Bulvár

Přebaluji tyrana. Ze slušnosti


Jako dítě ji týral tak, že měl problém se zákonem a zákaz se k ní přiblížit. Dnes je po mozkové příhodě odkázán na pomoc druhých. Jako otec to byla zrůda. Teď je to jen ubožák. Ano, starám se o něho. Jako o člověka, který to potřebuje a jiného blízkého nemá. Není v tom cit, jen slušnost,“ říká Marie...

Bylo mi sedm, když mě zavíral do skříně za sebemenší prohřešek. Bil mě páskem od pracovních kalhot. Byl tenký a strašně to bolelo. Dokud ale byla doma máma, ještě to šlo. Když se opil, brala si mě do ložnice a zamkla. Někdy do dveří kopal dlouho do noci. Ona plakala a já se strašně bála. Vzpomínám si, jak jsem jednou vlasy z hřebenu hodila do záchodu a zapomněla je spláchnout. Máchal mi tam hlavu snad deset minut.

Ve dvanácti letech máma odjela s tím, že se pro mě vrátí. Dala mě k babičce a dědovi do Klatov. Byly právě prázdniny. Bylo to tam krásné. Babička s dědou byli na mě hodní. Jenže po prázdninách jsem se musela vrátit domů. Pak teprve začalo to pravé peklo. Trvalo skoro dva roky. Několikrát jsem utekla zpátky do Klatov, ale pokaždé mě přes protesty babičky a dědy přivezli domů. Měla jsem strach to někomu říct.

Otec, se kterým jsem tehdy musela žít a který čím dál tím víc pil, buď nebyl doma třeba tři dny, což bylo super, nebo se v tom horším případě zlil doma a pak… Byl nekonečně vynalézavý. Už jste někdy klečeli tři a půl hodiny na struhadle? Nebo se museli koupat v úplně ledové vodě? Za každou maličkost mě tloukl. Odnesla jsem to hlavně za mámu, která se pro mě nikdy nevrátila a o které dodnes nevím vůbec nic. Myslím, že je v zahraničí.

V patnácti mě jeden večer vláčel bytem po zemi za vlasy. Tehdy jsem se mu poprvé postavila. Byl to menší problém, než jsem si myslela. Byl tak opilý, že neměl žádnou stabilitu. Upadl na zem. Zvedl se a uhodil mě do tváře. Snad po sté, ale tehdy jsem se dost nešikovně chytla židle, na které nikdo neseděl, ta mě neudržela a já spadla hlavou na roh linky a vyrobila si parádní tržnou ránu nad okem. Jenže fakt, že jsem zjistila, že je také zranitelný, mně dodal mnohem víc odvahy, než jsem doposud měla.

Druhý den jsem se odhodlala k něčemu, na co jsem do té doby neměla. Ve škole jsem šla za učitelkou, kterou jsme měli na rodinnou výchovu. Byla to mladá holka po škole. Překvapilo mě, jaký projevila zájem a jak byla akční. Jako jediné blízké jsem tehdy uvedla babičku s dědou. Kontaktovala je, společně podali žalobu a ochotně svědčili. Hodně se angažovali. Za krátko byl soud. Děda tam vypadal jako Zorro mstitel. Pár psychologů, nějaké znalecké posudky… bylo to poměrně rychlé.

Sice mě ještě stihl párkrát ztřískat, ale v několika týdnech jsem se stěhovala k babičce a dědovi do Klatov. Dostal zákaz se ke mně přiblížit. Udělala jsem gympl. O tátovi jsem neslyšela dlouhých osm let. Ani mě to nijak nemrzelo, musím říct.


Teprve nedávno Marii kontaktovala sociální pracovnice z Prahy. Její otec je po mozkové příhodě téměř zcela ochrnutý. Jediný blízký člověk je právě Marie. Buď může být v ústavu pro dlouhodobě nemocné, nebo mu může být poskytnuto domácí ošetřování. 

Marie udělala něco, co možná někdo stěží pochopí. Vzala si ho k sobě a stará se o něho. Spolu se svým přítelem Reném, který je Němec a je o patnáct let starší. O „otcovském“ chování vůči Marušce z minulosti ví všechno.

Nemám jí to za zlé. V péči o toho muže se střídáme, protože oba chodíme i do práce. Máme k dispozici studentku pedagogické fakulty, která nám také pomůže. Je zcela odkázán na pomoc druhých. Koutkem duše její přístup chápu. Ona je strašně slušný člověk, řekl René.

Přebaluji tyrana


Ne, nedělám to z lásky. Nemám ho ráda. Jeho pomočené pleny vyměňuji proto, že nejsem jako on. Je mi úplně jedno, co si myslí a co mu běží jeho postiženým mozkem. Ví moc dobře, kdo jsem, ale jestli má, nebo nemá pocit viny, mě nezajímá. Nevnímám jeho duši. Jen pomáhám bližnímu.

To dobré, co ve mně je, mi dala babička a dědeček. Myslím, že by souhlasili s tím, co dělám. A hlavně, teď je na tom ten člověk tak, že nemůže nikomu ubližovat, ani kdyby stokrát chtěl.
Nemám ani pocit zadostiučinění. Jen možná, někdy si tak říkám, že ta hlava, do které mě tloukl, je to, co mu osud odstřelil. Je to spíš vědomí spravedlnosti než čehokoli jiného. Vždyť se na něho podívejte. Je to chudák,
říká Marie.

Na speciálním lůžku, které financovala zdravotní pojišťovna, leží skutečně spíš zbytek člověka než zrůda, kterou byl. Ještě jsem se podívala, jak ho Marie krmí polévkou. Pozorně, opatrně, šetrně a trpělivě. Nemám z ní pocit nenávisti, ale lásky a soucitu také ne.

Proč to pro něho děláte, Maruško?
Protože jsem jeho dcera. Bohužel.

Jak byste se zachovala vy?

   
16.03.2009 - Společnost - autor: Michaela Kudláčková

Další příspěvky

Komentáře:

  1. avatar
    [120] Pavlína3 [*]

    kebulkaevulka: A jako nová uživatelka jsi měla dále zůstat nepoznaná. TO co píše emeritka je názor vyspělého a přemýšlejícího člověka. Ovšem o tom co píšeš ty, se to bohužel říct nedá. Práce, kterou Marie dělá, je podle mě jen rutina. Dělá to jen proto, že je to podle ní slušnost. Je to její "otec", a tak se o něj postará. Já osobně bych to nedělala. Neudělal nic dobrého, tak proč... Dokonce se k ní nesměl přiblížit. No a matka... ve 12 nechat dceru u takového individua a utéct... To je zbabělost nejvyššího stupně. Marie může být ráda, že měla alespoň babičku a dědu, kteří jí pomohli. Klaním se. Kdyby bylo takových lidí víc, žilo by se všem určitě o moc líp. A ještě by mě zajímalo, proč ty řeči o tom, že to dělá kvůli penězům?! Vy byste vyměnili hezké dětství za pár peněz?

    superkarma: 0 21.03.2009, 14:14:25
  2. avatar
    [119] aďka [*]

    Nedovedu si představit, že bych se měla starat o mou matku, která mi neudělala nikdy nic dobrého - brrrrr. Tolik síly v sobě teda nemám. Před Maruškou klobouk dolů.

    superkarma: 0 18.03.2009, 09:04:46
  3. avatar
    [118] shb [*]

    cristy.crow: no to jsem pochopila, proto jsem se ti omluvila, jinak by moje reakce vypadala samozřejmě jináč

    superkarma: 0 17.03.2009, 13:21:51
  4. avatar
    [116] cristy.crow [*]

    shb: to byla reakce na příspěvky o hnusu a lítosti. Mě se to nedotklo, mě to vytočilo. JJ tykáme si, jen jsem svému příspěvku chtěla dodat trochu šťávy.

    superkarma: 0 17.03.2009, 11:49:36
  5. avatar
    [115] andik1 [*]

    otec i matka se skutečně vyvedli a že to dotyčná dělá ze slušnosti? rozhodně bych to tak nenazvala, ale je to její věc; zajímalo by mne, jestli hodlá mít děti a jaké má plány do budoucna

    superkarma: 0 17.03.2009, 08:00:14
  6. avatar
    [114] kebulkaevulka [*]

    Mylady: Plně s tebou souhlasím ,zasloužil by si zdechnout ,já sama mám 2 děti a dovědět se že je manžel týrá ,zemřel by mojí rukou strašnou smrtí ,nechápu její mámu ,ta by taky zasloužila možná víc než on !

    superkarma: 0 16.03.2009, 23:28:21
  7. avatar
    [113] kebulkaevulka [*]

    emeritka: Tak to si děláš srandu!mám z tvé reakce pocit ,že patříš k svědkům jehovovým

    superkarma: 0 16.03.2009, 23:20:56
  8. avatar
    [112] kebulkaevulka [*]

    OlgaMarie:To je naprosto jiný případ ,vaše ,kamarádka maminku milovala ,kdyžto paní Marie byla od svého otce týraná,kdyby znali důvody ,proč se o něho nemůže starat ,určitě by jí k tomu nikdo nenutil ,ba naopak

    superkarma: 0 16.03.2009, 23:16:26
  9. avatar
    [111] kebulkaevulka [*]

    Vážení čtenáři,vážená, paní jsem nový uživatl ,ale o těchto stránkách už vím delší dobu.Paní bych poslala na psychiatrické léčení ajejího otce do ústavu (hajzla zdechlýho) jestli jí jde o ZTP 3 stupně brát na něho prachy,tak nemá páteř a ty kecy o starost k bližnímu svému ,s těmi jděte do prdele!plně dávám za pravdu Manxovi já osobně bych ho dala do ústavu a ještě bych na něj otevřela okno

    superkarma: 0 16.03.2009, 22:49:31
  10. [109] mindulinka [*]

    Mně by spíš zajímalo, co bude holka dělat až bude chtít rodinu a jak to bude dělat s dětma - postarat se o papínka, děti, manžel, práce. No nezávidím jí, ale rozhodně bych dělala, že takovýho "tatínka" neznám.

    superkarma: 0 16.03.2009, 20:25:36
  11. [107] xenie [*]

    odpustit nekomu, kdo jako dospely a svepravny tyral vlastni dite a ted od toho sameho ditete ma tu drzost ocekavat ze se o nej postara ? tak vuci takovemu hovadu bych fakt nemela pocit, ze se o nej musim postarat... sup snim do ustavu, snad brzy chcipne

    superkarma: 0 16.03.2009, 20:05:13
  12. avatar
    [106] Mylady [*]

    OlgaMarie: ano v Bibli je psáno, ať rodiče nepopouzejí svých dítek k hněvu. Ať se na mě nikdo nezlobí, ale to není otec, ale lidská zrůda, proč se o takového člověka starat?

    superkarma: 0 16.03.2009, 19:19:34
  13. [105] emeritka [*]

    Je to asi vzácná žena.Myslím si že v dnešní době se mnoho takových lidí nenajde.Mohla by být příkladem těm co dokáží týrat své vlastní rodiče neskutečnými způsoby.
    Přeji ji hodně síly a trpěliosti!

    superkarma: 0 16.03.2009, 19:15:25
  14. avatar
    [104] Mylady [*]

    neměla jsem sílu to ani dočíst. O takový hovado bych se nikdy nestarala.

    superkarma: 0 16.03.2009, 19:07:40
  15. avatar
    [103] rek11 [*]

    kareta: zvíře

    superkarma: 0 16.03.2009, 17:14:50
  16. avatar
    [102] OlgaMarie [*]

    shb: K č.96: Ona i ta slova mohou být už pouhým kopáním do mrtvoly. A komu se uleví? Kdekterá z nás by někdy v životě raději držela pár facek než kázání.

    superkarma: 0 16.03.2009, 17:07:17
  17. avatar
    [101] shb [*]

    cristy,crow: - no dyť jsem psala, že si myslím, že u tebe (vás? - myslím že jsme si tykaly ne?)je to myšleno nějak-ale jestli se tě to dotklo, tak se omlouvám- a tebe nepovcažuju za člověka co neví co mluví, to určitě ne , musím jít

    superkarma: 0 16.03.2009, 17:03:35
  18. avatar
    [100] cristy.crow [*]

    shb: Ale no táák. To chce klid. Zaprvé to byl vtip a za druhé to bylo přímé a nefalšované doznání toho, že jsem velmi daleka toho odpouštět někomu, že se na mě v dětství výchovou takto podepsal. Samozřejmě mně osobně ke škodě. Kdybyste milostivá četla pozorněji, zjistila byste, že jsem docela upřímně Marii oprašovala její sebezapření a "odvahu" starat se o někoho, kdo jí takto ublížil. Tlouct se tady v prsa, že bych to samozřejmě udělala je připitomělé a hodné jedině reality show. Ono vyřvat svoje bolesti do smrtelně nemocného člověka .. to udělá jen opravdový frajer že.

    superkarma: 0 16.03.2009, 16:57:40
  19. avatar
    [99] Suzanne [*]

    shb: tak to už chápu. Pomsta na nemohoucím je jistě zavrženíhodná, jestli se ale člověk bude starat nebo nestarat, to už je věcí každého, osobně nikoho neodsuzuju, protože do ničí kůže nikdy nevlezu.

    superkarma: 0 16.03.2009, 16:52:17
  20. avatar
    [98] shb [*]

    Suzanne: ok, -jesli ten polštář byl v afektu-resp. záchvatu hnusu z článku- ten jsem také nejdřív pociťovala- a u cristy.crow si myslím, že to tak asi bylo- nebo i jako vtip- tak oprava mé 96: je mi líto těch, kteří se sníží k vybíjení si své pomsty na člověku neschopném se bránit, či vůbec použití pomsty (ano máš pravdu já často proklamuju zub za zub, ale tohle má jistý posun- v téhle rovině bych si to s ním vyřídila, kdyby k postižení nedošlo)

    superkarma: 0 16.03.2009, 16:47:38
  21. avatar
    [97] Suzanne [*]

    shb: myslíš, že pokud někdo napíše v rozhořčení na internetové diskusi, že by "použil polštář", že by skutečně byl schopen vraždy?? Ty tu taky napíšeš leccos, co se nedá brát vážně. Neber všechno tak doslova.

    superkarma: 0 16.03.2009, 16:38:43

Další příspěvky

Z předchozí stránky:

  1. avatar
    [96] shb [*]

    tak jsem projela debatu uuuuuuuuufffffffffffff

    vzala bych to jednu po druhé ale nemám čas tak jen obecně:
    jupíí 16: to už je i na mě moc
    ToraToraTora, Kareta:
    jinak bych dodala, že u otce ty mlýny melou dobře a u Marie je to cesta
    a u těch z vás co bysle např. použily ten polštář (cristy crow) či jiné podobné metody- je mi vás líto nic jiného
    v podtatě je mi líto každého kdo takto uvažuje- pořád to bylo týrání na úrovni fyz. trestu, nebyla to vražda, nebylo to sexuální zneužívání....říkám, asi bych postarala, ale všechno co si myslím bych mu řekla a i když je to jen torzo člověka tak bych mu to všechno řekla, vše co kdy mělo být řečeno, tím bych pomohla SI -čas nikdo nevrátí- a na něm -ať byl jaký byl- bych si to nevybíjela ani nekompenzovala.

    superkarma: 0 16.03.2009, 16:34:22
  2. avatar
    [95] OlgaMarie [*]

    cariñ;;;in: Dodnes ovšem tátu podezírám, že se úžasně bavil tím, že jsme se o něho musely postarat. Nějaké díky nebo pokora, omluva za to, co nám prováděl, to ani náhodou. Jen byl ochoten ve světlé chvilce přepsat a rozdělit majetek, abychom neměly lítání po notářství.

    superkarma: 0 16.03.2009, 16:29:42
  3. [94] cariñ;in [*]

    souhlasim s Olgou, holka doufa ze ji konecne tatik bude mit rad.I ja osobne odpustila tomu memu kdyz zemrel.

    superkarma: 0 16.03.2009, 16:14:25
  4. avatar
    [93] shb [*]

    Míšo díky za článek třeba to otevře oči těm co tam úpí v článku o amniocentéze- no, možná
    Každopádně doost hustý příběh, před Marií smekám- a zde já říkám,že nevím jestli bych dokázala se postarat o člověka, který by mě takto týral, otázka je jesli když třeba nepil měl světlé chvilky- no asi bych se postarala, je to těžko říct, otec je otec, a chlast dělá z lidí fakt zrůdy...
    určitě se matce nedivím, divím se tomu, že s sebou nevzala dceru...

    superkarma: 0 16.03.2009, 16:13:36
  5. avatar
    [92] catcat [*]

    takového papínka bych si domů nevzala a neobětovala bych se.

    superkarma: 0 16.03.2009, 16:08:40
  6. avatar
    [91] OlgaMarie [*]

    arjev: Bibli bych do tohoto životního příběhu netahala. Sice v Desateru stojí "cti otce svého a matku svou", ale jsou tam i pasáže o tom, kým mají rodiče dětem a děti rodičům být. Možná holka jen doufá, že ji tatík bude konečně mít rád, když je na ni odkázaný. Pokud to vnímá.
    Osobně jsem otci odpustila, když zemřel.

    superkarma: 0 16.03.2009, 15:47:54
  7. avatar
    [90] Suzanne [*]

    cristy.crow: souhlasím s tebou. Obětovat se bez odpuštění nemá smysl. Jeden se může trápit, obětovat, sebetrýznit, ale pokud to skutečně neudělá z lásky (hlavně k sobě sama), je to k ničemu.

    superkarma: 0 16.03.2009, 14:56:37
  8. avatar
    [89] kareta [*]

    no ale dost lidí si tady tu karmu- bojler pěkně sviní To není dobré

    superkarma: 0 16.03.2009, 14:07:49
  9. avatar
    [88] cristy.crow [*]

    átéčko: ale důkazy nejsou co?

    superkarma: 0 16.03.2009, 14:01:51
  10. avatar
    [87] Michaela Kudláčková [*]

    cristy.crow:

    superkarma: 0 16.03.2009, 14:01:30
  11. avatar
    [86] Michaela Kudláčková [*]

    átéčko: Děkuji Ti. Byla bych ráda, kdybyste příběhy, které vybírám, uměly přefiltrovat přes sebe. To je moc dobré. Člověku tím košatí duše

    superkarma: 0 16.03.2009, 14:00:55
  12. avatar
    [85] átéčko [*]

    Yao: Vždyť říkám, že jen tak plácáš a nevíš o čem

    superkarma: 0 16.03.2009, 14:00:15
  13. avatar
    [84] Michaela Kudláčková [*]

    a....: Tak to moc děkuji. To jsem ráda.

    superkarma: 0 16.03.2009, 13:59:11
  14. avatar
    [83] cristy.crow [*]

    michaela.kudlackova: no i kdyby šlo jen o zvýšený počet prokliků na wikipedii a vyhledávání slova "karma".. "nene karma spotřebič, karma sanskrt" :) Wikipedie by si vás měla platit zlatem.

    superkarma: 0 16.03.2009, 13:57:21
  15. avatar
    [82] arjev [*]

    tatulah: bavím se pouze o pomoci " bližnímu ".

    superkarma: 0 16.03.2009, 13:57:18
  16. avatar
    [80] cristy.crow [*]

    a....: v čem konkrétně ?

    superkarma: 0 16.03.2009, 13:54:53
  17. avatar
    [79] cristy.crow [*]

    átéčko: jistěže rozumím tomu, že je to překonání sebe sama. Ale bohužel, z mého úhlu pohledu, to má daleko do nějakého vyššího stupně odpuštění. Klobouk dolů před jejím sebezapřením, to bezesporu. Na to má málokdo.

    superkarma: 0 16.03.2009, 13:54:06
  18. [78] a.... [*]

    cristy.crow: To bude asi tím, že jste si až podezřele podobní

    superkarma: 0 16.03.2009, 13:53:46
  19. [77] Lindaa [*]

    mmarianne: vidím to stejne. Vyspat se s nekým a nedát si bacha dokáze kazdý blbec, ale decko vychovat a být pro neho 24 hodin denne v dobrým a hlavne ve zlým dokáze jenom "rodic". Slova DNA a rodic nejsou synonyma.

    superkarma: 0 16.03.2009, 13:53:35
  20. avatar
    [76] cristy.crow [*]

    átéčko: já bych Yaa nepodceňovala. Jako jediný tady ví o čem mluví.

    superkarma: 0 16.03.2009, 13:51:04
  21. avatar
    [75] mmarianne [*]

    átéčko: jestli ano, tak je to náhoda. Já jsem včera zbaběle vytuhla už ve 20,00 hod. Tenhle názor hlásám už od doby, co se mi narodila dcera.

    superkarma: 0 16.03.2009, 13:47:44
  22. [74] a.... [*]

    michaela.kudlackova: V každém případě polichocena děláš to dobře Míšo, takovými báječnými výsledky se málokdo může pyšnít

    superkarma: 0 16.03.2009, 13:45:45
  23. avatar
    [73] átéčko [*]

    michaela.kudlackova: Tvé články jsou dobré. A pod nima poznáváme samy sebe navzájem Takže určitě to měla být lichotka!!!!!

    superkarma: 0 16.03.2009, 13:45:45
  24. avatar
    [72] Athenais [*]

    Nepečovala bych o něj osobně, tak jako Marie . Zajistila bych mu potřebnou péči - ústav nebo stacionář. Byla bych asi ochotná na to přispět nějakou finanční částkou (pokud by mě to nějak výrazně neomezovalo). Zničil jí dětství a ona mu teď obětuje i další roky života. Navíc do toho angažuje i svého přítele. Taky by se mohlo stát, že jí nezůstane nic, jen ten nemohoucí tyran na krku.

    superkarma: 0 16.03.2009, 13:44:16
  25. avatar
    [71] páťa [*]

    OlgaMarie: pokud neni zravotní indikace tak bohužel pojišťovna dělá s proplácením pobytu na LDN problémy. A sociální lůžka většina LDN nemá.

    superkarma: 0 16.03.2009, 13:41:50
  26. avatar
    [70] Michaela Kudláčková [*]

    a....: mám být polichocena, nebo naopak?

    superkarma: 0 16.03.2009, 13:40:46
  27. avatar
    [69] átéčko [*]

    mmarianne: ...citát ze včerejších "manželek"

    superkarma: 0 16.03.2009, 13:39:34
  28. avatar
    [68] átéčko [*]

    Yao: Píšeš totiž nesmysly, víš o tom? Nebo si myslíš, že v tom, co plácáš, pravda je? Jsou to slova, slova, slova

    superkarma: 0 16.03.2009, 13:39:00
  29. avatar
    [67] mmarianne [*]

    Dle mého není otec ani matka ten, kdo dítě zplodí, ale ten, který mu dá lásku a péči. V tomto případě je Marie bez rodičů, neboť matinka musí být taky pěkná.... Tudíž nemá Marie povinnost se starat ani o jednoho z nich.

    superkarma: 0 16.03.2009, 13:37:57
  30. avatar
    [66] átéčko [*]

    Yao: Ty jsi trošku pako, že?

    superkarma: 0 16.03.2009, 13:37:36

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Náš tip

Doporučujeme