Aby váš organizmus snesl nedostatek slunce i chlad a ubránil se nebezpečným bacilům, vyzbrojte ho vitaminy a minerály. Pokud jste ale vyloženým nepřítelem tabletek, pilulek, kapslí, prostě prášků všeho druhu, nezbývá vám, než je do sebe dostat jídlem. Což ovšem až tak nepříjemná varianta není, že?

 

Nebuďte „béčko“, radši si ho dejte

Jste vyčerpaná a trápí vás pocity úzkosti? To váš organizmus vysílá S.O.S. Chce vitaminy B a magnézium. Právě „béčka“ jsou totiž nejlepší obranou proti stresu. Najdete je třeba v takových mňamkách jako jsou čokoláda nebo sušené ovoce. Slušný důvod si zamlsat, viďte?

Balzám na nervy, vitamin B 1, se skrývá v mléce nebo ve vepřovém či kuřecím mase. Jeho brášku, vitamin B 6, zase najdete v hovězím. Ten posílí vaši imunitu a podílí se na syntéze hormonu dobré nálady, serotoninu. Dalším pomocníkem proti podzimním náladám je vitamin B 9. Obsahuje ho špenát. Tato „pozitivní kyselina“ vyrábí v našem těle adrenalin a dopamin, látky důležité pro mozek. Vzpomeňte na Pepka námořníka.

Aby byla sestava vitaminů úplná, neměl by v ní chybět B 12, který posiluje imunitu. Ten si dopřejete, když si dáte jatýrka.

 

Podzimní menu

Jakmile se noci prodlužují, je načase pozměnit jídelníček. Neměly by v něm chybět proteiny, železo a vitamin C.

Lékaři doporučují dát si hned ke snídani kousek masa a nebo vejce, sýr či libovou šunku, abyste do sebe hned po ránu dostala tolik potřebné bílkoviny. Proti pocitům tísně jsou zas vhodné potraviny, které obsahují lithium. Tento prvek vám dodá dobrou náladu. (Obsahují ho i léky, které psychiatři ordinují lidem trpícím depresemi.) Vy ho najdete v tučných rybách, obilovinách ale také v obyčejných bramborách.

Plné proteinů a železa, látek důležitých hlavně proti pocitům únavy, jsou červené maso, játra, tuňák a čočka. Ta navíc obsahuje hodně vlákniny, takže vás rychle zasytí.

 

Chřipka absolutně bez šance

Infekce útočí v momentě, kdy vašemu organismu dochází energie. To pak cítíte, že na vás leze chřipka spojená se střevními potížemi. Dobrým ochráncem proti téhle nepříjemné chorobě je vitamin C. Jeho pomocníky jsou vitaminy B 6 a B 12, ale také zinek. Ten totiž vaše rýma doslova nenávidí. Nejvíce zinku je v ústřicích a v dalších mořských plodech.

Bezkonkurenčně nejvíc „céčka“ obsahuje kiwi. (Ve sto gramech ovoce najdete 250 miligramů vitaminu.) Prim také hrají citrusové plody a zelená zelenina, například brokolice, zelí, paprika a nebo nať z petržele.

A když už jste chřipku prodělala, k vašemu zotavení dopomohou lehká jídla obsahující proteiny, tedy maso, ryby a také vařená zelenina a syrové ovoce.

 

 

Moudro pro zdraví od Ženy-in:

„Nejlepší lékaři jsou dr. Střídmý, dr. Klidný a dr. Veselý.“

Jonathan Swift

 
Reklama