kid

„Já jsem strašná matka, jednou mě zavřou,“ uvítala mě ranní zpráva, sotva jsem zapnula počítač a začala se teprve probírat. „Předávkovala jsem si dítě vitaminy,“ pokračuje a mně už svítá. Píše mi novopečená maminka, která očividně při péči o několikatýdenní dcerku provedla nějaký kopanec.

Malá Týnka se ráno zmítala s pláčem v postýlce. Ještě napůl spící mamina automaticky popadla pediatrem doporučené kapky „na prdíky“, podala předepsaných deset kapek a šla si připravit kávu.

„Jenže pak jsem si všimla, že v ruce nedržím kapky proti nadýmání, ale vitamin D.  A na příbalovém letáku bylo psáno, že se smí podat maximálně jedna kapka denně, já dala desetinásobně víc. V tu chvíli jsem si vzpomněla na dávno zapomenuté hodiny biologie i na účinky předávkování déčkem. Nepřirozená žízeň, svědění kůže, zvracení, průjem, zvýšené močení, ukládání vápenných solí do cévních stěn v játrech, ledvinách, plicích a žaludku… Skoro to se mnou švihlo,“ vypráví.

Vitamin D je důležitý pro tvorbu a mineralizaci kostí, pro jejich dobrý růst a případné hojení zlomenin.  Vitamin D ovlivňuje metabolismus vápníku, příštitných tělísek, ledvin, jater a střev. Má vliv na vylučování inzulinu a tím i na metabolismus cukrů. Má příznivý vliv na imunitu. Osmdesát procent denní potřeby vitamínu D by měl člověk získávat ze slunečního záření. Mezi další zdroje patří rybí tuk, játra, vejce a mléko.

Po prvotním šoku, ale pořád ještě rozčilená, se rozhodla vyhledat lékařskou pomoc. Teď zase pobíhala po bytě a hledala telefon. Což probíhalo stylem: „Kde mám mobil, sakra, kde mám mobil?! Kterej bordelář mi ho kam zahrabal. Jo aha, držím ho v ruce.“

Pak zavolala linku 112. „Operátor zněl docela pobaveně. A víš, co mi řekl? Že se vlastně skoro nic neděje. Že mám jenom zatemnit a počítat s tím, že se Týnka, cituji doslova: Pořádně posere. A taky že jo. Už má čtvrtou plínku během dvou hodin.“

Reklama