Bedřich SmetanaDnes uplyne sto let od prvního uvedení Smetanovy opery Prodaná nevěsta v newyorské Metropolitní opeře.

Prodaná nevěsta skladatele Bedřicha Smetany patří ke klasice českého divadla a je jednou z ikon tuzemské kultury.

S úspěchem se tato opera setkala i ve světě, v zámoří byla poprvé uvedena před sto lety, 19. února 1909, kdy se její inscenace ujala newyorská Metropolitní opera.

V roli Mařenky tehdy zazářila pražská rodačka, sopranistka Ema Destinnová. Stalo se tak více než 40 let po české premiéře tohoto díla.

Vlastenka Destinnová a největší operní hvězda té doby byla při svém angažmá v USA na vrcholu kariéry. O uvedení komické opery o třech dějstvích na prestižní scéně se zasloužila společně s dirigentem Gustavem Mahlerem. V Americe se postarali o senzaci a „učinili zde Smetanu slavným“.

Prodaná nevěsta se hrála v německém překladu. S anglickým libretem ji pro Metropolitní operu nastudovala až v roce 1941 další slavná česká pěvkyně – Jarmila Novotná.

Libreto z pera spisovatele a novináře Karla Sabiny k „opeře o milém, který prodal svou milou“ se několikrát přepisovalo. Rovněž Smetanova partitura, kterou dopsal v březnu 1866, vykazuje často rozdíly mezi původními verzemi některých hudebních čísel a jejich konečným vyzněním.

Premiéru měla opera 30. května 1866 v Prozatímním divadle v Praze, ovšem tehdy se hrála jen o dvou dějstvích. Smetana posléze na definitivním tvaru opery dále pracoval.

V roce 1869 do ní dokomponoval tance pro inscenaci v Komické opeře v Paříži a v témže roce dílo rozšířil na stávající tři jednání. Konečnou podobu pak Prodaná nevěsta získala v roce 1870, kdy Smetana prokomponoval všechny mluvené dialogy do zpívaných recitativů.

Takto byla opera uvedena v roce 1871 v Petrohradě a v roce 1892 ve Vídni. Otevřelo jí to cestu na další světová jeviště.

„Nejčeštější“z českých oper se v Národním divadle hrála již ve dvou desítkách nastudování – tradičnějších i kontroverznějších. Snad každý už také alespoň jednou slyšel populární hudební árie jako Věrné milování, Znám jednu dívku, Proč bychom se netěšili nebo To pivečko.

V posledních letech se stalo tradicí, že každé nové umělecké vedení opery vytváří vlastní inscenaci Prodané nevěsty.

Reklama