Víte, že chlad výrazně ovlivňuje činnost srdečního svalu a krevní tlak? Nedostatek energie, slabost, závratě. I tak se projevuje vliv dlouhodobého poklesu venkovní teploty na náš organismus.
 
Letos přišla zima podstatně dřív a s větší intenzitou, než jsme si za poslední léta zvykli. Náhlý přechod z tepla na sychravé počasí, provázené dokonce už i mrazíky, organismus velmi zatěžuje. Jakmile se tělo začne přizpůsobovat nízkým teplotám, postihuje jej dokonce stres. A ten má negativní vliv na naše srdce a krevní oběh a tlak.

 

Pokud budeme organismus na teplotní změny „ladit“ postupně, můžeme jej dokonale připravit, a následný atak počasí nebude mít tak nepříjemný dopad na naše zdraví.

1) Pitný režim udržuje krev v kondici
Při poklesu teplot většinou ubývá pocit žízně a nahrazuje ho zvýšená chuť na jídlo. Krev houstne, krevní oběh slábne a srdce musí vydávat víc energie.

- Pijte minerálku nebo čaj
V chladu potřebuje lidské tělo stejné množství tekutin jako v létě, tedy 1,5–2 litry denně, nejlépe ovocného čaje nebo minerálky.

2) Teple se oblečte
Venku musíte vzdorovat nepohodě a především mrazivému větru. Proto se důkladně proti prochladnutí chraňte několika vrstvami teplého oblečení. 

- Chraňte týl hlavy
Ideální je navléknout se do roláku (nejlépe z ovčí vlny) nebo se zahalit do teplé šály, kterými budete chránit i zadní část hlavy. V kůži na týle jsou podle čínské medicíny uloženy tzv. klimatické body. Jakmile právě k nim pronikne vítr, déšť nebo studený vzduch, oslabuje se imunitní systém, snáze se dostaví nemoc, která zatíží srdce i krevní oběh. Zimní oblečení však nesmí být těsné a neprodyšné.

3) Pečlivě volte každé jídlo


I správná volba pokrmů je velmi důležitá. Jídlem lze úspěšně posílit krevní oběh proti vlivům chladného počasí. 

- Jezte pečené kaštany
Rozhodně si dopřávejte horké pečené jedlé kaštany a brambory s tvarohem. Obě jídla posilují srdce dostatkem draslíku. Vhodná je mléčná rýže se skořicí: dodá hořčík, vitamin E i povzbuzující aromatické látky (právě ze skořice). Například nakládané okurky poskytnou tělu koktejl minerálních solí.

4) Masáže dodají energii
Netečnost, vyčerpanost, závratě, to všechno jsou typické známky účinku zimy na krevní oběh. Posilujte jej proto cvičením. 

- Cviky pro energii
Několikrát denně válejte hranatou tužku v dlaních, aktivizujete tak body energetických drah. Také si o sebe opakovaně třete na rukou bříška palce a prostředníku. Po sprchování dopřejte chodidlům olej z rozmarýny.

Kašlete v zimě na módní výstřelky a chodíte od hlavy k patě zabalení jako „pumpy“? Nebo vás žádná zima nerozhází a – ledviny neledviny – není nad svůdně vykukující bříško? Nosíte v zimě čepici, nebo si nechcete cuchat účes?

Reklama