.

Před jedenácti lety instalovali první český babybox. „Naplnil se sen umanutého blázna,“ konstatoval tenkrát jejich zakladatel Ludvík Hess

Rodina

Před jedenácti lety instalovali první český babybox. „Naplnil se sen umanutého blázna,“ konstatoval tenkrát jejich zakladatel Ludvík Hess

Jubilejní sedmdesátá schránka na odložené děti bude slavnostně otevřena v úterý 24. května 2016 v nemocnici v Rychnově nad Kněžnou. Jak babybox funguje, kolika dětem už zachránil život, které příběhy jsou mimořádné a jaké další plány má Ludvík Hess?

baby

Zdroj fotografií: www.shutterstock.com

Pokud se matka ocitne v tíživé situaci, má možnost anonymně odložit dítě do speciální vyhřívané schránky, aniž by ho přitom ohrozila na životě či zdraví. Tento krok je zákonný a rodičům za něj nehrozí trestní postih. Při odkládání si může matka vzít letáček s informace o dalším osudu dítěte a také možnostmi, jak jej získat zpět, pokud by si svůj krok rozmyslela. Po vložení dítěte do babyboxu ohlásí signalizace tuto skutečnost zdravotnickému personálu. Zprávu a snímek dostává na svůj mobilní telefon a počítač také „duchovní otec“ českých babyboxů Ludvík Hess. Každé zachráněné děťátko v něm vzbuzuje zvláštní, specifický pocit: radost i zadostiučinění.

Jedenáct let, 136 dětí, spousta příběhů

Dosud zachránily české babyboxy 136 dětí, z toho 79 děvčat a 57 chlapců. První miminko, měsíční holčička Sonička byla vložena do babyboxu v GynCentru v pražském Hloubětíně17. února 2006. Zatím poslední miminko, čerstvě narozený chlapeček Daniel vešel do nového života také dvířky hloubětínského boxu 30. března 2016. Jeden z nejkurióznější případů se odehrál v roce 2009 v Ústí nad Orlicí. Holčička Lucinka se pravděpodobně narodila hned vedle babyboxu a matka ji do něj vložila dokonce i s placentou. V jejím případě se pak stala další mimořádná věc: příslušné úřady ji během pouhých čtyř dnů dokázaly svěřit do péče rodičům, kteří na vhodné děťátko čekali osm let!

Marcelka z babyboxu v brněnské Nemocnici Milosrdných bratří se 10. června 2013 stala nejen „jubilejní“ padesátou zachráněnou holčičkou, ale také miminkem, které se Ludvíku Hessovi nesmazatelně vrylo do paměti. „Vraceli jsme se s výrobcem babyboxů nové generace Zdeňkem Juřicou z jednání o babyboxech na Moravě. Když jsme děťátko v bedýnce uviděli na displeji svých mobilů, byli jsme asi jen kilometr od nemocnice. Řítili jsme se na místo. Holčička byla čerstvě narozená a byla to taková „chudá nevěsta“: ve výbavě měla jenom zakrvácený ručník. Pochovali jsme si ji v náruči oba. Poprvé jsem byl doslova „při tom“ téměř ve chvíli, kdy matka vložila dítě do boxu. Za nějaký čas mi telefonovali noví rodiče děvčátka a pozvali mne, abych se na ni přijel podívat. Sešli jsme se v zahradní restauraci a v kočárku odpočívalo spokojené, zdravé miminko,“ vzpomíná pan Hess.

Azylový dům pro matky v nouzi

Babyboxy první generace nyní ve spolupráci s výrobcem postupně vyměňuje za modernější boxy druhé generace. A jaké jsou další plány? Instalovat aspoň patnáct dalších babyboxů tam, kde dosud scházejí. Nejsou to však jen schránky na „nechtěná lidská mláďata“, kterými chce Ludvík Hess podat ruku zoufalým matkám. S podporou nadace francouzské společnosti Saint-Gobain vyrostl i azylový dům pro všechny mámy, které jsou v nouzi, ale nechtějí se přesto svých dětí vzdát. Na každém babyboxu je informace: Odkládáš-li děťátko, protože s ním nemáš kde přespat, zavolej! s telefonním kontaktem na Ludvíka Hesse. „Nešťastnou maminku s děťátkem ihned dovezu sám, nebo s pomocí přátel a spolupracovníkův České republice do Hájku v Praze 10, kde jim poskytneme v azylovém domě ubytování, jídlo a pomoc,“ konstatoval muž, který při komunikaci pod své zprávy používá kouzelně prostý podpis: babydědek Lu.

Čtěte také:

   
20.05.2016 - Těhotenství a porod - autor: Kateřina Košutová

Další příspěvky

Komentáře:

  1. avatar
    [40] SNÍŽEK [*]

    zlatý člověk je pan Hess Sml59

    superkarma: 0 11.08.2016, 16:04:25
  2. avatar
    [39] Mickey Mouse [*]

    Rikina — #38 Ano, zajímavější statistika by byla, o kolik se snížil počet vražd novorozenců nebo nálezů kojenců odložených v igelitce za popelnice. A takových případů po zavedené babyboxů ubylo řádově. Což je důvod k radosti.

    Babyboxy podle mne nezvyšují neodpovědnost ve společnosti. Není to "návod" pro všechny, ani nijak zásadně nezmírňují postoje společnosti k odložení dítěte. Jen těm, kteří neunesou představu starosti o dítě, dávají lepší možnost, jak s nechtěným dítětem naložit.

    superkarma: 1 24.05.2016, 16:05:55
  3. [38] Rikina [*]

    Mickey Mouse — #37 Však o to se nepřu - lidská hloupost je skutečně neomezená, a souhlasím s tím, že nikdy nebude počet nechtěných dětí na nule. Ale babybox dělá přesně to, co píšeš - usnadňuje postup a zvyšuje neodpovědnost. Proto si nemyslím, že by jich mělo být hodně a všude, a že je důvod se radovat z toho, že tam končí hodně dětí. Sml80

    1. na komentář reaguje Mickey Mouse — #39
    superkarma: 0 24.05.2016, 15:41:44
  4. avatar
    [37] Mickey Mouse [*]

    Rikina — #30 Rikina — #35 To jsou zbytečné litanie. Společnost a lidi nepředěláš. Antikoncepce ani potraty zdaleka všechno neřeší. Vždycky budou ženy, které se rozhodnou porodit tajně a dítě odložit. Mohou to být narkomanky nebo bezdomovkyně (nebo jiné, co se vyhýbají úřadům)nebo ženské, co se jim dítě nehodí k jejich statusu nebo figuře. Lidská hloupost je neomezená.

    Myslím, že nikdy nebude snadné porodit legálně, veřejně se vzdát dítěte a poskytnout je k adopci. Ani by nebylo správné takový postup usnadňovat - jen by to zvýšilo neodpovědnost všech.

    Takže babyboxy prostě budou vždycky potřeba. Navíc dítě z babyboxu lze dát k adopci mnohem rychleji a snáz než dítě, u kterého stát zná rodiče. U babyboxu jsou to řádově měsíce!

    Ve druhém případě totiž úřady mají povinnost zkoumat důvody rodičů k odložení dítěte a také zákonné lhůty než všechna úřední rozhodnutí nabydou moci jsou mnohem delší. Odhaduje se, že pokud stát zná rodiče, je nejkratší doba k předání do adopce cca 2 roky. A to jen, pokud je matka jednoznačně rozhodnutá a přesvědčí o tom úřady, při jakékoliv nejistotě nebo chybě v úředním postupu se lhůty ještě prodlužují...

    1. na komentář reaguje Rikina — #38
    superkarma: 0 23.05.2016, 10:34:25
  5. avatar
    [36] peetrax [*]

    Rikina — #35 Sml22

    superkarma: 0 21.05.2016, 13:14:24
  6. [35] Rikina [*]

    peetrax — #34 To záleží mimo jiné i na tom, jestli je známá identita dítěte, nebo není. Každopádně o tom rozhoduje soud, jako o každém jiném osvojení, nebo adopci. Někdy to asi může být rychlejší, ale určitě ne jednodušší proces. Legislativa, pokud vím, nemá žádné speciální úpravy ohledně dětí z babyboxů.

    1. na komentář reaguje peetrax — #36
    2. na komentář reaguje Mickey Mouse — #37
    superkarma: 0 21.05.2016, 13:13:03
  7. avatar
    [34] peetrax [*]

    Rikina — #33 já to pokládám zas za dobrý výsledek, mohlo jich být mnohem víc. Ale to už je jen věc názoru.

    Jinak se mi to možná plete, ale zdá se mi (a zas to nechci tvrdit špatně), že děti z babyboxů se dostanou do nových rodin rychleji...? To je pro ně celkem výhra.

    1. na komentář reaguje Rikina — #35
    superkarma: 0 21.05.2016, 12:58:15
  8. [33] Rikina [*]

    peetrax — #32 Samozřejmě, vždyť to píšu, že i přes všechnu výchovu, prevenci, osvětu atd. vždycky zbude část lidí, kteří si s tím hlavu dělat nebudou. Ale nemyslím si, že by už bylo uděláno a vymyšleno a vylepšeno všechno, co se dalo, a opravdu nevidím důvod, proč jásat nad tím, že 136 žen dalo dítě do babyboxu. Sml80 Já to pokládám za smutnou bilanci.

    1. na komentář reaguje peetrax — #34
    superkarma: 0 21.05.2016, 12:52:51
  9. avatar
    [32] peetrax [*]

    Rikina — #30 136 za 11 let na ČR. Být to za rok, tak se taky pozastavuju, ale za jedenáct let?

    S tím, co píšeš, se asi moc dělat nedá. I kdyby stál kondom korunu, když chceš zlevnit antikoncepci, tak někomu to stejně nepomůže, protože je mu to jedno. Atd. atd.

    1. na komentář reaguje Rikina — #33
    superkarma: 0 21.05.2016, 12:44:19
  10. avatar
    [31] gerda [*]

    Rikina — #30Dobře jsi to shrnula, společnost neposkytuje až tolik záchranných lan, kolik by mohla. Představ si, že by teď nebyl ani ten babyboxSml80

    superkarma: 0 21.05.2016, 11:59:22

Další příspěvky

Z předchozí stránky:

  1. [30] Rikina [*]

    Mickey Mouse — #25 Tak v první řadě by bylo lepší, kdyby k nežádoucímu početí docházelo co nejméně - takže hodně druhů antikoncepce, levnějších, dostupných všem, včetně dostatku informací, a možností si vyzkoušet a vybrat ten způsob, který je pro konkrétní ženu nejvhodnější. V tomhle je ještě plno mezer a fůra věcí, co dělat. Pak, když už teda k tomu dojde, tak pořád je tady možnost přerušení těhotenství, pokud člověk ví - a obvykle to ví hned - že si nebude moci z jakéhokoli důvodu dovolit mít dítě. Dneska se tyhle zákroky dají udělat s minimálním rizikem, ne jako před 50 lety, kdy ženy často i umíraly poté, co jim byl proveden potrat nějakou pochybenou andělíčkářkou. Dál - je-li pro někoho přerušení těhotenství z ideologických důvodů nepřijatelné, tak pořád by bylo lepší, kdyby ta žena chodila k lékaři, měla patřičnou péči, a porodila v porodnici, kde by to dítě mohla rovnou nechat, aby mohlo být někým adoptováno. Tam je taky plno mezer v administrativě a zákonech, spousta věcí by šla urychlit a zjednodušit. Samozřejmě že vždycky zůstane nakonec určité procento žen, které na všechno kašlou, nezajímají se, nic neřeší, a když se jim přihodí dítě, tak ho šoupnou do babyboxu, přes veškerou osvětu nebo prevenci. Ale ten babybox by měl být skutečně jen nouzové řešení, až to poslední, pro výjimečné případy, a já osobně si fakt nemyslím, že je nějaká úžasná životní výhra, být dítě z babyboxu. A počet 136, to by mělo být děsivé číslo, které vzbudí otázky, co je ve společnosti v nepořádku, že tam těch dětí skončilo tolik. Ne to chválit, a radovat se. Sml15 Ta druhá činnost pana Hesse, azylový dům, to je určitě lepší varianta, a za to si zaslouží palec nahoru. Sml67

    1. na komentář reaguje gerda — #31
    2. na komentář reaguje peetrax — #32
    3. na komentář reaguje Mickey Mouse — #37
    superkarma: 0 21.05.2016, 08:15:18
  2. avatar
    [29] gerda [*]

    broucek1967 — #28Tos napsala hezky.Sml67

    superkarma: 0 21.05.2016, 07:25:57
  3. [28] broucek1967 [*]

    Jsem ráda, že jsou, nikdo neví ani nepochopí co se odehrává v hlavách nešťastných maminek, ale je to jedno, hlavně, že box ochrání miminko, ten úžasný zázrak, před zabitím, je sposta lidí, kteří se o ně rádi, velmi rádi postarají a budou to brát jako dar. Odpůrce nechápu a jsou mi ukradení, hlavně, že děťátko žije a má šanci na hezký život v rukou milujících rodičů. A proto Sml59Sml59Sml59Sml59Sml59

    1. na komentář reaguje gerda — #29
    superkarma: 1 20.05.2016, 21:47:15
  4. [27] Boros [*]

    Mickey Mouse — #25 jasně, že jsou, já je taky chválím, kudy chodím a i jsem zezačátku trochu finančně přispěla. Já se jen snažím pochopit i ty odpůrce- doteď se mi to nepovedlo, jen si myslím, že když se řekne a- mělo by se říci i b.

    superkarma: 0 20.05.2016, 17:41:16
  5. [26] dadma [*]

    Nechápu proč někteří lidé a to i z řad zdravotníků, jsou proti. ´Přeci je pořád lepší pokud jsem rozhodnuta,že dítě nechci a to je již jedno z jakého důvodu,tak ho dát do Babyboxu.Dítěti ženy nabídnou život v rodině a samy nejsou vystaveny žádnému stíhání,tak jako když dítě někde odloží a nebo dokonce zabijí. Samozřejmě ideální by bylo kdyby se tam nedostaly žádné děti ,ale bohužel ,jak to vypadá situace je v naší společnosti ,čím dál tím víc složitější. Kolik matek je na různých ubytovnách a kolik jich ukazují ,že pijí , propadly drogám či automatům.

    Za mě si babyboxy a pan Hess zaslouží velkou pochvalu.

    superkarma: 0 20.05.2016, 16:44:59
  6. avatar
    [25] Mickey Mouse [*]

    Boros — #18 Rikina — #15 Nechtěné děti a neodpovědné ženské byly, jsou a budou. Odkládání dětí se zabránit nedá. Nepomůže žádná "prevence", osvěta nebo přísnější zákony. Vlastně si neumím vůbec představit, jak rodičky těch dětí podchytit a "převychovat".

    Takže babyboxy jsou rozhodně potřebné a chvályhodné zařízení.

    1. na komentář reaguje Boros — #27
    2. na komentář reaguje Rikina — #30
    superkarma: 5 20.05.2016, 15:47:18
  7. avatar
    [24] SNÍŽEK [*]

    Bůh žehnej panu Hessovi za zachráněné děti Sml59Sml49

    superkarma: 0 20.05.2016, 15:19:41
  8. [23] Lebur [*]

    Dobrý nápad a zachráněných dětí Sml67

    superkarma: 1 20.05.2016, 14:10:51
  9. [22] RybkaL [*]

    Rikina — #15 já myslím, že když někdo odloží dítě do bybyboxu, tak musí být hodně zoufalý. Už jen ta představa že jsem 9 měsíců těhotná,pak porod prakticky bez pomoci... To musí být strašný fyzický a psychický stres.

    superkarma: 1 20.05.2016, 14:09:12
  10. avatar
    [21] catcat [*]

    když byla moje dcera v pubertě, litovala jsem, že není babybox pro pubošeSml57

    superkarma: 0 20.05.2016, 13:51:49
  11. [20] Boros [*]

    je.michaela — #11 I kdyby zachrálnil jedno jediné!!! A že jich je- u nás už byly 3

    superkarma: 1 20.05.2016, 12:33:47
  12. [19] Boros [*]

    hyenka — #10 Přesně, to je jen náhoda

    superkarma: 0 20.05.2016, 12:33:03
  13. [18] Boros [*]

    bobani — #7 No, upřímně řečeno, pokud by se to dotáhlo do konce, tak by to chtělo nastavit takové podmínky, aby byly babayboxy zbytečné- jenže toho se nikdy nedočkáme.

    1. na komentář reaguje Mickey Mouse — #25
    superkarma: 0 20.05.2016, 12:32:38
  14. avatar
    [17] hyenka [*]

    Mně docela zaráží ten nepoměr chlapců a holčiček. Ale babyboxům určitě fandím, každé dítě má mít právo vyrůstat u těch, co si ho přejí.

    superkarma: 0 20.05.2016, 12:09:45
  15. avatar
    [16] Pentlička [*]

    Rikina — #15 Pořád lepší, když někdo dá dítě do babyboxu, než aby ho potom celý život trýznil a trápil, protože ho nechce, nemá ho rád, ale nemůže se ho nijak jinak legálně zbavit. Myslím si, že to nejsou jen děti matek v sociální nouzi, ale prostě nechtěné děti.

    superkarma: 6 20.05.2016, 12:00:08
  16. [15] Rikina [*]

    No, já bych řekla, že spíš by se mělo dělat víc pro to, aby pokud možno do babyboxů nikdo žádné děti nedával. To bych pokládala za užitečnější. Sml80 Sice taková situace asi nikdy nenastane, vždycky budou nějaké ty děti, které přijdou na svět "nevhod", ale 136, to se mi zdá teda moc. Sml68 To skoro vypadá, že se něco někde zanedbalo a že se na babyboxy začalo spoléhat jako na přímočaré a jednoduché řešení, že se nehledá jiná možnost. Kdyby těch dětí bylo 10x méně, uvěřila bych, že jde o děti matek v opravdu bezvýchodné situaci, a že je tam daly jako poslední možné východisko.

    Ale je to jeho soukromá iniciativa, a tudíž i jeho věc, že do toho investuje, když to pokládá za smysluplné. Dřív se dávaly nechtěné děti na schody kostelů nebo klášterů, tak tohle je taková trochu lepší varianta z moderní doby. Sml80

    1. na komentář reaguje Pentlička — #16
    2. na komentář reaguje RybkaL — #22
    3. na komentář reaguje Mickey Mouse — #25
    superkarma: 0 20.05.2016, 11:50:29
  17. avatar
    [14] vladka321 [*]

    Bucík — #13... a zárověň obrovskou výhrou Sml67

    superkarma: 0 20.05.2016, 11:18:54
  18. [13] Bucík [*]

    Úžasný počin, každé zachráněné dítě je velkou odměnou.

    1. na komentář reaguje vladka321 — #14
    superkarma: 0 20.05.2016, 10:56:23
  19. [12] lumca77 [*]

    Sml67

    superkarma: 0 20.05.2016, 10:54:37
  20. [11] je.michaela [*]

    Určitě záslužný čin, i kdyby zachránil jen pár dětí, stojí to za to Sml59Sml59Sml59

    1. na komentář reaguje Boros — #20
    superkarma: 0 20.05.2016, 10:40:50
  21. avatar
    [10] hyenka [*]

    Pentlička — #8 Myslím, že statistika je v tomto případě poměrně ošemetná záležitost, těžko se dá zjistit, kolik dětí je zahrabaných někde na zahradě apod. Najdou jich podle mně jen zlomek, takže srovnávací statistika by neměla vypovídající hodnotu.

    1. na komentář reaguje Boros — #19
    superkarma: 1 20.05.2016, 09:48:23
  22. avatar
    [9] baraval [*]

    Za mě naprostá jednička!!! Alespoň že ty ženy, které děti nechtějí (nechápu, když už ho donosí a porodí), ho dají do babyboxu, aby měl drobeček šanci na život v rodině, která ho bude jistě milovat. Souhlasím však s Pentličkou. Sníží se počty vražd novorozených dětí? Sml80

    superkarma: 0 20.05.2016, 09:26:44
  23. avatar
    [8] Pentlička [*]

    Ještě bych si ráda přečetla statistiku, zda se zřízením babyboxů snížil počet vražd novorozenců. Ale i tak si myslím, že jde o užitečné zařízení.

    1. na komentář reaguje hyenka — #10
    superkarma: 0 20.05.2016, 08:34:09
  24. [7] bobani [*]

    pan Hess by zasloužil přinejmenším metál . jen nechápu , že se ještě najdou blbečci , kteři jsou proti babyboxům .

    1. na komentář reaguje Boros — #18
    superkarma: 1 20.05.2016, 08:16:13
  25. [6] cilani [*]

    Je to úžasný nápad a je dobře, že babyboxy fungují. I kdyby pomohly jen pár dětem, má to smysl.

    superkarma: 0 20.05.2016, 08:02:50
  26. [5] Darmovzalova [*]

    Skvělý nápad Sml59

    superkarma: 0 20.05.2016, 07:16:20
  27. [4] Andreadornova [*]

    Baby box byl opravdu skvělej nápad Sml67

    superkarma: 0 20.05.2016, 06:39:04
  28. [3] Boros [*]

    Jako porodní bába bych měla spíše propagovat anonymní porody pod lékařským dohledem, ale za člověka říkám, jen houšť, pane Hessi, těch babyboxů nebude nikdy dost.

    superkarma: 2 20.05.2016, 06:27:02
  29. avatar
    [2] gerda [*]

    A to se prosím najdou i odpůrci!Sml28

    Panu Hessovi by měli už zaživa postavit pomník, protože zachraňuje lidské životy. A známé Kdo zachránil jeden život...atd....se na něj vztahuje do puntíku.Sml67

    superkarma: 6 20.05.2016, 06:06:37
  30. [1] lidicka [*]

    Zřízení babyboxů považuji za jeden z nejlepších nápadů. Díky pane Hessi!!!Sml22

    superkarma: 0 20.05.2016, 05:56:10

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Náš tip

Doporučujeme