Snídaně je pro mnohé z nás to, čím začínáme den. Chceme uspokojit své chuťové buňky, chceme si snídani užít. Je to rituál, sváteční chvíle, kterou můžeme prožít s někým blízkým, než se rozprchneme do víru všedního dne. Snídaně je ale také úžasným začátkem dne, kdy si chceme užít volno. Proto také snídani opěvuje mnoho písní. Zavzpomínejte a určitě vám hned naskočí v hlavě „Snídaně v trávě s holkou právě vzbuzenou... nebo Když muž se ženou snídá..“ Snídaně má ale vedle libých pocitů i význam pro naše zdraví. A ten nesmíme opomíjet.

Jak jsme na tom se snídáním?

Podle průzkumů celá třetina z nás nemá ráno čas se v klidu nasnídat, dalších 25 % snídá až u pracovního stolu.  Přestože trend snídání je vzrůstající, odborníci nadále varují, že ti, kteří se rannímu jídlu vyhýbají, mohou mít zdravotní problémy. Nejenže nebudou mít dopoledne dostatek energie, ale dlouhodobá absence ranní stravy se může odrazit i ve zdravotním stavu. 
Jaký význam by snídaně měla mít nám naše české slůvko snídaně příliš neřekne. Pokud se ale podíváme na anglické slovo breakfast – break – přerušit a fast – půst, je zřejmé, co by mělo následovat.

Když je to špatně!

Jenže naše návyky, kterých se často nechceme vzdát, jsou opačné. Význam snídaně podceňujeme, často snídáme za poklusu nebo si během dopoledne koupíme „něco do žaludku“, protože nechceme mít hlad. Velmi častá „snídaně“ je pro mnohé, zejména kuřáky, pouze ranní káva a první cigareta.

Navíc, pokud se po ranní kávě pořádně zabereme do práce, často zjistíme, že jsme nestihli ani snídani a pomalu už ani oběd. Jen jsme vypili mnoho kávy a v lepším případě nezapomněli na pitný režim. Následkem toho jsme dříve unavení, často nás bolí hlava a žaludek. Co s tím?

Důležitá energie

Správná snídaně by měla být vyvážená a měli bychom si na ni udělat čas každý den. Teprve pak nám dodá energii, kterou potřebujeme každé dopoledne. Správná snídaně by měla tvořit zhruba 20 – 25 % denního energetického příjmu a měla by obsahovat zejména obiloviny (například cereální sušenky), mléčný výrobek (třeba jogurt), ovoce nebo zeleninu a dostatek tekutin (ovocná šťáva zředěná vodou nebo čaj). Je nutné vědět, že dobrá snídaně nemusí být dlouhá, stačí jen pár minut!

Jak vypadá vaše snídaně? Co snídáte nejraději? Jak si představujete ideální snídani? V trávě při ranním sluníčku, na terase s voňavou kávou nebo v posteli na podnose? Napište nám o tom pod tento článek.

Reklama