Vztahy

Přežila svou smrt!

V únoru před rokem odvezli mou kamarádku (39) do nemocnice, protože se jí špatně dýchalo. Ještě do sanitky šla sama, ale uvnitř na chvíli „umřela“. Lékařům se jí podařilo přivést zpět k životu, ale v tu maličkou chvíli, kdy nežila, se pro ni a pro její okolí všechno změnilo.    

Když jsem ji poprvé viděla ležet v nemocnici, trčela z ní spousta hadiček, hrudník měla spálený od elektrod a ruce přivázané k posteli. Nepoznávala svého muže, své děti, rodiče, vůbec nevěděla, kdo jsme. Lékaři moc nadějí na to, že si vzpomene, nedávali. Bylo těžké pochopit, že někdo tak silný jako ona, jen bezmocně leží, rozum má zhruba jako roční dítě a nic nedělá pro to, aby se to zlepšilo.
                                                                            
Trvalo to měsíc a její stav se začal pomaličku lepšit, měla jsem radost z každé maličkosti, která se jí povedla: třeba když vzala tužku do ruky a samovolně napsala nějaké slovo, když stihla dojít na záchod, když postupně častými návštěvami poznala, že přišly její děti, a vzpomněla si (někdy) na jejich jméno. 
                                                                       
Potom přišel den, kdy jsme pro ni jeli. Její muž se rozhodl, že ji nenechá převést do žádného sanatoria, ale doveze ji domů, kde přece jen skoro čtyřicet let bydlela. Když jsme pro ni přišli, byla v nemocniční koupelně, začala mi děkovat za čisté oblečení, vykala mi a myslela si, že jsem sestřička. Byla tak hubená. Chtěla vědět, kam a jak si má obléct podprsenku.                       
                                                                                          
První den doma byl pro její rodinu hodně rušný, chtěla pořád utíkat ven. Postupně si zvykala na svou vesničku znovu, střídali jsme se v hlídání, chodili s ní na procházky a ona se učila od začátku jména lidí, které znala od narození, kreslila si plánek a učila se znovu kdo kde bydlí. Sama si uvědomovala, že si nic nepamatuje, a byla na sebe naštvaná. Poznávala lidi, které viděla každý den, ale už to byl jiný člověk. O zahrádku, kterou dříve milovala, se starala její maminka. Zapomněla, jak jídlo chutná a nevěděla co jí.       

Ale byly tu i nové zvyky, jezdila pokaždé, když měla příležitost, na kole a chodila na procházky. Začali trávit spolu se svým mužem všechen volný čas, v létě spolu rybařili, jezdili na společné vyjížďky na kole, chodili a chodí na společné procházky.       

Změnilo se hodně za jeden rok, má kamarádka už zná jména svých nejbližších, včas doběhne na záchod, podle napsaných receptů uvaří a upeče jídlo pro svou rodinu, je po fyzické stránce zdravá, ale ta malá sraženinka v krvi, co jí na chvíli zastavila srdce, už nejde vrátit. 

Asi každý z nás má ve svém životě pár zlomových okamžiků, po kterých se začne na stejné věci dívat jinak. Pro mě jedním takovým zážitkem byla náhlá nemoc mé kamarádky, a proto vám přeji: užijte si každého dne naplno!  

   
09.02.2005 - Láska a vztahy - autor: Hanka Sobková

Další příspěvky

Komentáře:

  1. avatar
    [87] verousek [*]

    Já jsem zatím s HA spokojená, živím se tím už 10 let a vždy bez problémů, spíš naopak mi to pomohlo, spravila se mi pleť, menzes dostávám na minutu přesně, krvácím slbě a hlavně nebolestivě. Před 2,5 roky jsem přestala kouřit. Ale souhlasdím s tím, že každému to nemusí sedět.

    superkarma: 0 10.02.2005, 13:18:33
  2. avatar
    [86] Daduna [*]

    Hani, hezky napsaný článek

    Mimochodem, dotyčnou paní znám, je to neštěstí. Ale mohu říct, že hektický život, který žila, se nevyplácí. Myslím, že toho bylo na ni moc.......... a proto se to stalo.

    superkarma: 0 10.02.2005, 07:14:44
  3. avatar
    [84] Vivian [*]

    Suzanne: to jo, v tom máš pravdu.

    superkarma: 0 09.02.2005, 19:43:16
  4. avatar
    [80] Suzanne [*]

    Vivian: s umíráním na "stáří" jsem to myslela trochu jinak. Prostě bylo "normální", že člověk je v šedesáti nemocný a za chvíli umře. Aspoň co si pamatuju ze svého dětství. Dneska spoléháme na medicínu, chceme být nesmrtelní. A když někdo umře na něco, co bylo před x lety běžné, příbuzní hned žalují nemocnici a zlobí se na lékaře, že to dopustili.

    Fiona: spokojení jsou obvykle bez křiku, proto o nich není tolik slyšet, nemají potřebu se pouštět do velkých diskusí. Proč taky. Znám jich hodně, v podstatě veškeré mé kamarádky a známé berou HA, ale žádná z nich nemá potřebu psát ódy do internetových diskusí.

    superkarma: 0 09.02.2005, 18:42:59
  5. avatar
    [78] Meander [*]

    umisanek: Díky, dělám, co můžu a docela to zvládám
    Fiona: Jsi si jistá, že už ji nebereš?

    superkarma: 0 09.02.2005, 18:18:23
  6. avatar
    [76] Vivian [*]

    Fiona: no to je ale právě klamný dojem... soudím podle sebe - pokud jsem spokojená, obvykle to moc nehlásám (což je asi chyba ), ale pokud jsem nespokojená, tak to pošlu dál Já kupříkladu ve svém okolí neznám nikoho, kdo by měl s HA problémy A sama jsem s ní navýsost spokojená, nikdy žádný problém, zdravá jako rybička (a taky z toho nedělám žádné závěry).

    superkarma: 0 09.02.2005, 17:38:35
  7. avatar
    [75] Pala [*]

    Já obdivuju tu rodinu. A nejsem si jistá, jestli bych to zvládla. Pokud by manžel byl v invalid.důchodu a já dala v práci výpověď, abych se o něj 24 hodin denně starala, tak asi umřeme hlady. Nevěřím, že důchod a sociálka je tak vysoká, aby si to někdo mohl dovolit. Zvlášť, když mají děti.

    superkarma: 0 09.02.2005, 16:54:27
  8. avatar
    [73] Vivian [*]

    Fiona: když píšu prášky, nemyslím jen antikoncepci
    Ale nevšimla jsem si, že by si na HA většina lidí stěžovala To není pravda. To soudíš podle téhle diskuse? Nebo podle svého okolí?

    superkarma: 0 09.02.2005, 16:49:31
  9. avatar
    [71] umisanek [*]

    Meander: ty testy mi dělali, jsem v pořádku, naštěstí. Vím o co jde, paní doktorka mi to vysvětlila a je fakt hrozně nespravedlivé, že kvůli pár genům může člověk "z ničeho" umřít, aniž by sám byl nějak nezodpovědný. Tak doufám, že s tím nebudeš mít velké problémy

    superkarma: 0 09.02.2005, 15:16:46
  10. avatar
    [70] umisanek [*]

    Suzanne: HA jsem v té době brala 2 roky a jak jsem psala žádné následky to nemělo, jen přechodné ucpání. Naštěstí nemám žádnou poruchu krve, jinak by to asi dopadlo hůř. A ty testy mi dělali právě proto, aby zjistili, jestli se mi může něco podobného stát, i když HA brát nebudu.... a ne nemohlo, nebo s opravdu minimální pravděpodobností (mluvím o případu, kdy jsem tak mladá a nekouřím), protože jsem jinak úplně v pořádku, jen HA mi snížila hladinu nějakého proteinu, a to zpětně ovlivnilo srážlivost krve.
    Máš ale pravdu v tom, že stát se může každému něco, nemá smysl hned vysazovat HA, pokud není důvod.

    superkarma: 0 09.02.2005, 15:12:21
  11. avatar
    [68] Meander [*]

    A do třetice - moje máma zemřela na plicní embolii. Nikdy v životě nebrala HA.

    superkarma: 0 09.02.2005, 15:01:41
  12. avatar
    [67] Vivian [*]

    Suzanne: v šedesáti na stáří? To snad ne...
    Na stáří se neumírá ani dnes. Myslím, že ani dnes ani tehdy snad neexistoval člověk, který by zemřel čistě na sešlost věkem a jinak byl absolutně zdravý A pokud jo, byly to rarity.

    superkarma: 0 09.02.2005, 15:01:02
  13. avatar
    [66] Meander [*]

    Takže - shrnuto - při Leidenovi není HA viníkem. Viníkem je genetická výbava.

    superkarma: 0 09.02.2005, 14:57:28
  14. avatar
    [65] Meander [*]

    Umisanek: A dělali ti potom testy na Leidenskou mutaci? Při té nemusíš kouřit ani brát HA a stejně můžeš mít trombózu, ani nemrkneš. Je to geneticky podmíněné a nedá se s tím nic dělat. Můj případ. Málem jsem umřela. Beru teď čistě gestagenní antikoncepci (naštěstí mi perfektně vyhovuje) a jsem v pohodě.

    superkarma: 0 09.02.2005, 14:55:09

Další příspěvky

Z předchozí stránky:

  1. avatar
    [63] Suzanne [*]

    umisanek: proboha, jak dlouho jsi ji brala, že na tebe stačila mít tak hrozné následky? Ne, nezlehčuju to, jen se ptám. On totiž člověk hledá viníka, a když se totéž stane dívce bez toho, aby brala HA, tak se prostě řekne...nevíme. A že se to stává.

    superkarma: 0 09.02.2005, 14:44:57
  2. avatar
    [61] Suzanne [*]

    ad 60 - samozřejmě ženy umíralYYYY

    superkarma: 0 09.02.2005, 14:42:09
  3. avatar
    [60] Suzanne [*]

    catcat: Souhlasím s tebou. Ono dřív byly čtyřicetileté paní babičky a v šedesáti letech se umíralo na stáří. Vzpomeňte si, jak vypadaly šedesátnice před dvaceti třiceti lety. Nemoci byly taky, většina lidí nad čtyřicet považovala za normální, že bere léky a je nemocná. Dnes je to jinak. A když je někdo vážně nemocný, může za to aspoň něco. Tady HA. Dřív ženy na osteopoprózu a trombózu rovnou umírali, teď jsme v šoku, když jsme nemocní. Hřešíme na "všemocnost" medicíny. Mě jednou neudiví, až nějaký muž bude nemocný a někdo řekne něco o škodlivosti HA...

    superkarma: 0 09.02.2005, 14:40:49
  4. avatar
    [59] Juana [*]

    Pavluska: Zrovna včera jsem četla, že v Čechách se umělé oplodnění dělá jen ženám do 40 let, takže L už nemůže.

    superkarma: 0 09.02.2005, 14:37:37
  5. avatar
    [58] Vivian [*]

    Článek k zamyšlení...

    Akorát nechápu, proč se pod ním řeší antikoncepce
    Lidi jsou divný... Když mají problémy, tak buď jedí prášky nebo prášky viní ze svých problémů Kdepak by byl svět, kdyby prášků nebylo?

    superkarma: 0 09.02.2005, 14:37:03
  6. avatar
    [57] umisanek [*]

    catcat: To není odpor, nikdo neříká, že by HA musela všem lidem nutně uškodit, jde jen o to, že se často rizika podceňují, nemluví se o nich, a tak HA berou i ženy, pro které to opravdu není vhodná. Aspoň já jsem žila dlouho v představě, že HA je v dnešní době naprosto bezpečná, vycházela jsem z článků v novinách a čas., ujišťoval mě o tom i můj gynekolog! Pravdu jsem zjistila bohužel až na neurologii ... ucpaná cévka v mozku (bylo mi 21, nekuřačka). Naštěstí to nemělo žádné následky, ale absolvovala jsem dost vyšetření a všichni lékaři (neurologové), se kterými jsem se o tom bavila, mě ujistili, že HA je svinstvo, které oni by své ženě nikdy nedali! A že je hrozné, když gynekolog ženu nevaruje např. když kouří, protože dostává od farmaceutických firem provizi podle toho, kolik HA předepíše.
    HA neodsuzuju, jen si myslím, že každý má právo na informaci o tom, jaké důsledky to užívání může mít a pak se může sám rozhodnout, jestli převažují klady (kterých je opravdu hodně), nebo to riziko (je pravda, že není moc velké, vážné problémy má prý jedna žena z tisíce).

    superkarma: 0 09.02.2005, 14:33:30
  7. avatar
    [54] catcat [*]

    manx: "bez jakýchkoliv zdravotních problémů" - blbě vidím na dálku a momentálně mám namožené zápěstí... Já to jinak beru tak - můžu to dlabat, OK. Nemůžu, působí mi to problémy - OK. Ale nebudu strašit ty, které o tom třeba tak moc nevědí.

    superkarma: 0 09.02.2005, 14:05:11
  8. avatar
    [51] catcat [*]

    Teda, opravdu nechápu, kde se najednou bere takový odpor k HA. Já například měla špatnou zkušenost s Danou, bylo mi blbě a stačila jsem i otěhotnět. Takže s HA mám zkušenosti cca 20-tileté a při poslední preventivní prohlídce mě lékař ujistil, že asi umřu na odstřel.

    superkarma: 0 09.02.2005, 13:32:45
  9. avatar
    [46] marcellina* [*]

    povedenej článek

    superkarma: 0 09.02.2005, 12:26:09
  10. avatar
    [41] tortora [*]

    když jsem chtěla HA,tak první co se mě zeptala moje doktorka,bylo jestli kouřím,jaké mám zdravotní problémy a jaké nemoci jsme měli v rodině a potom mi teprve vybrala nejvhodnější,jsem jí za to vděčná,že se řídí trochu rozumem,ale prášky mi samozřejmě nenutila,nikdy

    superkarma: 0 09.02.2005, 12:01:22
  11. avatar
    [40] bobo [*]

    v článku jsem se skutečně nezmiňovala o antiko a nechci nikoho strašit,ale v tomto případě doktoři skutečně řekli,že příčinou byla kombinace kouření, antikoncepce a přepracování

    superkarma: 0 09.02.2005, 11:49:21
  12. avatar
    [37] Suzanne [*]

    catcat: nic takového v článku opravdu není

    superkarma: 0 09.02.2005, 11:13:15
  13. avatar
    [35] Suzanne [*]

    Když jsme u té antikoncepece... Já jsem před pár lety měla DANU a tak strašný bolesti jsem snad nikdy předtím nepoznala. Už bych do toho nikdy nešla. Jinak znám paní, co měla takovouhle nepříjemnou příhodu (viz článek) a nikdy HA nebrala. Asi jsem cynik, ale říkám, že nejhorší smrt je z vyplašení.

    superkarma: 0 09.02.2005, 11:08:04
  14. avatar
    [34] catcat [*]

    ženský, vystrašily jste pěknou řádku ostatních a přitom jsem se v článku nějak nedočetla, že jde o antiko. Příbalové letáky jakéhokoliv léku musí číst člověk jen s psychologem v zádech, jinak se může zhroutit i u paralenu.

    superkarma: 0 09.02.2005, 11:02:25
  15. avatar
    [32] Suzanne [*]

    To člověka zamrazí...díky.

    superkarma: 0 09.02.2005, 10:56:27
  16. avatar
    [31] vifina [*]

    Manx: Samozřejmě že se mě doktorka ptala jestli kouřím a prášky mě stejně předepsala!!!

    superkarma: 0 09.02.2005, 10:29:46
  17. avatar
    [29] gerda [*]

    holky, vy tady řešíte antikoncepci, ale hormonům se člověk prakticky nevyhne nikdy. Já beru kvůli osteoporóze a věku Activelle, což je substituční léčba a musím zaklepat, komplexní prohlídka pro mě minulý týden dopadla dobře. Pokud bych ty pilulky nepolykala, hrozilo by mi zas řidnutí kostí...tak co si má člověk vybrat?

    superkarma: 0 09.02.2005, 10:26:23
  18. avatar
    [25] klér [*]

    původně jsem nechtěla tenhle článek číst, ale díky za něj už 14 dní oddaluju objednání k lékařce na změření cholesterolu, který mám přes 8 a asi 3 měsíce jsem jedla nějaké prášky na jeho snížení, jsem v pohodě, nejsem tlustá, hejbu se a stejně ho mám vysoký - hned te´d tam volám
    fakt nikdy nevíme co nás může naráz potkat, lituju paní i její příbuzné

    superkarma: 0 09.02.2005, 09:54:53
  19. avatar
    [23] elephant [*]

    vifinka: jsem na tom stejně - kuřačka a 3 roky beru antikoncepci. tenhle článek mi docela nahnal strach.

    superkarma: 0 09.02.2005, 09:33:37
  20. avatar
    [22] vifina [*]

    No nevím já jsem kuřačka a antikoncepci beru 3 roky a to jednu z nejslabších Mercylon. Teď když čtu ten text a příspěvky, tak mě běhá mráz po zádech. A s gynekologií: chodím na prohlídky 2x do roka a že by mě udělali jaterní testy to prej nepotřebuji, protože jsem je už jednou měla a ani doktorka nezkontroluje prsa což by měla, protože rakovina prsou je pěkný svinstvo a vím to z toho důvodu že moje sestřenice (30) přišla k lékaři že si nahmatala bulku a samozřejmě to byla rakovina už zmetastázovaná, tak jí vzali prso a okolní uzliny. Je to strašný!!!!

    superkarma: 0 09.02.2005, 09:17:11
  21. avatar
    [21] Žábina [*]

    hezký článek, i když smutný ...ale to je ŽIVOT...

    Jitulína: č. 13 - naprostý souhlas

    superkarma: 0 09.02.2005, 09:07:32
  22. [20] Ifi [*]

    plně souhlasím, kdo nemá rodinu a přátelé ,kteří "zapnou", fakt nemá šanci. Jsem mezi postiženými (tělesně, duševně, smyslově) dnes a denně. Tak věřte, že vím, o čem mluvím.
    Nikdo z nás neví, kdy a co ho potká, netušíme ani reakci našeho okolí, stejně tak je nemůžeme ale ani odsuzovat.
    Pilule také nezobu, protože stačí to ostatní svin...., které jím, dýchám...........
    Přeji všem, by nikdy nic podobného nemuseli řešit.

    superkarma: 0 09.02.2005, 09:06:00
  23. avatar
    [17] catcat [*]

    mamasan . Máš pravdu, když normální slušnej člověk ( a ještě k tomu ženská!!! ) vyřizuje něco s posudkáři, je to o život. Dost podrobně mi o tom vyprávěla kamarádka a nebylo to vůbec hezké povídání.Takže do budoucna

    superkarma: 0 09.02.2005, 08:30:57
  24. avatar
    [14] Fripa [*]

    Léthé: tomu věku se nediv, moje kamarádka zemřela na infarkt ve 33 letech. Hanky kamarádka má štěstí, i na rodinu.

    superkarma: 0 09.02.2005, 06:44:59
  25. avatar
    [8] Léthé [*]

    bobo:infarkt? Ve 39 letech ....ty jo...asi si začnu víc užívat .

    superkarma: 0 09.02.2005, 01:52:26
  26. avatar
    [7] Dudlajlama [*]

    Myslim, ze tahle pani ma pres veskerou tragedii, ktera ji potkala, ohromne stesti na rodinu a pratele....

    superkarma: 0 09.02.2005, 01:48:17
  27. avatar
    [6] bobo [*]

    neměla mozkovou mrtvici,ale srdeční infarkt a celý problém byl v tom,že ji dlouho oživovali a mozek se neprokrvoval a proto ho část přestala pracovat

    superkarma: 0 09.02.2005, 01:24:19
  28. avatar
    [5] Léthé [*]

    Podle mě musel být mozek již nějakou tu kritickou dobu bez kyslíku, ale nevím proč….že by embolie? Nebo se s ní ty záchranáři loudali? Každopádně, ve 39 letech je to hrozné .

    Divily by jste se , co žen má embolii z pitomé antikoncepce

    superkarma: 0 09.02.2005, 01:20:30
  29. avatar
    [3] Léthé [*]

    Nyotaimori: Po mozkové mrtvici by nejspíš jen ochrnula, ale aby se jí zastavilo srdce? Taky by mě zajímalo co se stalo .

    No, ale je fakt, že jistá je ta chvíle kterou právě žijeme, ale člověk na to přece nemůže stále myslet . I když…. někdy se o to snažím, ale nevydrží mi to dlouho .

    superkarma: 0 09.02.2005, 00:57:48
  30. avatar
    [1] Gedžitka [*]

    Pravda, pravda hezky napsaný

    superkarma: 0 09.02.2005, 00:33:49

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Náš tip

Doporučujeme