Festival KoresponDance během tří dnů představí současný tanec, pohybové divadlo a nový cirkus.

Je na co se těšit, vystupovat budou umělci ze tří kontinentů – z Mexika, z Ghany a z řady evropských zemí. Festivalovou atmosféru podtrhne výjimečná lokace, program se bude odehrávat v zámeckém areálu ve Žďáru nad Sázavou.

A co vše můžete na KoresponDance zažít?

Kromě tanečního a pohybového divadla jsou na programu také prohlídky okolní architektury, kulatý stůl, pořadatelé nezapomínají ani na děti, přichystaná je pro ně řada aktivit. „Už několik týdnů před festivalem to ve Žďáře vře a bublá, na zámku se přemýšlí, tvoří, buduje, a to všechno na mnoha místech a s mnoha lidmi z řady zemí. Je to veselý inkubátor nových nápadů, sdílení zkušeností a tvůrčího procesu. Tohle období a práci prostě miluji,“ říká ředitelka festivalu Marie Kinsky.

Kdo že tedy za celým festivalem stojí?

Zakladatelkou a ředitelkou je Marie Kinsky, která je s tancem spojena už od dětství. Vystudovala pařížskou taneční konzervatoř na Sorboně a v roce 1995 založila vlastní skupinu Coriolis. Do Čech ji zavedl její manžel, šlechtic Konstantin Kinský. V roce 1997 se odstěhovala z Francie, od druhé poloviny devadesátých let tak žije střídavě v Praze a Žďáru nad Sázavou. První ročníky KoresponDance se konaly v Praze, Marie však dění festivalu přesunula na rodinný zámek a dodala tím akci novou přidanou hodnotu. Manželé se aktivně zasazují o kulturní rozvoj v regionu Vysočina a napomáhají sbližování české a francouzské kultury. V roce 2016 se Marie Kinsky stala rytířkou Řádu umění a literatury Francie, vyznamenání, které vyjadřuje vděk Francie za trvalou podporu a šíření francouzské kultury.

Ve stejném roce spolu s manželem obdržela nejvyšší ocenění Kraje Vysočina, Skleněnou medaili. Marie, často označována jako popularizátorka současného tance, se angažuje také v kulturních projektech spojených s Muzeem nové generace, které je součástí zámeckého areálu. Co se taneční scény týká, nemá na starosti pouze festival. Působí také jako poradkyně pro tanec při Českých centrech a je zakládající členkou sdružení Vize tance, jehož cílem je větší státní podpora současného tance, pohybového divadla a interdisciplinárních umění. Jako tanečnice a choreografka od roku 1998 vyučuje současný tanec a Feldenkraisovu metodu, v roce 1999 založila a dodnes řídí Centrum choreografického rozvoje SE.S.TA (zkratka znamená Setkávání současného tance).

A co pro ni KoresponDance znamená?

„Těším se na to, že díky festivalu můžeme ukázat lidem, že umění je tu pro ně, že z něj mohou čerpat novou sílu a možná lépe poznat sami sebe. Fascinuje mě, co dokáže umění – a hlavně pohybové umění.“
                                                                                                                            
Další důležitou osobností festivalu, je Lenka Flory, ředitelka pro zahraniční vztahy a platformu FILLIMIT. Podílí se na dramaturgii festivalu a jedná se zahraničními hosty. Lenka vystudovala obor scénografie v Itálii a v Česku působila jako taneční pedagožka, produkční tanečních souborů či jako jedna z osobností stojící u založení pražské konzervatoře Duncan Centre.

                                                                                                                                                                                                                                                              
Můžete ji znát nejen z aktivit v oboru současného tance, ale i z inscenace Donizettiho opery Nápoj lásky, ke kterému navrhla v roce 2010 výpravu. Lence koluje tanec v krvi již od narození, je totiž dcerou Evy Blažíčkové, jedné z průkopnic moderního tance u nás. Taneční hodiny začala navštěvovat v momentě, kdy se naučila chodit, a i když ji to v mládí táhlo k biologii, došlo jí,
že taneční prostředí ji bude vždy lákat. Od roku 1997 měla na starosti umělecké vedení   mezinárodního tanečního souboru Deja Donné, spolupracuje na mezinárodních projektech s Ženevským divadlem Le Theatre du Galpon a působí jako umělecká supervize EU.
 
Hosté ze zahraničí

Na festivalu se představí i mexické umělecké seskupení Foco alAire, které společně vede dvojice velmi výrazných osobností Marcely Sanchez Mota a Octavia Zeivy. Dráha tohoto režijního dua je dlouhá a rozmanitá, oba sdílejí vášeň pro vizuální umění, kinematografii, fotografování, hudbu, literaturu a divadlo. To promítají do své tvorby, prostřednictvím které vyzývají k hravosti, ironii a k zpochybňování sebe sama i „ostatních“. Na festival KoresponDance přijedou hned se třemi performacemi, jedno z představení, „theAUDITION“ SALÓN ConTinenTaL, popsal dramatička Silvia Peláez se slovy „Každý, kdo přichází k „theAUDITION“ SALÓN ConTinenTaL, musí mít otevřené oči, nastražené uši a hravou duši, to proto, aby se nechal zasáhnout bez předsudků o tom, jaký by dnes měl být současný tanec nebo jaké by mělo být divadlo.“
Foco alAire nepřestává hledat nové způsoby uměleckého vyjádření, vystupují v mnoha zemích světa (Kolumbie, Japonsko, Argentina, řada zemí Evropy), účastnili se Mezinárodního festivalu Cervantino, Mezinárodního festivalu tanců AURA v Litvě, Mezinárodního divadelního festivalu v Kolumbii, mezi jejich první mezinárodně oceňované projekty patří například Idea de una pasión (2010) či LOStheULTRAMAR (2012), což je další představení, na které se návštěvníci festivalu mohou těšit.      
                                
Vahe Akopjan, choreograf, lektor a performer arménského původu, od roku 1993 žije v České republice. Tancem žije už od dětství, začal s arménským folklorem a v 11 letech se poprvé setkal s hip-hopovou hudbou v uprchlickém táboře v Česku. Tam se do ní zamiloval a láska mu vydržela až doposud.
(Foto: Kkozy, Zdroj: waheakopjan.com)

Denně bude součástí programu KoresponDance, má v plánu několik vystoupení, po kterých bude pro zájemce pořádat taneční workshop. Má co nabídnout, je totiž proslavený svou všestranností a schopností improvizovat. Tancuje na jevišti, v divadle nebo jen tak v klubech. Jako lektor vyučuje street style (Hip-Hop, House Dance, Locking, Popping), zabývá se také hip-hopovými social dances i funkovou, soulovou a housovou hudbou. Za sebou má taneční stáž v New Yorku, Los Angeles, spolupráci s uznávanými choreografy, například s Jiřím Kyliánem, byl tanečníkem interpretů KRS One či Big Daddy Kane.
(Foto: Jean Gaudin, Zdroj: SE.S.TA archiv)

Francouzský tanečník, choreograf, režisér a kouč Jean Gaudin patří mezi špičku ve svém oboru. Jeho spolupráce s festivalem začala v roce 2013 a od té doby každoročně připravuje představení pro KoresponDance. Během posledního ročníku se představil s konceptem a choreografií k představení „Everything is nice in Paradise“, na kterém se podíleli umělci z Česka, Maďarska, Francie a Slovenska. Jean je také pravidelným hostem SE.S.TA, kde zastává roli kouče na mezinárodních rezidencích pro choreografy. Ve svém oboru je již 30 let, jeho tvorba je specifická svým odhodláním vyprávět lidské příběhy s humorem i vážně. S oblibou zapojuje další umělecké disciplíny, jako je film, hudba, výtvarné umění a prolíná různé umělecké prostředky. Zároveň ho přitahují netradiční zapomenutá místa. Zasloužil se o spoustu zajímavých projektů, mnohé z filmů, kterým věnoval své nápady, byly prezentovány na festivalu Video-dance v Pompidou Centre v Paříži, v Barbican Centre v Londýně a na festivalu Masarat v Palestýně. Jeho choreografie byly uvedeny například v Paříži v Théâtre de la Ville a na festivalu v Avignonu.

Reklama