Zdraví

Proč nejčastěji nemůžeme usnout a co nám může pomoci? Zeptali jsme se odborníka

Spánek je důležitá součást života. Pokud ale máme s usínáním problém, přináší nám to řadu nepříjemných stavů. Jak na spánek a na příčiny a důsledky problematiky spánku, jsme se zeptali odborníka na problematiku spánku, Karla Metyše.

Proč nejčastěji nemůžeme usnout?
To, že člověk nemůže usnout, může být jeden z příznaků nespavosti neboli insomnie. Ta může vzniknout jako příznak nějakého tělesného nebo duševního onemocnění. Jedná se o nespavost sekundární. Léčba spočívá v léčení základního onemocnění. Častěji se setkáváme s nespavostí primární, která vzniká vlivem psychických příčin, nemá tedy tzv. organický původ. Sem může patřit duševní zátěž, vnímání nějaké nové stresové situace nebo třeba usínání v novém prostředí, na které nejsme zvyklí.

Insomnia

Co se děje s tělem, pokud nemůžeme spát, spánek je nekvalitní?
Nespavost se  většinou projevuje pozdním usínáním, přerušovaným spánkem, tedy častějším se probouzením v noci nebo zkrácenou dobou spánku, tím, že se ráno dříve probudíme. Nedostatečný spánek má vliv na naše chování. Méně se soustředíme, jsme často depresivní, unavení, podráždění. Při vstávání máme pocit, že potřebujeme spát déle. Nekvalitní spánek má vliv dokonce i na naši paměť.

Pokud se přes den unavíme, budeme lépe spát, nebo to na usínání nemá vliv?
Pro nespavce je optimální pravidelné cvičení. Před usnutím v sobě můžeme pociťovat určitou tenzi. Menší fyzická aktivita před spaním, například procházka nebo krátké cvičení doma na podložce, toto napětí sníží. Příjemně se unavíme, a tak se nám bude lépe usínat.

Kdy je dobré vzít si pilulku pro rychlé usnutí?
Určitě je dobré si nejprve odpovědět na otázku, co znamená rychlé usnutí. Člověk zažívá to, že nemůže po ulehnutí dlouho usnout a převaluje se na lůžku. Pokud se tato situace pravidelně opakuje, může se jednat už o příznak nespavosti, která by se měla řešit. V řešení se uplatňují buď režimová opatření, nebo farmakologická léčba. Nefarmakologicky pomůže tzv. kognitivně behaviorální terapie (KBT). Ta například zahrnuje desatero spánkové hygieny, která říká, na co by měl usínající dbát, aby se mu usínalo dobře a relativně brzy po ulehnutí.

Z přípravku pro rychlé usnutí bych volil nejprve přípravky založené na bylinných extraktech. Dobrá zkušenost je s kombinací osvědčených bylinek – kozlík lékařský, chmel, meduňka a mučenka v tvrdé tobolce nebo kapsli.

Pokud ani to nepomůže, pak je vhodné problém s usínáním konzultovat s lékařem. Ten většinou stanoví příčinu nespavosti, zahájí příslušná režimová opatření a cílenou léčbu.

Proč se nám v hlavě tak intenzivně honí myšlenky, pokud nemůžeme usnout?
Prožíváme stres, máme starosti, které mohou mít různou příčinu v rodinném, osobním nebo pracovním životě. Něco nás trápí a musíme na to myslet. Pokud nemůžeme usnout alespoň 30 min. po ulehnutí, je dobré vstát z lůžka a zabývat se jinou činností, tak abychom přišli na jiné myšlenky. Taková činnost by neměla být náročná na naši psychiku a mozek.

Pokud sáhneme pro pomoc – vezmeme si prášek na spaní, jaký je rozdíl mezi doplňky stravy a léky? Myslíme tím negativní následky ve formě závislosti.
Výhodou doplňků stravy je jejich složení. Obsahují většinou bylinné extrakty z různých rostlin. Většinou už dlouhodobě používaných a osvědčených. Nevzniká na ně závislost. Můžeme je brát opakovaně i přerušovaně. Jsou volně dostupné v lékárně. Jejich působení je individuální. Někomu pomohou více, někomu méně.

Léky na nespavost by se neměly užívat dlouhodobě - maximálně 4 týdny. Právě z důvodu možného vzniku závislosti nebo abstinenčních příznaků. Je také důležité jejich postupné vysazování. Tedy snižování úvodní denní dávky léku. Záleží ovšem, zdali léčíme nespavost krátkodobou nebo chronickou (délka trvání do 1 měsíce a nad 1 měsíc). Před usnutím však není vhodné pít alkohol. Má sice sedativní účinek, organismus se zklidní a lépe se po něm usíná, avšak na akt užívání alkoholu před usnutím vzniká závislost a samotný alkohol narušuje fyziologickou architekturu spánku. Často se probudíte uprostřed noci a pak se vám hůře usíná.

Jestliže někdo nemůže spát, má problém s usínáním, kdy se jedná o poruchu a co by mělo být varovným signálem, že nespavost může mít hlubší příčiny a je nutné vyhledat odborníka?
Pokud dlouho usínáme, často se probouzíme a nemůžeme dospat, mohou být tyto příznaky nespavosti banálnějšího charakteru. Mohou na nás působit různé vnější rušivé vlivy - hluk, pouliční světlo, špatně větraná nebo přetopená místnost, některé zdravotní indispozice, nebo také to, že jsme přes den spali a naše tělo je relativně odpočaté. Tyto rušivé vlivy lze poměrně jednoduše odstranit. Krátkodobé potíže se spánkem z důvodu psychického vypětí, stresu, apod. bych také neviděl jako poruchu. Jejich delší trvání však právě může vést k vážnějším a hlubším obtížím. Nejlepším řešením je v tomto případě samotné vyřešení příčiny nespavosti, tedy snížení stresu a psychického vypětí. To však může být běh na dlouhou trať. Zde je vhodné vyzkoušet nějaký doplněk stravy. Varovným signálem by tedy měl být stav, kdy potíže trvají více týdnů. Není dobré spoléhat se na to, že potíže samy odezní. Měli bychom co nejdříve vyhledat pomoc odborníka.

Může nespavost či špatné usínání také signalizovat nějakou nemoc?
Ano, samozřejmě. Nespavost je doprovodným příznakem některých duševních nemocí nebo bolestivých stavů. Léčba takové nespavosti, jak jsem již zmínil, spočívá v léčbě samotné nemoci. Tedy léčba duševní nemoci a tlumení bolesti.

Děkujeme za odpovědi odborníka na spánek, odpovídal Karel Metyš

Náš tip:

První pomoc při potížích se spánkem

Insomnia

Pro všechny, kteří mají potíže s usínáním, délkou či kvalitou spánku. GS Dormian Rapid je nenávykový bylinný doplněk stravy pro rychlé a příjemné usínání, klidný a posilující spánek po celou noc. 

Rychlá a šetrná cesta k odpočinku

Speciální kapsle se v těle rozpustí již za 4 minuty. Ke vstřebávání účinných látek tak může docházet ve velmi krátké době. GS Dormian Rapid obsahuje účinnou kombinaci 4 bylinných extraktů šetrných k Vašemu tělu. S usnutím pomáhají extrakty kozlíku lékařského, meduňky lékařské, chmele otáčivého a mučenky pletní.

Přípravek je nenávykový, bezpečný při krátkodobých i dlouhodobých potížích se spánkem.

GS Dormian Rapid: Budete spát jako v bavlnce

Více informací najdete na www.gsklub.cz

ovce

   
09.03.2015 - Zdraví - autor: (red)

Komentáře:

  1. avatar
    [5] boubelka01 [*]

    Když nemůžu zabrat tak si představuju moře a šumění vln a většinou to zabere.Sml16

    superkarma: 0 25.03.2015, 00:42:28
  2. [4] hanzaj [*]

    Vlastka — #2přesně tak to mám i já Sml22

    superkarma: 0 09.03.2015, 18:30:16
  3. avatar
    [3] morgan [*]

    Když nemůžu usnout, anebo jen tak pro zábavu, myslím si podle abecedy na vybrané téma: státy, kytky, zvířata, jména.... Na konec nikdy nedojdu. Sml30Sml52

    superkarma: 0 09.03.2015, 12:56:15
  4. avatar
    [2] Vlastka [*]

    Já to mám na střídačku.Dobrý spánek a období nespavosti.Nevím čím to je.Sml15

    1. na komentář reaguje hanzaj — #4
    superkarma: 0 09.03.2015, 09:17:13
  5. [1] Klára Křížová [*]

    Já tedy občas se spánkem bojuju

    superkarma: 0 09.03.2015, 09:03:24

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Výzkum žena-in.cz – téma bolest, horečka a nachlazení
Trápí vás exém? Zapojte se do testování RadioXar

Náš tip

Doporučujeme