník, váš pán" ... tak toho jsem z pozice brigádníka uměla i odkázat do patřičných míst . Jinak to prostě kolikrát nešlo.

    superkarma: 0 16.08.2004, 11:04:28
  9. avatar
    [33] Olina [*]

    Mne taky nikdy nenapadlo šahat na prodavačku a vůbec, já se nerada lidí dotýkám během hovoru a stejně tak nemám ráda, když někdo se mnou mluví a je moc blízko nebo se mě dotýká. Ale davy lidí, kde to prostě jinak nejde, ty mi nevadí.

    superkarma: 0 16.08.2004, 11:00:29
  10. avatar
    [30] marcellina* [*]

    a propos: nikdy sem na prodavacku nesahla... a taky mam velkou "svou osobni zonu", nemam cizi doteky, funeni a prislisnou blizkost cizich lidi rada

    superkarma: 0 16.08.2004, 10:34:27
  11. avatar
    [29] marcellina* [*]

    "A já, když jsem se v patnácti rozhodovala, co dál..." Jihlavanka byla moje volba, voni hezky

    superkarma: 0 16.08.2004, 10:31:39
  12. avatar
    [27] Kelly [*]

    Hmmm, také nesnáším, když mi někdo naruší tu mou "bublinu".
    ... hmatací pud, to jsem ještě neslyšela ...

    superkarma: 0 16.08.2004, 10:26:54
  13. avatar
    [26] Ťapina [*]

    Jani: Tak já jsem asi fakt zvyklá na poněkud jiné jednání, ale mně by předně nikdy nenapadlo dávat pokladní peníze do ruky. Od toho tam přece každá ten tácek má

    superkarma: 0 16.08.2004, 10:22:52
  14. [25] Jani [*]

    Taky mi dělá problém nechat si vstoupit do svých kruhů někoho cizího, natož nesympatického, prudícího a případně i zapáchajícího (těch je v létě více než dost). U nás v obchodně je ale jedna pokladní, která si peníze nechává vysázet na tácek, nikdy se kupujícího nedotkne. Ze začátku mi to připadalo trochu divné, ale teď už to všichni respektujeme (co taky zbývá, protože o na peníze nepřevezmě z ručky do ručky, prostě čeká, až je zákazník položí). Vůbec se jí nedivím, spíš obdivuji.

    superkarma: 0 16.08.2004, 10:20:39
  15. avatar
    [23] Acinka [*]

    Vždyť je to trapný, vymejšlet v 15 letech co budem dělat celej život

    superkarma: 0 16.08.2004, 09:57:22
  16. avatar
    [21] Ťapina [*]

    Tak já jsem za celou dobu brigád v obchodech teda nic takového nezažila, proto se divím. Já jsem hlavně hrozně lekavá, kdybych doplňovala zboží a někdo mi najednou zaťukal na rameno, tak vyletím metr dvacet a všechno zboží se mnou.

    superkarma: 0 16.08.2004, 09:49:58
  17. avatar
    [20] medved [*]

    v zivote jsem nesahla na zadnou prodavacku
    proc bych taky mela ?

    superkarma: 0 16.08.2004, 09:47:07
  18. avatar
    [19] Petronilka [*]

    Pepenkaa,Landriel: Jsem na tom úplně stejně . Pro mě je utrpením nákup v narvaném super nebo hypermarketu, těm se vyhýbám obloukem

    superkarma: 0 16.08.2004, 09:41:21
  19. avatar
    [17] Landriel [*]

    Pepenkaa: jojo, proto je mi teď dobře doma, kde se v klidu dotýkám akorát svých milovaných, a trochu se děsím návratu do práce, i když budu dělat v kanclu. Ze všeho nejhorší je snad narvaný výtah.

    superkarma: 0 16.08.2004, 08:47:08
  20. avatar
    [14] Landriel [*]

    Pepenkaa: přesně, jsem na tom dost podobně - moje "bublina" je poměrně velká a nerada do ní pouštím cizí lidi. Třeba cesta v mhd je pro mě utrpením. A nechápu lidi, co musí takhle na někoho sahat - to ho nemůžou normálně oslovit?

    superkarma: 0 16.08.2004, 08:14:36
  21. avatar
    [13] zn0uz4 [*]

    Suzanne: no, moc to nefunguje. nebo snad myslis, ze vsude chodim jak kakabus? A thymolinovy usmev americanu ('vim, ze se na me divas jak idiot, ale stejne se usmivam') neumim.

    superkarma: 0 16.08.2004, 08:08:42
  22. avatar
    [11] clarCa [*]

    jo, já měla kolegu, který považoval za normální, že když kolem mě šel, tak mě plácnul po rameni, nebo cvrnknul do hlavy, že na mě mluvil z 20 cm... měli jsme několik hovorů na téma, že nejsem jeho spolubydlící z koleje (zrovna vypadnul ze školy) a že mi to VADÍ, i když to on nijak "nemyslí" (fakt to dělal bezmyšlenkovitě).

    superkarma: 0 16.08.2004, 01:53:58
  23. avatar
    [10] Eva_CZ [*]

    Suzanne: uuuuuu, tak to ja nemam a z techto lidi mi naskakuje husi kuze....
    Tak to potom tu chuderu chapu.

    superkarma: 0 16.08.2004, 01:27:32
  24. avatar
    [8] Suzanne [*]

    Eva_Fl: jak jsem to tak pochopila, jedná se o lidi, kteří prostě mají potřebu upozornit druhého dotykem. Zaťukají, lehce se dotknou... znám takové, nijak zle to nemyslí, prostě mají takový hmatací pud. Nezaměňovat s chmatáckým pudem

    superkarma: 0 16.08.2004, 00:51:38
  25. avatar
    [7] Eva_CZ [*]

    zn0uz4: Mame tady hodne, to jo... Ale stejne je nehladim, nepusinkuju, ani se jich jinak nedotykam....

    superkarma: 0 16.08.2004, 00:50:28
  26. avatar
    [6] Suzanne [*]

    zn0uz4: Zkus se na ně usmát - to funguje

    superkarma: 0 16.08.2004, 00:49:42
  27. avatar
    [5] Eva_CZ [*]

    No fakt nevim, ze bych kdy mela potrebu nejakeho kontaktu s prodavackou...
    Proc se ji ti lide dotykaji?

    superkarma: 0 16.08.2004, 00:49:09
  28. avatar
    [4] zn0uz4 [*]

    jeste by se prodavacky mohly chovat jako v kapitalismu. zatim mam bohuzel ten pocit, ze vetsine je zakaznik spis na obtiz :(

    po navratu ze statu jsem myslel, ze budu snad vrazdit, ty baby jedovaty, hnusny, bez zajmu, co na cloveka, kdyz prijde do kramu, koukaji jak na doternou ves...

    nejlepsi je, kdyz neco potrebuju, pozdravim, poprosim, a dana (byt treba slecna) mi odsekne, ze to ona nedela... brrh

    superkarma: 0 16.08.2004, 00:46:46
  29. avatar
    [2] Suzanne [*]

    Ťapina: taky mi to tak přijde. Ale takováhle situace může nastat, ať jste průvodčí, učitelka, lékař, kdokoli. Že by s tím neměly problém prodavačky, ale tahle osůbka jako taková?

    superkarma: 0 16.08.2004, 00:16:23
  30. avatar
    [1] Ťapina [*]

    Ať se snažím, jak se snažím, nedovedu si představit situaci, ve které je normální dotýkat se prodavačky. Nemyslím si, že zrovna tahle profese by s tím měla mít problémy.

    superkarma: 0 16.08.2004, 00:07:28

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Hledáme čtenářky, které rády čtou knihy
Anketní otázky pro čtenářky, které chtějí testovat Canesten Intim Gel
Anketa: Bolí vás záda?

Náš tip

Doporučujeme