Návrat do pravidelného školního rytmu ale nemusí být noční můrou všech dětí i jejich rodičů. Stačí zvolit správnou strategii a na důležité body nezapomínat ani v průběhu roku.

Představte si, že se máte po dvouměsíční dovolené vrátit do práce a po relativně krátkém zahřívacím týdnu už po vás všichni chtějí naprosté soustředění a odvádění nejlepších výsledků. Přesně tak se mohou cítit vaše děti poté, co se z pohodových prázdnin musí vrátit ke každodennímu studiu. Přípravy na nový školní rok bychom tedy rozhodně neměli nechávat až na poslední chvíli. Mnohem lepší strategií je pozvolný návrat k obvyklému režimu, proložený něčím co má dítě rádo.

Zároveň je rozumné nezatěžovat děti hned v září příliš velkými očekáváními a raději trochu přimhouřit oči nad případnými prvními nezdary. „Dítě nesmí mít pocit, že s koncem prázdnin končí i doba zábavy. Rodiče nesmí dítě přetěžovat aktivitami, naopak by mu měli poskytnout čas na hru i v době školních povinností. V průběhu celého roku je třeba dbát na správný typ regenerace po učení. Vhodným způsobem jsou pohybová cvičení bez tlaku na výkon či úspěch,“ doporučuje psycholožka Markéta Švamberk Šauerová. „Uvědomme si, že se školou začínají i mimoškolní povinnosti a někdy se může stát, že dítě má delší „pracovní dobu“ než rodič, což rozhodně není dobře.“

Nesnažte se tedy okamžitě najít svému dítěti ke školním povinnostem ještě celou horu koníčků a zájmů. Řízené aktivity sice dětem pomáhají posouvat se vpřed, ale všeho moc škodí. Vědci již dávno dokázali, že i takové nicnedělání a nuda jsou pro malý organismus důležité v jeho rozvoji.

Dalším důležitým aspektem pro snadný návrat do školních lavic je vhodné prostředí. Žáci stráví v lavicích až 40 hodin týdně a je od nich vyžadováno maximální soustředění. Průzkum společnosti O2 na pražské střední průmyslové škole ale ukázal, že žáci tráví více než pětinu vyučovacích hodin v učebně s vydýchaným vzduchem. To spolu s málo častým větráním může být důvodem, proč někteří podávají při výuce horší výkony. Špatná kvalita vzduchu s sebou nese sníženou mentální výkonnost, pokles pozornosti a vyšší únavu. Řešení je přitom prosté – stačí jednoduše vyvětrat. Vaší ratolesti tedy v novém školním roce doporučujeme provětrat si hlavu nejen po škole při sportu, ale také před každou vyučovací hodinou.

Reklama