Zdraví

Potřebujete zubní protézu? Může to být problém…

Velké procento lidí bude pravděpodobně muset jednoho dne řešit otázku celkové zubní náhrady. Bohužel většina pacientů však nemá ani tušení o tom, že právě snímací zubní náhrady představují pro české zdravotnictví poměrně komplikovaný problém. Tento fakt se pak může zásadně odrazit na kvalitě finálního výrobku. Ilustrací nefunkčně nastaveného systému je příběh pana inženýra Vidličky.

náhrada

Pan Pavel Vidlička se rozhodl podělit o svůj příběh. Zcela oprávněně se domnívá, že se stejným problémem, který není jen problémem jednotlivce, ale celkového nastavení systému, nebojuje sám. Potýká se se situací, která zní až absurdně: české zdravotnictví mu není schopno garantovat výrobu kvalitní celkové snímací náhrady, přičemž kvalitní náhradou se rozumí takový výrobek, který splňuje požadavky jak na funkčnost, tak i na estetiku. Ne proto, že by zde nebyli lidé, kteří by nebyli schopni špičkovou protézu vyrobit. Kámen úrazu je v české legislativě, která definuje proces výroby náhrad. Ta je podle pana Vidličky nastavena principiálně špatně ve smyslu vztahu mezi dodavatelem a odběratelem a v konečném důsledku je to odběratel, tedy pacient, kdo je na takto nastaveném procesu tratný, protože za své peníze nedostává odpovídající kvalitu. (Nehledě na to, že za svoje peníze často nedostává ani účet, což je s podivem).

Pavel Vidlička, konzultant na volné noze, který pracoval u několika mezinárodních firem, přišel před 30 lety o horní chrup. V té době žil v Kanadě, kde si nechal vyrobit celkovou snímací náhradu a pak ještě další. Díky tomu může nyní srovnávat a má jasno: „Ty patálie, ty nekonečné tahanice ohledně mé zubní náhrady začaly až tady v Čechách.“

Běžná praxe při pořizování nové celkové snímatelné zubní náhrady je tato: zubní lékař sejme otisky, zjistí mezičelistní vztahy a výsledek odešle do laboratoře zubního technika, která je běžně někde mimo ordinaci stomatologa, třeba i na druhé straně města. Podle stávající legislativy zubní technik smí vyrábět náhrady pouze na základě indikace lékaře, sám s pacientem jednat nesmí – zpracuje tedy podklady a zhotovený výrobek doručí do ordinace, kde si protézu pacient vyzvedne. Čímž se dostáváme do začarovaného kruhu: lékař sám se na výrobě nepodílí, vlastně působí v procesu jen jako zprostředkovatel, a technik, který by mohl svůj výrobek zrevidovat společně s pacientem, se s ním do kontaktu podle legislativy vůbec nemá dostat. Zprostředkovaná výroba má jedno velké úskalí: brání přímé interakci mezi zákazníkem a zubním technikem. Jinak řečeno brání tomu, aby technik vyrobil náhradu od začátku až do konce přímo ve spolupráci se zákazníkem – pacientem a jemu skutečně na míru.

Pro snadnější představu problematiky: představte si, že si chcete nechat ušít oblek. Ten, kdo vám bere míru, musí být obeznámen se samotným procesem výroby, vždy je to sám krejčí. Vlastní výrobce, tedy krejčí, ví nejlépe, na co se koncentrovat, jak a které partie změřit. A hlavně sám při zkoušce nejlépe pozná, kde oblek nesedí. Pan Vidlička vidí věc jasně: „Je nezbytné, aby zákazník jednal se zubním technikem tváří v tvář.“

Pan Vidlička v České republice vystřídal již čtyři stomatologická pracoviště a pokaždé byl výsledek stejný. Výrobek byl podle jeho slov vždy funkčně i esteticky podřadným produktem. „Firma, která by vyráběla produkty takovéto kvality, by na volném trhu neměla šanci obstát!“ dodává rozhořčeně. „Služby socialistické, ceny kapitalistické,“ suše komentuje nespokojený pacient.

náhrada

Na okraj: jistě jste už slyšeli, pravděpodobně spíše v žertovné rovině, o jevu tzv. „šuplíkových zubů“. Realita je bohužel méně humorná. Pacient obdrží zmetek, zuby mnohdy nedrží a nevypadají dobře. Je unaven neustálými marnými předělávkami, zuby strčí do šuplíku a nosí raději starou protézu.

Jak probíhal proces výroby a předání zubní náhrady v Kanadě?

Na rozdíl od České republiky mohou v Kanadě celkové snímatelné náhrady vyrábět na zakázku denturisté. Nejedná se o zubního lékaře, ale o profesi, která se zabývá právě výrobou umělých náhrad. Každý zub či protéza je unikátní, téměř umělecké dílo, a tak se k tomu musí také přistupovat. Denturista si sám sejme otisk, podle něhož pak vyrobí umělý chrup. Sám vidí, co sedí a co nesedí, a může to hned na místě upravit. Zaměří se nejen na funkční ale také na estetické aspekty související s tvarem obličeje a úst. (A ještě jedna věc, to vše se děje v sedě na křesle, nikoliv v pokroucené poloze v pololeže). A co je zásadní - denturista je za svou práci od začátku do konce zodpovědný. Pan Vidlička popisuje přístup naprosto odlišný od toho, se kterým se setkal v Čechách. Přímý kontakt mezi denturistou a klientem si nemůže vynachválit. Odborník v Kanadě mu věnoval náležitý čas a péči, zuby vyrobil a upravil tak, aby vypadaly přirozeně, to vše v přímé součinnosti s pacientem. Výsledkem určitě nebyl unifikovaný úsměv ála figurka plastového Kena.  Jednalo se o kreativní spolupráci a ta zde chybí. „Role zubního lékaře v procesu, tak jak je dnes nastaven, je pouze role ´snímače otisků‘ (i když na základě vlastních zkušeností ani toto mnozí z nich nezvládají), jeho přidaná hodnota je nulová, ne-li přímo negativní. O tom, že by se lékař nějak zvlášť zaobíral estetickými aspekty – a je jich celá řada, kromě snad barvy zubů, nemůže být ani řeč. Jde v principu pouze a jen o to, aby pacient dostal za své peníze odpovídající kvalitu. Bohužel, tak tomu není,“ komentuje pan Vidlička.

Nicméně svůj boj proti větrným mlýnům pan Vidlička nevzdává a rozhodl se proto založit pacientské sdružení „Náhradní jako pravé“, jehož hlas by byl slyšet. Pokud máte podobný problém a rádi byste ho řešili, využijte bez obav kontaktní adresy nahradnijakoprave@gmail.com.náhrada

 Cíle pacientského sdružení shrňme do dvou jednoduchých bodů: pacient by měl mít právo být v přímém kontaktu se zubním technikem a měl by spolu s ním sám interaktivně spolupracovat na výrobě své náhrady. Navíc, dle vlastního uvážení, by měl mít možnost si připlatit za nadstandardní řešení zubní náhrady. Tato možnost dnes neexistuje.

Na odborné vyjádření jsme se zeptali prezidentky Komory zubních techniků paní Alexandry Seidlové.náhrada

„Je důležité si uvědomit, že i tady umíme dělat absolutně špičkové náhrady, máme k dispozici nejmodernější materiály a technologie. Horší je, že systém úhrad z veřejného systému je výší úhrady nastaven na průměrnou až lehce podprůměrnou kvalitu. Na čemž je v důsledku bit především pacient. Zkušenost pana ing. Vidličky není bohužel žádnou výjimkou. Po celou dobu mé praxe se na mě obracejí nespokojení pacienti, kteří žádají o radu, jak dál postupovat, když hotová protéza nefunguje jak má. V takovém případě se nápravy dovolávají marně, protože je pozdě. To je nepříjemný stav, a náprava se může velmi prodražit.

Rady paní Seidlové, jak vy sami můžete ovlivnit spokojenost s vaší budoucí protézou, zní zdánlivě banálně. „Nepodceňujte fázi zkoušky zubů. Při zkoušení protézy se nebojte s protézou projít, prohlédněte se z blízka i z dálky v dostatečně velkém zrcadle. Klidně přizvěte do ordinace své blízké a nechte si poradit. Především zkontrolujte, zda vám protéza nějak nezměnila profil obličeje, to je častý nešvar. Dejte také na vlastní pocit. Jste spokojeni nejen z funkční, ale i z estetické stránky? Vyhraďte si na zkoušení čas, s výrobkem budete dennodenně žít,“ radí prezidentka Komory zubních techniků.“

zuby

Málokdo ví, že má ze zákona právo vybrat si dle vlastního uvážení laboratoř zubního technika. Váš lékař může zadat vaší vybrané laboratoři individuální zakázku, není třeba, aby měl uzavřenou smlouvu. Ovšem vy jako pacient stále jednáte pouze se zubařem.

Rady, které se budou hodit při pořizování nové zubní protézy:

-          Na zkoušení si vyhraďte dostatek času

-          Při zkoušce náhrady se posaďte a zkuste se i projit

-          Prohlédněte se z blízka i z dálky ve velkém zrcadle

-          Vezměte si do ordinace své blízké, ať vám poradí

-          Můžete si vybrat svého zubního technika, který náhradu zhotoví

-          Požadujte účet a prohlášení o výrobku

 

   
29.08.2013 - Zuby - autor: Komerční článek

Komentáře:

  1. avatar
    [1] átéčko [*]

    No jo, u nás to hradí ZP, ale v Kanadě asi těžko!! U nás ve městě má každý pacient navštívit i zubního technika, zubní laboranty. Jenže málokdo chce.

    superkarma: 0 03.09.2013, 13:06:02

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Dětský pokoj - zařizování, rekonstrukce

Náš tip

Doporučujeme