Máte jedinečnou možnost. Ve své územní pobočce zdravotní pojišťovny vyplníte jako žádost malý lísteček a „Přehled vykázané zdravotní péče“ vám do měsíce přijde do vlastních rukou poštou.

Jedná se o přehled úkonů, které si váš lékař na vás „naúčtoval“.


Na tuto žádost má každý pojištěnec zdarma nárok každých 12 měsíců.


Výpis je přehledný a srozumitelný, takže z něj vyčtete všechno, co potřebujete. Datum lékařského úkonu, místo, konkrétního lékaře a v neposlední řadě cenu tohoto úkonu.

 

Co mě ve výpisu překvapilo?

Nebyla jsem příliš náročným pojištěncem, byla jsem „pouze“ těhotná a několikrát u odborných lékařů.

Přesto jsem svoji pojišťovnu stála cca 20.000,-Kč, což mi nepřipadalo jako vysoká částka vzhledem k výši částek odváděného zdravotního pojištění.


Za nekomplikované těhotenství můj gynekolog „vydělal“ cca 3.500,-Kč a normální porod bez podaných léků v porodnici stál necelých 10.000,-Kč. Preventivní prohlídka u zubaře přijde na 250,-Kč a překvapil mě každoměsíční paušál praktického lékaře vlastně pouze za to, že vás má v evidenci.


Jen mě zarazila pětistovka za šití nástřihu hráze…. Že by to byl ten pravý důvod, proč se v některých porodnicích dělají tyto zákroky rutinně ???

 

Docela mě to přimělo zamyslet se nad mnohdy navrhovanou možností zcela zrušit zdravotní pojištění a veškeré zákroky platit hotově. Pokud jste zdraví, což nikdo není navěky, pak je to ideální možnost. Ale jen takový rok s miminkem je už náročnější a v případě těžšího onemocnění, úrazu či operace...  

Pak by asi vznikalo velké množstvím humanitárních sbírek pro nejrůznější pacienty. Strašná situace, radši nemyslet.

Po pravdě jsem ráda, že máme systém pojištění takový, jaký máme. Zatím...

 

Ale zpátky k výpisu.

Na moje otázky odpověděl Jiří Suttner, tiskový mluvčí VZP ČR:

 

Částky v Kč, které jsou na přehledu uvedeny, jsou částky, které dostane lékař za ten daný úkon? Jsou to tedy jeho příjmy?
 

Ano, jedná se o úhrady zdravotní pojišťovny.    

 

V případě, že klient zjistí nějakou nepřesnost a nahlásí ji dle pokynů v "přehledu", jak pojišťovna tuto věc řeší? Mají lékaři nějakou povinnost vést si také přehled úkonů, nebo je to nedohledatelné....? 

Velmi oceňujeme, když se na nás klienti se zjištěnými nesrovnalostmi obracejí a ještě více si vážíme těch, kteří jsou ochotni zúčastnit se sepsání zápisu o zjištěných skutečnostech, podepsat se pod své oznámení pojišťovně a podílet se na kontrole - revizi - zjištěných nedostatků.
Pokud jsou prokazatelně zjištěny chybně účtované částky, pojišťovna je neuhradí, nebo, pokud již k úhradě došlo, započte je do dalších plateb tak, aby došlo k nápravě.
Jestliže však jde o vyšší částky a pojišťovna má podezření, že jde o protiprávní jednání, přistupujeme obvykle ke smluvním sankcím, ukončení smluvního vztahu nebo v odůvodněných případech k podání trestního oznámení. Spolupráce s pojištěncem je však klíčová. Lékaři jsou povinni vést zdravotní dokumentaci svých pacientů a záznamy o jejich zdravotním stavu, léčbě, léčebných prostředcích, vyšetřeních, předepsaných lécích a další informace jsou součástí této dokumentace. Ta podléhá kontrole revizních lékařů.

 

 

Jestli máte zájem zjistit, jaká částka odváděná do zdravotního pojištění se vám tímto způsobem vrací, pak není nic jednoduššího.

 

Reklama