Rodina

Příběh Jitky: Na perníku jsem od čtrnácti

drug

Drogy si je omotaly kolem prstu už v dětství. Co s nimi bude dál, neví ani oni sami. Přinášíme vám příběh jedné z nich.

„Když si šlehnete, ocitnete se v nádherném nebi. Je to něco nepopsatelně krásného. Smějete se a stále opakujete – já vás všechny strašně miluju. Pak se proberete a zjistíte, že vás kamarádi okradli,“ říká 16letá Jitka.

Sedí v teplácích na strohé židli s nenápadnou cedulkou Dětské a dorostové detoxikační centrum - Nemocnice Milosrdných sester sv. Karla Boromejského v Praze. Před týdnem ji sem přivezla matka, další den odjíždí do terapeutické komunity Střediska pro mládež Cesta v Řevnicích. Jitka měla všechno. Úplnou rodinu, komfort, starostlivé rodiče, peníze a dokonce vlastní byt.

S drogou opravdu žiju

Jitka přestat fetovat nechce. „Jakmile mě pustí, vracím se zpátky k partě a smažím dál. Vím, že je to špatný, vyhodili mě už kvůli tomu ze střední pedagogické školy, táta mě odepsal a máma je na prášcích. Pokud toho nenechám, chce mi sebrat klíče od bytu, abych ho nemohla vykrást, ale nemůžu si pomoct. Hrozně mě to baví. Jsem ze všech nejmladší a ostatní se o mě starají. Bydlíme ve starý vile, která patří jednomu člověku z party, kterej taky bere. Už všechno prodal, zbývají holý zdi, ale to mně nevadí. Když jsme sjetý, chodíme hrát automaty a jen tak se poflakujeme. Je u toho sranda, tady cítím, že opravdu žiju,“ vypráví Jitka, která se k pervitinu dostala na diskotéce ve 14 letech. „Poprvé jsem si píchnout hrozně bála. Šňupala jsem nebo polykala, ale z toho mě pořád bolela sliznice v nose a žaludek. Taky účinek drogy je po píchnutí úplně jiný. Silnější a rychlejší. Kámoška u mě seděla a píchla si přede mnou, aby mně dodala odvahy. Když jsem viděla, že se jí nic nestalo, tak jsem do toho šla taky.“

Sounáležitost a respekt

Jitka dokáže přemýšlet maximálně pár týdnů dopředu. Co bude za rok, za pět, za deset? „To mi je jedno. Žít se má přítomností, minulost ani budoucnost mě nezajímá. Nějak to dopadne. Třeba umřu, no. Vůbec mě to neděsí. Hlavně chci zase prožívat tu sounáležitost s partou. Pocit, že někam aktivně patříte, lidé vás berou a projevují vám respekt, je prostě nááádhernýýýý,“ argumentuje na svou obranu.

Okrádat se je normální

V partě má také svého kluka – feťáka, jako je ona. Prý se strašně milují a jí se moc, moc stýská. V komunitě mají svůj koutek s matrací a dvěma spacáky, v dalších rozích místností spí zase jiné páry. Jitka tvrdí, že lepší lidi nikde nenajdete. Problém ale je, že těmhle skvělým kámošům nemůžete věřit ani nos mezi očima. „Mezi narkomany je to ale normální, já se na ně za to nezlobím. Všichni lžou a podvádí, ale je to proto, že droga je pro všechny otázkou života a smrti. Stačí mít v kapse pár korun a ráno je tam už nenajdete. Když jsem donesla z domova foťák, že ho druhý den střelím v hospodě, za pár hodin byl pryč. Ukradl mi ho můj kluk, prodal ho a péčko si koupil jen sám pro sebe. No co, mně to vůbec nevadí. Je to prostě mezi námi normální,“ s rozzářeným obličejem plným nostalgických vzpomínek mě poučuje Jitka.

Je mi jí strašně líto a vím, že jí není pomoci. Je úplně mimo, nedokážu její postoj pochopit, prostě úplně vygumovaný mimozemšťan. Zoufalost, beznaděj… Být jejím rodičem, tak jdu skočit z mostu. Kde se stala chyba?

Další díl o dětských feťácích vám přineseme za pár dní.

Znáte rodinu, kde se potýkají s drogami?

   
14.01.2010 - Děti - autor: Simona Škodáková

Další příspěvky

Komentáře:

  1. [36] ILONESA [*]

    Šílený příběh, ale vina není podle mě na ničí straně, už vůbec ne na straně rodičů. Někde prostě vznikl ten prvotní impuls si to JEN zkusit. Pochroumané nebo spíše vůbec žádné žebříčky hodnot, vždyť je to ještě dítě a svým způsobem si hraje. Ovšem s životem vlastním i blízkých. Měla jsem kamaráda, který mimo jiné fetoval, taky vyráběl výbušniny, čímž si přivodil amputaci 3 prstů na ruce. Už nežije, umřel ve svých 24 letech. Od švagra neteř  18-ti letá,drogy se svým přítelem dokonce vyráběli, brala i v těhotenství byla jako troska, vážila sotva 50kg. Přítel je v kriminále a ona se tak nějak protlouká s miminem, nevím jestli ještě bere, ale myslím si, že ano. A mohla bxch uvést dalších 10 případů ze svého okolí o dětech, které berou tvrdí drogy. Jen doufám, že má dcera se tomuto svinstvu vyhne. Nechtěla bych zažít jako rodič tu beznaděj.Sml80

    superkarma: 0 15.01.2010, 07:59:03
  2. avatar
    [35] OlgaMarie [*]

    Eva_Fl — #34 Radši bych byla ten teoretik.

    superkarma: 0 15.01.2010, 06:49:33
  3. avatar
    [34] Eva_CZ [*]

    Dante Alighieri — #33 zase..... Jo. Dusledek. Sml22Sml15

    Oli, ja vim, ze ty vis. Sml67Sml22

    1. na komentář reaguje OlgaMarie — #35
    superkarma: 0 15.01.2010, 03:18:48
  4. avatar
    [33] Dante Alighieri [*]

    magdulali — #23 Hm, na tohle pozor. Máma si o mně tři a půl roku myslela, že to já s nikým ve třídě nekamarádím, ale opak byl pravdou - oni nekamarádili se mnou a ještě navíc mě šikanovali. Když jsem jednou přišla domů poplivaná, teprve jí to došlo. Sml3 Tvoje dcera vůbec nemusí být samotářka! 

    Pro všechny: Bývalá přítelkyně mého bratra spadla do drog proto, že její máma potřebovala v noci klid na milence a posílala 12letou dceru s pětistovkou do nočních ulic.

    1. na komentář reaguje Eva_Fl — #34
    superkarma: 0 14.01.2010, 23:44:16
  5. avatar
    [32] OlgaMarie [*]

    Eva_Fl — #31 danca79 — #28 Psychický stav je to, proč si poprvé šlehli. Přesně! Ale jak se do něj dostali?

    To dítě hlavně potřebuje onu lásku cítit.

    superkarma: 0 14.01.2010, 22:43:26
  6. avatar
    [31] Eva_CZ [*]

    Moji rodice si taky mysleli, ze mi dali vsechno. Velky hovno mi dali. Ja jsem potrebovala jen lasku.

    1. na komentář reaguje OlgaMarie — #32
    superkarma: 0 14.01.2010, 20:32:25

Další příspěvky

Z předchozí stránky:

  1. avatar
    [30] Eva_CZ [*]

    A odsoudit, odplivnout si, hodit sutrem - to je tak lehky... Sml15

    superkarma: 0 14.01.2010, 20:31:47
  2. avatar
    [29] Eva_CZ [*]

    Kolik z vas chlasta? Kolik vasich manzelu ( synu, dcer, rodicu, strejdu apod. ) pije? Alkohol je tvrda droga.

    Proc ti lidi piji?

    Proc lidi fetuji?

    Dusledek. Ne pricina. Neco bylo ( a mozna je ) spatne. Je to strasne tezky. Tohle neni na 1 clanek a 1 debatu.

    superkarma: 0 14.01.2010, 20:31:13
  3. avatar
    [28] danca79 [*]

    Teda abych to videla jako 100% chybu rodicu to fakt nikdy. Ja i bracha jsme meli vicemene stejnou vychovu, a jsme uplne jini. On v puberte vysiloval, kdo vi kde se tahal po nocich a kdo vi kde co krom alkoholy zkusil, tutove i nejaky drogy....ja kdyz videla jak se rodice strachuji tak jsem byla ta hodna protoze aby to meli nadvakrat jsem nechtela. Kdybych byla trochu jina, tak by mi to bylo fuk, dokazu byt rebel, ale proste mi to na rozdil od brachy svedomi nedovolilo....Fakt je to o osobnosti, osobnich slabostech, kamaradech. Jasne, rodina mozna roli hraje, ale rozhodne ne az takovou jak si nekteri a nektere mysli...Spousta fetaku ma nerozpoznane deprese, maniodepresivni psychozu a dalsi zalezitosti...nekteri si to rozjeli prave drogou, nicmene psychicky stav byl ten zasadni duvod proc si poprve slehli...

    1. na komentář reaguje OlgaMarie — #32
    superkarma: 0 14.01.2010, 17:43:49
  4. avatar
    [27] wich [*]

    "Jakmile mě pustí, vracím se zpátky k partě a smažím dál." Škoda peněz, které by mohly jít na léčbu někoho, kdo ji potřebuje a ocení Sml3 Tahle smažka spíš potřebuje pomoc střediska výchovné péče nebo výchovňák s detoxem.

    superkarma: 0 14.01.2010, 17:20:43
  5. avatar
    [26] OlgaMarie [*]

    wich — #24 mindulinka — #22 Ne že bych to přímo na rodiče sváděla, ale vidím v jejich chování k dítěti příčinu, že se dítě nechá zviklat a nakecat si kamarády, aby něco zkusilo. Když mu doma řeknou, že je blbej a neumí se naučit ani pár vzorců a ono mermomocí je chce přesvědčit, že blbé není, lehce uvěří kamarádovi radu, ať si "dá" a učení půjde samo a všechno bude sranda, což zpočátku je.

    superkarma: 0 14.01.2010, 15:57:47
  6. avatar
    [25] SENSITIVESKIN [*]

    Sml67 maje — #10

    superkarma: 0 14.01.2010, 15:38:21
  7. avatar
    [24] wich [*]

    Já bych to na rodiče nesváděla. Ano despotičtí rodiče, anebo ti, kteří den co den prochlastávají soc. dávky v hospodě a na děti kašlou, tak mají zjevně vinu zásadní. Ale mnohdy to opravdu není chybou výchovy.

    1. na komentář reaguje OlgaMarie — #26
    superkarma: 0 14.01.2010, 15:22:19
  8. [23] magdulali [*]

    Ne, nepoznala jsem rodinu, kde by byly tyto problémy. Mám dceru, moc se s nikým nekamarádí, je to samotář, které je 16 let a začala dojíždět na střední školu, myslím si, že ji vychovávám dobře, ale stačí aby ji někdo oslovil, že ji vezmou do party a ona třeba bude chtít, nevím, a udělá vše pro to , aby ji tam vzali. Nikdy nemůžete říkat NIKDY !!!!!! Jen doufat, že vám se toto vyhne.

    Blbost svádět vše na rodiče a školu.

    1. na komentář reaguje Dante Alighieri — #33
    superkarma: 0 14.01.2010, 14:52:40
  9. [22] mindulinka [*]

    OlgaMarie — #18 Já bych to nesváděla jen na rodiče a jejich výchovu. Nikdo nikdy přeci nemůže tvrdit: moje děti nefetovaly, protože jsme je dobře vychovali. Možná to je někdy jen štěstí, že se vyhnuli člověku, partě, který-á by je k drogám stáhnul. Já se snažím synům věnovat jak nejvíc to jde. Snažím se jim vštěpovatá určitě zásady, chtěla bych, aby si našli koníček, který by je bavi a vůbec nemusí studovat vysokou školu. Pokud je bude bavit učení - tak ať se vyučí. Ale stále nemám nikde zajištěno,že se jednou v pubertě drogám vyhnou - doufám, že díky sportu a srovnané  hlavě - se jim vyhnou. Ale to můžu jen doufat a dělat maximum proto, aby to kluci měli v hlavě srovnané.

    1. na komentář reaguje OlgaMarie — #26
    superkarma: 1 14.01.2010, 14:23:39
  10. avatar
    [21] Dimsy [*]

    átéčko — #19 To bylo pro Olgu Marii.

    superkarma: 0 14.01.2010, 14:10:56
  11. avatar
    [20] Dimsy [*]

    átéčko — #19 Takovéhle teoretiky mám fakt ráda. Když vůbec nevíte, o čem mluvíte, tak radši mlčte.

    superkarma: 0 14.01.2010, 14:09:35
  12. avatar
    [19] átéčko [*]

    OlgaMarie — #18 Já bych dítě z domu nevyhodila. I závislost je nemoc.

    1. na komentář reaguje Dimsy — #20
    2. na komentář reaguje Dimsy — #21
    superkarma: 0 14.01.2010, 14:01:35
  13. avatar
    [18] OlgaMarie [*]

    Juana — #16 Rodiče nějak ve výchově selhali, nedokázali být pro onu dívku tou nejvyšší autoritou, nerespektovali její individualitu a zřejmě se s ní moc ani mimo mentorování a kázání o tom, jakou by ji chtěli mít, nebavili. Holčina je mladinká, potřebuje po léčebně pevný bod ve vesmíru a rodiče by měli navštěvovat terapeuta, aby jí návrat domů usnadnili. Protože není plnoletá, mají šanci. Na hubu do knajpy snad nechat padnout dospělého. To dítě teď válčí samo se sebou, že mimo party ji nemá nikdo rád. Máma žere prášky a otupí se, místo aby přemýšlela jak dál. Tady se musí uvažovat střízlivě a racionálně. Neteř byla na heroinu a nejvíc, jak sama přiznává, ji pomohlo, že ji máma vzala po léčebně domů.

    1. na komentář reaguje átéčko — #19
    2. na komentář reaguje mindulinka — #22
    superkarma: 0 14.01.2010, 13:50:44
  14. avatar
    [17] wich [*]

    Upřímně, perníkáře nesnáším - na dojezdu smrdí jako týden nošené silonky smíchané s chemičkou Sml43

    Co se slečny z článku týče... Možná mne ukamenujete a označíte za Herodesku, ale  pro mě je to jako s většinou těchhle děcek na drogách - nevděk vládne světem. Rodiče se můžou přetrhnout, snaží se dát dítěti první poslední a rozmazlenec, který neví co by, se fláká s partou. Takových jsem už viděla Sml80 Tohle nejsou ti chudáci, pro které je závislost na drogách, alkoholu, jídle atp. důsledkem životní krize Sml23Sml23

    superkarma: 0 14.01.2010, 13:36:05
  15. avatar
    [16] Juana [*]

    Ano, znám. Už moje kamarádka z dětství byla jednu dobu členem party, která tehdy čuchala v nějakém baráku na zbourání toluen - bylo to počátkem 80. let. Měla štěstí, vyhmátli je policajti, rodiče si pro ni museli dojít na VB a to jí snad pomohlo, dopadla sice tak, že porodila týden po maturitě (krátce před 18 narozeninami), dítě pak adoptovali její rodiče, ale nicméně po letech poté začala žít normální život.

    Znám taky ženu, jejíž jeden syn jede léta v heroinu, druhý syn přitom studuje a žije normální život. Jednou se nám svěřila, že celá rodinu kvůli tomu chodila na terapii k psychiatrovi, a že jim bylo naopak doporučeno, že tomu feťákovi musí nekompromisně dát najevo, že tu není rodina od toho, aby je okrádal, a že mu  mají naopak uzavřít cestu domů, pokud mu chtějí pomoci - to jen jako reakce na to, co psala OlgaMarie o tom, že rodiče tu dívku vyhodili z domova. Bohužel, prý je to opravdu doporučený postup, protože feťák v tomhle stadiu už neuvažuje racionálně a příbuzní a jejich peníze jim slouží jen jako zdroj financí pro jeho drogu. Samozřejmě, po úspěšném léčení se mají pouta opět navázat, ale do té doby prý ne.

    1. na komentář reaguje OlgaMarie — #18
    superkarma: 0 14.01.2010, 12:17:27
  16. avatar
    [15] átéčko [*]

    není tohle reklama?Sml57Sml14

    superkarma: 0 14.01.2010, 11:42:26
  17. avatar
    [14] jiti [*]

    pro rodiče je to pohroma. Tady nepomůže nic, pokud se z toho nechce dotyčný sám dostat. Moralizování, slibování, nadávky jsou naprosto zbytečné. Jen doufám, že moje děti budou mít na drogy stejný názor jako já. Ožrat se ano drogy ne.

    superkarma: 0 14.01.2010, 11:22:52
  18. avatar
    [13] 666Lilith [*]

    S drogama mám svý skušenosti a jsem ráda že jsem se s toho kolotoču vymotala. Nechci tady nikoho moralizovat, je to věc každého jak naloží ze svým životem. Já jen že ten bludný kruh se těžko opouští a když má člověk to štěstí že má někoho kdo by mu pomohl s toho ven tak to pak dokáže posoudit. Chci říct že jsem 12  let s toho venku a nepřeji ani svému nepříteli  ( naštěstí je nemám ) přežívat absťáky, a pak recidívy a dokola. 4lověk se s toho zblázní. Znám lidi co se opravdu zbláznili následkem drog. Své děti budu včas informovat o následcích a účincích drog, taky je můžu seznámit s lidma co berou drogy...já nikoho za to neodsuzuji ale spíš mi je těch lidí líto. Protože s toho vedou ven jen dvě cesty a ani jedna neni růžová. To by aj stačilo s mojí přednáškou, pokud jste tady neusnuli tak já si zase sem tam vypiju a někdy i víc než dost. Ten život bez nějakých závislostí by byl nudný. Nemyslíte?Sml24

    superkarma: 0 14.01.2010, 11:13:00
  19. avatar
    [12] Dimsy [*]

    ToraToraTora — #4 Jestli víte, jak to změnit, je to na Nobelovu cenu.Sml15

    superkarma: 0 14.01.2010, 11:04:49
  20. [11] sala [*]

    Mám 13-ti letou dceru a občas mě přepadne takový strach, co v pubertě přijde....... Jen doufám, že vše přežije ve zdraví, bez následků a závislostí. V tomhle jejím věku jsem docela přehodnotila, co je důležité. Rozhodně mě přestává vzrušovat, že plave v matice a nebude z ní výborná studentka. To je asi to poslední, co by mi vadilo.

    superkarma: 0 14.01.2010, 10:19:33
  21. avatar
    [10] maje [*]

    ifulinkaa — #9 ono je hrozně hezký říct, kde udělali rodiče chybu, ale jak píšeš ifulinko, kdo to nezažil, nemá nejmenší představu pekla, které prožívá takhle "postižená" rodinaSml15

    1. na komentář reaguje SENSITIVESKIN — #25
    superkarma: 0 14.01.2010, 10:17:15
  22. avatar
    [9] ifulinkaa [*]

    holky,tohle je moc složité,znám pár rodin,kde se tento případ odehrál,jeden syn měl doma veškaré zázemí,ale asi víc péče,než chtěl,tak začal utíkat na čímdál delší noční toulky a tehdy do toho spadl.Přespával "u kamarádů" a druhý den na něm nikdo nic nepoznal,rodiče na to přišli po roce,když doma mizely věci,jelikož už nestačilo kapesné.Nelze kluka v 17 držet doma.Možná to chtělo více zájmu,ale právě tomu utíkal,ale zlou cestou! prosby,pláč anii výhružky nepomůžou :-(

    Jiná holka prošla léčbou,mysleli si,že úspěšně,pak jí ruplo v bedně,šlehla si,pohádala se s otčímem a ten leží na hřbitově,pobodala jej nůžkama.

    Myslíte,že byste měla některá měla sílu bojovat? Pamatujete na pořad na Nově,kdy rodiče dceru doma držely pod zámkem,okno na alarm a podobně?

    1. na komentář reaguje maje — #10
    superkarma: 0 14.01.2010, 10:13:13
  23. avatar
    [8] femme [*]

    jj, znám a je to děs Sml31  kámoška z toho všeho začala tajně pít Sml3 

    superkarma: 0 14.01.2010, 09:29:23
  24. avatar
    [7] maje [*]

    ToraToraTora — #4 víš torinko, zasáhnout můžou tím, že jí dají na léčení. ale ona se bohužel léčit nechce a vyhovuje jí takovýhle "život".  a upřímně, tohle mě děsí v souvislosti s mojí dcerou. ne to, že nepůjde na vysokou, ne to, že se třeba někdy rozvede, ale to, že jí stáhne parta ke dnu.Sml15

    superkarma: 0 14.01.2010, 09:11:34
  25. avatar
    [6] Alenka0010 [*]

    Tak týhle holce už nic a nikdo nepomůže, maminka se s ní může rovnou rozloučit...Bože, nechtěla bych se toho dožít Sml15.

    superkarma: 0 14.01.2010, 08:46:35
  26. avatar
    [5] OlgaMarie [*]

    ToraToraTora — #4 Když už bere, je pro rodiče spíš pozdě než včas. To dítě preferuje účinky drogy, které mu dělají "dobře" než prosby, výčitky, slzy, výhružky...rodičů.

    Kdysi jsem nabonzovala jedněm rodičům, že mají dceru (ve věku Jitky) na drogách. Byla jsem pro ně ta nejhorší! A tam byla předtím ještě rodiči dlouho nezjištěná bulimie! Také měla údajně všechno!

    superkarma: 0 14.01.2010, 08:13:35
  27. avatar
    [4] ToraToraTora [*]

    Být jejím rodičem, tak zasáhnu, dokud není dospělá a mám moc to změnit. V osmnácti jí nikdo k léčbě nedonutí, jen soud po spáchání trestného činu pod vlivem návykové látky a to už je trochu pozdě.

    1. na komentář reaguje OlgaMarie — #5
    2. na komentář reaguje maje — #7
    3. na komentář reaguje Dimsy — #12
    superkarma: 0 14.01.2010, 07:52:05
  28. avatar
    [3] OlgaMarie [*]

    Perfektní výpověď! Měla všechno a v podstatě nic!

    Sounáležitost a respekt v rodině nepociťovala. Drogy víc berou než dávají. Ona se nemá z léčebny kam vrátit, když ji táta odepsal a máma na prášcích. Vždyť je to mládě, které právě hnízdo nejvíc potřebuje.

    superkarma: 0 14.01.2010, 07:50:17
  29. avatar
    [2] Věrulinka [*]

    Sml68Sml15 hrůza a děs Sml68

    V Praze vedle ve vchodě měla matka dceru narkomanku, co tam se dělo, kolikrát tam byli policajti, než jí dali na léčení Sml68Sml15

    superkarma: 0 14.01.2010, 06:34:42
  30. [1] Nase Veru [*]

    Tak k tomuhle nemám slovSml23..to je síla..rodičům nezbývá než jen koukat a čekat, až ji někde najdou ležet mrtvou.Sml15Sml68

    superkarma: 0 14.01.2010, 05:59:46

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Testování intimní kosmetiky pro ženy z ČR a Slovenska
Anketa: Pečete bábovky?
Jaké hračky kupujete svým vnoučatům?
Anketa pro maminky: Jaké kupujete hračky svým dětem?
Výzkum na téma kašel
Průzkum na téma finanční zajištění

Náš tip

Doporučujeme