Bulvár

Pověste ho vejš!

Poprava bývalého iráckého prezidenta Saddáma Husajna vyvolala nemalý rozruch. Většina evropských států ji odsoudila s poukazem na to, že jsou proti trestu smrti, zároveň však mnohé vyjádřily respekt k rozhodnutí iráckého lidu. Objevují se ovšem i hlasy, že šlo o frašku, zrežírovanou USA, aby podpořily dojem, že Irák je svobodný a že do jeho politiky nezasahují. Také OSN popravu odsoudila, opět s tím, že odmítá trest smrti, i když její nový generální tajemník Ki-mun se vyjádřil, že otázka absolutního trestu je věcí každého členského státu. Mnoho obyvatel Iráku, především šíité, přitom Husajnovu popravu uvítalo s radostí. Trest smrti totiž v těchto končinách není ničím výjimečným a myšlenka pomsty - staré oko za oko, zub za zub - je přirozenou součástí kultury.

Z rolnického synka prezidentem
Saddám Husajn se narodil jako rolnický synek 28. 4. 1937 ve vesničce Audža nedaleko města Tikrít, podle kterého si později nechal říkat Tikrítí. Otec mu brzy zemřel, a tak rodina trpěla chudobou. Mladý Saddám vystudoval s bídou základní školu a v 18 letech se vydal do Bagdádu, kde vstoupil do dělnické strany Baas. Byl ctižádostivý, a tak mu předáci strany v roce 1959 svěřili úkol odstranit tehdejšího iráckého premiéra Abdula Karíma Kásima. Saddám ale selhal a byl zatčen a uvězněn. Povedlo se mu však uprchnout do Egypta dříve, než mohl být odsouzen k smrti. V Káhiře se posléze věnoval studiím práva, která však nedokončil - v roce 1963 se v Iráku postavil do čela strany Baas. O rok později byl znovu zatčen za odboj proti režimu a tentokrát se mu podařilo z vězení uprchnout až po třech letech. V létě 1968 se převrat konečně podařil a strana Baas stanula v čele země - Husajn v ní byl v té době druhým mužem po al-Bakrovi. Téhož roku stihl i dokončit i studia práv.

Z milovaného prezidenta diktátorem
Husajn usiloval o zlepšení života Iráčanů v duchu socialistických ideálů své strany - znárodňování šlo ruku v ruce se stavbou nemocnic a škol a se zvyšováním životní úrovně. Saddámova popularita rostla, a tak když v červenci 1979 al-Bakr abdikoval, převzal po něm prezidentské křeslo. Zároveň posílil tajnou policii a rozpoutal válku s dlouholetým nepřítelem Iráku - Íránem. Tentokrát však úspěch neslavil a osm let krutých bojů zanechalo zemi vyčerpanou a zadluženou. I proto se Husajn rozhodl k útoku na mnohem slabší Kuvajt - pod heslem sjednocení zemí rozdělených koloniální politikou. Podporu měl i mezi částí obyvatel Kuvajtu, zásah USA ho však nejen stál vítězství, ale uvrhl zemi do ještě větší bídy. Nátlak ze strany USA a OSN a řada embarg pak zemi ještě více devastovala, a i když byl Husajn nucen v mnohém ustoupit, nenávist rostla. S chudobou se ovšem zvyšoval i neklid v Iráku, klesala prezidentova oblíbenost, a ten tak přistupoval ke stále krutějším prostředkům, aby si udržel poslušnost lidu.

Útok USA
Napětí nakonec vyvrcholilo v roce 2003. USA pod záminkou, že Irák vlastní zbraně hromadného ničení, zaútočily. Saddám měl stále ještě značnou podporu mezi Iráčany, proti lepší výzbroji a výstroji americké armády však neobstál. Byl poražen a uprchl do oblasti kolem rodného Tikrítu, kde se řadu měsíců skrýval. Nakonec byl za příslib tučné odměny vydán Američanům do rukou. Posléze vítězové z řad iráckých odpůrců bývalého prezidenta a za podpory USA zahájili vleklý soud, který skončil rozhodnutím o popravě. Ta byla vykonána v sobotu, 30. 12. 2006 oběšením. Podle očitých svědků i záběrů z popravy nesl Saddám urážky ze strany šíitských členů popravčího týmu statečně. V ruce prý držel Korán.

Hrdina nebo vrah?
Saddám nebyl v kontextu své země a doby nijak výjimečným - byl revolucionářem a rebelem, který, když se po tvrdých útrapách probojoval k moci, postupoval proti svým nepřátelům stejně krutě a bezohledně jako oni proti němu. V dobách kmenových válek by se mohl zařadit bok po boku obdivovaným válečným šejkům a mnozí Iráčané ho tak také brali - jako vojevůdce a hrdinu. Moderní technologie ho však zařadily spíše do šiku masových vrahů. Ať už ho z pohodlí Evropy vnímáme jakkoliv, neměli bychom ho vydělovat z kontextu jeho kultury - do ní patřil jeho život a k ní přísluší i jeho smrt - byl poražen, a proto popraven, takový je životní úděl diktátorů. Můžeme si namlouvat, že byl potrestán za své zločiny, skutečnost je ale taková, že zemřel, protože prohrál válku. Vždyť mnozí další diktátoři světa sedí dál pevně na svých trůnech a týrají a zabíjejí své odpůrce - protože, narozdíl od Husajna, poraženi nebyli...

Saddám Husajn měl čtyři manželky a pět dětí. Jeho vláda stála tak či onak životy milióny lidí. Popraven však byl za smrt 148 šíitů z vesnice Dudžail, které nechal zabít za pokus o atentát, který na něj byl některými z obyvatel spáchán. Zanedlouho po odvysílání záběrů popravy zemřel devítiletý pakistánský chlapec, který si na Husajnovu smrt hrál. Oběsil se.

 

  

 

Souhlasíte s trestem smrti? Proč?
Za jaké zločiny?
Je trest smrti ochrana společnosti, prevence nebo pomsta?
Kdo by si podle Vás trest smrti zasloužil?
A kdo rozhodně ne?
Co si myslíte o Saddámově popravě?
Byla to politická vražda, nebo akt spravedlnosti?
Zavedla byste trest smrti v ČR? Pro koho?
Co kdyby někdo ublížil Vám nebo Vaší rodině?
Žádala byste pro něj trest smrti?
Považujete nějakou formu trestu smrti za „humánní“?

 

 

   
05.01.2007 - Společnost - autor: Ivana Kuglerová

Další příspěvky

Komentáře:

  1. avatar
    [116] Vivian [*]

    kareta: tak to každopádně

    superkarma: 0 08.01.2007, 13:44:57
  2. avatar
    [115] kareta [*]

    Odmyslíme-li USA, jsou země, kde je trest smrti, bezpečnější (arabské země např., pokud v nich není zrovna válka).

    superkarma: 0 08.01.2007, 07:36:29
  3. avatar
    [114] sadab [*]

    superkarma: 0 07.01.2007, 19:58:00
  4. avatar
    [113] Vivian [*]

    Citace z "Wiki:
    "Argument justičního omylu v posledních letech nabírá výrazně na síle, neboť revize rozsudků v USA při použití nových vědeckých metod (analýza DNA apod.) prokázaly značný počet justičních omylů, případně vyvrátily jediné existující důkazy pro vinu odsouzených ve značném množství případů, a to včetně takových, kde byli obžalovaní odsouzeni k trestu smrti. Dále zde jsou obavy ze zneužití trestu smrti k tzv. justiční vraždě."

    superkarma: 0 07.01.2007, 14:46:21
  5. avatar
    [112] Vivian [*]

    Ťapina: no mně přijde pořád "lepší" nevinnýho zavřít než nevinnýho popravit...

    superkarma: 0 07.01.2007, 14:42:46
  6. avatar
    [111] Vivian [*]

    borovsky: no, u toho se mi taky začal svírat žaludek, a to nejsem žádná máčka Ona to vlastně ani není poprava, když přitom umře jen 60 % odsouzených

    superkarma: 0 07.01.2007, 14:41:43
  7. avatar
    [110] Dux [*]

    Vivian: zajimave Ovsem Estrapáda je celkem nelidska.

    superkarma: 0 07.01.2007, 14:25:22
  8. avatar
    [109] Ťapina [*]

    Stejně je zajímavý, jak všichni kolem trestu smrti mávají justičními omyly a stejným souvětím navrhujou těžké žaláře s nucenými pracemi, chleba a vodu. Četli jste třeba Motýlka? Nevím, jestli bych radši neumřela, než tohle Krom toho jen díky tomu, že se hrdinovi nepodařil útěk zdaleka tak brzy, jak si to plánoval, a na dost věcí do té doby změnil názor, se z něj nestal skutečný zločinec namísto justičního omylu. Protože první, co se mu uhnízdilo v hlavě, byla samozřejmě myšlenka na pomstu.

    superkarma: 0 07.01.2007, 10:38:02
  9. [108] Matelka [*]

    Sfings: Ale tu vraždu prokazují za se jenom lidi, a jak je někde lidský faktor, nedá se chyba na 100% vyloučit. Bohužel nelze vinu či nevinu změřit na žádném přístroji.

    superkarma: 0 06.01.2007, 23:40:19
  10. avatar
    [107] Meander [*]

    Sfings: Jak se něco prokazuje na víc jak 100%?

    superkarma: 0 06.01.2007, 23:17:20
  11. avatar
    [106] Sfings [*]

    U kterých by byla např. vražda prokázaná na víc jak 100%, byla by pro trest smrti. občas je mi na zvracení z naší justice, když např. za několikanásobnou sexuálně motivovanou vraždu dostane taková stvůra pár let...A kdo je těch pár let živí? My - daňový poplatníci. jak nedávno na novinkách v jakýsi diskuzi hezky poznamenal jeden neznámý: už nemám kam blejt..

    superkarma: 0 06.01.2007, 23:12:46
  12. avatar
    [105] edith1975 [*]

    V případě Saddáma byl trest smrti správný. S trestem smrti u nás bych souhlasila, ale... justiční omyl se bohužel může stát, tak nevím

    superkarma: 0 06.01.2007, 23:05:32

Další příspěvky

Z předchozí stránky:

  1. avatar
    [104] Exupery [*]

    *Kotě*: Taky nesouhlasím s trestem smrti. A v Texasu myslím popravujou asi 100 lidí ročně Jestli se to teda nezměnilo v posledních pár letech.

    superkarma: 0 06.01.2007, 20:27:03
  2. avatar
    [103] Meander [*]

    Riziko justičních omylů je dle názorů mnohých nutné zlo, hmmmm... Vídám tu často argument "Co kdyby se to stalo tobě nebo tvému dítěti?!". Tak se ptám na totéž, ovšem z hlediska těch justičních omylů: "Co kdyby se to stalo tobě nebo tvému dítěti?!".

    superkarma: 0 06.01.2007, 19:35:54
  3. avatar
    [102] Vivian [*]

    http://cs.wikipedia.org/wiki/Trest_smrti
    (zajímavé informace o trestu smrti)

    superkarma: 0 06.01.2007, 19:30:49
  4. avatar
    [101] ALUDNEV [*]

    superkarma: 0 06.01.2007, 17:06:49
  5. avatar
    [100] Vivian [*]

    GiSt: já bych se těch justičních omylů stejně bála, hlavně tady, v téhle zemi, kde máme tak vynikající, poctivou a neúplatnou policii a tak kvalitní soudnictví... (i-r-o-n-i-e)

    superkarma: 0 06.01.2007, 12:23:46
  6. [99] standa1 [*]

    Co se týče Sadáma jsme koukám zajedno.

    superkarma: 0 06.01.2007, 09:05:11
  7. avatar
    [98] GiSt [*]

    Jáňa: A to fakt myslíš vážně?
    Jsem s trestem smrti opatrná, hlavně kvůli justičním omylům, ale v těch případech, které jsou stoprocentně prokázané s tím nemám problém. Tudíž i v případě Saddama, který snad ani nebyl člověk, ale zvíře. (pardon, neměla bych urážet zvířata)Rozhodnutí, ho nechat naživu v nějaké věznici by mohlo mít další katastrofální následky. A sice by někteří z jeho přívrženců mohli například unést letadlo a domáhat se osvobození Saddama. A opět by to mělo za následek spoustu nevinných obětí.A že z něho bude mučedník? Většina Iráčanů byla proti němu, a ostatní Arabové z jiných zemí ho moc v lásce stejně neměli.Takže slzy asi prolívají jen v Tikritu a okolí, odkud pocházel.

    superkarma: 0 06.01.2007, 07:20:11
  8. avatar
    [97] Léthé [*]

    Matelka:tak to máš pravdu

    superkarma: 0 05.01.2007, 19:22:32
  9. [96] Matelka [*]

    Léthé: No jo, co naděláš: Kdo byl Hitler ví taky každej, ale spoustu obdivuhodných lidí, kteří něco dokázali, zná jen hrstka.

    superkarma: 0 05.01.2007, 19:21:26
  10. avatar
    [95] Léthé [*]

    Souhlasím u Saddáma s trestem smrti. Co mě ale vadí, je ta přehnaná medializace. Tato lidská zrůda si to nezaslouží.

    superkarma: 0 05.01.2007, 18:50:25
  11. avatar
    [94] lenagirl [*]

    superkarma: 0 05.01.2007, 18:24:50
  12. [92] Samík97 [*]

    Právo naživot je správné,darebáci by si ale měli za svůj čin pykat,to znamená TĚŽCE pracovat,aby zaplatili režii svého vězení i platy dozorců a ještě doživotní rentu poškozeným či pozůstalým.Hrozbu trestu smrti bych ale nechala pro výstrahu nenapravitelným,byť by se použila za 100let.

    superkarma: 0 05.01.2007, 17:49:41
  13. avatar
    [91] *Kotě* [*]

    S trestem smrti absolutně nesouhlasím, pro nikoho. Uznávám právo každého státu provozovat svou formu justice, ale trest smrti nic neřeší.

    Nejen že nebylo nikdy dokázáno, že by trest smrti skutečně měl na zločince odstrašující efekt, ale navíc riziko justičního omylu je obrovské. Žila jsem krátce v Texasu, kde se za bývalého guvernéra, dnes prezidenta Bushe Jr. popravovalo jako na běžícím pásu. Posléze se ukázalo, že v období zhruba 20 let byl nevinně popraven každý SEDMÝ člověk!!!

    superkarma: 0 05.01.2007, 15:04:38
  14. avatar
    [90] Ivuš [*]

    lendy: mluvíš mi z duše!

    superkarma: 0 05.01.2007, 14:38:43
  15. avatar
    [89] Lendy [*]

    btw v anketě, co míníme o Husainově popravě, má nejvíce možnost: "Smrt si zasloužil, ale byla to politická fraška." Ovšem z celého trestu smrti a jiných způsobech trestání dělají frašku především novináři a nekvalifikovaní breptové, někdo někde začne propagovat, že za vším beztak stála Amerika a hned se toho stádo chytne a pomalu tyrana svatořečí. a že to proběhlo s vášněmi? no není se čemu divit, bych chtěla vidět některé z vás, jak byste zachovali klid, kdyby vám někdo vyvraždil rodinu a vy jste se před ním ocitli tváří v tvář. Že šlo o pomstu a satisfakci obětí a pozůstalým obětem - je přece samozřejmé. Jedním z účelů trestu je také retribuce neboli odplata, nejen odstrašení,ať už individuální či generelní, rehabilitace (náprava), ochrana společnosti díky eliminaci pachatele, kompenzace...

    superkarma: 0 05.01.2007, 14:27:01
  16. avatar
    [88] Lendy [*]

    právě kvůli terorismu a zneužívání státní moci k zvěrstvům saddámova ražení, tyranii a totalitám jsem pro trest smrti jako takového hlídacího psa nespoutaných spychopatů. A že teď popravený Saddám plní titulky všech novin je přesně to, co jen nahrává opět extrémistům. Po smrti je každý svatý co?

    superkarma: 0 05.01.2007, 14:19:30
  17. avatar
    [87] Vivian [*]

    borovsky: tebe, sakra, odněkud znám

    superkarma: 0 05.01.2007, 14:14:13
  18. avatar
    [85] aninas [*]

    Uvah, proc jsem proti trestu smrti je hodne a neni tady rolik prostoru rozebirat je. Zlocinci byli, jsou a budou. Trest smrti nic neresi. Dozivoti zase stve ostatni lidi, ze si veznove ve vezeni vlastne ziji v poklidu, teple a s veskerou peci. Ja bych dle vyse trestu rozdelila vezne do kategorii. Myslim tim tresty za smrt. Je taky rozdil mezi neumyslmym zabitim (treba dopravni nehoda) a zcela chladnokrevne naplanovanou vrazdou. Lide odsouzeni tak do cca 5-7 let by meli mit moznost koukat TV, prace by mela byt POVINNA, a take moznost studia a sebevzdelani. U zvlaste tezkych pripadu, u kterych by to jinak bylo na trest smrti, bych zavedla zbaveni veskerych obcanskych prav! Zadna TV, noviny, PRACE povinna, jidlo na preziti. Pak by mel vrah dostatek casu premyslet o svych skutcich a musel by si na svuj pobyt sam vydelat, cimz by odpadla starost normalnich lidi, platit veznum jejich pobyty ve vezeni. Trest smrti nic neresi a rozhodnutim soudce o vykonani trestu smrti, se takto stat taky stava vrahem. Ze je to spravedlive za zvlast brutalni ciny? Vrazda zustane vrazdou, neni "spravedliva vrazda".

    superkarma: 0 05.01.2007, 14:05:37
  19. avatar
    [84] Dux [*]

    aninas: az ho chytnou, takhle delam sluzbu Policii CR.

    superkarma: 0 05.01.2007, 13:33:34
  20. avatar
    [83] pastel.ka [*]

    Nikdy se státník nemůže líbit všem, celému národu. O tom to je. nelíbil se především amíkům, neboť jim sebral Kuvajt.

    superkarma: 0 05.01.2007, 13:31:03
  21. avatar
    [82] Lilinka [*]

    Trest smrti je příliš mírný trest...

    superkarma: 0 05.01.2007, 13:25:38
  22. [81] Rikina [*]

    O tom, že bývalý irácký prezident bude nakonec popraven myslím nemohla být pochybnost. Irácké zákony jsou poněkud jiné a příliš velká část obyvatelstva si to přála. Druhá věc je, že takto narychlo a přinejmenším sporným způsobem se to stát nemuselo. Nebyl žádný spěch. Zveřejňovat pak celý průběh na internetu bylo opravdu nešťastné.

    superkarma: 0 05.01.2007, 12:52:44
  23. avatar
    [80] Aja [*]

    On fakt ta práva dokončil? Byla jsem přesvědčená, že ne.

    superkarma: 0 05.01.2007, 12:50:30
  24. avatar
    [78] fodorka [*]

    magdajx: mas prvadu, urcite by to byl lepsi TREST a takhle je velka sance, ze bude z nej islamsky mucednik...

    superkarma: 0 05.01.2007, 12:27:46
  25. avatar
    [77] honuska [*]

    z těch mrtvých lidí je mi moc smutno

    superkarma: 0 05.01.2007, 12:10:20
  26. [76] tornado-lou [*]

    sadam si trest smrti zslouzil. jenom si nejsem jista, jestli nebude mrtvej skodit vic nez zivej.
    a krom toho si myslim, ze ho popravili moc brzo. tim padem se stoply vsechny ostatni procesy, nemuze vypovidat (ne ze by neco skutecne rekl) a hlavne povesenim sadama se z toho dostane spousta dalsich darecku bestrestne.

    superkarma: 0 05.01.2007, 12:08:43
  27. [75] FAXÍK [*]

    Zasloužil si to,zabil tolik nevinných lidí!!

    superkarma: 0 05.01.2007, 12:04:42
  28. [74] magdajx [*]

    No určitě si to zasloužil,ale než trest smrti,který byl spíše divadlem pro okolí,bych jej nechala ať se někde trápí sám,no v dubnu by mu bylo 70.,příliš pozdě na trest....

    superkarma: 0 05.01.2007, 12:03:00
  29. avatar
    [73] pastel.ka [*]

    kareta: řekla jsi to moc hezky - spravednost pro všechny, a ta bohužel není....

    superkarma: 0 05.01.2007, 11:53:49
  30. avatar
    [72] Vivian [*]

    Za mlada celej Borat

    Já obecně pro trest smrti nejsem, bála bych se nebezpečí zneužití (čtu teď o Rolandu Freislerovi) nebo justičních omylů a navíc si myslím, že to nic moc neřeší... On to vlastně ani není trest v pravém slova smyslu .

    superkarma: 0 05.01.2007, 11:45:07

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Náš tip

Doporučujeme