Časově náročné dojíždění, špatná dostupnost a spojení MHD, málo času na rodinu a další podobné překážky bývají důvodem, proč je vysněným přáním mnohých zaměstnanců pracovat z domu.

work

Zaměstnavatelé si to dobře uvědomují a práci z domova stále častěji nabízejí jako žádaný zaměstnanecký benefit. Není divu, ekonomická krize vzala za své a dřívější výhody jako stravenky, jazykové kurzy či třinácté platy jsou dnes již téměř minulostí. S rozvojem internetu a práce s daty proto dnes mohou těžit obě strany.

Je to fajn, ale…

Osmadvacetiletá Alice pracovala tři roky v inzertním oddělení českého vydavatelství. Odejít se rozhodla, když přišla lepší pracovní nabídka na pozici PR manažerky nejmenované kosmetické firmy.
„Přišlo mi to naprosto ideální, a to jak finančně, tak kvůli možnosti pracovat z domova. Byl to vždycky můj sen,“ svěřuje se Alice se svými počátečními pocity. „Těšila jsem se na to, že si budu moct práci i čas zorganizovat podle sebe, a zbude mi tak i víc času na sebe i partnera,“ vysvětluje Alice.
Už po pár měsících se ale ukázalo, že ideální představy o vlastní kanceláři v pohodlí domova mají i své stinné stránky.
„Zpočátku to bylo vážně fajn, ale nikdy by mě nenapadlo, že budu kamarádkám závidět, že můžou každý den vypadnout z domu mezi lidi, že mi začne chybět, jak jsme s kolegyněmi v práci zašly na oběd nebo na kafe a na chvíli pokecaly o běžných věcech. Začala jsem si připadat strašně izolovaná,“ popisuje Alice.

Příliš mnoho prostoru?

Problémy se objevily také v jejím vztahu s partnerem.
„Myslela jsem, že bude skvělé, když spolu budeme trávit více času, dříve jsme se přes týden občas vídali jen ráno mezi dveřmi a večer jsme byli z práce oba strašně unavení. Jenže Honzovi začalo brzy vadit, že jsem pořád doma, a dával mi to dost nepokrytě najevo. Prý nemá žádné soukromí, a proč alespoň víc neuklízím, když celý den stejně jen sedím doma,“ vzpomíná Alice. Podobné výtky se týkaly i nakupování potravin, placení složenek a zařizování všech běžných věcí, které pár dříve dělal společně.
„Připadalo mi, že od chvíle, co jsem doma, moje zaměstnání vůbec nerespektoval, nebo mi dokonce záviděl. Nechápal, jak já závidím jemu, že mohl každý den vyrazit mezi lidi,“ říká Alice. S partnerem se nakonec rozešla a po téměř dvou letech práce z domu zvažuje nabídku na plný úvazek.

I volnost potřebuje disciplínu

Typickou kategorií zaměstnanců, která práci z domu využívá, jsou novináři a IT specialisté. Personalisté přesto varují, že i práce z domu vyžaduje pevnou disciplínu a přísný režim.
„Člověk, který chce pracovat z domu, musí mít sebedisciplínu,“ říká personalistka Jana Benešová. „Je důležité, aby si na každý den přesně zorganizoval čas a povinnosti, jen tak to může fungovat.“ Nevýhodou podle Benešové je, že se lidé pracující z domu mohou po čase potýkat s pocity osamění a stejně jako v případě Alice i s rodinnými problémy.
„Člověk musí být připraven na to, že při řešení náležitých pracovních úkolů nebude mít možnost se poradit s kolegy jako v kanceláři. Na druhou stranu může čas, který by strávil cestou do zaměstnání, ušetřit ve svůj prospěch. Vyhne se nekonečným pracovním poradám, stresu, může si regulovat pracovní dobu podle sebe… Zaměstnanci, kteří si dokážou dobře zorganizovat čas, jsou mnohdy produktivnější z domu než v kanceláři, kde je neustále někdo nebo něco ruší,“ říká Jana Benešová. Přesto si myslí, že nejlepším řešením je kompromis. „Zaměstnavatelé například dnes nabízejí dva nebo tři dny práce z domu. Týká se to především pracovníků, kteří dojíždí, ti třeba do kanceláře nemusí v pátek.“ Nezvyklé podle ní není ani takzvaná erární kancelář, kdy se zaměstnanci s kombinovanou pracovní dobou doma a v kanceláři střídají u jednoho počítače a stolu podle svých pracovních dnů, což šetří náklady také zaměstnavateli.

Láká vás práce z domova? Jste společenští, nebo dáváte přednost soukromí? Nebude vám chybět pravidelný kontakt s lidmi?
Na podobné otázky byste si měli nejprve sami upřímně odpovědět. Personalisté také doporučují poradit se s někým, kdo už podobnou zkušenost má, a všechna pro i proti probrat nejdříve s partnerem a rodinou.

Kam dál

Reklama