Rodina

Při poruchách řeči je důležité cvičit. Často, krátce a pravidelně

Každé dítě je jiné a každé také jinak mluví a jindy začne mluvit. Už delší dobu sleduju děti ve svém okolí a zdá se mi, že čím dál víc jich špatně mluví ještě v pěti, šesti letech. A myslím, že ani v pozdějším věku to nejsou žádné výjimky.

doktor

Tohle téma mě opravdu zajímá, i když mám už větší děti a ty s mluvením neměly skoro žádné problémy. Obrátila jsem se tedy na Mgr. Martinu Barchánkovou, která se klinickou logopedií zabývá už téměř dvacet let. V ordinaci v Dobřichovicích se věnuje hlavně předškolním dětem, chodí k ní, ale i školáci. A ta potvrzuje, že stále více dětí má potíže s řečí. „Neznám žádné konkrétní studie, které by to prokazovaly, co je toho příčinou, ale máme stále plnou ordinaci,“ říká Martina Barchánková.

Proč podle ní tolik dětí špatně mluví? „Těch příčin je víc. Vývoj řeči je stejně jako vývoj jemné motoriky úzce spjat s vývojem motoriky hrubé, tedy s pohybem. Když děti pozdě nebo málo chodí, lezou, nebo mají jiným způsobem narušený vývoj hrubé motoriky, může být narušen i vývoj motoriky jemné, která přímo souvisí s řečí. Další příčinou může být přílišné přetěžování malých dětí. Často na ně mají rodiče velké nároky, na úkor hraní si doma či venku. Děti v dnešní době snadno a rychle ovládají různé touchpady, mobilní telefony, počítače apod. Vliv na vývoj artikulace mají i dnešní civilizační choroby. Hodnědětí má alergie, časté rýmy, choroby horních cest dýchacích nebo zvětšenou nosní mandli.“

Vývoj řeči

Pokud má dítě potíže s řečí, není to podle Martiny Barchánkové jen logopedický problém, vliv na řeč má mnoho dalších faktorů. Vše začíná již těhotenstvím a porodem. Na vývoj řeči může mít vliv například hospitalizace osmiměsíčního dítěte po úrazu měsíc v nemocnici, těžký porod, další těhotenství matky nebo rozvod rodičů.

Vývoj řeči je u každého dítěte individuální, neměli bychom srovnávat, co které dítě umí. Existují ale samozřejmě normy, co by dítě mělo umět v určitém věkovém rozmezí. Rozlišná vývoj můžeme sledovat i u dvojčat. Pokud máte jakékoliv pochybnosti o vývoji řeči vašeho dítěte, je lepší navštívit logopedickou poradnu než hledat informace na internetu. Tam se člověk někdy dozví, zbytečně zneklidňující věci.

Řeč by rodiče měli sledovat jako celek, neřešit výslovnost jen jednotlivých hlásek, ale všímat si, jak se dítě celkově dorozumí. A i když do tří let téměř nemluví, nemusí to být problém, pokud řeči rozumí. „Pro mě jako logopeda je zásadní u tříletého dítěte zjistit, zda dítě řeči rozumí, chápe úkoly, které má splnit, adekvátně reaguje na situaci a snaží se komunikovat třeba neverbálně. Mezi třetím a čtvrtým rokem by mělo dítě mluvit ve větách a mělo by být patrné, že se řeč dále vyvíjí,“ dodává Martina Barchánková.

Důležitý je také správný vývoj mluvidel a jazyka. Negativní vliv na vývoj výslovnosti má například špatná klidová poloha jazyka. Pro představu: dítě trpí častými rýmami, nemůže dýchat nosem, důsledkem je pak špatná artikulace několika hlásek a narušený zvuk řeči.

Neplynulost řeči a vývojová dysfázie

Dalším problémem, který se může objevit mezi 3. a 4. rokem, je neplynulost řeči neboli vývojová koktavost. Ta může být způsobena tím, že vývoj mozku akceleruje a dítěti nestačí slovní zásoba, potom může opakovat slabiky, slova nebo prodlužovat v řeči slabiky. „Stojím si za tím, že tímto typem vývojové koktavosti si projde každé dítě. Může to být tak krátké období, že si toho ani nevšimnete. Většinou sama přejde. Ideální je nevšímat si jí, děti na to neupozorňovat. Pokud koktavost nemizí nebo se zhoršuje, pak je na místě vyhledat logopedickou péči,“ radí Martina Barchánková.

Má-li dítě zásadní problémy s vyjadřováním nebo porozuměním mluvené řeči, může se jednat o vývojovou dysfázii. V takovém případě je nutné vyhledat odbornou péči. Nejen logopeda, ale i foniatra, neurologa a psychologa.

Když to rodiče neřeší...

Jsou rodiče, kteří řeší komunikaci svých dětí předčasně a někteří dokonce vůbec. „Objevují se oba extrémy. Mám v péči i děti po odkladu školní docházky, které mají výrazné logopedické problémy a dosud je neřešili. Je mnoho osvícených pediatrů, kteří spolupracují s logopedy, ale bohužel jsou i tací, kteří tvrdí, že do pěti let je dost času na logopedii. A to není pravda. Jakákoliv vadně vyslovovaná hláska se musí upravovat hned, jak se objeví, aby se nezafixovala špatně. Když dítě v necelých pěti letech říká velární R (ráčkuje), tak není na co čekat!“ říká Martina Barchánková.

Stává se, že rodiče nevědomě sami upravují výslovnost svého dítěte, například dle svých vlastních zkušeností (TDNKY), ale mohou tím nadělat mnoho zbytečné práce a zkomplikují následnou logopedickou péči.

MAXÍK

Pro děti, které mají problémy nejen s řečí, existuje stimulační program pro předškoláky „MAXÍK“, který vychází ze systému Mgr. Pavly Bubeníčkové. Je to příprava pro předškolní děti a děti s odkladem školní docházky. MAXÍK má jasný řád a systém a podporuje vše od hrubé motoriky přes jemnou, grafomotoriku, sluchovou percepci a pravo-levou orientaci. Je to systém 15 lekcí, kdy se dítě vždy v ambulanci naučí, co a jak má doma trénovat.

„Má to opravdu velký efekt, doporučuji ho všem předškolákům, kteří mají jakýkoliv problém, a to nejen logopedický, ale i potíže se soustředěním, prostorovou orientací, hrubou motorikou (neumí skákat přes švihadlo)... V mé ordinaci tento systém praktikuje speciální pedagog Bc. Lucie Kadečková,“ doplňuje Martina Barchánková.

A jaké jsou rady od Mgr. Martiny Barchánkové na závěr? „Nejdůležitější je, aby rodiče v klidu, pravidelně a precizně plnili se svými dětmi zadané úkoly. Důležitá je pozitivní motivace k práci, častost a krátkodobost nácviku. Ideálně až 5x denně 3 minuty. Dalším důležitým tématem je logopedická prevence. Pravidelně a často s dětmi verbálně komunikovat, číst jim věku úměrné pohádky, navštěvovat kulturní akce a to vše s velkou dávkou trpělivosti a lásky!“

Užitečné odkazy:

O logopedii už jsme v magazínu psali:

   
21.02.2013 - Učení - autor: Lucie Paličková

Komentáře:

  1. avatar
    [30] LudPa [*]

    na nácvik L nám stačila jedna hodina a R a Ř pak šlo hned

    superkarma: 0 14.03.2013, 18:26:43
  2. avatar
    [29] risina [*]

    Korektorka má dovolenou? Sml80

    superkarma: 0 24.02.2013, 12:56:17
  3. [28] Trefa [*]

    Trefa:taky jsem chodila s dcerou na rec.ale ne dlouho.dobre to brzo pochopila.

    superkarma: 0 23.02.2013, 17:06:32
  4. [27] ZWETTLEROVAIVANAG [*]

    ano i muj syn kdyz chodil jeste do skolky, a  tak spatne vyslovoval a i nejake to pismenko vynechaval.chodila jsem s nim na logopedii a musim rict,ze se mu rec zlepsila,ale kazdy den jsem s nim musela procvicovat vselijake ukoly co nam poradila logopedka.a vysledek se hned neobjevil trvalo to min.5 mesicu takze pri poruchach reci  je dulezite hlavne cvicit a dbat na rady logopedekSml59Sml59Sml59Sml59

    superkarma: 0 22.02.2013, 19:57:26
  5. avatar
    [26] čurda [*]

    také znám staršího člověka, který prošel pod rukou odborníka a mělo to pozitivní efektSml67

    superkarma: 0 22.02.2013, 14:15:14
  6. [25] svatava70 [*]

    moje děti mluvily brzy a dobře, ale vím, že to chce se jim věnovat a hlavně si neříkat, že se to doučí pozdějiSml22

    superkarma: 0 22.02.2013, 09:08:45
  7. [24] dalif13 [*]

    majka193 — #19MAJKO- dovolim si nesouhlasit, syn (ted 7 let), od malicka mu hodne cteme, ma zajem o knizky, par let jsme byli uplne bez televize, ted jen Vecernicek, prip. nejaky film  z DVD a syn se hodne zadrhaval, ščž jsme diky logopedce a cviceni zvladli, i r mu naskocilo, ale ř stale nejde.

    U nej je to spis stale ucpanym nosem- alergii, uz mu brali nosni mandli,ale zlepseni bylo kratke- cca mesic.

    Takze bych nerekla ze za to nemuze JEN "zanedbavani rodicu",ale i alergie, prostredi, ve kt. zijeme. 

    Druha dcerka (6 let) nejde ji l,r,ř ale snazi se. Nezadrhava, muze dychat volne nosem.

    superkarma: 0 22.02.2013, 00:37:21
  8. avatar
    [23] kobližka [*]

    free — #17 Zcela určitě.Vzpomínám si na prvné léta prezidentování Václava Havla,kdy mu nějaký odborník nabídl pomoc a říkal,že se dá pracovat i s dospělým člověkem.

    superkarma: 0 21.02.2013, 22:05:35
  9. [22] Krtina86 [*]

    ToraToraTora — #11 Jj to je jasné.Sml67

    superkarma: 0 21.02.2013, 21:38:03
  10. avatar
    [21] blesksoft [*]

    Maxíka děláme se synem s ADHD a pokroky jsou úžasné, ale musí se doopravdy dodržovat co je stanovené

    superkarma: 0 21.02.2013, 19:01:05
  11. [20] V19 [*]

    ja som s deťmi takýto problém našťastie nemala, synovi síce dlhšie trvalo kým si zvykol hovoriť šál a nie hál, ale to bolo dávnoSml15

    superkarma: 0 21.02.2013, 15:46:05
  12. [19] majka193 [*]

    I když v dnešní době mám již dospělé dcery i vnoučata,tak jsem se nesetkala se špatnou výslovnosti nebo vadou řečí u děti,Myslím si,ale že to přináší dnešní doba a shon rodičů.Já jsem při jakékoliv procházce ať s dcerami nebo vnoučaty stále s nimi mluvila,i když jsem si někdy připadala,jak blázinek,hlavně když jsem někoho potkala.Písničky a opakování básniček děti milovali a tím se snažili opakovat.Nikdy jsem na ně nešišlala a při mluvení jsem se je snažila opravit,když komolily některá slova.

    1. na komentář reaguje dalif13 — #24
    superkarma: 0 21.02.2013, 15:29:36
  13. avatar
    [18] *Lefff* [*]

    Tdám, tdpaslík, tdnka, tdumpeta... Taky jsem se se synem (3,5 roku) snažila a snažím, ale zatím výsledky moc nevidím. To to spíš vidím na odbornou pomoc... Sml15

    superkarma: 0 21.02.2013, 15:23:33
  14. [17] free [*]

    A dá se to naučit i starší člověk?  Zrovna jsem poznala sympatického pána a on zadrhává, když chce něco říct.  Trochu mě to vyvádí z míry.

    1. na komentář reaguje kobližka — #23
    superkarma: 0 21.02.2013, 15:12:20
  15. avatar
    [16] ekleinovka [*]

    Jeden synek měl problémy, nakonec mu pomohlo zpívání ve sboru- všimla jsem si, že neráčkuje, pak došlo i na ř a sykavky, takže do školy už šel bez vady řeči

    superkarma: 0 21.02.2013, 11:21:11
  16. [15] marienka-m1 [*]

    Mám v živé paměti - tdnka Sml16

    superkarma: 0 21.02.2013, 11:06:26
  17. avatar
    [14] reditelka [*]

    Tohle téma je mi velmi blízké, patří k mé profesi. Velmi často je kámen úrazu právě v rodičích, necvičí tak ěasto, jak je třeba a nevyžadují důsledně používání již vyvozených hlásek v řeči svých dětí.

    superkarma: 0 21.02.2013, 10:36:09
  18. [13] kacirekkarel [*]

    Určitě je důležité poradit dítěti jak na to! Syn neuměl ř a po první návštěvě logopedické poradny mu naskočilo a při druhé návštěvě nás vyřadili! Sml30

    Ale sousta jeho vrstevníků šišlá i ve škole a divím se, že rodiče s tím nic nedělají! Sml80

    superkarma: 0 21.02.2013, 10:08:15
  19. avatar
    [12] Jindriska8 [*]

    Se synem jsem taky chodila k logopedovi ,domů jsme cvičili a brzy vše zvládli.Sml16

    superkarma: 0 21.02.2013, 09:59:01
  20. avatar
    [11] ToraToraTora [*]

    Krtina86 — #7 To není o tom, že by pohádkové bytosti drmolily, ale o tom, že dítě se snáz učí a přejímá jazyk od živého rodiče než z televize, magneťáku a pod. Mozek holt chce maminku a tatínka ne Pokemona

    1. na komentář reaguje Krtina86 — #22
    superkarma: 0 21.02.2013, 09:57:52
  21. [10] lochny [*]

    se synem jsme se učily, ještě teď když je větší mu dělá problém při sluchu a psaní ř ,r, z ,ž , ale dá se to. U dcery to bylo od prvních slov ok.

    superkarma: 0 21.02.2013, 09:40:06
  22. avatar
    [9] Milea [*]

    My jsme tohle neřešili. Děti dobře mluví. DO naší školky byla pozvaná logopedka a děti, které byly přihlášené, tak s nimi trochu spolupracovala. Po prvním sezení, to měl asi kluk 3 roky to brala ok, řeč se vyvíjí. Ve 4letech viděla problém ve výslovování písmene L, ale já ten problém neviděla, Takže s L jsem s ním k ní nešla. Dnes vyslovuje vše správně, půjde normálně do 1.třídy. To zaáleží opravdu individuálně. Co pozoruji některé jeho vrstevníky, tak třeba hodně šišlají apod.Sml73

    superkarma: 0 21.02.2013, 09:09:15
  23. avatar
    [8] tajnostii [*]

    Tento problé je stále většíSml22

    superkarma: 0 21.02.2013, 09:02:42
  24. [7] Krtina86 [*]

    Hanula — #5 Taky mi to tak přijde. V práci jsem se s tím hodně setkala, pomalu každé 3tí dítě chodilo na logopedii, ale to byli děti zanedbané. Ono mi přijde hodně i, že spousta rodičů místo aby si s dětmi povídala, tak jim pustí pohádku, kde občas drmolí a tak to dítě pak opakuje. Ale cvičením se to dá napravit. Bohužel znám i případy, kdy ani rodiče nejsou schopni cvičit. Přitom, když já s děckama cvičila, ono je to i bavilo.

    1. na komentář reaguje ToraToraTora — #11
    superkarma: 0 21.02.2013, 08:53:16
  25. avatar
    [6] Hanula [*]

    Sml16tak 2x - předtím mi vypadl počítač a tak jsem napsala znovu....Sml68

    superkarma: 0 21.02.2013, 08:46:20
  26. avatar
    [5] Hanula [*]

    Sml16případá mi, že poslední dobou je stále více dětí s vadou řeči - nebo se to kdysi tak neřešiloSml80

    1. na komentář reaguje Krtina86 — #7
    superkarma: 0 21.02.2013, 08:45:48
  27. avatar
    [4] Hanula [*]

    Sml16mně se zdá, že poslední dobou je čím dál tím vice dětí s vadou řečiSml80

    superkarma: 0 21.02.2013, 08:43:58
  28. avatar
    [3] lenig [*]

    taky jsme s dětmi chodili na logopedii a doma cvičili...

    dodńes si pamatuji některá ta cvičneíSml67

    superkarma: 0 21.02.2013, 07:46:42
  29. [2] rendac [*]

    s tim problém naštěstí nemáme

    superkarma: 0 21.02.2013, 07:46:04
  30. [1] lidicka [*]

    Ano, jen pravidelné cvičení pomůže. Dcera měla taky problémy s výslovností, chodily jsme na logopedii, chodila i do logopedické školky, a samozřejmě jsme pravidelně cvičily, využívaly jsme jakýkoli volný čas na procvičování, dokonce i cestu ze a do školky.Krásně se pak rozmluvila. Bez pravidelného cvičení to opravdu nejde.Sml22

    superkarma: 1 21.02.2013, 06:14:42

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Anketa: Výživa v nemoci
Hledáme čtenářky, které rády čtou knihy
Anketní otázky pro čtenářky, které chtějí testovat Canesten Intim Gel
Anketa: Bolí vás záda?
Anketa pro maminky

Náš tip

Doporučujeme