Už víme, co je pilates a strečink, oblíbené pomalé formy cvičení, z nichž ta druhá se používá převážně jako doplněk k ostatním cvičebním stylům a sportovním disciplínám. Dnes je čas na power jógu, jež si našla cestu do řady fitcenter a vytěsňuje ostatní lekce.

Při hodině POWER jógy se pravidelně a dynamicky opakují základní pozice (ásany). Cvičení je ideální pro vyrovnávání svalových dysbalancí, tvarování problémových partií (břicho, hýždě, nohy), zlepšování svalového napětí, protažení a správné fungování vnitřních orgánů. Pravidelné návštěvy lekcí odbourají řadu fyzických a psychických bloků. A pokud se do power yogy opravdu „položíte“ přispěje i k poznání sebe sama.

Známý instruktor power jógy Vašek Krejčík, který před dvaceti lety začínal s aerobikem a dokonce se věnoval i sportovnímu aerobiku, přešel po deseti letech právě k power józe a dnes je uznávaným odborníkem a autorem řady knih a videoprogramů. Určitě je správné poslouchat své tělo a reagovat na signály, které vám dává.

  • Co je prospěšné pro jednoho, nemusí platit pro druhého. A hlavně co vám dělá dobře ve dvaceti, nemusí už stejně fundovat ve třiceti - a ve čtyřiceti či padesáti si můžete dokonce ublížit. Nemusí to tak být, ale může...

Vašek Krejčík: foto: Marek Kučera pro www.jogadnes.cz

Kde cvičit power jógu

Prostředí, ve kterém se cvičí power jóga, by mělo být příjemné a teplota se doporučuje cca 25 stupňů. „Nejlepší pro cvičení je ráno, za úsvitu - sun salutation - pozdrav slunci,“ říká Vašek Krejčík. „Staří jogíni ho cvičili nazí, aby tělo mohlo správně přijímat sluneční energii.“

  • Není vhodné cvičit v průvanu ani na přímém slunci (když cvičíte v přírodě).

Pro začátek je vhodné navštívit hodiny, aby vám instruktor „odchytal“ případné chyby v provedení. Dál už můžeme pokračovat doma - sami nebo podle DVD či knihy.

Jak často cvičit

Nejvhodnější je cvičit každý den - třeba 15 až 20 minut. Zacvičit si třeba „pozdrav slunci“ a přidat další pozice, máte-li dostatek času, nebo jen pozdrav slunce, který vám příjemně rozhýbe tělo a zahřeje vás. Nemáte-li dostatek času cvičit každý den, vyberte si dva, tři, čtyři dny v týdnu a věnujte se zhruba od 30 minut do 90 minut pravidelnému cvičení.

  • POZOR: Před začátkem cvičení není vhodné jíst ani pít. Potřebujete mít prázdný žaludek a střeva proto, aby energie nebyla spotřebována na trávení, ale aby byla vhodně využita pro cvičení.

Ohebné celebrity aneb Kdo prý cvičí jógu

  • Jennifer Aniston
  • Meg Ryan
  • Reese Witherspoon
  • Geri Halliwell
  • Gwyneth Paltrow
  • Gisele Bundchen
  • Jane Fonda
  • Drew Barrymore
  • Sting

Skvělou inspiraci vám pak může poskytnout herečka Raquel Welch (nezapomenutelná partnerka J. P. Belmonda ve filmu Zvíře), která o své cestě k józe vydala i knihu plnou praktických rad (vyšla i v češtině).

Editorský oříšek

Když jsem připravovala tento článek, řešila jsem výrazné dilema: power jóga, nebo power yoga. Já osobně nemám ráda spojování češtiny s angličtinou. Dokonce jsem na facebooku svého webu udělala mezi čtenářkami anketu... Zajímavé je, že na rozvrzích hodin bývá většinou uvedeno power yoga, ale lidé by prý na internetu toto cvičení hledali pod názvem power jóga...

A co si o tom myslíte vy? Který název se vám zdá lepší? Děkuji za názory.

Autorka článku provozuje specializovaný server www.aerobic.cz.

Reklama