Rodina

Potřebuje společnost lesní školky?

V Novoměstské radnici v Praze se na 13. listopadu chystá Festival Země z tebe, z nebe. Jde o festival na podporu zachování lesních školek. Potřebuje společnost lesní školky? Zeptala jsem se Daniely Kořínkové, spolutvůrkyně projektu škola a školka ZeMě, maminky dvou malých chlapečků, která vystudovala obor psychologie a speciální pedagogika.

Mimo jiné dovednosti má také výcvik v koučování a supervizi, absolvovala opakovaně stáže v komunitě Findhoru ve Skotsku. ZeMě totiž chystá v Novoměstské radnici Festival na podporu svého projektu, ale tím zároveň i podporu všech podobných projektů, které mají základ ve svobodné vůli. Svobodně se rozhodnout jaké chci prostředí a prostor poskytnout svým dětem.  

„Podívej, dědo, u nádraží jsou děti, různě staré, a ty paní mají na zádech ty nejmenší, asi někam vyrážejí,“ zaslechnu starší paní cestou od místa ranního srazu naší školky a školy. Usměji se a povídám: „Do lesa jdou.“  A je to tak, od pondělí do pátku se průvodci s dětmi scházejí ráno na nádraží, aby vyrazili do nedalekého lesa. Cestou se odpojí školáci, kteří někdy směřují rovnou do třídy ve srubu na louce u lesa, někdy se vydají na projektový den do Prahy a jindy se jdou učit rovnou do lesa. 

Školkáčky čeká den na cestě lesem ze zastávkou v týpí na jídlo, pohádku a odpočinek, po jídle bývá prostor na společnou hru se školáky. Okolní příroda nabízí spoustu možných her, které průvodci (ze 2/3 rodiče) doplňují podněty dle ročních období a podle aktuálních potřeb dětí s ohledem na jejich všestranný rozvoj... celá tahle pohádka, kterou mají možnost znovu zažívat i dospělí, je návrhem zákona (viz níže) ohrožena, což je pro naši společnost škoda, protože podobné komunitní projekty nám mohou pomoci se rozvzpomenout na to, odkud pocházíme a jaká jsou základní pravidla fungování jedince ve společenství. 

Jak celý projekt začal?
Na začátku se potkaly ženy matky, které chtěly, aby jejich děti vyrůstaly co nejvíc v přírodě. Chtěly se podílet na jejich vzdělávání a ponechat si zodpovědnost za jejich zdravý rozvoj. Čas trochu zamíchal karty osudu některých z nás, naše přítelkyně a spoluzakladatelka se odstěhovala do Francie, většina z nás se natrvalo přesídlila do Řevnic a v současné době fungujeme v týmu 8 žen, které vytvářejí a organizují lesní školku a školu právě v Řevnicích. Nás 8 má dohromady 17 dětí a teď zrovna další tři miminka jsou na cestě. K tomu máme dalších 40 dětí z řad spřátelených rodin, které využívají alespoň jeden den v týdnu školku nebo školu. Na celém projektu, který provozujeme pod hlavičkou spolku Země ze-mě, je krásné to, že se rodiče podílí na vzdělávání svých dětí, jak do školky, tak do školy vstupují s projekty podle toho, co je jim blízké (tatínek tiskař bere děti k sobě do dílny, tatínek rodilý Kanaďan seznamuje děti s angličtinou atd.) Musím říct, že celá věc je organizačně poměrně náročná, odměnou nám ale jsou spokojené děti, které mohou i v dnešní době vyrůstat venku. Máme pronajatý srub u lesa v Řevnicích s velkou loukou, týpím a nově také zapůjčenou jurtou, která ještě není splacená.

Můžeš nám ideově přiblížit chystaný festival?
Festival jsme naplánovali v květnu 2014, když jsme rozšířili zázemí lesní školky a školy Země a pořídili jurtu. Původně měl benefiční festival přinést finance na vytápěnou jurtu s okny a podlahou. V tu dobu se již připravoval Návrh zákona o poskytování služby péče o dítě v dětské skupině, zákon byl Sněmovnou schválen v červnu 2014 a to v podobě, která by mohla být pro lesní školky likvidační, protože naplnit kritéria dětské skupiny a registrovat se jako dětská skupina, tak jak to požaduje návrh zákona, je z podstaty lesních školek nemožné. Senát zákon na konci července 2014 vrátil Sněmovně, ta ho nepři jala a odhlasovala původní znění. Následovalo veto prezidenta s odůvodněním, že zákon omezuje možnosti rodičů při svobodné volbě předškolní péče. Zákon bude opět projednávat Sněmovna na jednání od 21. října. Tímto řízením osudu jsme se rozhodli festival zaměřit na podporu myšlenky a zviditelnění lesních školek jako takových. Heslem festivalu se stalo: Pro všechny, kteří věří ve smysluplnost dětství stráveného v přírodě a v budoucnost lesních školek v ČR.

Z původní  lesní školky se časem stala i lesní škola, viď.
Školku jsme začali provozovat v březnu 2009, kdy jsme se jako skupina rodičů, tedy už nejenom matek, ale už jsme pro věc získaly i tatínky, dohodli mezi sebou a našli tehdy výhradně pro naše děti prvního průvodce po lese. Začátky školky byla vlastně jedna velká cesta lesem.  Neměli jsme žádné zázemí, děti se s průvodcem scházeli ráno v 9 hodin a končili jsme kolem 13. hodiny. Dětem pobyt venku prospíval, přirozeně se učili starat o své věci, zažívat přírodu v proměnách počasí, překvapivě nebyly nemocné a zvyšovala se jejich odolnost. Časem jsme přibrali více dětí, rozšířili počet dnů a protáhli školkový den do 16 hodin. Naše děti vyrostly do školního věku a přirozeně vznikla v roce 2012 školní skupina děti vedená formou malotřídky. Školáci i nadále tráví většinu dne venku, mají ale svojí třídu s lavicemi, židlemi a pomůckami pro výuku. Kromě trivia mají dnes jeden celý den výuku v angličtině, jezdí na exkurze, přijímají návštěvy z různých světových kultur a tradic.

Co se stane, pokud chystaný zákon o lesních školkách vejde v platnost? 
Podle oficiálního prohlášení Asociace lesních školek ČR je návrh zmíněného zákona v současné podobě pro lesní školky likvidační.

Návrh zákona se má projednávat ve Sněmovně v dohledné době, tedy až budou čtenáři číst tyto řádky, bude už zřejmě rozhodnuto. Signály ze Sněmovny jsou takové, že veto prezidenta přidává na závažnosti výhrad k zákonu, a bylo by proto vhodnější jej nepřehlasovat a brzy předložit novou verzi zákona bez rizika ohrožení stávajících služeb. Takže si můžeme minimálně přát, ať v nové verzi je pro lesní školky registrace dobrovolná. Do budoucna by mohlo celou oblast lesních školek převzít pod křídla MŠMT a vypracovat ve spolupráci s Asociací lesních školek standardy lesních školek v podobě, kterou je možné splnit a zároveň zůstat lesní školkou.

plakat

   
05.11.2014 - Děti - autor: Klaudie Lišková

Další příspěvky

Komentáře:

  1. [36] Sluníčko sedmitečné [*]

    Já bych chtěla založit společnost. Založení s.r.o. by mě umožnilo postavit se na vlastní nohy.

    superkarma: 0 19.11.2015, 13:11:00
  2. avatar
    [35] datura [*]

    Abych se přiznala, pod pojmem lesní školka jsem si představila oboru v lese, kam jsem jako patnácka chodila o prázdninách plít stromky, jako brigádu Sml30Sml30Sml30, tak tam to bylo fajn, to bych nerušila Sml58

    superkarma: 0 13.11.2014, 14:02:03
  3. [34] baška [*]

    cilani — #24 úplně se vším souhlasím,co jsi zde napsala

    superkarma: 0 07.11.2014, 19:24:05
  4. avatar
    [33] 38riki [*]

    Vivian — #32ale já bych právě vůbec nebyla moderní maminkaSml16, kdybych tedy měla malé dítě, naopak jsem stará škola. Rozhodně nejsem zastáncem toho, nechat běhat děti celý den venku, nechat je močit a kálet do jámy nebo na lopatku, ruce si mýt v lavoru se všemi dětmi společně, kde se taky stejně myje nádobí..jak se to, bohužel, zatím ve většině lesních školek děje, nic tak výborného na tom bohužel nevidím.

    Pěstovat a rozvíjet u svých potomků lásku k přírodě, má samozřejmě spolu s vzdělávacími ústavy, hlavně rodina a né nějaké pochybné zařízení.

    A moc se nerouhej s tím sirotkem. Blbý příměrSml15

    superkarma: 0 07.11.2014, 18:08:26
  5. avatar
    [32] Vivian [*]

    38riki — #21 nehygienický les, který by se měl dítěti dopřát maximálně jako jednorázový zážitek... Sml52

    Jasně, a po návratu z lesa prohnat dítě dekontaminační komorou.

    Tedy, než mít takovouhle moderní maminku, radši bych byla sirotkem.

    1. na komentář reaguje 38riki — #33
    superkarma: 1 07.11.2014, 13:38:22
  6. avatar
    [31] 38riki [*]

    Sapita — #30 nerikam, ze tyhle alternativy odsuzuju. Kdyz jsou rodice presvedceni, že je to pro jejich deti to pravy orechovy, at je tam klidne davaj...jejich vec. Ja jsem zastáncem klasického předškolního vzdelavani.

    superkarma: 0 05.11.2014, 21:46:33

Další příspěvky

Z předchozí stránky:

  1. avatar
    [30] Sapita [*]

    38riki — #29 a co mi ještě vadí- začí ná se z toho dělat móda

    1. na komentář reaguje 38riki — #31
    superkarma: 0 05.11.2014, 20:59:10
  2. avatar
    [29] 38riki [*]

    Sapita — #27tak tak....Sml67

    1. na komentář reaguje Sapita — #30
    superkarma: 0 05.11.2014, 20:55:08
  3. avatar
    [28] peetrax [*]

    Pokud to rodičům a dětem vyhovuje a je tam o ta děcka řádné postaráno, tak nevím, proč by to nemělo fungovat.

    superkarma: 1 05.11.2014, 20:34:02
  4. avatar
    [27] Sapita [*]

    Bucík — #17mno.... " v souladu s přírodou" ... tomu výrazu moc nerozumím... to jako, když dítě za každou cenu a za každého počasí lítá s ostatními venku, tak je "v souladu" s přírodou? Sml80

    A) je to otázka těch pedagogů... jak to vedou

    B) pořád si myslím, že to hlavní bych měla dítěti dát já jako rodič...

    Naše děti chodí do "klasické" školky, ovšem se spoustou různých činností, které by v lesní školce nemohly dělat, ale mají i spoustu výletů ven "do lesa" a zahrada školky se blíží spíš lesoparku...

    Do lesa a přírody je bereme a vedeme je poznávání my, zanjí kytky, zanjí zvířata, znají brouky, umí být tiše... a ví, že v lese se neřve...

    Nepotřebují k tomu lesní školkuSml80

    1. na komentář reaguje 38riki — #29
    superkarma: 0 05.11.2014, 20:29:35
  5. [26] Breberka456 [*]

    Pěkný projekt, klobou dolů dámy, snad to naše vrchnost zase neposere nějakým chytrým nápadem

    superkarma: 0 05.11.2014, 18:35:17
  6. avatar
    [25] Suzanne [*]

    Altamora — #23 Mickey Mouse — #19 Souhlas Sml67

    superkarma: 0 05.11.2014, 14:39:35
  7. [24] cilani [*]

    38riki — #21 jako že školka zajistí, že se dítě nedotkne ničeho, co by jej ušpinilo, že nesní žádného brouka, nedebojže nemytou věc? Dětem je lépe v podmínkách, kdy není dokonale vyšůrováno - zlepšuje se jejich imunita. Dítě trávící svůj čas venku v různém počasí je zdravější, odolnější, fyzicky zdatnější. Venku najde hodně věcí, podněcujících jeho fantazii, hraje si nápaditěji, než s vyrobenými hračkami, vytváří si vlastní hry.. Ano, žijeme v 21. století a děti si dnes často neumějí hrát s listím a klacky, znají hlavně divné pohádky, hry na xboxu nebo notebooku, elektronické hračky.. Je mi jich občas i líto

    1. na komentář reaguje baška — #34
    superkarma: 0 05.11.2014, 14:19:08
  8. avatar
    [23] Altamora [*]

    Dala bych dítě raději do lesní školky než do klasické. Z jednoho prostého důvodu - kvůli hygieně. Připadá mi lepší, když se dítě venku otuží. Když jsou děti venku a jedno přijde s rýmou, nenakazí tolik dětí jako v uzavřené místnosti. Učení a sezení budou mít dost celý zbytek života. Přirozený pohyb považuji za zdravější než organizovaný.

    1. na komentář reaguje Suzanne — #25
    superkarma: 2 05.11.2014, 14:07:55
  9. avatar
    [22] Altamora [*]

    38riki — #21Vyrostla jsem na vesnici, celý den jsme běhali venku, hygienické poměry byly z dnešního pohledu špatné. Venku i doma. Nepřipadám si jako Mauglí.

    superkarma: 3 05.11.2014, 14:02:14
  10. avatar
    [21] 38riki [*]

    Jestlize nektery rodic touzi po tom, aby se jeho dite skoro cely den pohybovalo na vzduchu v lese v nehygienickych podminkach, je to ciste jeho vec. Ja jsem ovsem zastancem klasicke predskolni vychovy a vzdelavani a sve dite bych nikomu do takoveho prostredi nesverila. Mozna v ramci nekolikadenniho prozitkoveho uceni jakesi skoly v prirode..na par dnu. Zijeme proboha ve 21 stoleti a ne ve stredoveku.

    1. na komentář reaguje Altamora — #22
    2. na komentář reaguje cilani — #24
    3. na komentář reaguje Vivian — #32
    superkarma: 2 05.11.2014, 12:39:19
  11. [20] cilani [*]

    Rikina — #18 to dítě se snad odpoledne vrací k rodičům do bytu či domu, takže i s civilizací do styku přijde. Těžko ho budou přenášet v bedýnce..

    superkarma: 1 05.11.2014, 11:09:16
  12. avatar
    [19] Mickey Mouse [*]

    amphora — #9 Lesní školky neznamenají automaticky, že to je jen banda rodičů. Lesní školky musí mít pedagogicky vzdělaný perosnál a rodiče/maminky se na chodu jen podílí, ale nemohou být ve vedení.

    Současný zákon předepisuje školkám a školám s celodenním pobytem dětí velice přísné hygienické a byrokratické podmínky. Zatímco pro tzv. dětské skupiny platí sice jednodušší podmínky, ale zato spoustu omezení na velikost skupiny, na dobu pobytu dětí v ní a podobně.

    Brácha je pedagog v lesní školce a probírali jsme to docela podrobně. Podmínky podle nově přijatého zákona nelze splnit ani při školách v přírodě, letních táborech pro děti a všude, kde provozovatel nevlastní speciálně upravené budovy s vlastní kuchyní, jídelnou, sociálním zařízením a ošetřovnou - nevyhovuje ani hotel, kde tato zařízení jsou sdílená s hosty (veřejností).

    Lesní školky si jen novináři vybrali jako jasný příklad, že ten zákon je špatný.

    1. na komentář reaguje Suzanne — #25
    superkarma: 2 05.11.2014, 10:59:31
  13. [18] Rikina [*]

    Myslím, že společnost lesní školky nepotřebuje. Je to čistě komunitní záležitost pro pár desítek lidí. Ale nezakazovala bych to a neomezovala, ať si to užijou, akorát by se to nemělo přehnat, aby z takové školky nakonec dítě nevyšlo jako malý Mauglí neschopný života v civilizaci. Sml80

    1. na komentář reaguje cilani — #20
    superkarma: 3 05.11.2014, 10:38:45
  14. [17] Bucík [*]

    Fandím takovým lidem, dcera mé kamarádky v lesní školce má chlapečka a jsou šťastní, že vyrůstá v souladu s přírodou. Rodiče by měli mít možnost zvolit si, kam bude jejich dítě chodit.

    1. na komentář reaguje Sapita — #27
    superkarma: 0 05.11.2014, 10:17:36
  15. [16] free [*]

    Poznala sem dvě lesní školky. Do té první dávala děti moje kamarádka. Učitelka-vychovatelka nemá patřičné vzdělání, dětem se moc nevěnuje. Prostě je nechá běhat kolem karavanu, kde připravuje jednoduchá jídla. Kamarádčini kluci už tam nechodí od doby, co dostali nějaký bacil a lékař nedoporučil pobyt ve vlhkém prostředí.

    Naopak můj vnuk navštěvuje lesní školku v Beskydech. Sice mají učitelku bez pedagogického vzdělání, ovšem svým nadšením a přípravou práce s dětmi předčí klasické učitelky MŠ. Pořád něco dělají, mají vlastní zahrádku, pozorují ptáky a zvířata, vaří si. Čtyletý kluk se za půl roku vysportoval a připomíná mi vesnické uličníky, samý sval a žádný přebytečný tuk. Překvapuje mě, co všechno už zná.

    Podle mě je to stejné, jak v normální školce. Všechno záleží na dospělém, jak děti vede.

    superkarma: 3 05.11.2014, 09:30:29
  16. [15] cilani [*]

    amphora — #9 kvalitní pedagogické vedení? O co je rodič dítěte horší, než někdo, kdo má jen papír o dosaženém vzdělání a nemá třeba děti? Mně přijde rozhodně lepší dát dítě na hlídání rodiči, který je vezme do přírody a zároveň dítě formou hry něco naučí, než když děcko vysedává ve školce a musí kolektivně kreslit, protože venku prší..

    Ohledně školy bych se pak rozhodovala dle zkušeností s danou lesní školkou. Rozhodně chci mít ale možnost volby v tom, kam své případné dítě umístím do školky (ne jen mezi klasickými MŠ) a jaká bude jejich náplň..

    superkarma: 0 05.11.2014, 09:22:40
  17. [14] cilani [*]

    gerda — #8snaží se všechno narvat do tabulek a mermo mocí sjednotit co se vymyká, je zajímavější a prospěšnější, to se musí zakázat a znemožnit tomu legální fungování, natož pak rozšíření. Nemám nic proti školkám, ale zde uvedená možnost mi přijde rozhodně zajímavější, prospěšnější a má i hlavu a patu - to musí byrokracií zničit.. Sml80

    superkarma: 1 05.11.2014, 09:16:58
  18. avatar
    [13] Vivian [*]

    gerda — #10 no, ono to zase není tak, že by to byla parta nadšených mamin, na něž nikdo neklade žádné nároky.

    superkarma: 0 05.11.2014, 09:09:40
  19. [12] MaVy [*]

    já proti nic nemám, naopak dětem to vyhovuje, rozhodně neškodí, rodiče si to přejí, proč to zakazovat?

    dítě je většinu dne venku v přírodě-na tom není nic špatného Sml80

    superkarma: 0 05.11.2014, 09:06:16
  20. avatar
    [11] Vivian [*]

    amphora — #9 já bych se toho nebála. Myslím, že dobře se o dítě může postarat i člověk bez pedagogického vzdělání. Je snad rodič bez lejstra z pedáku horší rodič? Člověk hlavně musí mít děti rád a musí se jim věnovat s upřímným zájmem a láskou.

    Tenhle stát má ten problém, že všechno strašně reguluje, mnohdy aniž by to bylo někomu/něčemu ku prospěchu. Jako by ti nahoře měli strach nechat něco na svobodném rozhodnutí lidí. Jako by se báli, že když dají lidem svobodu, zvrhne se jim to v anarchii. Lidem se prostě nevěří, lidi jsou nesvéprávní a musejí se vodit za ručičku a musí se jim shůry ukázat, co je pro ně nejlepší... Sml3

    superkarma: 5 05.11.2014, 09:05:26
  21. avatar
    [10] gerda [*]

    amphora — #9no, nejde tam o vyučování a klasické předměty, to by byla možná jediná překážka, o které bych uvažovala...radši bych tam viděla školený personál.Sml15

    1. na komentář reaguje Vivian — #13
    superkarma: 0 05.11.2014, 09:01:45
  22. avatar
    [9] amphora [*]

    gerda — #3 Sml16 no to právě je ten problém, to kvalitní pedagogické vedení !!! 2/3 jsou "jen" rodiče dětí,o pedagozích nemůže být ani řeč.Ale na druhou stranu....když jim to vyhovuje, proč je rušit???Já bych tam děti nedala.Pěkný denSml59Sml59Sml59

    1. na komentář reaguje gerda — #10
    2. na komentář reaguje Vivian — #11
    3. na komentář reaguje cilani — #15
    4. na komentář reaguje Mickey Mouse — #19
    superkarma: 0 05.11.2014, 08:57:51
  23. avatar
    [8] gerda [*]

    cilani — #6no ježišmarjá, vezmi si třeba, jak jsou děti pořád nemocné, když jsou v kolektivu a zavřené v hernách. každý soudný doktor rodičům doporučí pobyt ne čerstvém vzduchu. Tady ta možnost je...a NE! To je stejně absurdní, jako rušení Klokánků, aby děcka nacpali do neosobních dětských domovů. Jsme v takové pr*eli, že už snad větší být nemůže.

    1. na komentář reaguje cilani — #14
    superkarma: 0 05.11.2014, 08:56:02
  24. avatar
    [7] gerda [*]

    Suzanne — #5tady se vůbec nic nezměnilo, byrokracie je ještě horší než byla. Jak něco funguje a lidi z toho můžou mít radost, tak se to musí zničit.

    superkarma: 0 05.11.2014, 08:54:07
  25. [6] cilani [*]

    Já bych dítě, mít ho, dala raději do lesní školky než do klasické. Přijde mi to lepší, než běžné školky a dítě tak má vztah k přírodě a pobytu venku..

    1. na komentář reaguje gerda — #8
    superkarma: 0 05.11.2014, 08:35:18
  26. avatar
    [5] Suzanne [*]

    gerda — #3 Když ono to vypadá, že jediný důvod je, aby všechno bylo stejné, standardizované a nic nevyčnívalo. To je taková současná úřednická tendence Sml80

    1. na komentář reaguje gerda — #7
    superkarma: 1 05.11.2014, 08:25:34
  27. avatar
    [4] Pentlička [*]

    Lesní školky jsou super nápad a nechápu, v čem je problém s jejich povolováním.

    superkarma: 0 05.11.2014, 08:19:28
  28. avatar
    [3] gerda [*]

    Přiznám se, že nechápu celý ten cirkus kolem. Jestli se lesní školka líbí rodičům i dětem a je tam zajištěný kvalitní pedagogický personál, co je na tom špatně? Dřív se děcka těšívaly na pionýrský tábor, že budou tři týdny v lese a tady můžou mít prázdniny celý rok. Pokud je překážkou suché wc a přírodní podmínky, tak jsou tam asi jiné důvody, proč je nechtějí povolit.Sml57

    1. na komentář reaguje Suzanne — #5
    2. na komentář reaguje amphora — #9
    superkarma: 0 05.11.2014, 08:13:14
  29. [2] kopp16 [*]

    Já bych tam asi syna nedala ale pokud to ostatní chtějí a vyhovuje jim to tak proč ne. Nechápo proč zakazovat něco co klape. zdají se mi některé zákony a vyhlášky přitažené za vlasy.

    superkarma: 0 05.11.2014, 08:04:01
  30. avatar
    [1] Suzanne [*]

    Je poptávka, zdraví to neškodí, takže zřejmě to společnost potřebuje. Nevidím důvod potírat a zakazovat něco, co někomu vyhovuje.

    superkarma: 0 05.11.2014, 06:24:20

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Anketa: Výživa v nemoci
Hledáme čtenářky, které rády čtou knihy
Anketní otázky pro čtenářky, které chtějí testovat Canesten Intim Gel
Anketa: Bolí vás záda?

Náš tip

Doporučujeme