Vztahy

Potrat? Necháš si to vzít a basta!

 

Otázka potratů se nad společností dlouhodobě vznáší jakožto předmět sporů a neporozumění. Jedná se o mimořádně citlivou záležitost, která v sobě skrývá množství pro a proti. Vzrušené diskuze probíhají mezi lékaři, politiky, na akademické půdě i v teologických kruzích. Jedni jsou zapřísáhlými odpůrci a druzí k problematice interrupce přistupují možná až lehkovážně.

Jinak se k potratu staví katolická církev a jiný pohled bude mít znásilněná žena ve vojensky okupované zóně. V důsledku by ale měli všichni konečně pochopit, že o tak závažném životním kroku se může a musí rozhodnout jedině žena sama.

 

Postinterupční depreseTo většinou není lehké. V nejednom případě se do rozhodování mísí okolnosti, které konečný důsledek zásadně ovlivní, a jak už to v takových případech bývá, rozhodnutí tohoto druhu nelze vzít zpět. Jedním z nejsilnějších faktorů bývá postoj rodiny a přirozeně i otce počatého dítěte. Sociální poměry a věk oplodněné ženy také hrají svou roli. Každopádně nebude asi výjimečná situace, kdy se žena rozhoduje pod tlakem.

 

Jako modelový můžeme uvést případ: Mladá dívka, žije s rodiči, studuje poslední ročník střední školy a nedopatřením otěhotní. Mladík, který dívku do jiného stavu přivedl, je stejně starý, třeba spolužák. Samozřejmě se na otcovství necítí, a ani o to nemá zájem. V tu chvíli je dívka na řešení situace sama, maximálně může od svého milence přijmout nabídku k pokrytí finančních výdajů spojených s potratem. Doma čelí nekompromisnímu rozhodnutí rodičů ve smyslu: „Nejdřív udělej maturitu, a pak si můžeš mít dětí, kolik chceš. Prostě si to nech vzít a hotovo.“ Jak to dopadne si není těžké domyslet, protože málokterá žena by si za podobných okolností dítě prosadila.

 Potrat v osmém týdnu

Takový příklad je určitě typický, i když ne většinový. Nejvíce žádostí o umělé přerušení těhotenství podávají matky se dvěma nebo třemi malými dětmi. Je pochopitelné, že některé maminky víc než dvě tři mrňata psychicky ani fyzicky nezvládnou. Důvody mohou být i z hlediska finanční situace. Nejsou výjimkou ani potraty u žen, které už se na mateřství věkově necítí.

 

Po zákroku obvykle přichází takzvaný postinterrupční syndrom. Jde o soubor znaků, které dokazují, že se žena s potratem po psychické stránce úplně nevyrovnala. V takovém období jsou rizika psychické lability největší a mohou vést až k pokusu o sebevraždu. Situace, do které se dostala osmadvacetiletá Markéta, mluví za vše.

 

Když mi bylo dvacet dva, chodila jsem už tři roky s o trochu starším klukem. Bylo nám spolu báječně, vyhovoval mi povahově i v posteli. Zažívali jsme nádhernou dobu až do chvíle, kdy se ukázalo, že jsem těhotná. Užívala jsem prášky, ale prostě jsem „to“ jednoho dne nedostala. Po těhotenském testu doma následovala návštěva gynekologa, který mi potvrdil, že jsem ve čtvrtém týdnu. Měla jsem z toho smíšené pocity, ale určitě převládala radost. Nevěděla jsem, jak bude reagovat moje okolí, ale takovou studenou sprchu jsem nečekala. Můj milý se rázem stal v mých očích největším ubožákem, poté co mi vynadal do krav, že jsem se nechránila. Jestli prý z něho chci udělat fotra, ať se jdu vycpat. Vůbec ho nezajímal můj názor a od začátku bral potrat jako jediné řešení. Doma se mi dostalo jen komentáře ve stylu když jsi blbá, tak jsi blbá“, a ať se objednám na interrupci. Byla jsem z toho nešťastná a vzhledem k situaci se nakonec na potrat objednala. Na operaci jsem si musela půjčit peníze od kamarádky. Následovalo nejhorší období v mém životě. Vztah se rozpadl, podpora od rodiny veškerá žádná a já propadala těžkým depresím. Měla jsem pocit, že jsem se nerozhodla správně a že bych s dítětem mohla žít i sama. Už jsem si nebyla ničím jistá a cítila se doslova prázdná. Frustrace z nenávratnosti toho, co se stalo, mě dohnala až k otravě prášky, které jsem v zoufalosti spolykala…


Některá rozhodnutí jsou definitivní

Takové příběhy, jako zažila Markéta, asi nebudou úplně ojedinělé. Určitě nutí k zamyšlení funkce rodiny v takto vypjatých situacích a zároveň o míře odpovědnosti. Jedni mohou tvrdit, že jde o vraždu, druzí mají stejný nárok tvrdit, že dítě existuje až od dvanáctého týdne těhotenství a do té doby je nevědomou hmotou. Pravda je mnohem složitější a rozhodně by věci prospělo, kdyby se interrupce prezentovala taková, jaká opravdu je. Rozhodně je rozhodnutí o přerušení těhotenství nadmíru závažná věc a nemělo by být poplatné jen vlastní pohodlnosti nebo nátlaku druhých.

 

 

 

 

Co si myslíte o potratech vy? Znáte případ, kdy k němu došlo pod tlakem okolí? Zachovala se Markéta správně?

 

 

   
26.02.2008 - Láska a vztahy - autor: Michal Chalupa

Další příspěvky

Komentáře:

  1. [611] VeronikaKa [*]

    Dobrý den,
    píšu zrovna článek o postinterrupučním syndromu, a tak jsem se chtěla zeptat, jestli by se našla nějaká žena, co si tím prošla (nebo právě prochází) a byla by se mnou ochotná udělat krátký anonymní rozhovot přes email. Myslím, že by to čtenářům pomohlo alespoň trochu pochopit, jak se taková žena cítí. Pište mi prosím na email: rozhovorVK@seznam.cz . Děkuju.

    superkarma: 0 27.02.2009, 18:53:59
  2. avatar
    [610] IRISS215 [*]

    žena o svém osudu a svém těle rozhoduje sama. Nemyslím si, že by to bylo něco špatného a nezákonného na potratech jak dnes tvrdí některá skupinka fanatiků. Pokud žena to dítě nechce, tak by jí k tomu neměl nikdo nutit. Obzváště se to týká např. po znásilnění, ze zdravotních důvodů, ale i když se necítí ještě jako matka a nebyla by schopna dítě řádně vychovat, ze sociálních důvodů či je vdaná a dítě čeká s někým jiným. Ano znám i několik případů, že pod tlakem rodiny a okolí žena potratila a to je dost smutné hlavně proto, že ty ženy si ba naopak to dítě přály. Markéta se zachovala v té době tak jak se zachovala, kdyby se k ní v té době alespoň někdo zachoval lidštěji, poradil jí a utěšil (to měla udělat hlavně rodina a matka) tak to vše třeba dopadlo jinak a Markéta to dítě mohla mít a myslím si, že by byla i dobrou maminkou

    superkarma: 0 17.05.2008, 14:05:43
  3. avatar
    [609] barkl2 [*]

    Ty obrázky jsou hrozný Jak se asi může cítit žena, která třeba potrácí svoje dítě, a toto uvidí, to je fakt hnus

    superkarma: 0 01.03.2008, 08:28:07
  4. avatar
    [608] Meander [*]

    OlgaMarie: Ty jsi zase samý žert

    superkarma: 0 28.02.2008, 10:42:32
  5. avatar
    [607] OlgaMarie [*]

    Simba: femme: Dědí se model chování.Jak se rodiče chovali k dítěti, jak ho oslovovali atd., tak se později ono zpravidla chová ke svým dětem. Tak se o nich vyjadřuje, jako se vyjadřovali jeho rodiče o něm. Jinak to neumí, nic jiného nepoznali.

    superkarma: 0 27.02.2008, 20:15:13
  6. avatar
    [606] idiska [*]

    átéčko: taky jsem si říkala, že 24 hodin je nějaká krátká doba...i ta miniinterupce mi tam nesedí, protože většinou v tom 4.tt se teprve těhotenství zjíštuje, takže asi fakt až 8.tt...to jsem hledala do kdy je ta max. povolená doba pro interupci, jestli 12. nebo 18.tt

    superkarma: 0 27.02.2008, 19:11:05
  7. avatar
    [605] átéčko [*]

    idiska: V tom článku je to o Postinoru blbost. ...do 72 hodin

    superkarma: 0 27.02.2008, 18:52:33
  8. avatar
    [604] idiska [*]

    femme: Simba: 590 taky nechápu, ale to nic

    superkarma: 0 27.02.2008, 16:01:28
  9. avatar
    [603] idiska [*]

    Riccione: tak podvaz vaječníků

    Yvaine: 596...s tím plně souhlasím, pokaždé, když máš sex, můžeš počít...i když bereš antikoncepci...nic není 100%

    superkarma: 0 27.02.2008, 16:00:33
  10. avatar
    [602] biancab [*]

    Riccione: Taky to nechápu.Ale máš pravdu,že je to její věc.

    superkarma: 0 27.02.2008, 15:11:33
  11. avatar
    [601] Riccione [*]

    Biancab: Samozřejmě, že zná, ale prášky prý do sebe cpát nechce, kondom jim vadí... A o tělísku nebo třeba nejnovější náplasti taky nechtěla ani slyšet. Že prý je to zbytečný. Fakt nechápu. Ale je to její tělo, její život, je dospělá, tak ať se stará.

    superkarma: 0 27.02.2008, 15:05:49
  12. avatar
    [600] biancab [*]

    Riccione: a to nezná žádný druh antikoncepce?

    superkarma: 0 27.02.2008, 15:03:27
  13. avatar
    [599] biancab [*]

    Moje spolužačka musela jít na potrat.Ale rozhodla se tak sama,bylo jí teprve 18 a neměla dokončenou školu.Já sama bych na potrat nešla,ale nevím,jak bych se rozhodovala,kdyby mělo být dítě postižené.Pak bych asi na potrat šla.Nejsem tak silná,abych to zvládla,starat se o nemocné dítě,které by se třeba nedožilo ani 20let.
    Ta fotka je opravdu hrozná,nikdy jsem ji neviděla ani na zdravce v žádných učebnicích nebo odborných knihách.Je to frustrující.

    superkarma: 0 27.02.2008, 15:02:32
  14. avatar
    [598] Riccione [*]

    A co teprve, když ženská, která má už dvě děti a další děti, s manželem nepoužívá ochranu a když to "ukápne", tak jde na potrat. Má kolegyně se mi svěřila, že nedávno takhle byla počtvrté. Nechápu.

    superkarma: 0 27.02.2008, 14:58:06
  15. avatar
    [597] femme [*]

    OlgaMarie: 590 - já taky ne

    superkarma: 0 27.02.2008, 14:05:45
  16. [596] Yvaine [*]

    No, do 600 zbývá 5, tak se přidám
    Já myslím, že kdo není připravený a ochotný nést následky, neběl by prostě souložit. To by vyřešilo hodně.
    Souhlasím s názorem, že žena má mít právo rozhodnout se, ale podle mého je lepší odstanit (za ten výraz se omlouvám) zárodek, než pak zabít novorozeně.
    Osobně doufám, že se do situace, kdy se budu muset rozhodnout o žití nebo nežití vlatního dítěte, nikdy nedostanu.

    superkarma: 0 27.02.2008, 13:33:02
  17. avatar
    [595] Simba [*]

    OlgaMarie: 590 - nechápu

    superkarma: 0 27.02.2008, 13:05:29
  18. [594] tornado-lou [*]

    no tak holky jeste par reakci, tech 600 snad dame, ne? a to ani neni VVS, staci par blbejch obrazku.

    superkarma: 0 27.02.2008, 12:30:32
  19. avatar
    [593] OlgaMarie [*]

    risina:

    superkarma: 0 27.02.2008, 10:21:43

Další příspěvky

Z předchozí stránky:

  1. avatar
    [592] risina [*]

    Tak otázky pod článkem:
    1. Myslím si, že interrupce eníí žádá procházka růžovou zahradou, je to velký zásah do rozbouřené hormonální hladiny, psychicky asi většinu žen rozhodí a sand žádná na ni nejde "ráda" - ale je dobře, že ta možnost existuje.
    2. VŽDYCKY k ní dojde pod talkem okolí - nikdo není ostrov...
    3. Nemůžu a nechci být soudcem. Když se člověk pokusí o sebevraždu, je to vždy následkem ne jedné, ale mnoha okolností.

    superkarma: 0 27.02.2008, 08:31:51
  2. avatar
    [591] idiska [*]

    OlgaMarie:

    superkarma: 0 27.02.2008, 08:12:07
  3. avatar
    [590] OlgaMarie [*]

    Leckterá z vás měla odpovědět pouze na otázky pod článkem. Reakcemi na příspěvky jste na sebe nechtíc prozradily, jaký vztah měli vaši rodiče k vám, jak vás to dosud bolí a odmítáte si to přiznat.

    superkarma: 0 27.02.2008, 07:55:59
  4. avatar
    [589] Eva_CZ [*]

    Necetla jsem clanek ani reakce - to jste tam FAKT museli vrazit tu fotku?

    superkarma: 0 27.02.2008, 00:34:30
  5. avatar
    [588] tyrkys [*]

    Já to prostě nemám sílu dočíst .
    Ale myslím, že moje matka rules, když mi na mé poslední, dvaatřícáté, narozeniny oznámila , že se mi strašně moc omlouvá, že se mnou nešla na potrat, protože bych po ní bývala byla nezdědila ty deprese

    superkarma: 0 27.02.2008, 00:29:44
  6. avatar
    [587] Ch.Z. Kochanská [*]

    risina: Pravda je tam někde venku.

    superkarma: 0 26.02.2008, 23:17:57
  7. avatar
    [586] risina [*]

    "Pravda je mnohem složitější a rozhodně by věci prospělo, kdyby se interrupce prezentovala taková, jaká opravdu je."

    A jaká tedy ta pravda je???

    superkarma: 0 26.02.2008, 22:39:19
  8. avatar
    [585] Julča [*]

    byly bychom

    superkarma: 0 26.02.2008, 22:23:58
  9. avatar
    [584] Julča [*]

    femme: je jedno, která škatule by to byla, byly bysme stejně naházeni v jednom pytli

    superkarma: 0 26.02.2008, 22:22:52
  10. avatar
    [583] idiska [*]

    ted už fakt jdu...dobrou

    superkarma: 0 26.02.2008, 22:04:59
  11. avatar
    [582] idiska [*]

    femme: dostala by ses do stejné škatulky jako my ostatní...do prohnilých tvorů...ne-li vraždících

    superkarma: 0 26.02.2008, 22:04:31
  12. avatar
    [581] femme [*]

    Julča: jj, kdo ví, kam by si mě zaškatulkovala ale určitě bych od ní dostala sodu

    superkarma: 0 26.02.2008, 22:03:07
  13. avatar
    [580] idiska [*]

    evelyn: tak tu účinnost osvěty poznají až časem...tam by se Irad vyřádila

    superkarma: 0 26.02.2008, 21:58:40
  14. avatar
    [579] evelyn [*]

    taky jdu

    superkarma: 0 26.02.2008, 21:57:25
  15. avatar
    [578] femme [*]

    evelyn: jj, tihle aktivisti jsou tak čitelní

    superkarma: 0 26.02.2008, 21:57:08
  16. avatar
    [577] idiska [*]

    poslední bitva vzplála, dejme se na ústup...jdu se vyspat na další boje

    superkarma: 0 26.02.2008, 21:56:50
  17. avatar
    [576] evelyn [*]

    idiska: snazi se osvetou, ale nejak to evidentne nefunguje

    superkarma: 0 26.02.2008, 21:56:10
  18. avatar
    [575] femme [*]

    Julča: sice jsem zahlédla, že není věřící, ale nevěřím jí to

    superkarma: 0 26.02.2008, 21:55:57
  19. avatar
    [574] idiska [*]

    evelyn: a co proti tomu dělají...zakazujou, zavírají

    superkarma: 0 26.02.2008, 21:54:56
  20. avatar
    [573] Qwendola [*]

    Jupíí: té polívky je vážně škoda!!!

    superkarma: 0 26.02.2008, 21:52:54
  21. avatar
    [572] idiska [*]

    Jupíí: ...ale bojovalas statečně

    superkarma: 0 26.02.2008, 21:49:34
  22. avatar
    [571] evelyn [*]

    Jupíí: v boji za svobodu netreba litovat obeti

    Qwendola: chtela jsem rict, ze to nemusi byt minus, ale ony se kriklouni ozvou, tak je lehce najdes

    superkarma: 0 26.02.2008, 21:49:14
  23. avatar
    [570] Julča [*]

    Qwendola: ony se ti ozvou

    superkarma: 0 26.02.2008, 21:48:55
  24. avatar
    [569] idiska [*]

    Qwendola: táhne mi na 23...s myšlenkou mít dítě jsme začali okolo mým 20ti let

    femme: je to vražda...amen

    superkarma: 0 26.02.2008, 21:48:28
  25. avatar
    [568] Julča [*]

    femme: tvůj problém bude asi podobný, co jsem jmenovala ( o opilém manželovi). Ale jistá si nejsem, třeba to má v jiné kategorii

    superkarma: 0 26.02.2008, 21:48:20
  26. avatar
    [567] evelyn [*]

    idiska: tady je tendence spis opacna, zvysuje se pocet, stejne jako pocet lidi, co onemocni pohlavnima chorobama

    superkarma: 0 26.02.2008, 21:47:50
  27. avatar
    [566] Qwendola [*]

    evelyn: Mně se docela stýská po období, kdy jen tak holky ležely a spaly. Kam je dáš, tam je najdeš.
    Ale nevýhoda mateřství ve vyšším věku je, že si pak nepmatuješ, kam jsi je odložila..

    superkarma: 0 26.02.2008, 21:47:13
  28. avatar
    [565] Jupíí [*]

    já trubka jsem v zápalu boje za svobodu, připálila polívku :-))) taková škoda.

    superkarma: 0 26.02.2008, 21:47:12
  29. avatar
    [564] evelyn [*]

    femme: o nic jsi neprisla , jak pises, porad dokola stejne blbe argumenty

    superkarma: 0 26.02.2008, 21:46:24
  30. avatar
    [563] Julča [*]

    femme: odříkala

    superkarma: 0 26.02.2008, 21:46:17

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Náš tip

Doporučujeme