Mnoho z nás si myslí, že dia znamená zdravé či málo kalorické. Bohužel opak je někdy pravdou. Light  produkty někdy obsahují dokonce více energie. Nicméně i když je dle tabulek kalorický přísun dané potraviny nízký, nemusí to znamenat, že rychleji zhubnete.

Americká studie zjistila důležitý poznatek: Lidé užívající pravidelně umělá sladidla nehubnou, nýbrž nabírají... Zdá se, že tyto látky zvyšují chuť k jídlu a zpomalují proces trávení. Laicky vysvětleno: Tělo,  které obdrží signál sladké chuti, se „natěší" a začne vylučovat enzymy trávící cukry. Ty však hladově přihlíží prázdným kaloriím a neuspokojené hledají dál. Vrací signál mozku, že nenalezly dostatek cukru, a ten naopak vyvolává chuť na další sladké, aby vyloučené enzymy mohl uspokojit. Vy jste jen otroky mozku a začíná mlsání.

 

Jak se vyvarovat mlsání a umělým sladidlům?

Občasné používání umělých sladidel je v pořádku: Např. když máte  nepřekonatelnou chuť na něco sladkého, zkuste vypít sklenku coly-light či jiného light pití.

  • Zkuste si odvyknout na sladkou chuť a oblíbit si chutě jiné.
  • Neslaďte si čaj ani kávu. Po čase zjistíte, že si nápoje lépe vychutnáte, a Vaše chuťové buňky budou mít větší rozlišovací schopnost chuti a v konečném efektu si čaj či kávu více vychutnáte (zpočátku je to ale těžké).
  • Když máte opravdovou chuť na sladké, dejte si něco hodně sladkého, ale malé množství. Např. pravou čokoládu (s velkým obsahem kakaa). Rychle uspokojíte vaše chutě a v konečném efektu nespořádáte tolik kalorií.

Zkuste si své znalosti:

1. Je lepší sníst tatranku, nebo malou mléčnou čokoládu?

2. Kolik kJ obsahuje Cola light?

3. Za jak dlouho vyběháte tatranku?

 

 

Výsledky najdete na http://www.doformy.cz/kviz18

Reklama