Milujete děti a těšíte se na vlastní, ale představa, že se vám narodí hyperaktivní nezmar, vás po pravdě řečeno trochu děsí... Dobrá zpráva: pokud se budete už během těhotenství dopovat jídlem bohatým na DHA, nic takového vám možná nehrozí.

Příčin hyperaktivity je samozřejmě více, ale jednou z nich je i nedostatek DHA. Co to vlastně je? Látka, která patří mezi nejdůležitější omega-3 mastné kyseliny v těle a je přednostně v mozku. Když jsme těhotné, miminko v bříšku zásobujeme touhle látkou především ze zdrojů vlastního těla. Pokud se stane, že nepřijmeme dostatek DHA z jídla, začne tělo zásobovat plod z našich mozkových zásob DHA, a to je samozřejmě špatně. Odrazí se to totiž na naší náladě. Budeme podrážděné a psychicky celkově rozkolísané. „U miminka dochází ke zcela zásadnímu rozvoji mozku ve druhém trimestru těhotenství. Tehdy má plod zvýšenou potřebu DHA, kterou si však sám nedokáže vytvořit, a je proto zcela závislý na příjmu DHA od své matky. Stejně je tomu i po celou dobu kojení,“ upozorňuje RNDr. Pavel Suchánek a pokračuje: „Klinické výzkumy ukázaly, že u maminek, které v těhotenství a v době kojení měly dostatek DHA, dochází u jejich dětí k nižšímu výskytu hyperaktivity, poruch soustředění, učení a paměti.“

dítě

Čtěte také:

Dá se proto říct, že i my, jako budoucí maminky, máme potenciální hyperaktivitu dětí ve svých rukou. Když totiž tělu dodáme dostatek zmíněné látky, výrazně snížíme její případné riziko. Podle slov pana doktora navíc dostatkem DHA do budoucna podpoříme také intelekt dítěte a jeho psychomotorický vývoj.

Z jakých potravin tedy DHA získávat a kolik ho do sebe vpravit? V mateřském mléce tvoří DHA okolo 57 % všech tuků. Jeho hladina ale kolísá podle stravy každé těhulky. Denní příjem DHA by měl proto odpovídat asi 250 mg, což není zrovna málo. Vlastně to znamená, že bychom měly dvakrát do týdne sníst nějakou výrazně tučnější rybu. Nejvíce DHA obsahuje třeba losos, makrela nebo sardinky. Problém je v tom, že speciálně v těhotenství mají mnohé z nás problém jakoukoliv rybu pozřít. Z rybího zápachu se nám zkrátka dělá špatně, kolikrát vyloženě na zvracení. Marná sláva, DHA je ale evidentně potřeba. Pokud tedy víme, že do sebe kousek rybího masa nenasoukáme, musíme se spolehnout alespoň na doplňky stravy. Vhodné jsou takové, jejichž hlavní složkou je koncentrovaný rybí olej.

 

Reklama