Odpověděla nám nutricionistka Karolína Hlavatá

PhDr. Karolína Hlavatá, Ph.D. vystudovala magisterský obor Výživa člověka a titul PhDr. získala na Masarykově Pedagogické fakultě v Brně. Od roku 2003 pracuje na oddělení obezitologie v Endokrinologickém ústavu v Praze. Věnuje se publikační činnosti, přednáší na 1. Lékařské fakultě Univerzity Karlovy dietologii a spolupracuje na projektu na podporu spotřeby mléka Bílé plus.

 

hlavatá

 Karolíno, proč je pro naše tělo tolik důležité, abychom se ráno nasnídali?
Snídaně představuje start do nového dne a do značné míry také rozhoduje o tom, jak bude úspěšný. Snídaně slouží k doplnění energie po celonočním lačnění, takže ti, kteří nesnídají, „jedou dopoledne na rezervy“. Je prokázáno, že pravidelný jídelní režim je spojen s menším rizikem přejídání v průběhu dne, a tedy i menší pravděpodobností vzniku nadváhy a obezity. Rovněž zlepšuje koncentraci, výkonnost a ve svém důsledku i studijní nebo pracovní výkony. Bez pravidelné snídaně také nebudete mít správně nastartovaný metabolismus.

Proč je dobré mít správně „nastartovaný metabolismus“ a co si pod tím máme představit?
Správně nastartovaný metabolismus můžeme přirovnat k automobilu, o který dobře pečujeme, dáváme mu kvalitní benzín a ten správný olej.

Co ale dělat, když ráno prostě nemáme hlad?
Rozhodně spíše než si říci „nemám hlad, tak snídat nebudu“ je dobré se pomalu začít „učit“ snídat. V praxi to znamená vstát o chvilku dřív a udělat si na snídani čas. Pro začátek stačí sníst pár lžiček jogurtu, sousto pečiva nebo kousek ovoce a postupně přidávat na velikosti porce. Častou příčinou, proč lidé nesnídají, je také večerní přejídání, takže řešením je i omezení jídla večer. Pokud nic z uvedeného nepomůže, najezte se při první možné příležitosti.

Jak dlouho po probuzení bychom měli snídat?
Nejlépe do hodiny. Tělo totiž potřebuje doplnit energii.

Většina z nás se po ránu snaží dostat do kondice ranním cvičením, ale jak je to v tomto případě se snídáním? Před, nebo po?
Před déletrvajícím a energeticky náročným ranním cvičením (plavání, běh, jízda na kole, atd.) je vhodnější se nasnídat, protože pro výkon potřebujeme dostatek energie, stejně tak i pro následnou regeneraci. Ti, kteří nesnídají, mohou podávat i horší výsledky, popř. se u nich objeví i poruchy soustředění a zvyšuje se riziko úrazu. Oproti tomu před krátkým cvičením (například kardio cvičení) je vhodnější nesnídat, pohybem se totiž rozhýbeme, cítíme se lépe a snídaně nám potom také více chutná.

Může být právě krátké kardio cvičení na lačno určitým způsobem, jak podpořit naši chuť k snídani?
Určitě ano. Je to přesně ten způsob, jak si „rozproudit krev“.

Pro koho je podle Vás krátké kardio cvičení vhodné?
Kardio cvičení je vhodné úplně pro všechny bez rozdílu věku a pohlaví.

Je nějaký zaručený recept na nastartování našeho metabolismu?
Jak již bylo uvedeno - kombinace cvičení, vhodně sestavené snídaně a dostatku tekutin.

Co když po cvičení nestíháme, je možné si svou snídani sníst až v práci? Řekněme, že do práce jedeme přibližně hodinu.
To je poměrně dlouhý interval. Pokud občas nestíháte, dejte si před cvičením menší porci, např. kousek suchého chleba, nebo sušenku, aby vám nebylo špatně. Po cvičení si pak dopřejte jogurtový nápoj a ještě slupněte třeba banán, které si klidně můžete vzít sebou. Tělo potřebuje doplnit energii a potřebuje se i zregenerovat. Pokud nebudete jíst, zvýší se pravděpodobnost přejídání během dne.

Je zdravé si zacvičit a potom vůbec nejíst?
Rozhodně ne. U některých osob může dojít k výraznému poklesu hladiny krevního cukru, což se může projevit pocity hladu, pocením, nervozitou, třesem a neschopností se soustředit.

Doporučujete spíše konzumaci jedné vydatné snídaně, či menší snídaně a zároveň malé svačinky během dopoledne? Je v tom nějaký rozdíl?
Ideální je poměrně vydatná snídaně, ta by měla dodat přibližně 25 % z celkového energetického příjmu, a malá svačinka dopoledne. Tento systém zaručí dostatek energie a vyrovnanou hladinu krevního cukru bez pocitu hladu.

Co byste vzkázala všem hříšníkům, kteří stále nepovažují snídani za důležitou součást denního jídelníčku?
Že dělají chybu, protože již naši předkové měli skvělé pořekadlo - snídej sám, obědvej s přítelem a večeři nechej nepříteli. A jak známo, v těchto pořekadlech je mnoho moudrosti.

Děkujeme za rozhovor.

Máte ještě další otázky o ranním cvičení? Další informace, naleznete na webových stránkách www.bebevyzva.cz nebo se můžete zeptat přímo Karolíny Hlavaté  prostřednictvím kontaktního formuláře na těchto stránkách. Není nač čekat – udělejte něco pro sebe!

 

Reklama