Pilot letecké společnosti British Airways přináší 10 základních tipů, jak na to.

Před několika dny jste si mohly přečíst ZDE zpověď aerofobičky. Pokud trpíte podobně a přesto chcete, nebo musíte létat, přečtěte si, co radí odborník. Nejen ČSA se zabývá aerofobií postiženými llidmi, jako jsem já.

Podobné kursy pořádají některé větší letecké společnosti po celé Evropě. Výjimkou není ani British Airways. Právě u největší britské letecké společnosti učí, jak se zbavit strachu z létání již více než 30 let kapitán s příznačným jménem Steve Allright (jméno se dá přeložit jako Vše v pořádku). Jeho kurzy prošlo více než 50 tisíc účastníků a 98 % u nich se skutečně svého strachu zbavilo. Právě kapitán Steve přináší pár základních tipů, jak se strachem pracovat.

1

1. Nastudujte si, jak funguje letadlo

Zjistíte, že letadlo je jedním z nejdokonalejších lidských vynálezů. Funguje na celé řadě vzájemně propojených systémů. Pokud jeden systém vypadne, je v letadle celá řada jiných, které stroj udrží ve vzduchu. Ještě nikdy se nestalo, aby leteckou nehodu způsobila jedna technická závada. Ve všech případech šlo o souhru několika velmi nešťastných náhod.

2. Dostaňte se do kůže letušky nebo pilota

„Palubní personál promiluje létání. Je to naše práce, a kdyby to bylo nebezpečné, tak bychom ji nemohli vykonávat. Chcete-li pracovat se svým strachem z létání, představte si motivaci pilotů a letušek. Zároveň, pokud vám během letu nebude zrovna do zpěvu, obraťte se na někoho z palubní posádky. Všechny letušky a stewardi jsou školení k tomu, aby vám pomohli,“ říká Steve Allright, pilot ve službách British Airways.

3. Turbulence jsou normální

Mnoho lidí trpí strachem především z turbulencí. Ty sice jsou nepříjemné a nepohodlné, ale v žádném případě nejsou nebezpečné. Neexistuje případ, kdy by způsobily vážnou nehodu. Je o zcela normální součást létání. Letadla jsou konstruovaná právě s ohledem na existenci turbulencí a jejich zvládnutí patří k základům výcviku každého pilota.

4. Letadlo je kluzák

Další z velkých obav mnohých cestujících je ta, podle které může zapříčinit pád letadla selhání motorů. Každé letadlo má minimálně dva a stává se opravdu velmi zřídka, že by vypadly oba. Navíc, letadlo létá díky křídlům, nikoliv díky motorům. Kdyby přeci jen motory vypadly, je letadlo schopné fungovat jako kluzák a doplachtit do bezpečí.

5. Kontrolujte své dýchání

„Cítíte-li úzkost, zadržte na chvíli dech, potom se zhluboka nadechněte dovnitř a zhluboka vydechněte a tak pokračujte, dokud se alespoň trochu neuklidníte,“ říká kapitán Steve Allright z British Airways.

6. Používejte svalové kontrakce

Hluboké dýchání kombinujte se svalovými stahy. Nejefektivnější je stahování sedacích svalů, při kterém dochází k překonání jiných nervových vzruchů proudících přes páteř, které způsobují váš stres.

7. Důvěřujte svým pilotům

Létání je statisticky zdaleka nejbezpečnějším způsobem přepravy. K dopravním nehodám dochází zřídka kdy. Je sice pravdou, že na většině dopravních nehod má svůj podíl lidská chyba, přesto patří piloti dopravních letadel k nejvíce vyškoleným a zkoušeným profesionálům na planetě. Prochází náročným výcvikem. Před tím, než usednou do pilotní kabiny dopravního letadla, musí nalétat tisíce hodin na menších strojích. Každých šest měsíců jsou dále testováni na trenažerech. Důvěřujte proto svým pilotům.

8. Důvěřujte řídícím letového provozu

Společně s piloty jistí bezpečnost leteckého provozu a jsou vlastně jejich druhýma očima. Jde opět o vysoce školené profesionály, kteří prochází skutečně tvrdým výcvikem a přijímacími procesy. Uvědomte si, že vaše letadlo není v rukou pouze jednoho pilota, ale několika dalších lidí, kteří bedlivě sledují přísná pravidla leteckého provozu, abyste do svého cíle doletěli v pořádku.

9. Používejte svou představivost

Po celou dobu letu si představujte například, jak jste přistáli, vystupujete z letadla a na letišti vás vítají vaši milovaní. Nebo si představte ten úžasný pocit, když se najednou ocitnete v některé z tropických zemí a před vámi je dlouhá a úžasná dovolená. Tyto pozitivní představy toho, co bude následovat po přistání, vám pomohou překonat nervozitu z letu.

10. Rozdělte si váš let na části

„Rozdělte si dobu vašeho letu na krátké úseky a pro každý si naplánujte nějakou činnost. Nejlépe neobvyklou, ke které byste se jinak nedostali. Třeba napište dopis, něco snězte a myslete přitom na své jídlo, přečtěte si časopis, pusťte si hudbu, učte se cizí jazyk. Tyto aktivity spolehlivě odvedou vaši pozornost od subjektivních pocitů z průběhu letu,“ dodává Steve Allright, pilot letecké společnosti British Airways.  

2

Tak co? Pomohly vám rady? No, mně tedy trošičku ano. Pan Steve na mě působí důvěryhodně. Nicméně stejně uvažuju nad nějakým tím kursem – člověk by měl investovat do své duše, stejně jako těla. všechno je totiž propojené a já se již třetím rokem vracím z dovolené s poněkud podlomeným zdravím...

Zdroj text a foto: Tisková zpráva

Mohlo by vás zajímat:

Reklama