Trable s autem mohou být různorodé a mohou způsobovat vozu i cestujícím různé potíže. Zvlášť, pokud si pořídíte vůz staršího data výroby. Nás teď trápí záhadné rachtání...

mechanic

Když člověk dojede do autoservisu a oznámí mechanikovi, „že mu v tom něco rachtá“, je zcela přirozeně reakce opraváře poněkud překvapená. Ono „rachtání“ není zrovna dobrý popis závady, ale... jak to říct jinak, když to vážně rachtá?

Stalo se

Dorazil jsem k mechanikovi s Renaultem z roku ´97 a prohlásil právě tu památnou větu o rachtání. Pan mechanik byl ochotný, a když zjistil, že mu záhadný zvuk nedovedu pro něj uspokojivě popsat, sedl do auta, nastartoval a zarachtal si sám. K identifikaci problému mu to stačilo. Prohlásil, že to vypadá na výfuk, a slíbil, že se na to podívá.

Po týdnu jsem dostal vůz zpět. Mezitím mi opravář volal částku a já doufal, že bude vše v pořádku. Ale chyba lávky. Výfuk jest sice krásně opraven, ale auto v jistých situacích rachtá dál.

Rozhodl jsem se tomuto páně mechanikovi zaplatit, protože výfuk skutečně spravil pěkně, to zase ano, ale dále mu již příliš nedůvěřovat, zvláště po eskapádě s předváděčkou závady motoru. To bylo tak...

„Jo a máte nějakou chybu v motoru, to víte?“ zeptal se mě opravář, když mi předával auto s opraveným výfukem.
„Ne, jak jste ji odhalil?“
„Hlásí mi to počítač při diagnostice.“
„Aha, můžete mi to ukázat?“

A tak pan mechanik vzal notebook, zapojil ho do zapalovače v autě a nastartoval program...
„Nemám ten program moc dlouho, ale podívejte se na to.“

Pan mechanik zadal vůz a typ, počítač chvíli přemýšlel a pak vypustil informaci:

NESPRAVNA RIDICI JEDNOTKA

„Tak vidíte,“ usmál se mechanik.
„A nemůže to být tím programem, čekal bych nějakou identifikaci problému... tohle se mi zdá takové... eee... nepřesné.“
„No, to já nevím, ale program to byl drahej. Můžeme to zkusit připojit ještě jiným kabelem, ale ten tady teď nemám. To byste musel přijít zase.“

Řekl jsem, že se možná stavím, ale pak jsem se rozhodl, jak jsem již napsal, páně mechanikovi v tomhle směru dále nedůvěřovat. On by se měl švec držet svého kopyta. Když je někdo dobrý mechanik, ještě to neznamená, že umí s počítačem.

A jak to bylo dál?

Auto vesele jezdí. Nerachtá už tolik, co před opravou výfuku, ale rachtá si dál. Najezdilo od té doby již stovky kilometrů bez potíží. Usoudil jsem po prohlídce, že jde nejspíš o nějakou uvolněnou na karoserii, která byla kdysi křápnuta.

Praskliny se pokouším svépomocí a lepicí páskou, šroubečky a pérovými podložkami vyspravit. Zatím jen s dílčími úspěchy. Ale nevzdám to!

Jen už teď jistojistě vím, že až příště půjdu k automechanikovi, zkusím mu popsat závadu lépe.

Čtěte také...

Reklama