Zdraví

Proč je hypoglykemie tak nebezpečná?

Termín hypoglykemie označuje sníženou hladinu cukru v krvi (pod 4 mmol/l), která může končit až bezvědomím. Může se objevovat při léčbě diabetu tabletkami (perorálními antidiabetiky – PAD) nebo inzulinem.

Proč je hypoglykemie tak nebezpečná?

V organismu platí pravidlo, že inzulin „uklízí“ cukr z krve do buněk. U lidí, kteří nemají cukrovku, funguje automatická kontrola. Jestliže je v krvi málo volného cukru, nevyplaví se inzulin. Lidé s diabetem mají situaci složitější. Musí sami hlídat poměr sacharidů a inzulinu, který si píchají. Jestliže udělají nějakou chybu, ostatní orgány si chvíli poradí. Ale mozek, jako naše hlavní řídící centrum, potřebuje mít dostatek cukru v krvi neustále. Proto také, jakmile vycítí nedostatek cukru, začne nás varovat.

První signály

Objeví se první příznaky hypoglykemie: nadměrný, tzv. vlčí hlad. Ale pozor, lepší je ovládnout se, abychom najednou neměli sacharidů zbytečně mnoho. Doporučuje se, aby si diabetik změřil glykemii, a jestliže je menší než 3 mmol/l, snědl např. banán, rohlík nebo vypít skleničku Coca Coly (ne light!).
Jestliže z nějakého důvodu pacient neuposlechne první signál o blížící se hypoglykemii a nenají se, začnou se mu třást ruce, může začít mluvit zmateně nebo se nezvykle chovat. V tuto chvíli je nutné si co nejrychleji změřit glykemii, napít se něčeho sladkého – třeba džusu nebo sladkého čaje. Po chvilce je dobré sníst ještě rohlík nebo jiné sacharidy a znovu si změřit glykemii, zda už stoupla.

Středně těžkou hypoglykemii na sobě člověk ještě pozná, ale už ji nemusí sám zvládnout. Potřebuje pomoc okolí. Právě proto by měli kromě rodiny také kolegové a známí vědět, že člověk trpí cukrovkou a co v tuto chvíli dělat. Také nyní by se měla nejprve změřit glykemie glukometrem.

cukrovky

Těžká hypoglykemie

Při těžké hypoglykemii člověk upadá do bezvědomí a může mít křeče. Sám si nedokáže pomoci a potřebuje pomoc blízkých. Co by měli v takové chvíli udělat? Hned zavolat záchranku a píchnout glukagon. Jedná se o přípravek, který diabetikovi předepíše ošetřující lékař a který by měl v případě častých těžkých hypoglykemií nosit pořád u sebe.
Podle návodu popsaného v krabičce se jednoduše připraví injekce, kterou pak zachránce píchne postiženému třeba do stehna nebo do jiného svalu. Po několika minutách se vědomí vrátí. Hned poté, co se pacient probudí z hypoglykemie, by se měl napít sladkého nápoje, a když se mu udělá lépe, ještě se najíst.

Kdy nastává nebezpečí vzniku hypoglykemie?

Nebezpečí vzniku hypoglykemie provází pacienty s diabetem, kteří jsou léčeni některými antidiabetiky nebo injekcemi inzulinu. Velký vliv na vznik hypoglykemie má nedodržení stravovacího režimu, větší množství alkoholu nebo nepřiměřená fyzická aktivita. Naučit se rozeznat včas první signály hypoglykemie není obtížné. A když se diabetik v krátké chvíli nají, nebudou mu hypoglykemie zbytečně ztrpčovat život.

K nejčastějším příčinám hypoglykémie u diabetiků patří:

  • Vynechání nebo odložení jídel
  • Změna množství/kvality potravin – například při snaze zhubnout – bez úpravy dávky inzulínu
  • Konzumace alkoholu
  • Velká tělesná námaha (cvičení) bez úpravy příjmu sacharidů
  • Vynechání dávky inzulínu a příliš vysoká následná dávka

Zažili jste někdy u diabetika stav hypoglykemie? Věděli byste, jak mu pomoci?

Zdroj: lecbacukrovky.cz

   
02.04.2013 - Nemoci - autor: Věra Forejtová

Komentáře:

  1. [22] free [*]

    telelot — #21 taky tak Sml24

    superkarma: 0 02.04.2013, 23:07:42
  2. [21] telelot [*]

    naštěstí s tím zatím žádnou zkušenost nemámeSml23

    1. na komentář reaguje free — #22
    superkarma: 0 02.04.2013, 22:18:08
  3. [20] dadma [*]

    Další hnusná nemoc o ,které dlouho nevíte,ale dnes se již dá s cukrovkou  celkem"kvalitně" žít.

    superkarma: 0 02.04.2013, 16:38:52
  4. [19] majka193 [*]

    manžel má cukrovku,ale hypoglykemii jsem ještě u něho nazažila,Naučil se jíst vícekrát denně ,ale když někam jde bere si sebou dostatek pití a kousek čokolády nebo cukr.

    superkarma: 0 02.04.2013, 16:37:38
  5. avatar
    [18] Judo [*]

    Maminka měla cukrovku.

    superkarma: 0 02.04.2013, 15:30:11
  6. avatar
    [17] denkas [*]

    ekleinovka — #14 Já mám kamarádku ,těžký případ.

    superkarma: 0 02.04.2013, 14:08:03
  7. [16] Trefa [*]

    Trefa:manzel mel 40let cukrovku,vim co jsme si zazili.neustale jsme byli ve strehu.

    superkarma: 0 02.04.2013, 12:59:41
  8. avatar
    [15] Kytinkak [*]

    tohle je děsné, ještěže v rodině nikoho takového nemám, asi bych si neporadila

    superkarma: 0 02.04.2013, 12:08:50
  9. avatar
    [14] ekleinovka [*]

    Jojo, v rodině máme fěžký případ

    1. na komentář reaguje denkas — #17
    superkarma: 0 02.04.2013, 11:34:16
  10. [13] doginka [*]

    Informována jsem,ale nevím,zda bych nezpanikařilaSml15

    superkarma: 0 02.04.2013, 11:28:38
  11. avatar
    [12] tortora [*]

    cukrovku nemám,ale hypoglykemii občas zažívámSml22ani to nemusí být po námaze a ani z toho,že bych nejedla,prostě to najednou přijde,ale vím,co mám dělat,nejhorší to bylo v těhu,to jsem s sebou nosila něco sladkého,abych doplnila cukry a bylo to OK

    superkarma: 0 02.04.2013, 11:25:36
  12. [11] jithule [*]

    to je děs

    superkarma: 0 02.04.2013, 11:16:30
  13. avatar
    [10] hubajda [*]

    ladouch — #7 to je

    superkarma: 0 02.04.2013, 10:38:12
  14. avatar
    [9] blanca [*]

    hypoglykemii v lehčí a střední formě jsem u kamarádky zažila několikrát, ale jednou jsem u ní zažila i těžkou, byly jsme spolu, my dvě a naše děti, na dovolené, v kempu v chatce. Musím přiznat, že i když jsem teoreticky dobře věděla, co v tomto případě dělat, byla jsem ráda, že tam byla její tehdy 12-ti letá dcera. Být tam sama volala bych hned záchranku. Jsou drobnosti, které vám v tu chvíli vůbec nedojdou, jako například odpojit inzulinovou pumpu, namočit utěrku do studené vody a otírat obličej, aby neusnula, a tím neupadla do bezvědomí. Sice se všude píše, že máte dát dotyčnému něco sladkého, ale nikde už se nedočtete, že nemocný v tomhle stavu nic tuhého nesní, jen tekuté, ale že nespolupracuje, tekutinu do něho musíte vpravit násilím po lžičkách a dávat pozor, aby se neudusil......no, bylo by toho víc, svým způsobem jsem ráda, že jsem to zažila, dnes vím, že bych dotyčnému dokázala pomoct. Ale je to zážitek na celý život. Tenkrát s sebou neměla glukózový roztok, od té doby jsme byly na dovolené ještě několikrát, ale to už si ho raděj s sebou brala. Naštěstí ale nebyl potřeba Sml67

    superkarma: 0 02.04.2013, 09:59:54
  15. [8] Danulka K. [*]

    Zase jsem se přiučila, mnoho z toho jsem nevěděla.A proto jsem na ženě-in.

    superkarma: 0 02.04.2013, 09:54:20
  16. avatar
    [7] ladouch [*]

    Zažila jsem to v práci u kolegy, nejdříve jsme si mysleli, že je opilý, ale měl záchvat, hnusná nemoc.Sml22

    1. na komentář reaguje hubajda — #10
    superkarma: 0 02.04.2013, 09:13:02
  17. [6] magic11 [*]

    naštěstí nás tohle netrápí Sml22

    superkarma: 0 02.04.2013, 09:03:19
  18. avatar
    [5] Věrulinka [*]

    carmi — #4 hladovět, je to nejhorší, má se jíst pravidelně po 3 hodinách Sml67Sml22

    superkarma: 0 02.04.2013, 08:58:57
  19. avatar
    [4] carmi [*]

    Někdy taky trpím vlčím hladem a to nemám cukrovkuSml16

    1. na komentář reaguje Věrulinka — #5
    superkarma: 0 02.04.2013, 08:41:37
  20. avatar
    [3] marde [*]

    Nechtěla bych to zažítSml23

    superkarma: 0 02.04.2013, 08:31:08
  21. [2] babca [*]

    zažila jsem to sama a je to velmi nepříjemné

    superkarma: 0 02.04.2013, 08:14:56
  22. [1] lidicka [*]

    Sama mám diabetes, užívám léky, zatím jsem se do tak kritické situace jakou je hypoglykémie naštěstí nedostalaSml23

    superkarma: 0 02.04.2013, 06:59:24

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Výzkum žena-in.cz – téma bolest, horečka a nachlazení
Trápí vás exém? Zapojte se do testování RadioXar

Náš tip

Doporučujeme