Reklama

Poskytovat zdravotní služby umí nejen stát. Osmadvacetiletá Romana Tvarůžková je důkazem, že i podnikatelé mohou pomáhat lidskému zdraví. V rozhovoru s ní se dozvíte, jak vůbec přišla na nápad soukromé sanitky.

Nedávno jsem řešil problém, kdy jsem jako jediný řidič v domácnosti vypadl a potřeboval pravidelný zdravotní odvoz z vesničky, kam jezdí autobus jen asi dvakrát denně. Začal jsem využívat služeb taxi, což nebylo nijak levné, přesto jsem byl za ně rád. Dnes už bych uvažoval jinak, zavolal bych si Novodobou sanitku podnikatelky Romany Tvarůžkové.

Ano, čtete dobře, podnikat se dá i v tomto oboru. Co všechno to obnáší, to vám už prozradí Romana sama...

sanitka

Jak vás to vůbec napadlo, vytvořit soukromou sanitku?
Napadlo mě udělat takovou taxi sanitku jelikož vím, že spousta starých lidí se s taxikáři jezdit bojí a navíc jim nikdo nepomůže. Většina z nich opravdu pomoc potřebuje. Z tohoto důvodu jsem se rozhodla vytvořit tento projekt a pojmenovat jej Novodobá sanitka.

Takový nápad se přece nezrodí jen tak. Měla jste nějakou osobní zkušenost, která vám k téhle myšlence dopomohla?
Nápad Novodobé sanitky se zrodil v době, kdy jsem sama byla pacient a přemýšlela o tom, že tady na trhu chybí nějaká služba mezi sanitkou a taxíkem, která by vyplnila díru na trhu a byla pacienty využívaná a zároveň s ní byly spokojeni i lékaři a sestry. Ti nás vnímají jako pomocnou službu, kterou svým pacientům rádi nabízejí. Stále častěji nás také objednávají děti svých rodičů, kteří vědí, že mohou klidně pracovat a nemusí zaměstnavatele žádat dvakrát týdně o dovolenou, aby zajeli se svými rodiči k lékaři. Jsou šťastní, že se na nás mohou spolehnout a vědí, že jsou s námi jejich rodiče v bezpečí. Pokud chtějí a bydlí třeba mimo město, zasíláme jim SMS, že jsou rodiče v pořádku po vyšetření doma – toto nenabízí nikdo na trhu.

Jste (a teď nechci být nijak impertinentní) mladá holka, člověk by čekal, že spíš budete „řádit“ a ne se starat o podnikání, navíc o podnikání v takové oblasti. Nechybí vám společenské vyžití?
Společenské vyžití mi chybí opravdu velmi málo. Rychle jsem dospěla a za vydělané peníze ráda cestuji, potápím se nebo se věnuji jiným sportům či chalupě. Na druhou stranu si sebe cením v tom, že spousta mladých lidí na mém místě o podnikání vůbec nepřemýšlí a věnují se barům a jiným aktivitám (smích).

Co říká vašemu podnikání vaše nejbližší okolí?
Mé nejbližší okolí je na mě patřičně hrdé. A hlavně ti, kteří mě znají, tak vědí, že tuto práci dělám opravdu srdcem. Protože tomu krásnému pocitu, který denně s pacienty zažívám, se nic nevyrovná...

Už jste něco naťukla, ale zajímalo by mě to konkrétněji: Jaký je rozdíl mezi vámi a taxíkem?
Rozdíl mezi námi a taxíkem se snad nedá ani vysvětlit. My nejsme taxík a nikdy jsme se taxíkem stát nechtěli. Bohužel vláda podepsala novelu zákona a od 1.5.2013 jsme se všichni povinně museli stát taxislužbami. Naší služby se to nijak nedotklo, až na pořízení taxametru. Taxikáři dělají svou práci nonstop, my pouze v době provozu poliklinik a zdravotních středisek, což je od šesti ráno do čtyř odpoledne. Poté máme volno. Navíc vozíme pouze pacienty. Taxikáři vozí každého. Další rozdíl je v péči o tyto lidi. Zdarma pro ně chodíme do bytů, ordinací nebo na lůžkové části nemocnic, kde jim pomáháme s věcmi do auta a poté je zase doprovodíme až do bytu. Pokud jdou do nemocnice a potřebují například na RTG, asistentka je 30 minut zdarma s nimi a se vším jim pomáhá, což nikdo jiný nenabízí. Taky jim vyzvedneme léky, pokud potřebují. Účtujeme si jen samotnou přepravu a to pod cenou taxislužby. Když se sem tam stane, že nějaká taxislužba dá své ceny na naše ceny, pořád je veliký rozdíl ve službách, pomoci a náplni tohoto projektu, kde je velká část nabízených činností pro pacienty zdarma.

Kolik vlastně vaše služba stojí pro nemocné?
Co se týče ceny našich služeb, máme po městě jednotně dané ceny, které například v Ostravě nepřevyšují 200 Kč. V této ceně jsou již doprovody, pomoc, vyzvedávání léků...

No, to je skoro za hubičku, když si člověk uvědomí, kolik stojí benzín... Dostáváte nějaké dotace, respektive příspěvky ze zdravotního pojištění?
Dotace nedostáváme žádné a příspěvky ze zdravotního pojištění rovněž ne.

V čem je rozdíl mezi vámi a sanitkou, respektive, proč si pacienti objednají vás a ne sanitku, která je zdarma?
Pacienti si sanitku objednávají a pokud na ní mají nárok, tak ji využijí. Bohužel je však spousta pacientů, kteří na ni nárok nemají a ti využívají našich služeb pravidelně. Jezdí na odběry či ke svým obvodním lékařům a k těm sanitku od pojišťoven proplacenou většinou nedostanou.

romanaJak se o vás vůbec nemocní dozví? Jsou tím hlavním kanálem zdravotnická zařízení?
Ano, spolupracujeme s mnoha zdravotnickými zařízeními po celé ČR, tímto se o nás nemocní mohou dozvědět. Hlavně nás doporučují samotné sestry či lékaři, což nás velmi těší a jsme na to patřičně hrdí. Dále se o nás lidé mohou dozvědět přes média, ve kterých jsme díky T-Mobile, našemu hlavnímu partneru, mohli být. Také za námi stoji hejtmani, náměstkové, primátoři, starostové, lékaři a další osobnosti krajů...

Ještě mi prozraďte, vaše služba musí být jistě organizačně náročná, jezdíte také, nebo jste spíš manažerkou?
V části Ostravy jezdím stále sama, jelikož tady mám spoustu svých stálých klientů. Nedokážu si představit, že bych je už denně nepotkávala a neřešila s nimi jejich trápení a zážitky. Projekt Novodobé sanitky rozšiřujeme po celé republice, kde již máme osm fungujících poboček.

Chápu to tak, že mezi vámi a pacienty vzniká osobní vztah. Když si vás objednávají, mají požadavky na konkrétní doprovod či řidiče?
Určitě je tam osobní vztah. Hlavně senioři jsou rádi když ví, kdo pro ně pokaždé přijede. Když se stane, že třeba nemohu a pošlu jim za sebe záskok, tak se na mě pokaždé ptají a chtějí příště mě s kolegyní, což nás těší (usmívá se). Dostáváme hodně čokolád, ovoce, v zimě nám někteří pletou ponožky a pečou cukroví.

Stane se, že se vídáte i mimo práci?
Po práci se s nimi nevídáme, ale pokud se náhodně potkáme někde venku například v obchodě, tak se k nám hlásí a povídáme si. Když se bohužel stane, že nás některý z našich pacientů opustí a zemře. Jejich rodiny nám posílají parte a děkují nám za naše služby.


Ne nadarmo s projektem Novodobé sanitky Romana vyhrála loňské Rozjezdy – projekt T-Mobile na podporu začínajících regionálních podnikatelů, zaměřený na podnikatelské záměry prospěšné okolí, doplňující chybějící služby a přispívající k zaměstnanosti.

Kde si novodobou sanitku objednat?

Přečtěte si také...