Rodina

Potrat? Dozví se pohlaví dítěte!

 

Dozví-li se rodič, zda čeká holčičku nebo chlapečka, je možné, že přehodnotí svoje rozhodnutí potratit jej. Z této myšlenky vychází jihokorejský ústavní soud, který dnes zrušil zákon zakazující lékařům sdělit rodičům pohlaví nenarozeného dítěte.

 

Změna má dva důvody. Jednak se obecně předpokládá, že když plod v očích rodičů získá konkrétní podobu, interrupci matka podstoupí jen opravdu v krajním případě. Druhým důvodem jsou jihokorejská specifika – ještě donedávna zde byly zažité staromódní názory, že pro zachování rodu je třeba narození syna. A dcera je nepohodlná, její očekávání je tedy třeba utnout.

 

Proto do dneška platil zákon z roku 1987, který zakazoval lékařům prozradit pohlaví. Cílem bylo omezit počet potratů ženských plodů.

 

Lékaři, kteří se omezením práv rodičů nesouhlasili, obcházeli zákon tím, že před rodiči dítě označili za krásné (holčička) nebo energické (chlapeček). Riskovali však až tříleté vězení a pokuta do výše 10 milionů wonů (150 tisíc korun).

 

Zrušení zákona přivítali. „Je přirozené, aby doktor dal pacientovi všechny informace, které zjistil při diagnóze,“ uvedla v prohlášení Korejská zdravotnická asociace.

 

Soudci si však dali lhůtu, do kdy bude zákon spíše jen zmražen. Pokud totiž neovlivní úvahy rodičů o potratech, nebo dokonce bude zjevné, že přivést na svět chlapečka má přednost i za cenu interrupce ženských plodů, přehodnotí návrat zákona.

 

Myslíte, že informace o pohlaví může být v rozhodování zásadní?

   
01.08.2008 - Těhotenství a porod - autor: Jan Exner

Další příspěvky

Komentáře:

  1. avatar
    [36] *Kotě* [*]

    rek11: Bože můj, tohle je jak u blbejch. Tady nejde o to, jak to JE, ale jak se to v té kultuře chápe a pojímá.

    superkarma: 0 03.08.2008, 22:03:42
  2. avatar
    [35] rek11 [*]

    *Kotě*: ale to preci nani,kdo tu zustane a kdo ne?! chlap taky odchazi

    superkarma: 0 03.08.2008, 19:55:35
  3. avatar
    [34] *Kotě* [*]

    rek11: vždyť to už jsem tu taky psala

    superkarma: 0 03.08.2008, 19:06:15
  4. avatar
    [33] rek11 [*]

    *Kotě*: mno pokud vim,ve skutecnosti je a vzdy byla i ve vychodnich zemich dcera menecenna kvuli tomu,ze ji otec MUSI vybavit venem to nema s rodem nic spolecneho....vzdy jde a slo o prachy

    superkarma: 0 03.08.2008, 19:00:25
  5. avatar
    [32] *Kotě* [*]

    rek11: tady přece vůbec nejde o geny, ale o kulturní smýšlení.

    superkarma: 0 03.08.2008, 18:14:01
  6. avatar
    [31] rek11 [*]

    *Kotě*: dovolila bych si nesouhlasit - s temi rody..vzdy se poji dva rody-pokud vim,tak spermie i vajicko jsou s chromozomama fifty,fifty a tepve jejich vzajemnem spojeni vznika plnohodnotny plod... verim,ze patriarchalne smyslejici jedinci jsou presvedceni, ze zena jde jinam a tudiz ...... ale to preci neni pravda,porad ma geny predku....tezko ji je nekdo vymaze

    superkarma: 0 03.08.2008, 18:01:21

Další příspěvky

Z předchozí stránky:

  1. avatar
    [30] rek11 [*]

    *Kotě*: ano u nas je jednim z faktoru k AMC vek,ale jeste zadny lekar mi neoduvodnil, proc na to zenou matky, ktere prosly testy-v 16tt a ty byly OK
    Jeremi: to si nedovedu predstavit

    superkarma: 0 03.08.2008, 17:57:19
  2. avatar
    [29] *Kotě* [*]

    Jeremi: tak to jsem fakt netušila, myslela jsem, že tak invazivní vyšetření nikdo nebude bezdůvodně dělat.

    superkarma: 0 03.08.2008, 11:44:52
  3. avatar
    [28] Jeremi [*]

    Rikina: I v ČR je za odůvodněný případ považován věk matky nad 35 let. Zrovna teď chtěli hnát na amnio švagrovou, které bude 35 v září. Jiný důvod než věk nebyl, všechna ostatní vyšetření byla OK. Dovedu si představit, že jinde bude ta množina "odůvodněných případů" ještě širší.

    *Kotě*: No, vím o případu, kdy se dělala amnio pouze na přání matky, a to dokonce z důvodu tak banálního, aby si dopředu zjistila, jestli je otcem dítěte manžel nebo milenec. Dotyčná si to platila sama (i testem DNA to vyšlo na nějakých deset tisíc), takže zřejmě za peníze se dá opravdu skoro všechno.

    superkarma: 0 03.08.2008, 11:41:14
  4. [27] Rikina [*]

    *Kotě*: to už je jenom slovíčkaření, a můžeme se dohadovat furt. Otázka je položena obecně, odpověď taky může být povšechná. Uvažování Korejek je nám se vší pravděpodobností natolik cizí, že odpovídat jaksi z jejich hlediska je nesmysl.

    superkarma: 0 03.08.2008, 11:19:34
  5. [26] Rikina [*]

    *Kotě*: a článek praví, že sdělování informace o pohlaví v Koreji naopak nyní povolili.

    superkarma: 0 03.08.2008, 11:16:45
  6. avatar
    [25] *Kotě* [*]

    Rikina: mně přijde docela jasné, že ta otázka se vztahuje pouze na téma článku, protože jak jsi sama podotkla, v Čechách ti nikdo amniocentézu jen tak, aby se s dozvěděla pohlaví, v 10. týdnu neudělá

    superkarma: 0 03.08.2008, 11:15:22
  7. [24] Rikina [*]

    *Kotě*: na konci článku je otázka "Myslíte, že informace o pohlaví může být v rozhodování zásadní?" Na tu jsem vyjádřila svůj názor. Obecně.

    superkarma: 0 03.08.2008, 11:10:26
  8. avatar
    [23] *Kotě* [*]

    Rikina: v Číně a v Koreji jde matka, pokud se dozví, že čeká holčičku, na potrat. To je ověřená skutečnost. O to celé taky v tom článku šlo a proto v Koreji zakázali to sdělování pohlaví, že

    superkarma: 0 03.08.2008, 11:03:51
  9. [22] Rikina [*]

    Jeremi: ovšem. Ale naivně jsem se domnívala, že amniocentéza se provádí pouze v odůvodněných případech, kdy je třeba zjistit podstatnější věci než pohlaví plodu. Pokud ale v Koreji provádějí takové zákroky šmahem každé těhotné, tak se to zajisté rodičové dozvědět mohou. Nicméně si myslím, že je to hlouost, neb když někdo nechce dítě, tak většinou nechce žádné dítě, bez ohledu na pohlaví, a tato informace ho neovlivní.

    superkarma: 0 03.08.2008, 10:45:19
  10. avatar
    [21] OlgaMarie [*]

    kareta: Koupí? A za co?

    superkarma: 0 03.08.2008, 09:26:11
  11. avatar
    [20] kareta [*]

    OlgaMarie: tak si koupí nějaké holky z vedlejších zemí

    superkarma: 0 03.08.2008, 09:13:25
  12. avatar
    [19] OlgaMarie [*]

    shb: Meander: Dnes, díky papírovým plenám, se to už tak nepozná, ale křivochcalci jsou kluci. Holčička čůrá pod sebe, kluk tam, kam směřuje jeho přirození. Nikdo mi neporadil a kluk na jedno čůrání pročůral 3 plenky najednou.
    Habsburkové na množství dcer vydělali ohromná území.

    superkarma: 0 03.08.2008, 07:27:39
  13. avatar
    [18] OlgaMarie [*]

    Vivian: Celkem se dá i odhadnout doba, kdy ty samičky půjdou krást. A v historii lidstva to nebude poprvé.

    superkarma: 0 03.08.2008, 07:21:59
  14. avatar
    [17] *Kotě* [*]

    Jeremi: Tak Čína je specifický případ, uvážíme-li ještě "politiku jednoho dítěte" a stále patriarchální povahu společnosti, je jasné, že se tam do holčiček moc nepohrnou. Nevím, do jaké míry to platí i pro tu Jižní Koreu, ale řekla bych, že to bude v podstatě podobné jako ve všech těchto zemích - holčička prostě není dobrá investice

    superkarma: 0 03.08.2008, 00:12:06
  15. avatar
    [16] Jeremi [*]

    *Kotě*: Podle toho, co mi líčil kamarád-sinolog, je ta touha po synovi v Číně i projevem pudu sebezáchovy. Syn je povinen se postarat o staré rodiče, dcera ne, na vyplácení důchodů si tam moc nehrajou, takže mít syna je zárukou, že na stará kolena nebudou mít hlad. S touhle optikou mi přijde celkem logické, že se pak chovají podle hesla "bližší košile než kabát" a na problémy spojené s nedostatkem žen za x let pečou.

    Rikina: Ty uvažuješ pouze neinvazivní ultrazvukovou metodu určování pohlaví očekávaného dítěte. Z DNA buněk dítěte se dá samozřejmě pohlaví určitě mnohem dřív a zcela spolehlivě.

    superkarma: 0 02.08.2008, 23:57:32
  16. avatar
    [15] *Kotě* [*]

    Vivian: no tak samozřejmě, ale to žádné patriarchální hlavě rodiny racionálně nevysvětlíš

    superkarma: 0 02.08.2008, 21:25:32
  17. avatar
    [14] Vivian [*]

    *Kotě*: to já chápu, že chce každý zachovat svůj rod, ale když si to řekne každej... ... tak se nakonec nezachová žádný rod, protože vymřou "po meči".

    superkarma: 0 02.08.2008, 21:19:27
  18. avatar
    [13] *Kotě* [*]

    Vivian: Dcera nezachovává rod - dcera z rodu odchází zachovávat rod jiný. Navíc v těchto asijských zemích je tradicí, že je třeba dát jí velké věno, vlastně ji ženichovi zaplatit. Takže je i zátěží pro rodinu. Proto tenhle přístup.

    superkarma: 0 02.08.2008, 19:26:39
  19. avatar
    [12] Vivian [*]

    Toto uvažování nechápu. Pro zachování rodu je třeba narození syna... a synek se jako bude rozmnožovat dělením? Snad i do Jižní Korei se už doneslo, že k pokračování rodu je třeba sameček + samička No ale jestli jsou tak blbí, tak ať vymřou, žádná škoda, lidí je na světě tak jako tak dost...

    superkarma: 0 02.08.2008, 16:37:57
  20. [11] Rikina [*]

    A jak se to rodičové dozví, když se pohlavní orgány plodu začínají vyvíjet až ve čtvrtém měsíci těhotenství, což je na potrat už poněkud pozdě? Nehledě k tomu, že to určování dosud není dvakrát spolehlivé.

    superkarma: 0 02.08.2008, 01:27:48
  21. avatar
    [10] Julianna [*]

    Tak z toho mi jde mráz po zádech.
    Meander: to musel být pěkný magor.

    superkarma: 0 01.08.2008, 22:55:03
  22. avatar
    [9] rek11 [*]

    Mno pokud vim,tak tyto zeme,uz se pomalu,ale jiste setkavaji s krutym nedostatkem zen....navic muzi,kteri jsou panici i po 40 jsou beznym ukazem ze jim to za to stoji

    superkarma: 0 01.08.2008, 22:08:42
  23. avatar
    [8] Meander [*]

    shb: Jeden známý svojí očekávané dceři říkal rovnou křivochcalka. Taky blb...

    superkarma: 0 01.08.2008, 16:18:40
  24. [7] Leidy [*]

    "shb" souhlasím

    superkarma: 0 01.08.2008, 15:56:20
  25. avatar
    [6] shb [*]

    Kotě: z pohledu ženy která jej nechce je asi těžší se rozhodnout že nechce TO nebo že nechce Ji nebo JEHO...čistě z psychologického pohledu...
    obecně stav mužů stoupá (netvrdím že bůhví jak plodných) a to že pro některý nejsou dívky dost dobrý, to si myslím že má v podvědomí půlka chlapů kdekoliv....např. debilnímu kolegovi u nás v práci se narodila holčička a to těch 9 měsíců jí nemoh přijít na jiný jméno než křivočůrka....mno on je to zrovna pěknej debil, ale obecně si myslím že dost chlapů je podobnýho ražení...

    superkarma: 0 01.08.2008, 15:23:26
  26. [5] mindulinka [*]

    *Kotě*: a pak si budou v dospělosti loupit ty holčičky, které to přežily.

    superkarma: 0 01.08.2008, 15:22:47
  27. avatar
    [4] aiša [*]

    OlgaMarie: plně souhlasím

    superkarma: 0 01.08.2008, 14:46:16
  28. avatar
    [3] *Kotě* [*]

    OlgaMarie: v těchto kulturách se tak neuvažuje, prostě syn je hodnotný, kdežto dcera je přítěž. V Indii zabíjeji holčičky hned po narození. V Číně je tolik ženských plodů zabíjeno potratem, že se v budoucnu odhaduje počet žen až o 20 procent nižší než mužů.

    Ale nevím, proč by měl být potrat dítěte, u něhož znám pohlaví, hrubším "zásahem do zákonů přírody", než pokud ho neznám. Zabití je to přece tak jako tak.

    superkarma: 0 01.08.2008, 14:32:35
  29. avatar
    [2] shb [*]

    to je emocionální vydírání...

    superkarma: 0 01.08.2008, 14:21:03
  30. avatar
    [1] OlgaMarie [*]

    Mně se to zdá hrubým zásahem do zákonů přírody. Buď dítě chci, ať přijde, jaké přijde, nebo nechci.

    superkarma: 0 01.08.2008, 14:14:43

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Náš tip

Doporučujeme