Reklama

Dávejte si pozor na karty, zpronevěry v bankomatech jsou čím dál důmyslnější.

Hned po zavedení automatických pokladen před dvaceti lety začali podvodníci oťukávat systém.
Zpočátku byl jejich přístup jednoduchý. Nahlédli zákazníkovi přes rameno na přístroj, zapamatovali si jeho PIN a pak se snažili ukrást mu kartu. Jednalo se tehdy jen o jednoduché podvody.
Dnes čelí finanční instituce a jejich zákazníci komputerizované síti zločinců, kteří mohou každodenně vyhledat informace o tisících nic netušících obětí.
Některé plány jsou natolik promyšlené, že mohou být těžko odhalitelné i pro zaměstnance bank.,” říká Kurt Helwig, náměstek ředitele Electronic Funds Transfer Association.

Nejnovější součástkou na kradení informací je tenká průhledná plastová fólie na klávesnici bankomatu, která při zadávání zachytí zákazníkův identifikační kód.
Držitel karty může tuto fólii považovat za ochraný obal klávesnice. Ve skutečnosti její mikročipy zachytí každý dotek na klávesnici.
Další průhledná součástka ve štěrbině bankomatu zachytí údaje na kartě. Zatímco zákazník dokončuje transakci, počítač napojený na fólii zaznamenává všechny potřebné údaje k okopírování karty.

Restaurace představují další bezpečnostní slabinu, podle odborného agenta, Jima Kollara, vedoucího brigády zpronevěr při United States Secret Service v Los Angeles. "Při cestě k pokladně zaměstnanci někdy projedou kartou příručním snímačem, podobné triky lze vidět i v supermarketech," říká Kollar.
Některé úskoky se odehrávají přímo pod širým nebem. "Jeden zvláště úspěšný podvod byl proveden pomocí ručně psané cedule, která vyzývala zákazníky, aby bankomat nepoužívali. Udávala, že je bankomat mimo provoz, a směrovala je přímo k jinému bankomatu, který byl manipulovaný sítí podvodníků," říká Kollar.

Jakmile získají potřebné údaje, podvodníci použijí k vyrobení falešné karty dostupné přístroje, některé k dostání za pouhých 150 $.
V loňském roce oznámila American Bankers Association (ABA), že podvody pomocí debetních karet stály banky přibližně 51 milionů dolarů.
Finanční průmysl se brání.
Výrobce bankomatů, Tidel Engineering, například přepracoval své klávesnice tak, aby se okamžitě vypnuly, jestliže se kdokoli pokusí vsunout součástku ke kopírování údajů mezi klávesnici a počítač.
V oddělení programů k odhalení zpronevěr ve Fair-Isaacs Corp. byl vyvinut program, který zaznamenává obvyklé výdaje uživatele a signalizuje neobvyklé transakce.

Podle ustanovení Federal Reserve, držitelé karet nenesou zodpovědnost za částky přesahující 50 $, jestliže ztrátu nebo krádež karty nebo nepovolenou transakci oznámí do dvou dnů.
Protože finanční instituce snižují počet filiálek a přepážkových pracovníků, snaží se stimulovat používání bankomatů nabízením pojistky “odpovědnost zero” v případě krádeže nebo zpronevěry.
V případech, kdy se nejedná o jasnou krádež, bývají vyšetřovatelé bankovních zpronevěr skeptičtí.

Někteří lidé předstírají, že byli podvedeni,” tvrdí John Hall, mluvčí ABA. “Dříve bývalo velice složité, obstarat si něčí PIN, a často se ukázalo, že pachatel byl oběti znám. Nyní, se všemi těmito kopírovacími přístroji, jsou krádeže mnohem zdokonalenější.”
Kelly Quick, vedoucí pracovník investiční firmy v Los Angeles, souhlasí. Tvrdí, že si dosud nedokáže představit, jak mohl někdo použít jeho platební údaje a vybrat v lednu z jeho bankovního účtu v Bank of America 1 420 $. Banka mu částku kreditovala, ale o tři týdny později ji zas z účtu vybrala se zdůvodněním, že “transakce byly povoleny”.
Pan Quick říká, že musel další měsíc diskutovat s bankovními úředníky, než dostal své peníze zpět..

Jay Foley, člen správní rady Identity Theft Resource Center v San Diego, tvrdí, že tato vyšetřování nejsou vedena dostatečně důkladně. “V podstatě máte určitý počet dní k objasnění situace s bankou, všechny výhody jsou ale na straně banky,” říká. “Patří jí bankomat. Patří jí video, které zaznamenalo transakci. Znají datum a hodinu transakce. Mohou se podívat, zda jste to byl skutečně vy nebo ne, kdo stál u bankomatu.
Oni ale čekají, že jim dokážete sám, že jste nebyl v dotyčném městě a nepoužil onen bankomat.” 

http://www.csmonitor.com/2003/0721/p15s01-wmcn.html

Přeložila a upravila