Reklama

 

Bezpečnost nejmenších během cesty automobilem je dnes lépe zajištěna díky vyššímu počtu modelů autosedaček, které dosáhly hodnocení čtyř hvězdiček a zvládly simulaci čelního i bočního nárazu. Italský časopis Altroconsumo testoval dětské sedačky – většina je i na našem trhu.

 

Dobré zprávy z oblasti bezpečnosti pasažérů v autě – kvalita sedaček pro přepravu nejmenších pasažérů, tj. dětí, se oproti minulým létům výrazně zlepšila. Mezi 33 modely, které jsme pro náš test vybrali, si celých 15 zasloužilo čtyři hvězdičky, což znamená dosažení plného počtu bodů v našem systému hodnocení. Oproti loňskému roku, kdy z 30 testovaných sedaček dostalo čtyři hvězdičky jen sedm sedaček, pokročili výrobci značně kupředu.

Je-li pro konečného uživatele, rodiče, maminku či tatínka, kteří chtějí s sebou autem vozit svoje dítko už od útlého věku, rozhodující bezpečnost blížící se té optimální, tak má mezi sedačkami stále širší a širší výběr. A to platí pro všechny kategorie autosedaček, které se, připomínáme, liší podle váhy malého cestovatele – od novorozence až po dítě vážící 36 kilogramů.

(soutěž 22 – v)

Náš test vzal v úvahu různé skupiny, jež najdete v tabulce:

-         skupina 0+ - sedačky upravené pro dopravu novorozenců a maličkých až do 13 kilogramů

-         skupina 0/1 a 0+/1 – pro novorozence a děti do 18 kg

-         skupina 1 – pro děti od 9 do 18 kg

-         skupina 1/2/3 – pro děti od 9 do 36 kg

-         skupina 2/3 – sedačky vyrobené pro malé cestovatele od 15 do 32 kilogramů

Při výběru autosedačky vhodné pro Vašeho potomka ale musíte vzít  v úvahu nejen jeho váhu, ale také výšku – pro dítě hubené, ale velmi vysoké je vhodnější sedačka z kategorie vyšší, než která odpovídá jeho váze.

Je stále co zlepšovat v oblasti tzv. systému Isofix, univerzálnímu systému pro připevnění autosedačky k sedadlu auta pomocí tříbodových bezpečnostních pásů, který připravili výrobci sedaček spolu s automobilovými závody pro dosažení nejvyšší možné bezpečnosti. Již dlouhou dobu volají spotřebitelské organizace celé Evropy po tom, aby se Isofix stal povinným pro všechny autosedačky. I přes opakované výzvy posledních 15 let není tento systém bohužel stále všeobecně rozšířený a dnes je často sedačka projektována pro připevnění pouze na dvou místech. S jednou výjimkou, která stojí za zdůraznění – je to skupina 1, která zahrnuje sedačky přizpůsobené pro děti od 9 do 18 kilogramů. Reálně existuje jen málo automobilů, v kterých lze tohoto univerzálního systému využít, ale od roku 2011 bude povinný pro všechny nové vozy. Modely Isofix byly testovány také při použití pásů, v tomto případě ne všechny si udržely čtyři hvězdičky získané za bezpečnost: Fair Fix ztratil jednu.

 

Pohodlné užití

Kromě testování bezpečnosti, jež je podrobněji popsáno v rámečku, jsme vyzkoušeli také praktičnost sedaček a zkoumali jsme všechny aspekty s ní související. Nesprávným použitím se totiž může stát sedačka nebezpečnou, ač je to právě bezpečnost, kterou má zajišťovat.

§         Sedačka musí být sestavena správně. Návod je důležitý – pokud je sedačka špatně nastavena a umístěna, např. vinou nejasných instrukcí, může se stát skoro zbytečnou a dítě si může při prudkém zastavení nebo v případě nehody opravdu ublížit. Je důležité připomenout, že obzvlášť nebezpečné je umisťovat autosedačku dopředu na sedadlo spolujezdce proti směru jízdy, je-li aktivován airbag. Radíme proto, že je vždy lepší vozit děti na zadních sedadlech, kde jsou více chráněny. Všechny modely podrobené testu si ohledně jasnosti návodu zasloužily pozitivní hodnocení, všechny známky „výborně“ si pak odnesly sedačky z kategorie 2/3.

§         Sedačka se užívá pořád. Ve skupině 2/3 bylo dosaženo nejlepších výsledků také v oblasti snadné instalace sedačky uvnitř auta. To je důležité hledisko zejména v případě, že jak maminka, tak tatínek mají své auto a sedačka je umisťována podle potřeby střídavě v jednom a druhém voze. Nepohodlné přemisťování sedačky by mohlo odradit rodiče od jejího používání, ačkoliv by v ní dítě mělo být v autě umístěno neustále, zajištěné pásem. Pouze u modelu Chicco Zenith pro děti od 9 do 18 kg je podle nás zvýšené riziko špatného nastavení.

§         Pásy, které zadržují dítě, se nesmí rozpínat. Zavírání bezpečnostních pásů musí odolat především samotnému dítěti – pokud se dítě při hraní s přezkou dokáže z pásu uvolnit, sedačka nesplňuje svůj účel. V naší zkoušce neobstály čtyři modely, dva ze skupiny 0-18 kg a dva ze skupiny 9-36 kg.

§         Náš test zkoumal také pohodlnost sedaček jak pro děti, tak i pro jejich rodiče (kteří musí sedačku také čistit). V testech komfortu malého pasažéra a složitosti čištění látky, kterou je sedačka potažena, nepropadla žádná sedačka. Snadnost čištění rozhodně není druhotným kritériem – mnohým dětem se v autě dělá špatně, a mohou při tom sedačku zašpinit. Jestliže lze sedačku snadno vytáhnout a omýt, pak nebudou rodiče odrazováni od použití sedačky z důvodů hygieny.

 

Nepodceňujme ani význam srozumitelnosti instrukcí – nesprávné použití sedačky může nejmladší cestující vážně ohrozit.

Druhý dílů o dětských autosedačkách vyjde ve středu 26.7. 2006.