Bulvár

Případy ze života...

První dnešní příspěvek mě vyprovokoval, abych napsala reakci.

Reakci, podloženou zkušeností. Setkávám se často s lidmi - tedy s dětmi těsně po pubertě (a ony to mentálně děti jsou mnohdy ještě i po osamnáctém roce), kteří mají osobní problémy. Dlouho jsem netušila, co s tím, když je za mnou chodí řešit, chodí se zpovídat s různými potížemi - někdy banálními, jindy až daleko za hranicí zákona, a vykládají mi, jak to mají a nemají doma. Před několika lety mi nabídla spolupráci profesionální psycholožka, a tak teď pracuji jako terénní pracovnice a případy, při jejichž řešení nestačí se „jen vyzpovídat" posílám na odborná pracoviště, kde jim pomůžou. Má to svoje výhody - zejména to, že první kontakt se odehrává s člověkem, kterému ten dotyčný věří a kterému je ochoten říct mnohem víc než cizím. Tak se dozvídám i o případech násilí na dětetch, domácího násilí a jiných věcech. Nebývá to jen z pohledu obětí - často jde o někoho, kdo by rád pomohl, ale neví jak.

Několik takových případů, a můžu rovnou říct, že těch nejotřesnějších, je důsledkem právě toho, za co horuje čtenářka, která říká Nezabiješ".

Bohužel - náš trestní řád umožňuje i chladnokrevného vraha, který dlouho před vraždou šikanoval a týral svoje okolí, pustit na svobodu, a to zcela nepřipraveného. Jak toho, kdo zabil (a naprosto si svoji vinu nepřiznává, protože on přece měl důvody"), tak i jeho okolí by bylo nutno dlouhodobě připravovat.

Život ve vězení je totiž celkem snadný, i když hodně nepříjemný. Pevný řád, sociální zajištění, zdravotní péče, organizovaný čas... to všechno na svobodě není. A teď si představte, že takový člověk pět, deset, někdy výjimečně dvacet let přemýšlí o těch, kteří ho - podle jeho mínění naprosto neprávem - poslali do vězení. A s tímto pocitem křivdy se vrací do normálního života. Najednou se musí starat sám o sebe, nemá nic, ani domov, do kterého by se mohl vrátit, neumí už normálně komunikovat, protože se změnily podmínky v okolí. Vzpomínám si na scénu z jedné komedie, kdy propuštěný vězeň neumí nastoupit do tramvaje, protože mezitím zavedli otevírání dveří tlačítkem. Takových tlačítek je najednou plný celý život - a kdo za to může? Přece ti, kdo ho poslali sedět! Jak jednoduché je jim to teď vrátit a pomstít se! A co horšího než návrat tam, kde už byl, může trestance potkat?

Znám případy, kdy do té doby vzorný vězeň zamířil hned po propuštění k těm, kdo svědčili proti němu, a pomstil se jim - krutě a bezohledně. Ano, nepopírám, že část vězňů se ve vězení napraví, ale nepíšu ani o lidech, kteří zavinili smrt z nedbalosti, ani o těch, kteří třeba vraždili v afektu a následně svého činu litují. I když by se ani to stávat nemělo, tak selhat může každý z nás. Ale když jde o někoho, u koho není šance na resocializaci, o někoho, kdo po prouštění s největší pravděpodobností zkazí život i těm, kterým to nestihl udělat dřív, pak se divím, proč ho propouštět? A proč na jeho převýchovu" - což by mělo být cílem uvěznění - dávat peníze, které pak logicky chybí třeba při odškodňování obětí?

Nevím, jaké je procento úspěšnosti při převýchově člověka, který vraždí pro svoji zábavu a s rozmyslem, ale mám pocit, že moc velké nebude. A riskovat životy ostatních jen proto, aby se pár jedinců mohlo bavit pořád dokola, mi připadá nesmyslné.

Pajda


Děkuji za velmi pěkně vyjádřený názor.

Dnes poprvé od začátku dne musím říci, že souhlasím.

Jaké jsou Vaše názory, ženy-in? Podělte se o ně s námi na redakce@zena-in.cz!

   
05.01.2007 - Společnost - autor: Ivana Kuglerová

Další příspěvky

Komentáře:

  1. [50] Natálka73 [*]

    cicinka: to je těžký,ale asi bych se do ničeho taky nemotala

    superkarma: 0 07.01.2007, 14:44:27
  2. [49] Natálka73 [*]

    sestys: ale oni když vyjdou z vězení tak si pobyt musí zaplatit,pokud si tam nevydělávají a nejde jim to z tamního jakoby platu

    superkarma: 0 07.01.2007, 14:42:31
  3. avatar
    [48] cicinka [*]

    Natálka73: To je hrozný.A pak se všichni diví netečnosti lidí,když náhodou někde vidí bezpráví a ubližování.

    superkarma: 0 07.01.2007, 09:27:52
  4. avatar
    [47] ALUDNEV [*]

    Souhlasím.

    superkarma: 0 06.01.2007, 17:12:32
  5. avatar
    [46] _zelvicka_ [*]

    superkarma: 0 06.01.2007, 16:36:34
  6. avatar
    [44] Láska [*]

    Plně souhlasím

    superkarma: 0 06.01.2007, 12:27:11
  7. avatar
    [43] mikule [*]

    souhlas

    superkarma: 0 06.01.2007, 00:02:37
  8. [41] Martíšek [*]

    také souhlasím....

    superkarma: 0 05.01.2007, 22:23:42
  9. avatar
    [40] edith1975 [*]

    taky souhlasím. Ve vězení jsou lidi za trest, tak by to tam mělo tak vypadat. A ne že se leží na kavalci, posiluje a čučí na bednu. Pořádně makat, od rána do večera. Má to být trest, a ne aby se tam chtěl dotyčný vrátit

    superkarma: 0 05.01.2007, 22:15:04
  10. avatar
    [39] LudPa [*]

    Souhlasím s napsaným.

    superkarma: 0 05.01.2007, 20:51:01
  11. avatar
    [38] Cinderela [*]

    Plně souhlasím.

    superkarma: 0 05.01.2007, 18:33:39
  12. avatar
    [37] lenagirl [*]

    superkarma: 0 05.01.2007, 18:20:14
  13. [36] Natálka73 [*]

    jsem zvyklá psát rasismus,ale píše se i rasizmus,tak se snad do mě někdo navážet nebude já se řídím podle slova rasistický

    Nalezené tvary: rasismus ~ rasisme ~ rasismech ~ rasismem ~ rasismu ~ rasismům ~ rasismy ~ rasizme ~ rasizmech ~ rasizmem ~ rasizmu ~ rasizmům ~ rasizmus ~ rasizmy

    Nalezené tvary: rasistický ~ rasistická ~ rasistické ~ rasistického ~ rasistickém ~ rasistickému ~ rasistickou ~ rasistických ~ rasistickým ~ rasistickýma ~ rasistickými ~ rasističtí

    r rasizmus, -izmu i rasismus [-zm-], -ismu m.

    superkarma: 0 05.01.2007, 16:31:43
  14. [35] Natálka73 [*]

    Vivian: no právě,byl obviněný i za rasismus,protože si dovolil říct nechte ji na pokoji vy černý svině vždyť jsou černý,tak jakej rasismus ale sešlo z toho,protože se to neprokázalo

    superkarma: 0 05.01.2007, 16:26:21
  15. avatar
    [34] Vivian [*]

    Natálka73: tak to je hnus Asi se měl nechat zabít

    superkarma: 0 05.01.2007, 16:02:31
  16. [33] Natálka73 [*]

    Vivian: my máme věznici přímo ve městě ,taky bych zpřísnila pobyt ,ale jinak si myslím že na x m2 je 16 lidí dost a divím se že ty lumpové to udělají znova když vědí jaké tam jsou podmínky,spíš s otevřenýma očima atd.Ve vězení jsem taky nebyla,ale bohužel brácha jo,bránil svoji holku a mě před ožralýma cigošema a ovládal bojové umění,což bylo v jeho neprospěch,oni napadli nás ,ale do vězení šel i brácha za ublížení na zdraví,protože když viděl,že mě táhnou vedle to uličky,tak se snima nesral a dal jim co proto,sice byl pořezanej od jejich nože atd,ale naše justice ho obvinila taky

    superkarma: 0 05.01.2007, 14:23:50

Další příspěvky

Z předchozí stránky:

  1. avatar
    [32] aiša [*]

    taky pravda

    superkarma: 0 05.01.2007, 14:15:33
  2. avatar
    [31] xjannickax [*]

    taky souhlasím

    superkarma: 0 05.01.2007, 14:06:58
  3. avatar
    [30] Vivian [*]

    Natálka73: já zase tak detailní info nemám, ve vězení jsem nikdy nebyla, vím jen to, co jsem viděla v TV , ale i tak si myslím, že jsme na ně příliš hodní.

    superkarma: 0 05.01.2007, 13:56:55
  4. [29] Natálka73 [*]

    Vivian: pozor útulné pokojíky mají ve vězení maximálně ty movitý jako je Jonák atd,jinak vězni spí třeba v pokojích po 16ti,to jen vyvolený mají luxus,ale i tak si myslím,že by jim měli nějak přitvrdit,třeba jako v USA nebo kde to je,že jim začali dávat růžové hadry aby jim bylo trapné to nosit a víckrát se nechtěli vracet i to je metoda

    superkarma: 0 05.01.2007, 13:41:39
  5. avatar
    [28] vlcice [*]

    Pajda: pro takové lidi by amnestie ani jiné výjimky platit neměly. A kolikrát si myslíš, že by byl udělen trest smrti, když soudy nechtějí udělovat ani ten výjimečný trest? Tohle není o způsobu trestu, ale o velmi mírném trestní řádu a taky o chování našich soudců a právníků.
    Vivian, souhlasím.

    superkarma: 0 05.01.2007, 13:41:17
  6. avatar
    [27] Ťapina [*]

    Společnost by měla mít možnost se některých jedinců zbavit. Ne kvůli spravedlnosti, ne kvůli pomstě, ale z důvodů ryze praktických.

    superkarma: 0 05.01.2007, 13:23:25
  7. avatar
    [26] pajda [*]

    Vivian: nevím. Pokud jde někdo do vězení s pocitem, že se mu ukřivdilo (píšu o těch, kteří mají tyto pocity neoprávněně), pak ti žádná práce nepomůže. Pořád se bude těšit, jak ho pustěj ven a on se pomstí. Takových případů není zrovna málo - a čím větší potupa ve vězení (a velká část takových lidí za potupu největší považuje právě práci), tím horší pomsta...rozhodně nevidím krok zpátky v tom, že se uleví řádným občanům. Máme u nás výjimečný trest,který podle Václava Havla má nahrazovat trest smrti - a kolikrát se udělil? Většinou se najde nějaký důvod, proč namísto 25 let udělit méně - a nejsem si jistá, jestli vůbec lze udělit víc. Ve 20 letech odsoudí vraha do kriminálu, dají mu výjimečný trest - a to znamená, že ve 45, tedy prakticky v plné síle, bude zase venku? K čemu to pak je? Leda by ho přidělili pozůstalým jako otroka...

    superkarma: 0 05.01.2007, 12:46:31
  8. avatar
    [25] honuska [*]

    je vidět, že se Pajda pohybuje v nějakém sociálním okruhu lidí, na které bych já ani nepomyslela. Ráda jsem si Váš příspěvek přečetla a rozšířila si tak své obzory.

    superkarma: 0 05.01.2007, 12:41:49
  9. avatar
    [24] Vivian [*]

    pajda: chápu, že u poprav je v současnosti o dost menší možnost zneužití. Ale ani tak bych trest smrti neobnovovala, myslím, že by to byl krok zpátky... Lepším řešením by podle mě bylo zostření pobytů ve vězení (jak už jsem psala jinde), žádná televize, video, posilovna, žádné útulné pokojíky... to není žádný trest, odsedět si x let v takových mírných podmínkách a ani přitom nemuset pracovat, a ani to na recidivisty nemá valný odstrašující efekt. TUDY podle mě vede cesta.

    superkarma: 0 05.01.2007, 12:38:44
  10. avatar
    [23] pajda [*]

    Vivian: a ještě něco - nepíšu o popravách bez soudu, ale o řádných trestech v konkrétních případech, což je o hodně jiné téma.

    superkarma: 0 05.01.2007, 12:30:09
  11. avatar
    [22] pajda [*]

    Vivian: koncentrák je taky poprava - jen delší. Jenže...do koncentráku můžeš podlat kohokoliv, stačí, když při čtení rozsudku řekneš, že bude "konat lehčí práce" a kdo to pak zkontroluje? Nikdo...prostě toho člověka odsoudíš taky, jen máš mnohem víc možností, jak a kde ho zabiješ - a navíc máš klidné svědomí. TYS ho přece k smrti neodsoudila, udělalo to pondbí, těžká práce, náhoda... Vem si USA, jak se tam přetřásá a reviduje každý rozsudek smrti na veřejnosti, jak se probírají jednotlivé případy a v kolika z nich se vyčkává, dokud je aspoň nějaká možnost revize procesu. Podle mě je tam rozdíl v možnostech zneužití, a to dost značný.

    superkarma: 0 05.01.2007, 12:29:05
  12. avatar
    [21] Vivian [*]

    pajda: koncentráky NE a popravy ANO?

    superkarma: 0 05.01.2007, 12:23:59
  13. avatar
    [20] pajda [*]

    Gabi: škola zdaleka není jejich jediný kontakt. Jezdí na tábory, sportovní pobyty a podobně - polepšovna je totiž dneska sloučená s dětským domovem a s výjimkou velmi málo dětí, které jsou opravdu sociálně psychopatologické, mají děti normální režim, tedy například vycházky na celé odpoledne. Hodně takových jsem učila nebo jim dělala vedoucí na táboře a v 15 letech měly podobnou volnost, jako jejich vrstevníci, včetně např. kapesného. Jiná věc je, že neumějí např. zacházet s kreditní kartou nebo vyřizovat věci v bance, ale to třeba můj syn neumí taky - taky se to bude učit postupně s věkem, který tomu odpovídá.

    superkarma: 0 05.01.2007, 12:19:41
  14. avatar
    [19] pajda [*]

    vlcice: ono to doživotí taky nemá žádný výstražný účinek - tím spíš, že pak se vždycky dá doufat, že se udělá rozsáhlá amnestie, zahrnující třeba i jen přeřazení vězňů z jedné skupiny do druhé...

    Pokud jde o nicené práce: ať se zamýšlím, jak zamýšlím, tak mě nenapadá, kolik by takové práce mělo být a jaké? V dolech? Jak dlouho tam může vězeň dělat? Pět let? A pak co? Půjde do fešáckého špitálu? Na stavbě tratí? To naši republiku vyjmenují mezi těmi, kdo mají koncentráky...a ty jsou velmi snadno zneužitelné - přece se tam člověk "jenom" převychovává a jinak se mu nic moc nestane...to už tady párkrát bylo.

    superkarma: 0 05.01.2007, 12:14:55
  15. avatar
    [18] Gabi [*]

    pajda: A jak rozlišíš mistrně zahraný a upřímný projev lítosti ? Neumí to 100% ani školený odborník.
    A k dětem v "ústavech": ano, ta škola je jediný jejich sociální kontakt mimo komunitu, ale jejich život je izolovaný (nebo můžeme říct nestandardní) a se spoustou věcí, které běžně děti zažívají, se nesetkají. Také jsem chtěla naznačit, že významněji ovlivnit výchovou genetickou výbavu dítěte jde tak do 6 let, takže "převýchova" je prostě velice problematický termín.

    superkarma: 0 05.01.2007, 12:13:06
  16. [17] FAXÍK [*]

    moc hezky napsané,plně souhlasím.

    superkarma: 0 05.01.2007, 12:10:34
  17. avatar
    [16] vlcice [*]

    To je pravda, ale stejnou funkci by mohlo mít pro tyto lidi doživotí ve věznicích s přísnou ostrahou s přísným režimem (žádná posilovna...atd.), kde by museli všichni tvrdě pracovat a z jejich platu by se jim strhávali všechny výdaje. A samozřejmě, že je potřeba celkově zpřísnit trestní řád.
    Trest smrti už život nevrátí ani nevyléčí pošramocenou duši. V tomto případě především důležité zabránit další trestné činnosti! A to lze přece i doživotím.
    Jenže to znamená zpřísnit výběr dozorců, zpřísnit technologické zabezpečení věznic....atd. A to stojí peníze, čas a spoustu práce. Takže je jednodušší zavést trest smrti.

    Já jen nevím, zda má trest smrti takový účinek, jaký si spousta lidí myslí. On by měl totiž taky zastrašit lidi a zabránit potencionální pachatelům v trestné činnosti. Jenže ne každý se bojí trestu smrti. Navíc je spousta pachatelů, kteří si myslí, že jsou nepolapitelní. Pak je skupina, která si ani neuvědomuje nebezpeční trestu smrti (většinou psychicky nemocní lidé).
    Ostatně stačí se podívat do zemí, kde trest smrti je. I tam se vraždí. Někde méně, někde více.

    superkarma: 0 05.01.2007, 12:03:03
  18. avatar
    [15] Vivian [*]

    standa1: a co by měl stát podle tebe v tomto směru dělat?

    superkarma: 0 05.01.2007, 11:51:16
  19. avatar
    [14] pajda [*]

    Gabi: děti z "polepšoven" přijdou mezi normální děti, do normálního prostředí. Velká část z nich chodí do běžné školy a mají kontakty s okolí. Ty vězeň nemá - proto je ve vězení, protože je okolí nebezpečný. Myslím si ale, že je obrovský rozdíl mezi někým, kdo jde do vězení s pocitem, že je to trest za něco, co zavinil a mezi tím, kdo tam jde proto, že "ho chytili". Mrazí mě, když se dozvím, že někdo nelituje toho, co provedl, ale toho že se na to přišlo - a neumím si představit stres lidí, kteří ho "chtyli" a kterým ten dotyčný klidně nepokrytě vyhrožuje. Může si to dovolit - přece 100% ví, že se k nim po čase vrátí.

    superkarma: 0 05.01.2007, 11:35:04
  20. [12] standa1 [*]

    Jinak přípsěvek Pajdy hodnotím velmi vysoko. A dělá nelehkou a nedoceněnou práci v terénu. Víc takových odvážlivců.

    superkarma: 0 05.01.2007, 11:29:26
  21. [11] standa1 [*]

    V článku je zachycen jeden velmi závažný problém. Jak se člověk zase začlení do života po návratu z vězení? Nic jednoduchého, nemám domov, peníze, známé, kde spát, atd. atd. To stejné, děti z dětských domovů. Tady je velká díra v péči státu o občana.

    superkarma: 0 05.01.2007, 11:25:37
  22. avatar
    [10] Gabi [*]

    nevím, jestli trest smrti je řešením na cokoliv. O nápravě a převýchově dospělého jedince si můžeme nechat samozřejmě jen zdát, ale stejně je to i v případě "polepšoven". Prostě se staršími dětmi se toho také moc nenadělá. A problém návratu nezažívají vězni, ale třeba i děti z dětských domovů
    A co týká vyčlenění skutků úmyslných a chladnokrevných od těch ostatních - asi nebude také jednoduché, nemluvě o širokém přechodovém pásu mezi jednotlivými "kategoriemi". My lidi taky pořád nevíme, co chceme, "humanizujeme" věznice, dštíme síru na "zlé" bachaře, otevíráme uzavřené pavilóny psychiatrických léčeben a do toho horuje pro trest smrti - nějak tomu nerozumím.

    superkarma: 0 05.01.2007, 11:18:13
  23. avatar
    [9] jitule.s [*]

    Taky souhlasím.

    superkarma: 0 05.01.2007, 11:08:22
  24. [8] jitkamarsalkova [*]

    pěkný příspěvek, souhlasím

    superkarma: 0 05.01.2007, 11:03:06
  25. avatar
    [7] vora [*]

    a proč neudělat něco, aby si trestanci na svou "převýchovu" vydělali? Já vím, že je to těžké. Práce není ani pro ty, co chtějí pracovat.

    superkarma: 0 05.01.2007, 11:01:07
  26. avatar
    [6] MEK [*]

    souhlasím

    superkarma: 0 05.01.2007, 10:58:18
  27. avatar
    [5] Věrulinka [*]

    Hezky napsané,ovšem vraždu,pokud není z důvodů sebeobrany a je navíc promyšlená,nemohu brát za selhání.

    superkarma: 0 05.01.2007, 10:55:41
  28. avatar
    [4] Gamibo [*]

    Neopykávají tresty,ale jsou na dobře státem placené dovolené s možností studia. Tento systém by se měl změnit.Po zločinu má následovat trest.

    superkarma: 0 05.01.2007, 10:54:16
  29. [2] kutilka [*]

    mluvíte mi z duše a myslím, že nejen z mé!

    superkarma: 0 05.01.2007, 10:49:45
  30. [1] helip [*]

    naprostý souhlas!

    superkarma: 0 05.01.2007, 10:46:09

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Výzkum žena-in.cz – téma bolest, horečka a nachlazení
Trápí vás exém? Zapojte se do testování RadioXar

Náš tip

Doporučujeme