Patřila k průkopnicím motorizmu u nás. „Zapálená“ automobilová závodnice Eliška Junková-Khásová byla ve 20. letech 20. století nejrychlejší ženou světa. Zemřela 5. ledna 1994.

Ve své poměrně krátké sportovní kariéře v letech 1924–1928 dokázala Eliška Junková za volantem to, co žádná jiná žena. Jako jediná se v historii vrcholného automobilového sportu Grand Prix vyrovnala nejlepším jezdcům.

Na vozech Bugatti vyhrála řadu mezinárodních závodů do vrchu. Nejvíce obdivu sklidila v roce 1928 na Sicílii v závodě Targa Florio. V nejtěžší soutěži své doby obsadila páté místo.

 

Drobná a stále usměvavá Eliška Junková se narodila v Olomouci a pocházela z osmi sourozenců. Automobil poprvé řídila ve dvaceti letech, o rok později získala i vůdčí list. Roku 1922 se provdala za Čeňka Junka, s nímž se seznámila v zaměstnání v úvěrové bance a vzápětí dostala svůj první vůz Fiat 501.

 

Z volant závodního vozu usedla poprvé v roce 1923, i když zatím jen v roli spolujezdce svého manžela. O rok později se již spoléhala na vlastní řidičské umění, přičemž hned na první trati Lochotín – Třemošná vyhrála v kategorii cestovních vozů.

Se svým sportovním Bugatti 35 dominovala i ve slavném závodě Zbraslav – Jíloviště v roce 1925, následující rok zde zajela i nejrychlejší čas a jako první žena na světě vyhrála mezinárodní závod v absolutní klasifikaci.

 

Nejvýrazněji se však Eliška Junková prosadila v závodě o štít Floria. Už v roce 1927 kvůli poruše řízení odstoupila ze druhého místa, rok nato dokončila náročnou soutěž na pět okruhů, každý dlouhý 108 km, s převýšením téměř 1000 m, na páté pozici. Až do čtvrtého okruhu přitom přes technické potíže jezdila jako druhá, pak ale prorazila pneumatiku.

 

Několik týdnů po velkolepém pražském přivítání však utržila Eliška těžkou životní ránu. Na Nürburgringu – kde roku 1927 zvítězila při Velké ceně Německa v kategorii závodních vozů, což se žádné jiné ženě nikdy předtím ani potom nepodařilo – se zabil její manžel Čeněk. Po tragické události slavná jezdkyně na závodění zanevřela.

 

Nejúspěšnější ženě za volantem závodních vozů v historii byl in memoriam udělen Granátový odznak, nejvyšší čestné vyznamenání pro reprezentanty motoristického sportu v ČR, které od roku 1995 uděluje prezídium Autoklubu České republiky (AČR).

V anketě o Českého automobilového a motocyklového jezdce století se umístila v kategorii automobilového sportu na druhém místě hned za pětinásobným vítězem Rallye Paříž – Dakar Karlem Lopraisem. Od roku 1992 se uděluje cena Elišky Junkové pro nejlepší českou ženu za volantem.

Reklama