Bulvár

Připadám si jako Anna proletářka...

Kdysi jsem docela ráda četla knížku Anna proletářka od Olbrachta - nesmějte se mi - knížka je sice politickou propagandou hodně zprofanovaná, Anna proletářka nesčetněkrát posmívaná a karikovaná, ale já v ní vidím pořád jen tu naivní prostou a nezkušenou venkovanku, která se dostane do hlavního města a nestačí kulit oči. 

A proč o tom vlastně píšu? Proto, že jeden z prvních zážitků služtičky Anny v novém působišti bylo střetnutí s chudou dělnickou manželkou, která zazvonila u dveří bytu stavitele Bureše, a když Anna otevřela, tato jí vrazila jdo ruky staré obnošené kalhoty, hlávku zelí a to, co z plných rozhořčených plic řekla milostpaní, to si paní stavitelová za rámeček nedala! Že jí vrací její milodar, že ho nepotřebuje a o něj nestojí. Že když její muž dře zedníky na svých stavbách a pořádně jim nezaplatí, tak že ji teď jedny staré kalhoty nevytrnou (znalci díla mi jistě odpustí nepřesnosti, ale snad je jasné, co mám na mysli).

A v té malé příhodě mezi dveřmi je řečeno vlastně všechno o charitě v kostce: nebylo by potřeba sbírek šatstva, adventních koncertů, almužen, kdyby společnost hospodařila tak, že by nevytvářela svoje chudé. Je jistě ušlechtilé obdarovávat potřebné, ale není ponižující o dary prosit? Každý není natolik tvárný a pokorný, aby mu nevadilo být odkázaný na milodary.

Já sama, když platím Nový prostor bezdomovci, se cítím docela rozpačitě - pořád si nedokážu zvyknout, že je někdo bez práce a bydlení. Mrzí mě, že na jedné straně se finanční prostředky mrhají na nesmyslné projekty, na další a další úředníky, jejichž jediná práce je chodit s papírem po chodbě a dělat důležité, a na straně druhé žijí vedle nás ti, pro které je hlavní starost najít střechu nad hlavou. Viz včerejší příspěvek „Kolik nás stojí vláda" - dovedete si vůbec představit, co by se za ty vyhozené peníze dalo pořídit rozumného? Já sama se snažím pomáhat, když už, tak neviditelně, aby mi nikdo nemusel halasně a s poklonami děkovat.

Gerda


Děkujeme za krásný příspěvek...

Ano, tak s tímhle nelze než souhlasit.

A co především lze, je nesložit trpně ruce a rvát se - aspoň na tom našem malém kousku bitevního pole" - pomáhat osobně, angažovaně (i když je to zprofanované slovo) - ne dát nebo nedat peníze, ale především se zajímat...

Osobně jsem spíš zastáncem konkrétní pomoci na lokální úrovni - neberu nikomu příspěvky na Indii nebo Afriku, i tam jsou jistě potřební, ale jsou i tady a často na ně zapomínáme, odmítáme je vidět...

A hlavně - tady je i země, ve které žijeme, a politici, kteří nás štvou, a k tomu bychom neměly mlčet nebo si jen stěžovat u kafíčka nebo u piva, ale aktivně se podílet...

Co si o charitě myslíte Vy, ženy-in? Která je blíž Vašemu srdci"? Máme podle Vás v tomhle státě nějaký vliv, můžeme se zasadit o to, aby společnost nevytvářela svoje chudé", nebo jsme odsouzeny do role trpných obětí?

Napište mi o tom na redakce@zena-in.cz!

   
19.12.2006 - Společnost - autor: Ivana Kuglerová

Další příspěvky

Komentáře:

  1. avatar
    [59] Jupíí [*]

    Nyotaimori: zlatej středověk, zasloužily by neolitického zemědělce. Tenkrát měli všichno všechno :-)))

    superkarma: 0 20.12.2006, 07:50:32
  2. avatar
    [58] nenunka [*]

    Znam několik bezdomovců, žebrajících před obchoďákem. Za hodinu je vidím s flaškou. Takovým nic nedám. Je hrozné přijít o práci, ale podívejte se na pracáku na nástěnku, kolik je tam volných míst.Proč pracovat, když je tady sociálka.

    superkarma: 0 19.12.2006, 23:38:13
  3. avatar
    [55] Jupíí [*]

    Vivian: takový hospodský kecy to jsou . Odcházím do postele snít o zemi kde zítra znamená...

    superkarma: 0 19.12.2006, 22:06:44
  4. avatar
    [54] Vivian [*]

    Jupíí: a co se ti, soudružko, nezdá?

    superkarma: 0 19.12.2006, 22:02:02
  5. avatar
    [53] Jupíí [*]

    Jste spadly z višně všechny co souhlasíte ? To snad není možné ?!? A docela hromadně .

    superkarma: 0 19.12.2006, 21:52:35
  6. avatar
    [52] Vivian [*]

    Ježišmarja... Společnost vytváří chudé

    superkarma: 0 19.12.2006, 21:31:30
  7. avatar
    [50] vora [*]

    nelze než souhlasit

    superkarma: 0 19.12.2006, 18:22:59
  8. avatar
    [49] Meander [*]

    Nebo o dost líp. Ono být na tom o dost líp než Rusové není zase kdovíjaká výhra.

    superkarma: 0 19.12.2006, 17:59:17
  9. avatar
    [48] Meander [*]

    man-mimo: Já jsem řekla, že u nás je zažitá demokracie? Jsme na tom jenom o trošku líp než Rusové.
    Propitý Jelcin - měli tam pěknout cochcárnu.

    superkarma: 0 19.12.2006, 17:49:12
  10. avatar
    [47] man-mimo [*]

    Meander: představit si to lze. "Vládnul" tam propitý Jelcin.
    A s tou zažitou demokracií u nás je to jako s pověstmi od Jiráska

    superkarma: 0 19.12.2006, 17:40:02
  11. avatar
    [46] Meander [*]

    man-mimo: Nedovedu si představit, že by v Rusku nevládl nějaký všemocný báťuška, ať už car nebo třebaPutin. Oni jsou na tom o dost hůř, než my. Demokracie jako taková tam snad nikdy ani neexistovala a pokud nějaké náznaky byly, bylo s nimi rázně zameteno tuším někdy v roce 1905 (asi tedy, historie není mou silnou stránkou).

    superkarma: 0 19.12.2006, 15:50:46
  12. avatar
    [45] man-mimo [*]

    Meander: třeba současný ruský systém se ideálu dost blíží. Aspoň já si nedokážu představit, že by tam teď mohli mít něco lepšího.

    superkarma: 0 19.12.2006, 15:37:29
  13. avatar
    [44] Kopretina3 [*]

    V.Nováková: Že Ti to ale jde! To se musí nechat. Úplný andělský chór.

    superkarma: 0 19.12.2006, 15:18:25
  14. avatar
    [43] Meander [*]

    V.Nováková: Pojedla jsi lysohlávky či popila okenu?

    superkarma: 0 19.12.2006, 15:17:17
  15. avatar
    [42] V.Nováková [*]

    Kopretina3 : je tak si zpívám......

    superkarma: 0 19.12.2006, 15:15:54
  16. avatar
    [41] Kopretina3 [*]

    Meander: Není to špatný nápad. Ještě lepší by byl, pokud bych byla vládnoucím absolutistou já.

    superkarma: 0 19.12.2006, 15:12:50
  17. avatar
    [40] Meander [*]

    Kopretina3: Upřímně řečeno, já za ideální společenské zřízení považuji osvícený absolutismus.

    superkarma: 0 19.12.2006, 15:06:30
  18. avatar
    [39] Kopretina3 [*]

    V.Nováková: Co tím chtěl básník říci?

    superkarma: 0 19.12.2006, 15:00:41
  19. avatar
    [38] V.Nováková [*]

    superkarma: 0 19.12.2006, 14:57:17
  20. avatar
    [37] Kopretina3 [*]

    gerda 26.: Jasně, že to občas zkouknu. Nemysli si, mě to taky rozčiluje ten bordel, který ve společnosti panuje, ale tak jak jsi napsala článek, tak mi to nepřímo vyznělo, že ideální by byl komunismus. Jak říká klasik: "Zatím nikdo nevymyslel nic lepšího než demokracii." Jasně, že má své mouchy a tržní hospodářství rovněž, ale i přes ty mouchy je to podle mého názoru nejlepší uspořádání společnosti.

    superkarma: 0 19.12.2006, 14:53:43
  21. avatar
    [36] V.Nováková [*]

    já si někdy připadám jako Věra bordelářka !!!!

    superkarma: 0 19.12.2006, 14:52:51
  22. avatar
    [35] mikule [*]

    superkarma: 0 19.12.2006, 14:48:28
  23. avatar
    [34] Meander [*]

    FAXÍK: Nazvat mě někdo Annou proletářkou, už by to nebyl můj přítel. Ale nosila bych mu květiny na rov, to zas jo.

    superkarma: 0 19.12.2006, 14:44:05
  24. [33] FAXÍK [*]

    můj přítel mě nazývá Annou proletářkou,že pořád chci za někoho bojovat a nesnáším nespravedlnost a křivdu

    superkarma: 0 19.12.2006, 14:42:49
  25. avatar
    [32] Věrulinka [*]

    garda:hezky a správně jsi to napsala.

    superkarma: 0 19.12.2006, 14:38:23

Další příspěvky

Z předchozí stránky:

  1. avatar
    [31] gerda [*]

    Ťapina: občan se snaží, úředník maří!

    superkarma: 0 19.12.2006, 14:27:02
  2. avatar
    [30] gerda [*]

    ivana.kuglerova: ale vždyť se nic nestalo, já se přece nezlobím - a mimoto to tu dnes docela žije, tak co...

    superkarma: 0 19.12.2006, 14:26:32
  3. avatar
    [29] Ťapina [*]

    gerda: A kdo jiný tady ještě s námi žije, než občani, aby se snažil?

    superkarma: 0 19.12.2006, 14:25:19
  4. avatar
    [28] ivana.kuglerova [*]

    gerda: Ale přitahuje pozornost ne? Ne, vážně, ne vždycky prostě dokážu přesně vychytat, co chcete vyjádřit, za což se omlouvám, ale nejlíp se tomu vyhnete tak, že budete nadpisy příspěvkům dávat samy - já je pak moc ráda použiju... Vážně .

    superkarma: 0 19.12.2006, 14:23:16
  5. [27] Natálka73 [*]

    nevím co na to říct

    superkarma: 0 19.12.2006, 14:11:13
  6. avatar
    [26] gerda [*]

    Kopretina3: hele, díváš se občas na nějaké pořady typu Na vlastní oči, Občanské judo a tak? Zkus to... ale v zásadě máš pravdu. Ano, tak by to mělo být. Ale nemůže se pořád snažit jenom občan.

    superkarma: 0 19.12.2006, 14:02:29
  7. avatar
    [25] Kadla [*]

    gerda 23:

    superkarma: 0 19.12.2006, 13:59:38
  8. avatar
    [24] Kopretina3 [*]

    Prostě svět je takový jaký je. Nemá cenu se nad tím rozčilovat. Účinější je svou rozhořečenost proměnit v pomoc druhým. Stát se prostě nemůže postarat o všechny. To by byl fakt totalitní stát. Taky se mi nelíbí nesmyslné plýtvání, ale každý se v první řadě snažit sám a pakliže se snaží, co mu síly stačí a stále se nemůže vyhrabat, pak má teprve nastoupit účinná státní pomoc.

    superkarma: 0 19.12.2006, 13:59:09
  9. avatar
    [23] gerda [*]

    Meander: když na to nepřijde řeč, vyrovnaná jsem. Ale jakmile přijde, děsně mě to s**e!!!

    superkarma: 0 19.12.2006, 13:54:52
  10. avatar
    [22] kouzelnice [*]

    peníze by se fakt mohli užít lépe než na mrhání na nefungující vládu

    superkarma: 0 19.12.2006, 13:53:54
  11. [21] jitkamarsalkova [*]

    souhlas

    superkarma: 0 19.12.2006, 13:52:56
  12. avatar
    [20] Meander [*]

    gerda: Jdou do kapes těm, co mají ty malé možnosti a velké potřeby. A velkou hubu. Ale ideální svět neexistuje, s tím je třeba se vyrovnat.

    superkarma: 0 19.12.2006, 13:49:46
  13. avatar
    [19] gerda [*]

    Kadla: ježíšmarjá, děkuju, děkuju - konečně mi někdo rozumí...

    superkarma: 0 19.12.2006, 13:49:36
  14. avatar
    [18] Meander [*]

    Kadla: Taky nejčastější.

    superkarma: 0 19.12.2006, 13:48:58
  15. avatar
    [17] Kadla [*]

    Šmarjá, ne zaměstnanců, chtěla jsem říct poslanců. Bóže, to mám dneska den...

    superkarma: 0 19.12.2006, 13:47:50
  16. [16] standa1 [*]

    CITÁT Z ČLÁNKU: Mrzí mě, že na jedné straně se finanční prostředky mrhají na nesmyslné projekty, na další a další úředníky, jejichž jediná práce je chodit s papírem po chodbě a dělat důležité, a na straně druhé žijí vedle nás ti, pro které je hlavní starost najít střechu nad hlavou. Viz včerejší příspěvek „Kolik nás stojí vláda" - dovedete si vůbec představit, co by se za ty vyhozené peníze dalo pořídit rozumného?
    Tak pod to se taky podepíšu.

    superkarma: 0 19.12.2006, 13:47:42
  17. avatar
    [15] gerda [*]

    Meander: ale houbec. Máme fůru vysokoškoláků, spoustu ekonomů, a jak to hospodaření nakonec dopadá. Není na internet do škol, v Motole padá omítka...tohle má opravdu zacálovat řadový občan? Jak používají vybrané peníze z daní, kam jdou? Připadám si totiž nerada jako blbec, který platí daň jak hrom a ještě se po něm chce, aby část výplaty věnoval na dobročinné účely. Lakomec nejsem, ale když udělá pokladní v obchodě manko, musí ho zaplatit.

    superkarma: 0 19.12.2006, 13:47:19
  18. avatar
    [14] Kadla [*]

    Já chápu, jak to Gerda myslela. Nejde o tu utopii. Jde o to, že u nás jsou mraky peněz splachovány do záchodu ve formě grippenů, obrněných transportérů, obřích platů zaměstnanců, kteří doslova "ho..o" dělají.... Kdyby se tohle podařilo zlomit, bylo by o něco málo líp. Je jasné, že rozdíly zůstanou a bezdomovci taky budou věční, ale aspoň bychom neměli ten šílený pocit, že vyděláváme na hovadiny. Aspoň já ten pocit mám.

    superkarma: 0 19.12.2006, 13:47:17
  19. avatar
    [13] Kadla [*]

    Meander: Nejlepší kombinace je malé možnosti, velké potřeby

    superkarma: 0 19.12.2006, 13:45:39
  20. avatar
    [12] Meander [*]

    gerda: Neblázni. Každý podle svých možností, každému podle jeho potřeb - to nás učili v hodinách občanské nauky jako cíl, ke kterému směřuje naše socialistická a posléze komunistická společnost. To není jenom utopie, to je kolosální pitomost.

    superkarma: 0 19.12.2006, 13:41:32
  21. avatar
    [11] gerda [*]

    ano, však já vím, vždyť píšu - utopie. Ale proto mně to neštve o nic míň. Dělám, co můžu. Politiku nesnáším. Zvlášť tu naši, buranskou.

    superkarma: 0 19.12.2006, 13:39:23
  22. avatar
    [10] Kopretina3 [*]

    gerda: Přijde mi, že Tvoje představy o ideálním světě jsou jako komunismus. Jasně, že by bylo super, kdyby nebyli chudí, ale lidé si prostě nikdy nebyli, nejsou a nebudou rovni. Každý z nás je vněčem lepší nebo horší, takže si prostě být rovni nemůžeme. Rovnost existuje jedině v právu a ani ta není stoprocentní.

    superkarma: 0 19.12.2006, 13:37:42
  23. avatar
    [9] Ťapina [*]

    gerda: To je blbost. Společnost bez charity nemůže fungovat nikdy, leda že bychom si vzali příklad z přírody a všechny postižené, přestárlé, nevyléčitelně nemocné a poraněné nechali svému osudu nebo jim pomohli k rychlejšímu konci. A jestli máš pocit, že bys politiku dělala líp, máš možnost

    superkarma: 0 19.12.2006, 13:35:34
  24. avatar
    [8] gerda [*]

    ten nadpis příspěvku....no - nevím, podle mě to nevystihuje to, co jsem chtěla říct , ale nechť, ať si to každý přebere. Mně nejvíc vadí to, že jsme dole zahrabaní do problémů všedního dne, fůra lidí dává z mála a pořád to nestačí, a na druhé straně i u nás existuje tzv. zlatá mládež, VIP, fůra mlaskajících u koryt, kteří už se ani nesnaží předstírat, že jsou zástupci svých voličů. Uf, nebudu se rozčilovat, nemá to cenu. To, co píšu, je utopie, je mi to jasné. Ale štve mě, že charitou a dobročinností vlastně suplujeme povinnosti námi zvolených. Mělo by to prostě fungovat tak, ABY ŽÁDNÁ CHARITA POTŘEBNÁ NEBYLA!

    superkarma: 0 19.12.2006, 13:31:07
  25. avatar
    [7] Kadla [*]

    Já si taky Annu proletářku občas ještě přečtu

    superkarma: 0 19.12.2006, 13:29:17
  26. avatar
    [6] reditelka [*]

    Taky se musí rozlišovat, kdo se dostal do obtížné životní situace vlivem nejrůznějších okolností a kdo si za mnohé může sám. Nelíbí se mi současné nastavení sociální sítě, ani to, že na různé drahé lékařské zákroky je třeba sbírek atd. Myslím, že dobrovolnické organizace, nadace a další neziskovky konají spoustu neocenitelné práce. Ale nějakou radikální cestou tato situace řešit nelze - nakonec to už tu bylo,a kam jsme se zahrabali. No, ale cesta k demokratickým proměnám je hodně klikatá a trnitá a zejména nyní se ukazuje, že s touhle politickou garniturou jsme to tedy nevyhráli. Řešení nevidím, protože volbami to určitě nevyřešíme, není totiž koho volit.

    superkarma: 0 19.12.2006, 13:24:56
  27. avatar
    [5] xjannickax [*]

    suhlasím

    superkarma: 0 19.12.2006, 13:24:12
  28. avatar
    [4] pajda [*]

    Pořád tady jsou ještě lidé, kterým život bezdomovců vyhovuje. Ti potřebují pomoc, i když hlůasitě vykřikují, jak chtějí být nezávislí...co s nimi?

    superkarma: 0 19.12.2006, 13:20:04
  29. [3] helip [*]

    Taky souhlasím!!!

    superkarma: 0 19.12.2006, 13:18:58
  30. avatar
    [2] Ťapina [*]

    Mnozí chudí se dělají sami. Ten bezdomovec prodávající Nový prostor, má alespoň práci, i když je to částečně charita, ale ti lidi musí pro sebe něco udělat.

    superkarma: 0 19.12.2006, 13:18:11

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Náš tip

Doporučujeme