Domácnost

Proč (ne)mít psa?

Od dětství jsem toužila po psovi. V dětství jsem se ho pokusila propašovat domů v domnění, že ho naučím tichosti, budu ho chovat ve skříni a máma si ničeho nevšimne. V pubertě jsem zase vsadila na to, že mámino rozhodnutí ovlivní roztomilost štěněte. Samozřejmě ani jedno nevyšlo a já musela své přání uspokojit až v dospělosti, kdy má touha již byla vystupňovaná do nekritické slepoty.
A tak jsem si psíka přivedla. A zjistila jsem, že to vůbec není tak jednoduché a že vztah se psem se vyvíjí stejně, jako vztah s kterýmkoliv jiným členem domácnosti. Nejdříve si přivedete rozmilé kňučivé štěňátko, které sice sem tam čůrne a kákne, ale to se přeci dá jednoduše vyřešit spoustou novin na zemi, které postupně umisťujeme stále blíže ke dveřím. Co na tom, že v bytě to vypadá jak u schraňovače popelničních pokladů, tady jde o výchovu štěňátka! Když už se naučí vykonávat svou potřebu venku, chodíme s ním několikrát za den a dvakrát za noc, jen aby si takovou čistotnost osvojilo. Když už tohle konečně umí, laici si myslí, že mají vyhráno. Ale v tom se sakra pletou.
Štěňátko je hravé a nepozná rozdíl mezi svou hračkou a vybavením domácnosti. Nebo možná pozná, protože si vždy spolehlivě vybere ničit domácnost oproti nevinné hře se svými hračkami. Sedací souprava postrádá část čalounění, nohy od stolů a židlí jsou okousané, vaše ponožky oslintané a dostane-li se mazlíček k obuvi, zbude vám od každého páru jedna smutná bota. Když přejde i tohle období psík dostane pubertu. Normální, regulérní pubertu. Vše, co jste ho do té doby naučili, najednou neumí. Nesedne, nelehne, prchá za ostatními psíky kilometry daleko, loudí, znovu začne dělat loužičky, ale daleko fikaněji než ve štěněčím věku. Buď se vám pomstí loužičkou na vašem loži, za to, že jste ho nechali doma samotného, nebo stojí přímo před vámi, kouká vám do očí a drze čůrá!
Když už nevíte jak dál, puberta skončí a začne ta pravá krása vztahu psa a člověka. U pejska se začnou projevovat jedinečné povahové rysy, začnete mít spolu své rituály, začnete mít vztah partnerský. Psík ví, že každé ráno v sedm vstáváte a tak k vám třeba skočí do postele, zaťuká čumákem na čelo, vy víte co bude následovat, tak zvednete peřinu, on důstojně vpochoduje a stulí se vám na břiše do klubíčka a dospává s vámi poslední minuty. Pak za vámi chodí po bytě, zatímco se oblékáte, snídáte, v koupelně s vámi obětavě sedí na studené podlaze a kouká, jak si čistíte zuby. Jakmile uchopíte kabát, ví, že se jde ven, a může puknout radostí. Není to však tak velká radost, jako když přijdete domů. Nikdo jiný na světě se nedokáže tak radovat, že vás vidí. Vrtí ocasem div se nepřevrátí, radostně kvíká a zalyká se radostí. Večer se vám, jako každý jiný večer stulí u nohou a dívá se s vámi na televizi. Je moc vtipné ho pozorovat, jak roztomile kroutí hlavičkou ze strany na stranu, když se z televize ozývají nezvyklé zvuky.
Samozřejmě – ani v tomhle období to není ten vysněný psík. Některé špatnosti mu zůstanou – nejčastější je asi „vyhladovělý tvoreček“ . Kamkoliv ho vezmete, tváří se, že jedl naposledy minulé vánoce. Smutně stojí u vašich známých a s povděkem panáčkuje nad každou kůrkou chleba, která spadne od stolu a které by si doma ani nevšiml. Pokud mají vaši známí také domácí mazlíčky, sežere jim jídlo. Můj psík například šel tak daleko, že když jsem ho vzala do práce, nacpaného k prasknutí šunkou a jatýrky, aby nedělal ostudu, odvděčil se mi tak, že v nestřeženém okamžiku skočil našemu generálnímu na stůl a komplet zporcoval celé ředitelovo kuře. No, celé – pár kůstek mu nechal na židli a v tiskárně a jednu mezi dopisy k odeslání.
Přes to všechno mohu chovat psíka jedině doporučit. Ani váš partner přece není dokonalý, ani vaše děti, ani vy. A za tu nekonečnou lásku, kterou k vám to zvířátko chová, se to vyplatí, i přes ty jeho nepěkné kousky.
   
05.02.2003 - Dům a byt - autor: Michaela Veselá

Komentáře:

  1. avatar
    [84] Ťapina [*]

    Ale co já se budu rozčilovat, u nás na sídlišti snad vždycky zvítězí zdravý selský rozum nad přitroublýma vyhláškama.

    superkarma: 0 23.11.2003, 12:22:17
  2. avatar
    [83] Ťapina [*]

    corazon: A jakpak vodítko zabrání psům ve štěkání? To je logika nad logiku

    superkarma: 0 23.11.2003, 12:21:15
  3. avatar
    [82] Simba [*]

    "Nikdo jiný na světě se nedokáže tak radovat, že vás vidí. Vrtí ocasem div se nepřevrátí, radostně kvíká a zalyká se radostí. "..naprosto souhlasím, vzpomínám jak nás vítal náš pudlík, vždy když jsme přišli za školy, z kroužků ....

    superkarma: 0 10.11.2003, 08:30:27
  4. avatar
    [77] Ťapina [*]

    Landriel: Zahrada psovi nestačí Jak říká moje kamarádka, on na ní dokolečka běhat nebude. Bude tam dělat to, co dělají městští psi v bytě - ležet a spát. A bude potřebovat procházky. Jestli mu tohle neumožníš, budeš z něho mít "zahradního štěkače", který hystericky řve na všechno, co se pohne.
    Ale já jsem asi z naší čtvrti zvyklá na jiné matky. Tady má každá kolem kočárku pobíhajícího hafana, takže takové problémy naštěstí neřešíme. Moje psy bys ráda měla, ti se nepřibližují k nikomu ale přestože jsou malí, tak mají přiměřený výcvik a tudíž když jsou na vodítku, tak musí jít u nohy a nesmí čmuchat. Takhle by to celou procházku nešlo.
    S tím psem na zahradu si to radši rozmysli, ty procházky bude potřebovat. Pro něho totiž není přínosem jenom ten pohyb - ten ho sám o sobě ani tak nebaví, ale hlavně poznávání nových míst a čtení "psí pošty".

    superkarma: 0 06.02.2003, 21:05:36
  5. avatar
    [76] Landriel [*]

    Ťapina: Jenže matka nepozná, jestli ten pes je pod kontrolou pána, nebo jestli si to ten pán jenom myslí. A teď to nemyslím na tebe osobně, ale už jsem viděla pár takových, co volali pojď sem, k noze a pes na ně z vysoka... a jestli malým pejskům náhubek vadí, tak mají být na vodítku. Já si pořád myslím, že pes patří na velkou zahradu, kde se může dosyta vylítat i bez omezení a až jednou postavíme ten domek, tak tam taková zahrada bude a možná na ní i ten pes. Do města už se podle mě hodí míň a protože tu holt žijí hlavně lidi, myslím, že je potřeba taky na ty lidi brát ohled. Jsou přece různé výběhy, kde se psem můžeš bez omezení, tak proč stresovat nás, které toho stresu a děsu mají i tak dost? Já mám jinak psy celkem ráda, ale jen do chvíle, kdy se mi přiblíží k dítěti.

    superkarma: 0 06.02.2003, 20:36:31
  6. avatar
    [75] Ťapina [*]

    Landriel: On je rozdíl, když se přiřítí pes a když pes jde pod kontrolou pána. My prostě chodíme, psi jsou nanejvýš 10 metrů ode mě a když vidím třeba maminu s děckem, tak si je zavolám a dám na vodítko. Protože stejně, jako ty máš hrůzu z cizích psů, já mám hrůzu z cizích dětí. Některé jsou schopné vyjet na koloběžce proti psovi v domění že je to bezvadná legrace. Ale taková situace nastane jednou za tři procházky, tak proč by měli všechny procházky protrpět s košíkem, když s ním špatně vidí, nemůžou aportovat a nemůžou čichat. Co už mají psi na té procházce dělat, proto se s nimi přece chodí ven. Já mezi velkými a malými psi rozdíl dělám, protože velkému psovi košík sedí, nemá problém ho unést a má v něm dost velké otvory, aby přes něj cítil. Na malé čumáčky jsou košíky nedomyšlené, i když nevím, jak by se daly domyslet. Kovový vadí po všech stránkách co jsem napsala a kožený si pes sundá za prvním rohem.

    superkarma: 0 06.02.2003, 16:21:41
  7. avatar
    [72] Landriel [*]

    Ťapina: Tak mě to vadí - jdu s kočárem, malá se batolí kousek přede mnou nebo za mnou a najednou se od někud přiřítí nějaký takový pes, bez náhubku a vodítka. No co mám tak asi v tu chvíli dělat? Nebo nám takhle vlčák strčil čumák bez koše až do kočáru, než jsem stihla něco udělat - ale co vlastně, jenom zalehnout dítě a řvát. Veřejné prostranství je takové místo, kam má přístup kdokoliv a tam mají psi podle vyhlášky povinnost mít buď náhubek nebo vodítko. A je jedno jestli je to malý pes nebo velký, už tu myslím zaznělo, že malý kolikrát může kousnout víc než velký.

    superkarma: 0 06.02.2003, 15:10:48
  8. avatar
    [67] Ťapina [*]

    Landriel: No vidíš, já jsem taky z Brna a moji psi taky běhají bez vodítka a bez košíku. Kupodivu jsem se ještě nesetkala s tím, že by to někomu vadilo. Oni tihle malí psi snáší náhubek opravdu špatně, v tramvaji vždycky sklízíme nefalšovanou lítost, protože psi celou cestu s košíkem zoufale bojují. Naučila jsem je, že se nesmí k cizím lidem přibližovat a tak je to ani nenapadne. Ale není to v centru, ani na dětském hřišti, jak už jsem napsala, bydlíme na okraji a chodíme na opuštěná prostranství. Je jasné, že tam, kde je víc lidí, si je na vodítko vezmu.

    superkarma: 0 05.02.2003, 22:48:58
  9. avatar
    [66] pajda [*]

    Já se taky přidám:pejska jsem mívala, zvířátka mám ráda, ale jen do jakési míry...u nás je v domě 28 partají a my jsme jediní bez psa. Ovšem registrovaný je jeden!!!!!! jak to vypadá kolem domu netřeba popisovat - nikdo se nebtěžuje se psem vyjít dál než před sousední vchod, o chodnících vůbec nemluvě a nejlepší "venčení" je podle všech majitelů na dětském hřišti...dokonce jsem se dozvěděla, že "do písku se to přece vsákne"...opravdu bych se přimlouvala za přísnější postihy nezodpovědných majitelů, protože i pro ty slušné je to určitě zahanbující. Ale článek se mi moc líbí - připomíná mi doby, kdy jsem zkoušela "vychovat" vlastní štěně - bez velkého úspěchu

    superkarma: 0 05.02.2003, 21:29:58
  10. avatar
    [63] Landriel [*]

    Ťapina: To o té vyhlášce jsem myslela k tomu, že pes na ulici musí mít buď náhubek nebo vodítko. A u nás v Brně neustále potkávám psy, kteří nemají ani jedno.

    superkarma: 0 05.02.2003, 20:40:45
  11. avatar
    [56] Křečkomyš [*]

    Pokutu za to, že hodila exkrement do normálního koše? Pokud vím, na to už se pejskaři dotazovali hygienika. Ten jim odpověděl, že psí hovínka můžou házet do kterékoliv popelnice, protože se s tímto druhem odpadu počítá. Maminy také nemají speciální koše na papírové dětské pleny.

    superkarma: 0 05.02.2003, 14:12:52
  12. avatar
    [55] Křečkomyš [*]

    Já většího psa v bytě mám. Chodíme třikrát denně ven, ale řeknu vám, je to dřina! Myslela jsem si, že budu venčení lépe zvládat, ale dost mě vyčerpává. Nejhorší je, když onemocním a stejně musím ven. Od jisté doby všem, kteří uvažují o pejskovi, radím: Pokud nejste sportovní typ a žijete v bytě, pořiďte si čivavu, krysaříka nebo japončíka. A nejlépe fenku. Tito psíci se naučí chodit i na kočičí záchůdek, což oceníte, když je ošklivé počasí. Jinak, svého psa miluju a nedám :-)

    superkarma: 0 05.02.2003, 14:09:46
  13. avatar
    [54] Ťapina [*]

    Landriel: Nevím, kde bydlíš, ale u nás jsem si speciálně nastudovala psí vyhlášku a zjistila jsem (i ke svému překvapení), že jsem povinna po psech uklízet pouze na chodníku, ne na trávě (tam se nějak přirozeně předpokládá, že po ní běhají zvířata a lidi tam nechodí). Já vím, že je to těžké malému dítěti vysvětlit, ale je to tak. Ta tráva by nebyla čistá, ani kdyby tam nebyli psi, přece ve městech žijí i jiná zvířata.
    A jako bonbónek jeden extrémní případ. Jedna známá dostala pokutu za to, že hodila psí hovínko do běžného koše na odpadky.

    superkarma: 0 05.02.2003, 14:09:37
  14. avatar
    [37] Landriel [*]

    Já bych si ještě neodpustila poznámku a doufám, že se na mě nikdo nebude zlobit. Co se týče hromádek, je to vina majitelů a ne psů, jak už tu zaznělo. Kdyby město najmulo čističe, možná by byly čisté chodníky, ale co ty trávníky? Já třeba svému 17 měsíčnímu dítěti nevysvětlím, že nesmí chodit do trávy, protože jsou tam hovínka. Ona prostě chce do trávy a na houpačky a prolézačky a basta. Takže je to zase na majitelích psů. A to samé platí o vodítku či náhubku. Opravdu žádná matka nemůže vědět, jestli pes - jedno jestli malý nebo velký - který se k vám a vašemu dítěti řítí, kousne nebo nekousne. Jsou tu nějaké předpisy a ty by se měly dodržovat. A hrozně mě točí, když někde venku potkáme neokošíkovaného volně puštěného psa, já se klepu hrůzou a majitel mi žoviálně sdělí, že pejsek nic nedělá.

    superkarma: 0 05.02.2003, 13:34:31
  15. avatar
    [36] megrin [*]

    Ano, naprosto souhlasím s tím, že každý páníček si musí po svém pejskovi uklidit. Třeba tady v centru Prahy je to děsivý. Na druhou stranu, za psíčka platíme docela dost peněz městu. A když se tak rozhlédnu u nás kolem, tak nevidím nic...žádný odpodkový koše, žádný stojany s pytlíkama, prostě nic. Tohle se mi fakt nelíbí.

    superkarma: 0 05.02.2003, 13:21:57
  16. avatar
    [35] Bobina [*]

    Poradíte mi někdo?
    Před půl rokem jsme museli pejska darovat a já bych se za ním chtěla jet alespoň podívat. Jak myslíte,že by to nesl?
    Já vím,že by to asi nebyl zrovna dobrý nápad,ale já se fakt nemůžu zbavit pocitu,že ho musím vidět.

    superkarma: 0 05.02.2003, 12:30:58
  17. avatar
    [32] Ťapina [*]

    Sasa: Naprostý souhlas s každým bodem tvého příspěvku.

    superkarma: 0 05.02.2003, 12:22:10
  18. [31] Sasa [*]

    Chvilku jsem uvažovala, abyste mě neukamenovali.....jestli se přidám nebo ne.
    Mám psa, naši dokonce 2 a dovolili jsme si bydlet ve městě. S tím uklízením souhlasím naprosto bez výhrad, ale vadí mi 2 věci. Máme takové kleště na které se navlékne igelitový sáček, nabere so to těma kleštěma do sáčku, otočí a vyhodí......a teď KAM!!!!???? Ono vážně není nic milého s tím chodit opravdu desítky metrů. Prostě po ulici, kde chodím nejsou odpaďáky, každý má svou popelnici v zahrádce a basta, jen když se vyváží jsou venku. No a psí odpaďáky s pytlíkama...hahaha. Mockrát jsem vyděla hned po doplnění, jak si je některé vrstvy obyvatel odtrhy komplet a donesly...a cikáni to nebyli. Prý když chci psa, tak nemám za JEJICH peníze ještě chtít igeliťáky.
    No a velká rasa ve městě? Proč ne, když jeho pán pravidelně každý den běhá 10-12km? Věřte, že když se to děje za každýho počasí, tak se víc nechce tomu psovi....

    superkarma: 0 05.02.2003, 12:16:56
  19. avatar
    [28] Ťapina [*]

    Juli: Pravda, jenom bych ještě poznamenala, že i u toho domku se zahradou je potřeba rozmyslet si, jestli chci štěkající zvonek u dveří, nebo psa. Ona si spousta lidí myslí, že když má pes zahradu, tak nepotřebuje venčit. Pohled na ty ubožáky, kteří tu svojí nádhernou zahradu nikdy v životě neopustili je snad ještě horší než pohledn a zavřené psy v bytě. Ti se alespoň dostanou ven.

    superkarma: 0 05.02.2003, 10:45:38
  20. avatar
    [21] Ťapina [*]

    Ja: Víš, ono je to vážně sporné. Já bydlím na okraji města a venčit psy chodím do lesa, tam po nich pochopitelně neuklízím, po zajících a srnkách taky nikdo neuklízí. Když jdeme do centra, tak uklízím, ale taky se ptám proč vlastně? Za co vlastně platíme ty poplatky? Pes, po kterém páneček uklízí, znamená pro město asi stejnou zátěž, jako kočka, která chodí doma do krabice, tak za co jsou ty poplatky? Kdyby byly za úklid ulic, tak prosím, ale já mám kontakty na městský úřad a vím, že se netají tím, že poplatky za psy rovná se čistý zisk. To mi přijde pěkně nefér.

    superkarma: 0 05.02.2003, 10:10:36
  21. avatar
    [20] ZdenaA [*]

    Článek je opravdu moc pěkný a je samozřejmě taky pravda, že se psími exkrementy je ve městech problém. Ale chci se taky trochu zastat majitelů psů, protože poplatky za psy - zvláště ve městech - nejsou zrovna malé. A proč by město nemohlo za ty peníze platit uklízeče ulic? Protože vůbec nechápu proč jako majitel platím za to, že mám psa, když město pro platící majitele psů neudělá vůbec nic.

    superkarma: 0 05.02.2003, 09:49:30
  22. avatar
    [17] Ja [*]

    Úplně jsem zapomněla vyjádřit se k článku : za ten nepořádek v ulicích NEMŮŽOU !!! pejsci , ať malí či velcí, ale jejich páníčci - "prasata" , kteří po nich neumí a hlavně NECHTĚJÍ uklízet . Když jdu po chodníku v centru města, kde se musím koukat pod nohy a stejně se občas stane, že do něčeho šlápnu, je to vizitka majitelů . Tím se nechci dotknou těch, kteří po svých pejscích uklízejí , ale pokud si neudělají pořádek sami mezi sebou a nebudou se sami vychovávat, tak je ostatní budou a to BOHUŽEL házet všechny do do jednoho pytle . Sama jsem zažila, jak se spolu bavili dva "páníčci" jeden šel po pejsovi uklidit a druhý tam stál jako tvrdé "Y" . Ale myslíte, že ten pořádný něco "vytkl" svému druhovi ? Ne, proč taky? A když jsem se ozvala já , že by i ten druhý mohl po svém miláčkovi uklidit, co myslíte, že mi oba odpověděli ? Že mi do toho nic není , jestli uklidí nebo ne, oni že za své psy řádně platí .

    superkarma: 0 05.02.2003, 09:23:07
  23. avatar
    [16] Ja [*]

    Corazon: také mám raději kočičky než pejsky . Jsou to zcela nezávislé " osobnosti " . A "pomstít" se za něco, co podle nich velký tvor udělal, a jim se to nelíbí , to umějí taky bezvadně, třeba loužičkou za dveře místnosti, kam somozřejmě chtěli, ale kam jim byl odepřen přístup . Jsem trošku smutná u tohoto tématu, protože se mi v létě ztratila bílá perská kočička. Přese všechno naše úsilí-obíhání okolí, obvolávání veterinářů, a útulků, inzerci a uúpozornění na všech možných stránkách a serverech, se nám ji nepovedlo najít . Jenom moc a moc doufám, že si vybrala jinou a lepší "rodinu" , a ne že ji sežrali ukrajinci , kteří mají "ubytovnu" o několik baráků dále, v polorozpadlém tesko-baráku. Přesto, že nám doma zbyl perský kocour , těch 10 let s "Bobíškem" se prostě nedá zapomenout . I teď, když o tom píšu, tak se mi zalévají "oči" ....

    superkarma: 0 05.02.2003, 09:08:18
  24. avatar
    [15] megrin [*]

    To je ale nádhernej článek <sml59
    Naše kulička, jakmile pozná, že jdeme do práce, ulehne na polštářek a kouká. Ale táááák smutně. V tu chvíli si připadám, že můžu za globální oteplování a za krizi na blízkém východě. Jinak je to úžasné rošťando. Pubertu už naštěstí snad máme za sebou, teď nám Čárynka připravila jiné překvápko - máme virtuální štěňátka. A to je teprv zábava

    superkarma: 0 05.02.2003, 09:01:54
  25. avatar
    [12] Acinka [*]

    Krásně si to napsala taky máme pejska a nedám! ani za nic

    superkarma: 0 05.02.2003, 08:51:28
  26. avatar
    [9] Irena1 [*]

    superkarma: 0 05.02.2003, 08:39:59
  27. avatar
    [6] Kremzina [*]

    O psí pubertě jsem už slyšela. Kdy to u psů bývá? Naše slečna bude mít 2 roky, už se mám připravovat?

    superkarma: 0 05.02.2003, 08:05:30
  28. avatar
    [5] Gita [*]

    Díky za krásný článek. Všechny psí rituály jsou popsány do detailu. Máme 4 letého jezevčíka
    a nedokážu si už představit,že bych byla bez něho.

    superkarma: 0 05.02.2003, 07:37:16

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Anketa na téma osteoporóza
Anketa na téma: Zubní zdraví

Náš tip

Doporučujeme