Bulvár

Právo volby českých žen na to, kde a s kým rodit, hrubě porušeno

Tisková zpráva České ženské lobby, Praha, 12. dubna 2012

S prvním dubnem 2012 nabyl účinnosti zákon o zdravotních službách a jeho prováděcí vyhlášky (viz Příloha 1, 2 a 3). Tento  zákon vystavuje porodní asistentky, které by asistovaly u porodu v domácím prostředí bez platné registrace, riziku vysokých sankcí. Problém tkví v přístupu ministerstva zdravotnictví a krajských úřadů, které porodním asistentkám při registraci svévolně omezují jejich kompetence tím, že z nich vypouštějí vedení porodu. V České republice tak prakticky neexistují porodní asistentky, které by měly registraci bez omezení a pomáhaly ženám u porodu mimo zdravotnické zařízení. Stát tak hrubě porušuje právo těhotných žen svobodně si zvolit, kde a s kým přivedou své dítě na svět.

Ministerstvo zdravotnictví a krajské úřady se obstrukcemi při vydávání registrací porodním asistentkám brání vedení porodů v domácím prostředí. Tento postoj je v přímém rozporu s právem žen na soukromí, jak ho vykládá Evropský soud pro lidská práva. Úřady argumentují údajnou nebezpečností domácích porodů. Tím, že zamezují porodním asistentkám u domácích porodů péči poskytovat, paradoxně ohrožují doma rodící ženy a jejich děti. Porodní asistentky váhají od dubna domácím porodům asistovat, neboť jim hrozí pokuta do výše 1 milionu korun. Ženy, které se pro porod doma rozhodnou, tak zůstávají odkázány pouze samy na sebe a chybí jim odborná pomoc. „V současnosti mohou ženám pomoci zajistit legální péči porodní asistentky u porodu doma pouze soudy. Ženy mohou podat návrh k soudu, aby nařídil poskytnout péči některé nemocnici nebo aby povolil soukromé porodní asistence asistovat jednorázově u porodu doma,“ nabízí možné řešení situace právnička Ligy lidských práv Zuzana Candigliota (podrobný návod viz Příloha č. 3).

Dalším problémem, který z pohledu českých žen přetrvává, je chybějící možnost volby bezplatné kontinuální péče porodní asistentky. Tu si přeje mnoho českých žen: „Chtěla bych, aby můj porod proběhl co nejlépe. Aby byl bezpečný a abych nad ním měla kontrolu. Po seznámení s výsledky nejnovějších zahraničních výzkumů jsem se proto rozhodla pro porod vedený soukromou porodní asistentkou, abych se tak vyhnula často zbytečným lékařským zásahům do normálně probíhajícího porodu, které jsou v českých porodnicích běžnou praxí. Většina českých porodnic ovšem neumožňuje, aby porod vedla pouze soukromá porodní asistentka.“, popisuje svou situaci Kristýna Pešáková,  která očekává v květnu narození dítěte.

Řada žen si také stěžuje, že se v porodnicích vybírají poplatky za přítomnost otce nebo jiného doprovodu ženy u porodu. Nový zákon o zdravotních službách vybíraní tohoto poplatku znemožňuje, nově má každý pacient bezplatné právo na přítomnost jím zvolených osob. Přesto jej nejen některé pražské porodnice, ale i většina např. jihomoravských porodnic nadále vyžadují.

V nejistotě se od prvního dubna ocitly také soukromé porodní asistentky, tedy vysokoškolsky vzdělané odbornice na fyziologická těhotenství, porody a péči o ženy a jejich děti po porodu. Mgr. Kateřina Hájková Klíčová, výkonná ředitelka Unie porodních asistentek, popisuje dopad zákona a vyhlášek s ním souvisejících: „Na naši organizaci se obrací týdně desítky žen s prosbou o kontakt na porodní asistentku ve svém okolí. Nový zákon ale staví porodní asistentky před závažné dilema. Pokud poskytnou péči ženě při domácím porodu, hrozí jim pokuta až jeden milion korun. Na druhou stranu si jsou vědomy, že asistovaný porod je pro ženu i dítě mnohem bezpečnější než porod bez přítomnosti zdravotníka.“

Česká ženská lobby již před několika měsíci založila pracovní skupinu, jejímž cílem je, aby právo žen

zvolit si svobodně, kde a s kým porodí, bylo naplněno i v ČR. Pracovní skupina oslovila odbornice z řad právniček, lékařek, statističek, porodních asistentek a dalších profesí a jejich prostřednictvím jedná s politickými představiteli a představitelkami. K problematice proběhl seminář v poslanecké sněmovně, kde odbornice přizvané Českou ženskou lobby představily zahraniční i vlastní odborné studie a statistiky, které dokazují bezpečnost a další výhody kontinuální péče porodních asistentek během normálně probíhajícího těhotenství, při porodu a v šestinedělí. Tato péče je pro zdraví a psychickou pohodu matek i jejich dětí nenahraditelná. I v domácím prostředí či porodních domech je navíc stejně bezpečná jako v prostředí porodnice. Na rozdíl od rozšířeného lékařského modelu péče je model primární péče porodních asistentek také ekonomicky výhodnější.


1.   Zákon č. 372/2011 Sb., o zdravotních službách a podmínkách jejich poskytování (zákon o zdravotních službách) a prováděcí právní předpisy (platné od 1. 4. 2012): http://www.mzcr.cz/Legislativa/dokumenty/vladni-navrh-zakona-o-zdravotnich-sluzbach-a-podminkach-jejich-poskytovanizakon-o-zdravotnich-sluzbach-_5173_2428_11.html

2.   Vyhláška č. 92/2012 Sb., o požadavcích na minimální technické a věcné vybavení zdravotnických zařízení a kontaktních pracovišť domácí péče (platné od 1. 4. 2012): http://www.mzcr.cz/Legislativa/dokumenty/vyhlaska-c92/2012-sb-o-pozadavcich-na-minimalni-technicke-a-vecne-vybaveni-z_6082_11.html

3.   Právní rady Ligy lidských práv pro ženy, které nemohou sehnat porodní asistentku k porodu doma: http://ferovanemocnice.cz/aktuality/pravni-rady-pro-zeny-ktere-nemohou-sehnat-porodni-asistentku-k-porodu-doma-2582.html

   
12.04.2012 - Blog redakce - autor: Radek Kříž

Další příspěvky

Komentáře:

  1. [42] sdrawa [*]

    Já bych se raději v tomto ohledu poradila s odborníky, jaké jsou novelizace, aj. Doma bych se bála rodit.

    superkarma: 0 03.07.2013, 11:23:10
  2. avatar
    [41] Suzanne [*]

    Lukáš Čejka — #14 Ale ono to právě tak není. Vcelku mě už unavuje dávat odkazy na statistiky, které nejsou zkreslené počtem domácích porodů, které nebyly řádně plánovány a bylo u nich dopředu jasné riziko.

    Největším omezením žen jsou, jak vidím, ženy samy. Jak ty dokáží bojovat samy proti sobě, to je až obdivuhodnéSml16

    superkarma: 1 12.04.2012, 23:12:48
  3. [40] dadma [*]

    Nikdy bych neriskovala život svůj i dítěte a rodila doma.I v nemocnici mají co dělat ,když se vyskytnou komplikace.Já jsem měla první porod komplikovaný a doma bych ti určitě nezvládla a u druhého mě zase doktor 50 minut sešíval, tak nevím co by s tím dělala doma porodní asistentka?

    superkarma: 0 12.04.2012, 23:00:37
  4. avatar
    [39] black.bird.third [*]

    Ať si rodí, kde chtějí. Ale já bych zdraví a život svého dítěte porodem doma neriskovala. U prvního porodu - po osmnácti hodinách - byl nález jako na začátku, já na konci sil... bez pomoci doktorky, epidurálu, chemie bych tam byla ještě další den. A u druhého se mi syn "zasekl" ramínkem. Co bych dělala doma, netuším. Dvě doktorky a sestry měly co dělat...

    superkarma: 1 12.04.2012, 22:02:30
  5. avatar
    [38] diblice [*]

    margot — #35 jo, jak vyprávěla babi, s mámou sotva stačila dojít z pole domů, když rok a půl před tím porodila tetu a při tom se roztrhla, tak jí porodní bába řekla, že příště aspoň bude líp rodit, na starý kolena měla problémy, ldyž jí pak vše vylézalo ven a musela v 70 na zákrok

    superkarma: 0 12.04.2012, 21:52:48
  6. avatar
    [37] ekleinovka [*]

    margot — #35 Přesně tak,chtěla bych je vidět v situaci,kdy by došlo ke komplikacím...a že jich přibývá...

    superkarma: 0 12.04.2012, 20:44:47
  7. [36] Jala [*]

    Vidím, že drtivá většina má stejný názor jako já.

    To jsou mi pořád nějaká práva a svobody! Pro mě to teda adrenalin nebyl, ty řeči o užívání si přirozeného porodu mi silně vadí! Nikdy bych to neriskla.

    Ale prosím...

    superkarma: 1 12.04.2012, 18:38:59
  8. avatar
    [35] margot [*]

    Rikina — #31 někdy mám pocit, že svět se úplně zbláznil. takové ty "návraty k přírodě", alternativní způsoby života, argumentování stylem "ženy rodily na poli rovnou při okopávání", snůšky pindů o prožitcích, právech.. téma o tom, jak kdysi domácí porody doopravdy fungovaly, zpracovala nedávno jedna blogerka na iDnesu - jsem přesvědčená, že matky, které se na ty časy odvolávají, nemají ani ponětí, která bije. hlavně, že jsou "in"

    1. na komentář reaguje ekleinovka — #37
    2. na komentář reaguje diblice — #38
    superkarma: 2 12.04.2012, 18:02:49
  9. avatar
    [34] tajnostii [*]

    Nechápu ženy,které zbytečně chtějí riskovat a rodit domaSml23

    superkarma: 0 12.04.2012, 17:40:15
  10. avatar
    [33] daska59 [*]

    Nechápu ženy které chtějí rodit doma. Je to nezodpovědné a hloupé. Mohou porodit v porodnici a druhý den odejít domů.

    superkarma: 0 12.04.2012, 17:20:55
  11. avatar
    [32] LudPa [*]

    Ach jo, kolik žen by rádo vůbec rodilo a nemohou otěhotnět. A jiné roupama či čím, neví, co by dělaly, aby měly divadelní představení přímo doma,je to prý návrat k přírodě . Příroda s TV, PC, automatkou a kreditkama. Raději se nebudu rozčilovat.

    superkarma: 0 12.04.2012, 17:19:25
  12. [31] Rikina [*]

    margot — #25 Sml52 to jsem ráda, že to jednou taky napsal někdo jinej než já. Sml57 Jasně, porod je přece adrenalinovej zážitek a každá matka má právo si to pořádně užít. Dítě je jen takový vedlejší produkt. Sml24 Nebo, jako v pojetí oné dámy, co onehdy rodila v galerii před diváky, jest to umění, které se potřebuje řádně prezentovat. Opět je dítě poněkud vedlejší, hlavně že tam přijde platící publikum. To už bylo hodně absurdní. Sml80 Naprosto souhlasím - každá ať si kolem porodu dělá opičky jaké chce, ale na vlastní riziko a zodpovědnost. Bez výjimky.

    1. na komentář reaguje margot — #35
    superkarma: 3 12.04.2012, 17:04:41

Další příspěvky

Z předchozí stránky:

  1. avatar
    [30] SNÍŽEK [*]

    nechápu proč chtějí ženy riskovat porodem doma že budou komplikace a umře jim dítě nebo i ony.Sml31

    superkarma: 0 12.04.2012, 16:25:45
  2. [29] MaVy [*]

    Suzanne — #12 aby to náhodou nevypadalo,že holt se něco i všemocným lékařům nepovede, je potřeba veřejnost popuzovat jen proti porodům doma

    superkarma: 2 12.04.2012, 15:58:42
  3. [28] magic11 [*]

    Na argument, že kdysi se taky rodilo doma, odpovídám, že taky většina dětí při těchto porodech zemřela. Právo volby ano - ale zodpovědně se zohledněním všech rizik. Když se něco zkomplikuje, je potom velice snadné obvinit zdravotníky, kteří nestačili přijet. Nechtěla bych zažít ty výčitky svědomí, že by se něco miminku něco stalo mým přičiněním.

    superkarma: 0 12.04.2012, 15:27:07
  4. [27] Stendy [*]

    Ženy kam se chcete vrátit? Rodit doma v dnešní době? Měly jste se narodit minimálně před sto lety.Sml24

    superkarma: 0 12.04.2012, 15:04:02
  5. [26] step1 [*]

    Beruška1 — #8 Úplně s Tebou souhlasím. Porodnice jsou místem, kde je lékařské vybavení i odborní pracovníci. Vše na jednom místě. Je to pracoviště lékařů, tak ať pracují tam a nejezdí po bytech. Je jednodušší, aby žena přijela do porodnice, než aby porodník jezdil po kraji.

    superkarma: 0 12.04.2012, 14:47:52
  6. avatar
    [25] margot [*]

    myslím, že pokud se žena rozhodne rodit kdekoli jinde, než v nemocnici, ať mimo finančních nákladů na zajištění jejího porodu nese i nějakým dílem trestní odpovědnost. to je pořád samé dovolávání na vlastní práva - kde je právo toho nenarozeného dítěte na nejlepší start do života? proč nejsou pak hnány k odpovědnosti i rodičky (nejen pak nějaká nebohá porodní asistentka) za postižení/smrt dítěte? do rizika porodu doma bych nikdy nešla - natolik mám ráda svoje děti, že bych už jen pro svůj klid chtěla co možná nejrychlejší pomoc a technické zázemí

    nedivila bych se, kdyby si nějaká matka vymyslela rodit na centrifuze za jízdy, kde by se s ní točil i zdravotní personál - vždyť má svobodné právo rodit kde chce. a takové adrenalinové/romantické/atd. porody by mohly nabízet zážitkové agenturySml57

    1. na komentář reaguje Rikina — #31
    superkarma: 2 12.04.2012, 14:46:38
  7. avatar
    [24] Jindriska8 [*]

    Každá žena ať se rozhodne sama,kde chce porodit dítě.Já jsem pro porody v nemocnici.Sml22

    superkarma: 1 12.04.2012, 14:04:17
  8. avatar
    [23] femme [*]

    Beruška1 — #8 Sml67 vytesat do žuly Sml58

    superkarma: 0 12.04.2012, 13:56:11
  9. avatar
    [22] femme [*]

    Altamora — #2  přesně tak Sml30

    superkarma: 0 12.04.2012, 13:55:17
  10. avatar
    [21] řinka [*]

    Přesně ať si roděj kde chtěj,neřeším.Pak ale veškerá zodpovědnost padá na ně.

    superkarma: 0 12.04.2012, 13:54:51
  11. avatar
    [20] pajda [*]

    Lukáš Čejka — #17 ani lékař nedokáže ošetřit např. zúženou pánev nebo špatnou polohu bez anesteze a ta se doma poskytnout nedá. Tady je právě zapotřebí nastavit mantinely...chápu, že když má žena 4 dítě, předchozí tři vyplivla "jako citron", nemá naprosto žádné komplikace, tak že bude chtít rodit doma. Dobře. Jenže často doma rodí ženy, u kterých je jasné, že nějaký problém bude...a ony prostě jen vydírají společnost. Kvůli vlastnímu pohodlí riskují jak život dítěte, tak vlastní a dělají to s vědomím, že neponesou žádné následky.

    superkarma: 4 12.04.2012, 13:44:07
  12. avatar
    [19] ladouch [*]

    Naprosto s tím souhlasím, porod doma je obrovské riziko, pokud nastanou komplikace, doma si s tím nikdo neporadí, a než se lékař dostaví může být pozdě.Sml22Sml22

    superkarma: 1 12.04.2012, 13:29:47
  13. [18] lidicka [*]

    Jsem pro porody v porodnici, i u těhotenství bez komplikacím může být porod komplikovaný. V domácím prostředí je porod riziko Sml22

    superkarma: 0 12.04.2012, 13:26:39
  14. avatar
    [17] Lukáš Čejka [*]

    pajda — #16 nedavno nejaka pani rodicka vyhrala u soudu cosi ve smyslu, ze by ji nemocnice mela poskytnout na porod doma lekare Sml80

    To asi muze byt problem, jak prinutit lekare, ktery ma sve pracoviste v nemocnici aby kamsi jel do privatu rodit dite, neb si to nastavajici matka preje. Navic ten rozsudek byl formulovan tak nestastne, ze to vypadalo, ze nemocnice vam musi poskytnout lekare, kdyz budete napr.  chtit odoperovat slepak doma. Sml54

    1. na komentář reaguje pajda — #20
    superkarma: 3 12.04.2012, 13:13:07
  15. avatar
    [16] pajda [*]

    Ať si každý rodí kde a chce a jak chce, ale taky ať v případě komplikací, zaviněných nepřítomností lékaře u porodu zaplatí ze svého. A asistentka taky. Hned bude o porody doma zájem prakticky nulový...přítomnost otce u porodu je něco jiného, pokud sebou tedy otec nešvihne a personál nemusí pečovat o něj namísto o rodičku.

    1. na komentář reaguje Lukáš Čejka — #17
    superkarma: 3 12.04.2012, 13:08:54
  16. [15] Trefa [*]

    Trefa.s porody doma nesouhlasi,vracime se do prvni republiky.kdyz byl porod tezky,stejne zavolali doktora.

    superkarma: 0 12.04.2012, 13:06:42
  17. avatar
    [14] Lukáš Čejka [*]

    Suzanne — #12 asi vzlehedem k zavaznosti dane pomerem uspesnych a neuspesncyh porodu  - v poctu porodu v porodnici bude asi to umrti tvorit mizive procento - v pripade tech par porodu doma to muze byt zavazny problem Sml80

    1. na komentář reaguje Suzanne — #41
    superkarma: 0 12.04.2012, 13:04:52
  18. avatar
    [13] ToraToraTora [*]

    Když tu propagandu porodních asistentek poslouchám, tak se divím, že není jako výbava do pordonice ještě rodičkám doporučován dřevěný kůl a svazek česneku nebo alespoň růženec. Sml30 Bu bu bu, jestli budete, maminko, zlobit, necháme vás rodit v porodnici Sml57

    superkarma: 2 12.04.2012, 13:02:59
  19. avatar
    [12] Suzanne [*]

    Mě by zajímalo, proč tu nejsou poplašné články i v případě úmrtí kojence v nemocnici. Za poslední rok se to stalo několikrát, ale článek byl pouze kvůli úmrtí doma. Pročpak?Sml57

    1. na komentář reaguje Lukáš Čejka — #14
    2. na komentář reaguje MaVy — #29
    superkarma: 2 12.04.2012, 12:59:51
  20. avatar
    [11] ondrasek74 [*]

    Jsem pro porody v porodnici, ale co mi na nich vadí jsou přemrštěné poplatky za účast otce u porodu. Tyto měly být ostatně zmiňovaným zákonem také od dubna zrušeny, ale některé nemocnice si to vykládají po svém a dokonce ceny zvedly. Lituji rodící ženy, které u sebe nemohou mít partnera nebo osobu blízkou jen z toho důvodu, že prostě nemají zbytečných 1000 - 1500Kč!

    superkarma: 1 12.04.2012, 12:54:12
  21. avatar
    [10] Lukáš Čejka [*]

    Takze vlastne asistentky neprokazaly potrebnou odbornost na samostatne vedeni porodu a tudiz nedostaly radne povoleni a tak se rozhodly, ze pres nejake natlakove skupiny prosadi zmenu pravidel, protoze vydelavat se preci musi. Tak od takovych bych si nenechal ani ostrihat nehty. Sml54

    superkarma: 3 12.04.2012, 12:50:31
  22. avatar
    [9] hubajda [*]

    kazda si muze rozhodnout sama co je pro ni nejlepsi a cemu da prednost

    superkarma: 0 12.04.2012, 12:50:11
  23. avatar
    [8] Beruška1 [*]

    Ať si klidně rodí, kde chtějí. Ale když nastanou komplikace, tak ať pak nechtějí ihned sanitku a pomoc od doktorů a pokud vše nedopadne dobře, tak by neměly mít nárok na jakoukoliv žalobu či stížnost a odškodnění za to, že doktor udělal něco špatně. A i tu rychlou sanitku bych jim nechala zaplatit.

    1. na komentář reaguje femme — #23
    2. na komentář reaguje step1 — #26
    superkarma: 1 12.04.2012, 12:47:27
  24. avatar
    [7] vmarta [*]

    zase zákonySml23, ať si každá rozhodne sama !!

    superkarma: 1 12.04.2012, 12:42:44
  25. [6] babočka12 [*]

    FAXÍK — #5 naprosto s vámi souhlasím,má úplně stejný názor.myslím,že rodit doma,je velice riskantní jak pro matku,tak pro dítě.nikdy totiž člověk neví,jaká může nastat komplikace.

    superkarma: 1 12.04.2012, 12:42:19
  26. [5] FAXÍK [*]

    s porodem doma nesouhlasím, myslím si, že je to velké riziko pro dítě i maminku!

    1. na komentář reaguje Juričková — #6
    superkarma: 1 12.04.2012, 12:40:51
  27. avatar
    [4] GIOVANA 1 [*]

    Právo na svobodnou volbu jistě...ale ne na úkor nenarozeného tvorečka Sml57.

    superkarma: 1 12.04.2012, 12:38:02
  28. [3] cilani [*]

    MichaelaPol1 — #1 můžeme se svobodně rozhodnou pouze pod odborným dohledem?? Nemůžu si pomoct, to mi nepřipadá jako svobodná volba..

     Ať si rodí třeba za komínem, když jim to vyhovuje. Já sice hodlám jít v budoucnu do porodnice, ale nehodlám ostatním kecat do toho, kde mají rodit.

    superkarma: 0 12.04.2012, 12:38:00
  29. avatar
    [2] Altamora [*]

    Už zase? Nechme je rodit, kde chtějí. Třeba ve chlévě na seně. Když to bylo dobré pro Ježíše...

    1. na komentář reaguje femme — #22
    superkarma: 0 12.04.2012, 12:33:47
  30. [1] MichaelaPol1 [*]

    Každá ženy by mělá mít právo svobodné volby, ale pouze pod odborným dohledem...

    1. na komentář reaguje cilani — #3
    superkarma: 0 12.04.2012, 12:33:40

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Anketa: Výživa v nemoci
Hledáme čtenářky, které rády čtou knihy
Anketní otázky pro čtenářky, které chtějí testovat Canesten Intim Gel
Anketa: Bolí vás záda?
Anketa pro maminky

Náš tip

Doporučujeme