Reklama

S ubíráním váhy koketují snad všechny ženy průběžně během celého roku. Ať už mají jakýkoliv důvod (manžel podezřele ztrácí zájem o sex, těšíte se na dovolenou a musíte zhubnout do těch drahých plavek Hermes, chystáte se na třídní sraz). Teď nás zrovna straší vánoční svátky se záplavou dobrot a sladkostí, blížící se k nám mílovými kroky. Bylo by dobré udělat si dopředu „strejčka“, aby se pak našlo místečko na nějaké to kilo navíc...

Když ale najednou zjistíme, že si musíme koupit o číslo větší prádlo, je to jasný signál, že s hubnutím musíme začít okamžitě. Takže hned najedeme na dietu. Pokud ale nedbáme zásad zdravé výživy, váhu nesnížíme a můžeme si dokonce i ublížit. Jako tonoucí stébla se chytáme „zaručených diet“, při kterých „zhubneme snadno a rychle“. Často ale opak bývá pravdou.

Nevyváženost
Jednodruhové diety jako banánová, vajíčková, mrkvová aj. jsou velice nevyvážené a vedou k tomu, že některé živiny přijímáme nadměrně a jiné tělu zase chybějí. Rozhodně nám na zdraví nepřidají. Navíc si k některému jídlu můžeme vypěstovat značný odpor.

Stejně tak, když se rozhodneme jíst jenom těstoviny a pečivo, a žádné maso nebo sýry, narazíme na hranici jednostrannosti. V tomto případě ještě konzumujeme neúměrné množství cukrů. Místo hubnutí si vlastně zaděláváme na další kila.

Hladovka
To je asi ta nejhorší volba. Když nic nejíme, dojde logicky ke snížení váhy, ale výrazně si tak poškozujeme zažívání. Hlavní problém ale nastává, když se po shození několika kilogramů vrátíme ke svým původním stravovacím návykům a naše tělesná hmotnost jde zase povážlivě nahoru. Tělo, které je hladovkou vyčerpané, si začne dělat ještě větší zásoby na horší časy.

Pokud se vrhneme na dietu nízkokalorickou, musíme přesně dbát na skladbu svého jídelníčku. A protože to jako laici neumíme, může být taková dieta zdraví nebezpečná.

Koktejly
Tak často propagované koktejly taky neřeší nesprávné stravovací návyky. Mohou nám občas posloužit jako náhrada jídla, když opravdu nemáme čas. Stálým pitím koktejlů ale hlad nezaženeme, v těle dochází k poklesu hladiny krevních cukrů, což nás nutí sáhnout po něčem sladkém (čokoláda, sušenky). Tato cesta tedy také vede do slepé uličky.

Co je správně?
Pro naše tělo je v zásadě vhodná nízkokalorická bílkovinná dieta, jejímž základem jsou hodnotné bílkoviny s minimem energie. V naší stravě se musí vyváženě objevovat všechny živiny. Díky tomu, že jíme bílkoviny, nedochází k úbytku svalové tkáně. Když je totiž v našem jídelníčku bílkovin nedostatek, odbouráváme si svaly, ale tukové tkáně nám stejně zůstávají.

Nezanedbatelné také je, že při tomto typu diety člověk tak snadno nepociťuje hlad.

Dodržujete neustále nějaká dietní omezení, nebo jíte všechno společně s celou rodinou? Nebo vaříte dietně pro všechny členy domácnosti? Máte nějakou oblíbenou kuchyni? Řídíte se svým znamením, krevními skupinami, barvou jídla nebo glykemickým indexem?