Bulvár

Přemyslovna feministka

Ví se toho o ní málo – tak málo, že dokonce mnozí historici pochybují o její existenci. Pokud však existovala, byla jednou z prvních feministek – shromáždila kolem sebe společenství lidí, kteří očekávali, že patriarchální hierarchie církve bude nahrazena hierarchií matriarchální – že církev povede papežka a kardinálky.

Přemyslovna?
Jmenovala se Vilemína, nebo také Viléma či Blažena – tak se překládalo její latinské jméno Felix. Byla údajně dcerou Přemysla Otakara I. a jeho druhé ženy Konstancie Uherské. Kolem roku 1262 prý přišla se svým synem do Milána, kde získala podporu a úctu místních cisterciáků. Dokázala totiž uzdravovat řadu nemocí a měla stigmata – krvácející rány Kristovy.

Svatá heretička
Cisterciáci jí dali k dispozici dům, a když roku 1279 (podle jiných teorií 24. srpna roku 1281) zemřela, pohřbili ji ve svém klášteře, nechali jí zřídit oltář, hlásali její ctnosti v kázáních a propagovali její uctívání jako světice. A to navzdory tomu, že mnohé z toho, co učila, čpělo kacířstvím i v tehdejší, mystice nakloněné době.

Ženy jsou blíže Bohu
Vilemína, známá jako Vilemína Česká – tedy Guglielma Boema se totiž údajně prohlásila za inkarnaci Ducha svatého a tvrdila, že má podobu Krista, neboť její život vykazuje stejná stádia jako život Vykupitelův a nese na sobě jeho rány. Její následovníci, guglielmité, pak očekávali brzkou změnu v církvi a nahrazení mužského vedení vedením ženským, které je prý otevřenější vnímání darů Ducha svatého.

Inkviziční proces
Jediné písemné zprávy o Vilemíně se nám zachovaly z inkvizičního procesu z roku 1300. Tehdy byli Vilemínini stoupenci označeni za kacíře, její nejvěrnější následovnice, Mayfreda z rodu Viscontiů, byla spolu s dalšími upálena a spáleno bylo i Vilemínino tělo, uctívané do té doby v klášteře Santa Maria di Chiaravalle, stejně jako záznamy jejího učení.

Vilemínin osud je typickým příkladem nejistoty středověké církve v tom, která žena je světicí a která kacířkou a čarodějkou. Uznávaná svatá, která měla vlastní oltář a kterou chránil tak významný řád, jako byli cisterciáci, kázala nesporně bludy a posléze byla posmrtně upálena jako heretička. Podobných příběhů je plný celý středověk.

Myslíte si, že by v čele církve měly stát ženy? Nebo v čele státu? Jsou ženy lepší „vládkyně“ než muži? Proč ano? Nebo proč ne? Slyšela jste někdy o Vilemíně České?

   
10.07.2007 - Společnost - autor: Ivana Kuglerová

Komentáře:

  1. avatar
    [8] Suzanne [*]

    Proč by žena nemohla stát v čele církve či státu? Samozřejmě může, jde jen o to, že trvá desetiletí, než se změní pravidla hry, v tuto chvíli historicky daná muži.
    O Vilemíně jsem neslyšela, takže díky za rozšíření obzoru.

    superkarma: 0 10.07.2007, 22:08:48
  2. avatar
    [7] idiska [*]

    no teoreticky je žena uspůsobena k tomu, aby mohla být v čele státu...dříve (hooodně dávno ) ženy vedly vesnici, kdežto muži byli z vesnice na lovu i týden...pak přišel tvrdý patriarchát ..ale dnes si myslím, že schopná žena je lepší než neschopný muž ...tak že je vcelku jedno, zda mají pohlavní orgány vně či uvnitř...prostě schopný člověk

    superkarma: 0 10.07.2007, 19:42:11
  3. avatar
    [6] ivana.kuglerova [*]

    gentiana: Popisky se v tom našem geniálním systému nedají dělat . Ale od podzimu to prý bude lepší...

    A jinak k výraznějšímu odlišení kacířství od čarodějnictví došlo až tak v 15. století, v dřívějších dobách se často (ne vždy) obě stránky mísily...

    superkarma: 0 10.07.2007, 15:10:03
  4. [5] gentiana [*]

    Mezi mystičkou a světicí je pochopitelně rozdíl, zhruba takový jako mezi, třeba, profesorem a filosofem. Mystička může být světicí, ale nemusí, a stejně tak může být světice mystičkou, ale nemusí. Ve středověku to jistě rozlišit uměli:D
    Jinak, kacířka a čarodějka taky nemusí být nutně totéž a v tomto příadě evidentně není, čarodějnické procesy jsou záležitost pozdější a poněkud jinak vyargumentované.
    Ve čtrnáctém století o ovšem se světci nebylo tak jednoduché jako dřív, kdy stačila úcta a přenesení ostatků, už fungoval nějaký kanonizační proces, takže Vilemína byla uznávaná a lid ji mohl považovat za světici, ale to je tak všecko.
    A u obrázků chybí popisky.....

    superkarma: 0 10.07.2007, 14:29:28
  5. avatar
    [4] ivana.kuglerova [*]

    Sona25: No, nějak musela přijít k tomu synovi .
    Ale jinak se ve středověku moc mystičky a světice nerozlišovaly... Hodně charismatických mystiček bylo uznáno jako svaté, hodně jich bylo upáleno...

    superkarma: 0 10.07.2007, 09:20:13

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Náš tip

Doporučujeme