Ačkoliv sportovní fanouškové pokřikují své oblíbené „Kdo neskáče, není Čech“, často mě napadá při pohledu do všech těch kanceláří kolem nás, že platí spíš „Kdo nesedí u počítače, nepracuje“. Samozřejmě to tak není a je třeba si vážit všech těch povolání, které kladou na fyzickou zdatnost větší nároky, ale pravdou je, že obrovské množství lidí dnes tráví ve svém zaměstnání minimálně osm hodin denně u počítače.

Nebudeme si zde dnes široce vyprávět, jak moc to škodí našemu zdraví. Asi víte, že poslední studie ukazují, že pokud sedíme více než čtyři hodiny v kuse, tak si zvyšujeme riziko civilizačních onemocnění - a to i v případě, že máme jinak dostatek pohybové aktivity ve zbytku dne. Nicméně v práci to bohužel moc nezměníme a dál budeme den co den usedat k počítači. Ale když už sedíme, pojďme si připomenout aspoň zlaté zásady správného sezení, které aspoň minimalizují všechny ty škody na našem těle.

Změny polohy mezi sedem a stojem během pracovního dne uleví napětí v zádech, zlepší posturu a dýchání a pomůže celkovému tzv. wellbeing,“ říká MUDr. Marie Skalská, zakladatelka Pro Fit Institut s.r.o., v kterém se svými kolegyněmi učí převážně ženy, jak se nezbláznit z dnešní doby a zachovat si zdravý rozum a zdravé tělo. I malé změny pracovního prostředí nám prý umožní být více aktivní i během sedavého zaměstnání.

Správné nastavení židle

Jak vypadají tipy paní doktorky, která je uplatňuje nejen u svých klientů, ale především také u sebe?

Není např. nutné mít všechny potřebné věci (fascikly s dokumenty, kopírku, tiskárnu ...) po ruce. Donutí nás to občas se zvednout ze židle a projít se. Případně můžeme mít v místnosti vyšší stolek, u kterého můžeme se spolupracovníky konzultovat. Díky tomu místo abychom seděli, budeme chvíli pro změnu stát. Další možností je telefonování ve stoje, místo používání intranetu zajít do vedlejší kanceláře,“ vyjmenovává snadné příklady MUDr. Skalská, s kterou jsme před časem přinesli na Žena-in.cz rozhovor o tom, jak zvládá zaměstnání, početnou rodinu a relaxaci.

Já osobně se se správným sezením peru už řadu let. Snažím se, snažím, a stejně se čas od času přistihnu, že vypadám jako skrčenec a pohled na mě musí být vskutku komický. Bohužel moje záda se nezasmějí, ale ve víceméně pravidelných intervalech mi připomínají, že jsem zase seděla špatně. A trvají pak na návštěvě fyzioterapeuta, který mi - ne vždy jemným způsobem - pomůže napravit, co jsem napáchala. A to prosím cvičím a hodně o víkendech chodím. I tak je to jako kompenzace sedavého zaměstnání zřejmě stále málo.

Sed není pro lidské tělo přirozená poloha, a proto je velmi důležité naučit se správně sedět. Pokud se nekontrolujeme, obvykle náš sed sklouzne do předsunutí hlavy a ramen a vykulatí se nám záda, a to často už od křížové oblasti. Páteř je v takovém případě napjatá v oblouku, jsou namáhány stále stejné vazy a svaly a únava a bolest nastupuje velmi rychle. Pokud se naučíme kontrolovat svoje držení těla, což znamená, že páteř držíme napřímenou a hlavu nevysunujeme dopředu, jsou statické nároky na páteř a svaly mnohem menší a vydržíme sedět déle s menší únavou a přetížením,“ vysvětluje důležité body správného sezení odbornice.

Správné nastavení židle

Výška sedací části židle souvisí s výškou uživatele. Je důležité, aby se celé plosky nohou opíraly o zem. Pokud toho nejde z nějakého důvodu docílit, použijeme pod nohy klínovou podložku, na kterou se nohy pohodlně položí. Pokud nohy visí volně ve vzduchu, vzniká nežádoucí tlak na stehna a stehenní tepnu a to může vést ke vzniku nebo zhoršení křečových žil.

Kontakt:

MUDr. Marie Skalská, Pro Fit Institut s.r.o.

Přečtěte si také:

Reklama