Vánoce začínají být poněkud kontroverzními  svátky. Někdo je má rád, někdo je nenávidí. Vánoční svátky ale stále zůstávají obdobím, kdy mnohé z nás pečou, vaří, smaží a možná i škvaří víc než kdy jindy. Spotřeba nejrozmanitějších druhů tuků rapidně roste a spolu s ní často rostou i naše obliny a neduhy.

 

S m a ž e n í smažené pokrmy obsahují téměř vždy velké množství tuku. Víte, že vánoční kapr, osmažený na minimu tuku, má téměř dvakrát tolik KJ než kapr pečený v troubě? Klasicky upravený kapr jich má dokonce více než dvakrát tolik. Smažení však představuje ještě jedno riziko - při vysokých teplotách, používaných při tomto druhu úpravy pokrmů, vzniká řada škodlivých látek. Jednou z nejnebezpečnějších je oxidovaný cholesterol, který se podílí na ucpávání cév (usazuje se v tepnách snadněji než cholesterol neoxidovaný). Zanášení cév tukovými usazeninami je jednou z hlavních příčinou srdečního infarktu a dalších srdečně-cévních onemocnění.

 


Naše tipy: V troubě (nejlépe horkovzdušné) stačí kapra před pečením jemně potřít vhodným olejem a okořenit. Dobrým pomocníkem je i fólie No-stick, na níž můžete smažit zcela bez tuku. Po klasickém smažení si připravte nádobu s vařící vodou a osmaženou porci do ní ihned na zlomek vteřiny ponořte, kapr bude chutnat stejně, ale vy budete překvapeni, kolik tuku v použité vodě zůstalo.

 

soutěž  - 2. voda nezamrzla

 

Vhodné oleje na smažení:

Oleje a tuky určené ke smažení neobsahují vodu. Jsou upraveny tak, aby se nerozkládaly při vysokých teplotách. Pro domácí použití, kdy připravujeme jen několik porcí, je vhodné použít rostlinné oleje k tomuto účelu vyrobené. Jako teplotně nejodolnější se jeví olej olivový, ale např. i palmový tuk. Ten má značnou tepelnou stabilitu (koupíte ho v prodejnách zdravé výživy), jeho nevýhodou je však větší obsah nasycených mastných kyselin. Rostlinné tuky, které obsahují vodu - tzv.margaríny, nejsou ke smažení vhodné vůbec. Z tuků živočišného původu lze použít sádlo, které má již výše zmiňovanou výhodu stálosti i při vyšších teplotách, nevýhodou je vysoký obsah nasycených mastných kyselin a cholesterolu. Máslo je díky přítomnosti bílkovin a vody ke smažení nevhodné.

 

P e č e n í:  K vánočním svátkům v našich zeměpisných šířkách neodmyslitelně patří vánoční cukroví. To v sobě bohužel často kombinuje dvě největší stravovací negativa - živočišné tuky z másla nebo tuky z levnějších margarínů spolu s cukry, a s tím související obrovské množství kalorií. Lze sice upéci cukroví nízkokalorické, s náhradními sladidly, z celozrnné mouky a se sníženým množstvím tuku apod. Zvyk je však železná košile, a tak vám pečivo z „tmavé“ mouky a s malou dávkou tuku možná nebude příliš chutnat. Pro konzervativní jedince bude proto jednodušší napéci menší množství klasických dobrot a vybrat pochoutky méně kalorické, ale přesto tradiční. Těmi mohou být například perníčky, které je možné vyrobit i bez použití tuku. Cukroví si pak vychutnávejte jako delikatesu, vždy jen malé množství, pěkně naservírované ke kávičce či k čaji. Ale pozor, jeden malý kousek průměrného vánočního pečiva může mít větší energetickou hodnotu než dva rohlíky!

 

Naše typy: K pečení nepoužívejte máslo, má sice pro mnohé konzumenty příjemné charakteristické aroma, ale jak jsme již výše uvedli, je díky velkému podílu vody, cholesterolu a živočišných bílkovin k dlouhodobým tepelným úpravám za použití vysokých teplot nevhodné. Vhodnější jsou kvalitní rostlinné tuky, určené k tomuto účelu. Pečivo vyrobené z rostlinných tuků je křehčí a křupavější. Jeho chuť ale i vůně se od máslového pečiva často vůbec neliší.

 

Tuky vhodné na pečení cukroví: Doporučujeme kupovat rostlinné tuky (v kostkách) určené k pečení, kde jsou na obalech uvedeny nutriční hodnoty. Výrobci v tomto případě nemají povinnost složení uvádět, pokud však na obalu tabulku s výživovým složením přeci jenom najdete, bude pravděpodobně příznivé. Nápadně levné tuky rozhodně nekupujte, a to ani v podobě cukroví, které je v období kolem Vánoc k dostání ve všech obchodech.

 

 

Náplně a polevy, skrytý nepřítel

Pokud trváte při výrobě polev a náplní na použití tuku, vybírejte nízkotučné roztíratelné tuky s obsahem nebezpečných trans-nenasycených mastných kyselin nižším než 1 %. Dokonce existují „pomazánkové tuky“, které neobsahují vůbec žádné trans-kyseliny a pro naprosté labužníky se prodávají i v BIO kvalitě. Ty ale zakoupíte výhradně v prodejnách zdravé výživy. Vhodné je vyrábět náplně alternativní, s použitím pudinku nebo mletých ořechů (pomáhají snižovat koncentraci „špatného“ LDL cholesterolu, jsou důležitým zdrojem omega-3 mastných kyselin, které mají pozitivní vliv při srdečně-cévních onemocněních, obsahují vitamín E), semínek (výborná je domácí chalva, umixovaná z pražených sezamových semen, medu a vanilky). U ořechů a semínek je sice nutné hlídat jejich vysokou energetickou hodnotu, ale pozitivní účinky na zdraví jsou tak velké, že větší konzumace nemusí být vždy nevýhodou. Další důležitou informací je, že se zdá výhodnější čokoládové polevy připravovat přímo z čokolády nebo kakaového prášku (popř. z karobu), maximálně však z polev, které mají v názvu slovo čokoláda. Ostatní vyráběné polevy mají většinou velmi nevhodné složení a obsahují nebezpečné trans-nenasycené mastné kyseliny.

 

Několik tipů na zdravé vánoční cukroví:

Domácí chalva

1 šálek nasucho opraženého sezamu, 4 PL nakrájených vlašských ořechů, 4 PL nakrájených rozinek, 3 PL medu. Vše spolu promixujeme. Vznikne tuhá hmota, kterou tvarujeme do kuliček. Ty pak můžeme jíst jako cukroví – po obalení v sezamu, nebo mrazit a používat na dochucení do kaší, krémů či zmrzlin.

Ovocné kuličky

2 šálky namočeného sušeného ovoce, 1 šálek pomletých oříšků, 1 šálek kaše (jáhly, ovesné vločky) a instantní kaši (jakákoliv obilná) na dohuštění. Rozmixujeme sušené ovoce, přidáme obil. kaši a v misce pak dohustíme oříšky a instantní kaší. Tvoříme kuličky. Obalujeme v kokosu nebo v sezamu, karobu či poml. oříšcích.

Vanilkové rohlíčky slunečnicové

200g celozrnné mouky, 100g hladké kukuřičné mouky, 100g pražených pomletých slunečnicových semínek, 100g rostlinného tuku,  50g přírodního cukru, čtvrt čaj. lž. vanilkové příchuti, voda. Smícháme v těsto, které necháme odpočinout. Formujeme rohlíčky, které pečeme při 160 oC dorůžova. Obalujeme v přírod. cukru.

 

S použitím tiskových materiálů „Tuky na talíři“ Doc.Ing. Jany Dostálové z Fóra zdravé výživy a s vydatným přispěním série přednášek Klubů zdraví.

 

A co vy a vánoční kulinářské šílenství? Je váš vánoční jídelníček klasický, nebo se snažíte o zdravější alternativy a o zavedení nových a zdravějších vánočních rodinných tradic? 

Reklama