Letošní léto přineslo zatím opravdu celkem vyčerpávající počet dní s teplotami, na které nejsme v našich podnebných podmínkách zvyklí. Ať už srpen pro nás připravil opět „tropy“, či nikoliv, nedávné dny ukázaly, jak málo umíme s tak vysokými teplotami zacházet. Většina z nás byla usoužena a utlumena, někdo naopak horko podceňoval a hazardoval tak se svým zdravím a životem.

Co bychom měli dělat, abychom si horké léto aspoň v rámci možností užili, pokud se podobné bude zase brzy opakovat? Posbírali jsme ve svém okolí pár tipů, jež se tázaným osvědčily. A co se týká sportování, které k létu neodmyslitelně patří, přidali i názor odborníka, jenž má v malíčku nejen lidské tělo, ale také jeho reakce právě na vyšší teploty.   

  1. Pít hodně vody a méně alkoholu (speciální tip: lístek máty a trocha citrónu pozvednou i obyčejnou vodu do velmi chutné a osvěžující podoby)
  2. Sportovat s rozumem a rozmyslem (viz rady doktorky Skalské pod obrázkem, kde vám názorně ukazuje, jak se má během horkých dní na dovolené odpočívat)
  3. Vstávat raději dřív a (pokud je to možné) zařadit následně siestu - ony ty jižní národy to mají fakt zmáknuté!
  4. Nevycházet bez vzdušné pokrývky hlavy (slamák je super módní doplněk navíc)
  5. Osvěžovat se průběžně vodou v rozprašovači (na vlastní tělo vyzkoušený tip: k dostání je přírodní hydrolát z růže, jež krásně ochladí a ještě prospívá pokožce, doporučuji skladování v lednici pro ještě lepší účinek)
  6. Pořídit si domů (i do práce) obyčejný větrák, nosit lehké oblečení z přírodních materiálů, a klimatizaci používat s rozumem (zdravotní  tip: pozor na náhlé přechody z příliš vychlazené místnosti ven do tepla, a naopak, vychytávkou je šáteček, jež v případě potřeby použijeme na naše choulostivá místa, když hrozí ofouknutí)
  7. Bez lítosti obětovat čas, jenž byl vyhrazený k podávání sportovních výkonů, a raději si při extrémních teplotách prostě jen ve stínu číst (knižní tipy 2018: osvědčila se například Dovolená s moderním fotrem, Ikar, pro romantické duše Život zn. Hygge, Jota a další) a pít (viz bod číslo jedna).
  8. Když už pěší výlet po naší krásné zemi, tak naplánovat cestu, jež vede často lesem, chladněji bylo prý i na horách (osobní tip: také v hradech je k nalezení obvykle velmi příjemná teplota i v horkých dnech, o katakombách a podzemí nemluvě, to je top:-)
  9. Pořídit si škopek na vodu, koupelovou sůl a nohám dělat často soukromé „moře“, otékající nohy natírat speciálními prostředky s obsahem bylinek (Cannaderm, Topvet, Manufaktura, atd.)
  10. Spát jen pod bavlněným prostěradlem a nevyčítat si, že jste ten den kvůli strašnému horku nestihli, co jste chtěli. 

MUDr. Marie Skalská

MUDr. Marie Skalská, odbornice na výživu a sportovkyně tělem

Riziko zdravotních obtíží stoupá v horkém počasí se vzrůstající vlhkostí vzduchu. Jednak nejsme schopni produkovat dostatek potu k ochlazení těla, ale navíc vysoká vlhkost brání dostatečnému odpařování potu. Pokud sportujete v horkém počasí, nesnažte se dosahovat výkonů jako v běžných podmínkách. Řiďte se hlavně subjektivními pocity únavy. Organismus již musí vydat energii k adaptaci na vysokou teplotu, takže vaše běžné sportovní výkony mohou být v horku nad hranicí bezpečného pohybu. K riziku přispívá rovněž dehydratace při nedostatečném zavodnění před cvičením a při aktivitách delších než 60 minut. Ohrožené jsou zvláště osoby nad 65 let a pak samozřejmě kdokoliv s horší fyzickou kondicí.

Jaké jsou nejčastější příznaky poškození z horka?

  • Bolest hlavy, závrať
  • Pocit na zvracení
  • Očividná únava, snížení či vymizení pocení
  • Poruchy svalové koordinace, neohrabanost, zmatenost
  • Podrážděné chování, poruchy vědomí až kolapsové stavy, popelavě šedá barva kůže
  • Pozor: Riziko zvyšuje bezvětří, běh na silnici.

P.S. Pokud nás letos už horké dny trápit nebudou, berte článek jako tahák na případné časy příští či dovolené v tropičtějších oblastech.

Přečtěte si také:

Uložit

Uložit

Reklama