Bulvár

Právo ženy na svobodnou volbu

V nejbližší době by se v parlamentu ČR měl projednávat zákon o zákazu interrupcí. Redakce obdržela mail s dopisem, který je uveden v tomto textu.

Pokud s následujícím zněním dopisu souhlasíte, zkopírujte jej do své pošty, podepište jej (Váš podpis umístěte nad závorku se jmény autorek dopisu) a pošlete svým jménem poslancům a poslankyním z Vašeho kraje (seznam s kontakty naleznete pod celým zněním dopisu, klikněte na poslance/kyni a zkopírovaný dopis mu/jí zašlete, kopii prosím zašlete na gender.office@ecn.cz). Přivítáme také veškeré šíření naší výzvy.

Znění dopisu:

Vážený pane poslanče, Vážená paní poslankyně, v poslední době se objevují pokusy, jejichž cílem je legislativní zákaz interrupcí. S tímto postojem zásadně nesouhlasím. Nepodporuji a nepropaguji interrupce. Nemohu se však s navrhovaným zákazem ztotožnit, protože se jedná pouze o zdánlivé řešení problematiky interrupcí. Legislativní zákaz interrupcí nejenže ji neřeší, ale přináší s sebou další závažné problémy: interrupce se přesouvají do ilegality, často dochází ke zhoršení lékařské kvality prováděných zásahů a enormně se zvedá jejich cena na černém trhu. Neméně zásadní je, že zákaz interrupcí odsouvá tuto problematiku mimo veřejnou debatu. Pokud interrupce oficiálně neexistují, není ani o čem diskutovat a není proč hledat jiná a efektivnější řešení, jak interrupcím předcházet. Negativním příkladem takového stavu je Polsko, kde je legislativní zákaz interrupcí uzákoněn. Řada nevládních organizací poukazuje na nedůvěryhodnost oficiálních statistik provedených zákroků a další negativní dopady tohoto opatření. Uváděná čísla zcela logicky neodrážejí skutečný stav. Pokud je totiž provedení interrupce nelegální, jen těžko se k němu někdo přizná. Není totiž pravdou, že spolu s legislativním zákazem přestanou interrupce existovat. Pouze se přesouvají z veřejné a tedy i lépe kontrolovatelné sféry do sféry nelegální, a objevuje se také potratová turistika (jev známý např. z USA z doby legislativního zákazu, z České republiky, kde řada polských žen podstupuje interrupce nebo z Irska, odkud ženy cestují za legálními potraty do Spojeného království).

Ano, interrupce jsou jednou z velmi významných otázek v současné společnosti. K jejich omezení však nepovede tak jednoduché řešení jakým je navrhovaný legislativní zákaz. Mnohem účinnější a společensky dlouhodobě efektivnější cestou řešení problému interrupcí je vzdělávání a kontinuální osvěta již od základních škol zdůrazňující nejen práva, v tomto případě s důrazem na práva reproduktivní, ale také odpovědnosti s nimi spojenými. To, že vzdělávání a větší informovanost působí v oblasti uvědomění a zodpovědnosti k sobě samému i druhým pozitivně, jistě dokládá i snížení počtu interrupcí v České republice po roce 1989, kdy se začalo o otázkách spojených se sexualitou více hovořit a zvýšila se informovanost a dostupnost různých forem antikoncepce (ze 123 695 v roce 1990, z 99 357 v roce 1989 na 40 992 v roce 2002). Legální dostupnost interrupcí nesnižuje porodnost, jak se často mylně tvrdí, k poklesu přirozeného přírůstku obyvatel dochází také v zemích s nízkou mírou potratovosti nebo i v Irsku, kde jsou interrupce zcela zakázány. Místo kroku zpět - jednorázového zákazu interrupcí - je progresivnějším a politicky i společensky cennějším krokem aktivní politika podpory rodin s dětmi a politika, jejímž cílem je snaha o skloubení pracovního a rodinného života, která pomůže zvýšit porodnost.

Doufám, že svým hlasováním nepodpoříte snahy vedoucí k legislativnímu zákazu interrupcí.

Děkuji.

S pozdravem,

[Tento dopis sepsaly Alena Králíková a Linda Sokačová z Gender Studies, o. p. s. a souhlasí s jeho použitím pro další potencionální signatáře a signatářky.]

Adresy svých poslanců najdete tady   pod textem dopisu.

     
   
20.02.2004 - Společnost - autor: Iva Endrychová

Další příspěvky

Komentáře:

  1. avatar
    [281] Exupery [*]

    Juli: No chtěla jsem říct, že odpustit se dá opravdu i drsnej zločin, tak proč ne interupce. Někdo to prostě za vraždu považuje a já to nikomu nehodlám vyvracet, protože naprosto chápu, co ho k tomu přesvědčení vede. A pro toho to pak třeba srovnatelný je. Někdo tam psal, že by nestál o kamarádku, který by chvíli trvalo než odpustí interupci. Tak jsem to pochopila tak, že by chtěla kamarádku, která jí bude fandit (to samozřejmě myslím trochu nadsazeně). Takže kámošku která by jí řekla nedělej to, mě to přijde jako vražda, by asi poslala do p*****. No kdybych takovou tenkrát měla já, možná by bylo na světě o jednoho člověka víc

    superkarma: 0 26.02.2004, 23:13:28
  2. [280] Pidulina [*]

    Hanela:

    superkarma: 0 26.02.2004, 13:11:09

Další příspěvky

Z předchozí stránky:

  1. [279] Pidulina [*]

    Kaca:

    superkarma: 0 26.02.2004, 13:10:10
  2. avatar
    [277] Blues [*]

    No, ProLife naprosto jasně ukazuje, kam snahy vedou - zákazem potratů to začíná, zákazem antikoncepce by to pokračovalo. Jenom holt ProLife - narozdíl od Karase & spol. - to "kazí" a odkrývá karty už teď..

    superkarma: 0 24.02.2004, 13:38:04
  3. avatar
    [275] Vivian [*]

    Mimochodem, Majo2, pokud sem (či kamkoliv jinam) kopíruješ nějaké informace, bylo by přinejmenším slušné uvést autora či alespoň zdroj těchto informací.
    Ovšem v tomto případě se ti moc nedivím, jelikož tebou uváděné srdceryvné řádky o vraždění neviňátek pocházejí z webu Hnutí pro život, fanatického to uskupení bezhlavě brojícího proti interrupcím.
    Náhodou jsem na tento podařený web zabrousila (http://prolife.cz/) a docela slušně jsem se při čtení jejich demagogických textíků bavila (no, spíš mi běhal mráz po zádech)... z těch tendenčně upravených textů...
    (http://prolife.cz/potrat/?kn=2&clanek=53)
    Nepamatuji si toho mnoho z přednášek porodnictví, bohužel, ale pochybuji kupříkladu, že zárodek (měřící cca 4-5 milimetrů)má již čtyři dny po vynechání ženiny menstruace funkční srdce, jak se zde několikrát bezostyšně tvrdí.
    Rozumné argumenty jsou zde ke škodě tohoto hnutí nahrazeny lacinými silnými slovy, spoustou záměrných polopravd, mystifikací...

    superkarma: 0 23.02.2004, 23:07:27
  4. avatar
    [273] Exupery [*]

    Jó holky, já mám kamaráda, o kterým jsem se dozvěděla asi po půl roce kamarádství, že 8 let seděl, za objednání si vraždy svých rodičů (tak úplně to nevyšlo). Nevěřila jsem tomu, zeptala jsem se ho a on mi řekl: "Promiň." a zmizel. V následujících dnech jsem s ním o tom mluvila telefonem a nějak jsem nevěděla, jak se k tomu mám postavit a pak jsem mu to prostě odpustila a kamarádila se s ním dál. Co taky jinýho? Odseděl si to, sám toho upřímně litoval, takže víc už v tu chvíli udělat nemohl, odpustili mu to i jeho příbuzní. Takže bych samozřejmě odpustila i kamarádce interrupci. A hlavně jsem to musela odpustit sobě, takže přece to odpustím i kamarádkám. Ale nelíbit se mi to může. A nemám takové kamarádky, kterým by vadilo, že jim ještě k tomu nefandím.

    superkarma: 0 23.02.2004, 13:52:53
  5. avatar
    [272] Fifinka [*]

    Exupery: aha
    Simona: kamarádka se mi svěřila 2x, že na interupci byla a samozřejmě s ní kamarádím stále

    superkarma: 0 23.02.2004, 12:45:28
  6. [271] xenie [*]

    Jindřiška: přesně tak - je spousta případů, kdy najednou muž udělá "mrtvého brouka" a zmizí a žena má na výběr: potrat - dívají se na ni jak na vraha, anebo být svobodná matka - žít z ruky do huby, být na dítě sama a ještě se tady na svobodné matky lidi dívají s despektem - a muž je opět z obliga...

    superkarma: 0 23.02.2004, 12:00:54
  7. [266] xenie [*]

    jediný přímý důsledek zákazu interupcí budou interupce načerno, zákaz nikdy nic nevyřešil...

    superkarma: 0 23.02.2004, 10:10:33
  8. avatar
    [265] Exupery [*]

    Fifinka: Néé, já ani nemyslela, že ty sem něco zatahuješ. První řádek byl pro tebe, ostatní pro všechny.

    superkarma: 0 23.02.2004, 10:08:00
  9. avatar
    [258] Fifinka [*]

    Exupery: Však já to sem taky nezatáhla . Já už jen reagovala na něco, co se na ty potraty nabalilo diskusí - tj. reagovala jsem na ty běžné, plánované operace a taky jsem to v každém svém příspěvku zdůraznila.

    superkarma: 0 22.02.2004, 23:46:19
  10. avatar
    [257] Exupery [*]

    Fifinka: Já ti věřím, snad většina lidí na něm nebyla, doufejme.
    Ale nemíchala bych dohromady informady informace o tom co se děje při nezbytné operaci, nedejbože spontáním potratu a při interupci. Podle mě by prostě každá žadatelka o UUT měla být seznámena s tím, v jaké fázi se nachází plod, jak reaguje, jak je velkej a tak. I s tím, co se s ním stane. Věřím tomu, že spousta žen by si to ještě přehodnotila a vymyslela vhodnější řešení situace. Nevěřím totiž, že každá nad tím nějak zvlášt hloubá, z vlastní zkušenosti.

    superkarma: 0 22.02.2004, 23:05:42
  11. avatar
    [256] mufly [*]

    Holky ahojky, sama jsem ještě dilema potratu řešit nemusela, beru HA, stálého partnera nemám a pokud tedy s někým jdu, tak i s kondomem. Nedávno nám praskl - a já akorát zazmatkovala v HA - řešila jsem to Postinorem druhý den...
    V současné době si myslím, že na to abych vychovávala dítě nemám zatím ještě psychicky (jinak o dítě jsem se starala rok v Německu - vím, co to je dítě přebalovat, krmit a hlavně hlídat) ne opravdu ve svých 23 letech si ještě netroufnu na to abych vychovávala dítě, navíc začala jsem studovat dálkově školu - snažím se i zabezpečit sociálně - momentálně se ze svého platu nejsem schopná ani uživit sama... Přihodit se mi nyní to, že bych byla těhotná - řeším to tím, že jdu na interrupci... Klidně mě odsuďte, ale zákonodárci neví o čem mluví. Narušují tak práva ženy.

    superkarma: 0 22.02.2004, 21:57:33
  12. avatar
    [254] Fifinka [*]

    Exupery: na potratu jsem nebyla ..ale jasně, věřit mi to nemusíš

    superkarma: 0 22.02.2004, 20:15:43
  13. avatar
    [253] Fifinka [*]

    Pro reakci č.250: Ty víš, jak jsem to myslela, viď ? Jak píšu, jsem mimo téma potratů a Ty přece víš, o co mi jde, že?

    superkarma: 0 22.02.2004, 20:09:33
  14. avatar
    [252] Vivian [*]

    Hanela: ale kuš furt taky...

    Holky, pokud se chystáte na nějaký lékařský zákrok, informace nikdy nejsou na škodu, ale nic se nemá přehánět a nechtějte radši vědět víc, než je potřeba.
    Já se taky chystám na operaci, našla jsem si na internetu webové stránky s podrobnými informacemi (silné nátury se můžou kouknout - http://www.facialsurgery.com/ClkoffTPgt6_8018_01_09mh.html) a mým odhodláním to pěkně otřáslo v základech A o to asi jde těm, kteří spisují ty texty o trhání nožiček a drcení lebčiček.

    superkarma: 0 22.02.2004, 18:16:31
  15. avatar
    [251] Hanela [*]

    Mery: hlavně sem nepiš o Kotěti, že "...Je vidět, že děti nemáš a proto absolutně nemůžeš rozumět ženám, které už děti třeba mají a nemůžou si dovolit další... "...na to je dost alergická

    superkarma: 0 22.02.2004, 17:52:58
  16. avatar
    [249] Lotka [*]

    Exupery: jasně, jenže tohle může říci ten, kdo to zažil. Předtím nám to nikdo neřekl a my vyřešily něco, co bylo neřešitelné. Já potom, co jsem zažila miniinterupci, bych na druhou nešla. Byl to otřesný zážitek. Jenže tohle může říct jen ten, kdo to zažil. Ale zas na druhou stranu, jsou ženy, kterým je to jedno a podstoupí to zase. Zrovna nedávno jsem ale přemýšlela jen tak, co bych dělala, kdyby....Beru antikoncepci, ale stát se může cokoliv. Jsem jedna z těch, které selhala DANA. Nevím, co bych dělala, kdyby zase něco selhalo. I když na interupci bych nešla a k adopci dítě nedala už vůbec.....

    superkarma: 0 22.02.2004, 16:37:03
  17. avatar
    [248] Exupery [*]

    Tak já nevím, čtu to tu už pár hodin, ale pořád mi jenom přijde, že "to Kotě" nechápete. Mě to přijde dost logický, co říká. Ona cítí potrat jako vraždu a vy jí to nevyvrátíte, ale pořád to nějak zkoušíte. Proč? Já třeba cejtím jako vraždění i práci na jatkách, ne-li jedení masa. A taky mi to nerozmluvíte. Nikomu ale nezakazuju to maso jíst, ani svýmu příteli, dneska jsem dokonce vařila nějaký krůtí. Stejně Kotě neobhajuje zákaz potratů, akorát jí není jedno, že tolik ženskej na ně chodí. Já na jednom byla a kdyby mi tenkrát doktorka řekla něco takovýho jako sem napsala Maja2, utekla bych domů a dneska už bych měla celkem velkýho potomka. Teď mám jinej život, nedovedu si to představit, ale asi bz to tenkrát bylo správně. Doktorka mi řekla, že to dítě už má mozek i srdce, který bije (a to není, jak tu psala Lenra, na úrovni semínka z jabka). Terminologie je nedůležitá, jasně když tomu yárodku ten lékař ukroutí nohu, může tomu říkat třeba torze, ale je to pořád totéž. Takže si myslím, že právě každá ženská by se měla k tomu rozhodovat po tom, co ji doktor seznámí s přesným průběhem akce a s dopadem nejen na ni, ale i na ten plod. Spousta holek by se rozhodla jinak, třeba já. Oni dokonce mají povinnost to tý těhotný popsat, asi právě z tohoto důvodu, ale třeba já jsem ji zarazila a řekla jsem, že to slyšet nechci. Je docela zajímavý, jak tu všechny bojujete proti zákazu potratů (a já s tím taky souhlasím), ale jenom jedna kromě mě ze všech se přiznala, že na nějakém byla. A myslím, že nezaregistrovaná.

    superkarma: 0 22.02.2004, 16:30:22
  18. avatar
    [246] Lotka [*]

    Landriel: beru to, že žena má mít informace, ale ne takovéhle! Je rozdíl, když se necháš informovat po zdravotní a lékařské stránce a ne od ligy fanatiků.

    superkarma: 0 22.02.2004, 14:01:02
  19. avatar
    [245] Lotka [*]

    Vůbec nechápu, proč sem Maja ty články kopíruje. Těm, co na potratu byly, to vůbec nepomůže a těm, co na něj někdy budou muset jít taky ne. Kdyby to byly alespoň odborné články a ne fanatické články odpůrce potratů. V lékařství určitě nepoužívají termín - dítě roztrhá - protože to žádné dítě není

    superkarma: 0 22.02.2004, 13:58:03
  20. avatar
    [244] Lotka [*]

    *Kotě*: zajímalo by mě, kolik znáš žen ve své blízkosti, které berou potrat jako antikoncepci? Já teda takovou žádnou neznám, ale možná jsi lepší
    To já jsem teda asi ta sobecká. Nemohla bych žít s vědomím, že mé dítě někde žije a já s ním nemůžu být a nemůžu ho vidět.

    superkarma: 0 22.02.2004, 13:49:05
  21. avatar
    [243] Landriel [*]

    janinkab: psala jsi, že myslíš nejen mně...

    superkarma: 0 22.02.2004, 13:48:04
  22. avatar
    [242] janinkab [*]

    Landriel: já to četla...a taky jsem psala, že nemyslím konkrétně tebe.Ne?

    superkarma: 0 22.02.2004, 13:25:48
  23. avatar
    [241] Landriel [*]

    janinkab: já se o ničem nedohaduju, přečti si prosím mé příspěvky do této diskuse - reagovala jsem jen na to, že se Viv začala rozhořčovat nad tím, co sem zkopírovala Maja2. Tím chci říct, že k té svobodné volbě bys měla mít informace - protože podle čeho chceš jinak volit?

    superkarma: 0 22.02.2004, 13:22:40
  24. avatar
    [240] janinkab [*]

    Landriel: přijde mi, že se místy dohadujete zbytečně a každá o něčem jiném. Myslím všechny nejen tebe a Kotě...Pokud jsem všechny pro právo na svobodnou volbu, pak není o čem diskutovat. Ta, která se pro přerušení rozhodne má především svoje svědomí- to pomůže rozhodovat a musí se s výsledkem- jakýmkoli- vyrovnat sama. Protože kdo má pocit, že na dítě nestačí- z jakýchkoli důvodů- ponese si následky sám. Nikdo z těch, kdo jsou proti přerušení, potom nepůjde pátrat po mamince, která má problémy díky porodu, který vlastně nechtěla. Kdyby se u nás upravili zákony a taky pohled okolí na takovéhle záležitosti, pak by zřejmě nebylo potřeba diskutovat, jestli povolit nebo zakázat...

    superkarma: 0 22.02.2004, 13:12:06
  25. avatar
    [239] Landriel [*]

    janinkab: ale Kotě nikde nepíše, že je pro zákaz interrupcí. Naopak, v příspěvku 16 píše cituji: "Proto volím řešení povolit potraty, ale dělat skutečně masívní osvětu v oblasti antikoncepce, anonymních porodů a adopce, aby se počet potratů omezil na skutečné minimum - tedy právě případy potratů ze zdravotních důvodů a po znásilnění." Nikomu to právo volby neupírá, stejně jako já.

    superkarma: 0 22.02.2004, 12:53:57
  26. avatar
    [238] Landriel [*]

    Fifinka: Já si taky myslím, že pokud to opravdu chci vědět, že na ty informace mám právo. A zatím jsem v tomhle možná měla docela štěstí, že jsem se těch informací vždycky doptala. Je fakt, že jsem těch operací a zásahů naštěstí zase tak moc nepodstoupila (ani mé dítě), ale v těch několika málo případech jsem vždycky věděla, co nás čeká.
    Pokud bych třeba podstupovala tu laserovou korekci, o které se píše v jiném článku, taky bych čekala, že mi předem všechno podrobně popíšou. Když ne, šla bych jinam.

    superkarma: 0 22.02.2004, 12:49:44
  27. avatar
    [237] janinkab [*]

    *Kotě*: Ono přece nejde o interupci jako takovou- kdo ji bude chtít podstoupit, stejně si vždycky najde cestu- i načerno, ale jde o právo na volbu! To je přece součást demokratického systému- stejně jako právo jít k volbám, opustit republiku- prostě rozhodovat sám o sobě...

    superkarma: 0 22.02.2004, 12:01:38
  28. avatar
    [235] Fifinka [*]

    Ťapina:
    Jsme již zcela mimo topic, ale odpovím: Já si myslím, že pokud to laik vědět chce, tak by se to měl dozvědět ...např. u nás, když mi jaksi zatajej, že synovi dají transfuzi, tak je to průser až na půdu. A to, že je dítěti dávána transfuze bez vědomí rodičů se prostě stává - např. bouba se to dozvěděla až z propouštěcí zprávy a to byla celou dobu s dítětem na oddělení - nikdo jí to za celou dobu neřekl, přitom její manžel byl připraven tu krev okamžitě dát, ona sama nemohla, byla po porodu. Co všechno se v nemocnicích děje bez vědomí rodičů je prostě strašné a štve mne to neuvěřitelně.

    superkarma: 0 22.02.2004, 11:42:34
  29. avatar
    [234] Ťapina [*]

    Fifinka: Víš, já si myslím, že některé lékařské zákroky by se laikům dopodrobna popisovat neměly. Všechno to zní naprosto strašně, když nemůžeš používat odborné termíny (musí tomu ten člověk rozumět) a musíš je tedy nahrazovat srozumitelnými, které ne vždy přesně vystihují situaci - a mnohdy ji zhoršují. A zrovna tak ten text o potratech. Popisovat miniinterrupci jako trhání dítěte na kousky To vlastně když dítě upadne na hřišti a rozbije si koleno, tak se vlastně taky roztrhá na kousky, ne? Má to k sobě asi podobně blízko.

    superkarma: 0 22.02.2004, 11:10:05
  30. avatar
    [231] Jarunka [*]

    brouk: i ja jsem otehotnela a mela jsem telisko Ale to uz je peknych par let. Myslim, ze ted uz jsou kvalitnejsi

    superkarma: 0 22.02.2004, 00:29:03

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Náš tip

Doporučujeme