Rodina

Poruchy učení u školní mládeže

Většina dětí nemívá vprvní třídě téměř žádné problémy sučením čtení, psaní ani počítání. Ale asi 4 % dětí mají vdůsledku drobné mozkové dysfunkce problémy se zvládnutím základních školních dovedností.
Tyto děti bývají velice často průměrně až nadprůměrně inteligentní, ale trpí specifickou poruchou učení.

Dítě se specifickou poruchou učení mívá problémy většinou vkonkrétním předmětu, nebo ve více sobě podobných předmětech. Takže například dítě, které má problémy sčeštinou a cizími jazyky, může vynikat vmatematice nebo kreslení.

Podle mezinárodní klasifikace nemocí rozlišujeme poruchy učení:
dyslexie – porucha schopnosti naučit se číst. Neschopnost rozlišovat a řadit správně písmenka, skládat je vcelek a umět je vyslovit.

dysgrafie – porucha psaní. Obtíže stvary písmenek a celková neobratnost písemného projevu. Po dysgrafikovi je problém cokoliv přečíst.

dysortografie – porucha pravopisu. Děti neumí správně naučená gramatická pravidla aplikovat do praxe. Chybí jim cit pro jazyk.

dyskalkulie – porucha počítání. Mají obtíže sčíselnou řadou, zaměňují pořadí číslic a mívají špatnou prostorovou orientaci.

Poruchy učení mají i další projevy než výše uvedené.

Diagnostikovat některou zporuch učení je možné až na začátku školní docházky, kdy se děti učí číst, psát a počítat, a teprve tehdy se u nich projeví odchylky. U některých případů lze ale možnou budoucí poruchu učení poznat už vpředškolním věku.
Každopádně platí to, že pokud je u dítěte podezření na některou ze specifických poruch učení, je důležité, aby bylo velice důkladně vyšetřeno na speciálním pracovišti.

Jak se učit?
Děti sporuchami učení potřebují velice individuální přístup a pochopení, jak ze strany rodičů, tak ze strany učitelů.
Doma je důležité, najít si na učení sdítětem čas, snažit se všechno vysvětlovat a procvičovat vpohodě a bez stresu. Děti potřebují také mnohem více času na pročtení zadání, na zpracování zadaného úkolu, na konečnou kontrolu.
Na děti se specifickými poruchami učení by měli brát ohled i učitelé ve školách. Zpraxe ale mnozí zvás vědí, že tomu často tak není.
Děti by měly být zkoušeny zučiva takovou formou, která jim působí menší obtíže.

Mnoho rodičů také neví, že v předmětech, vekterých jsou studijní výsledky poznamenány právě druhem poruchy učení, mohou být jejich děti hodnoceny slovně (během roku i na vysvědčení), a to nejen na základní škole, ale i při dalším vzdělávání.

Vkaždém případě však platí, že je velice důležitá spolupráce mezi rodiči, školou a dítětem.

 

Odborné informace načerpány zknih prof. Matějčka a speciální pedagožky Zdeňky Michalové.

Ve spolupráci sMgr. Bombikovou zPedagogicko-psychologické poradny Přerov zpracovala

   
09.10.2003 - Učení - autor: elly

Další příspěvky

Komentáře:

  1. [42] onohlo [*]

    má snad každé druhé dítě

    superkarma: 0 20.03.2013, 10:55:59
  2. [41] jithule [*]

    nemusela jsem řešit

    superkarma: 0 26.12.2012, 17:05:31
  3. avatar
    [40] hubajda [*]

    jeste tu schazi oliokalkulie nechapani poctu

    superkarma: 0 04.11.2012, 11:47:20

Další příspěvky

Z předchozí stránky:

  1. [39] Manheru [*]

    :-)

    superkarma: 0 20.07.2009, 21:55:55
  2. avatar
    [38] Ťapina [*]

    Dneska se těch dys- dětí vyrojilo nějak moc

    superkarma: 0 09.12.2003, 22:41:14
  3. avatar
    [37] Andula [*]

    Fifinka: můj táta taky a je mu taky skoro 70, já u sebe dřív pozorovala nějaké znaky leváctví a starší syn je levák, tchán taky přeučenej

    superkarma: 0 27.11.2003, 22:10:10
  4. [36] tventula [*]

    Naštěstí jsme tento problém řešit nemuseli.

    superkarma: 0 14.10.2003, 17:01:41
  5. [35] zindule [*]

    Tak s tímhle má zkušenosti moje kamarádka.

    superkarma: 0 11.10.2003, 17:16:10
  6. avatar
    [34] Fifinka [*]

    zemim: můj táta taky, ale je mu už je 70..

    superkarma: 0 10.10.2003, 23:23:51
  7. avatar
    [33] Gumídek [*]

    Mám to štěstí ,že se tyto vady našim dětem vyhnuli.

    superkarma: 0 10.10.2003, 18:33:11
  8. avatar
    [30] Sanofi [*]

    pajda: Proboha, leváka na praváka. To snad ani není možný Ale znáte to - učitelka je diagnóza a ne povolání

    superkarma: 0 09.10.2003, 16:44:14
  9. avatar
    [28] marcellina* [*]

    Ale jinak mne teda hoooodne zarazi, kolik deti tady ma takovou nejakou poruchu

    superkarma: 0 09.10.2003, 15:13:23
  10. avatar
    [27] marcellina* [*]

    U mne se asi dyslexie objevila az ted, kdyz pisu na pocitaci, tak furt zamenuju pismenka

    superkarma: 0 09.10.2003, 15:04:22
  11. avatar
    [25] mam-ča [*]

    pajda: Pajdo, jak jsi mohla dopustit, aby v dnešní době někdo přeučoval Tvého synka na praváka ? To se ještě dělá ? Co to bylo za „učitelku“ ?
    Já jsem měla tenhle problém v rodině, tchýně chtěla, aby kluci psali pravou, že „se na píšící leváky nemůže ani podívat…“. Tak jsem jí řekla, že mají dostatek jiných problémů, které je třeba řešit a že jim nějakým přeučováním nehodlám komplikovat život.
    Sami si vybrali, kterou rukou budou psát, a kupodivu – je to pravá, ačkoli téměř všechno ostatní dělají levou.
    Přeji Tvému synkovi, ať se mu všechno daří a nikdo mu nepřidělává problémy.

    superkarma: 0 09.10.2003, 14:36:40
  12. avatar
    [24] pajda [*]

    Agátka: bohužel...u mého syna to tak bylo...teprve na konci třetí třídy jsme se přeučovali zpátky na levou, protože pravou některá písmenka vůbec nezvládl. Chybí mi tady smajlík jistého rohatého zvířátka...a taky mi citelně chyběla možnost nechat tu dotyčnou vyhodit ze školství, protože jestli mě něco dokáže vytočit, tak jsou to podobní lemplové.

    superkarma: 0 09.10.2003, 14:02:19
  13. avatar
    [23] Agátka [*]

    pajda: to slyším poprvé, aby učitelka nutila psát leváka pravou rukou

    superkarma: 0 09.10.2003, 13:40:53
  14. avatar
    [21] pajda [*]

    qvetinkova: postoje učitelů bývají hodně zarážející - sama jsem padla na to, že neexistuje předpis, který by donutil učitelku k tomu, aby nechala leváka psát levou rukou...absolvovala jsem hodně vyčerpávající boj na dané téma.

    superkarma: 0 09.10.2003, 12:52:51
  15. avatar
    [19] pajda [*]

    Fifinka: asi jsem to napsala hodně nešikovně - chřipka se mnou dělá divy...LMD je záležitost nezralého nebo nesprávně funugjícího nervového systému a má ji diagnostikovanou poměrně hodně dětí. Dá se skutečně diagnostikovat mimo jiné i na EEG - i když EEG může být beze změn a přitom LMD je rozsáhlá (případ mého syna), ale i v takových případech ji lze diagnostikovat (kromě psychologického) neurologickým vyšetřením. Důsledným dodržováním určitých pravidel se asi jedna třetina dětí postupně úplně uzdraví - nervová soustava dozraje, jedna třetina se vadou vyrovná a naučí se s ní normálně žít a POUHÁ 1/3!!!! ponese důsledky po celý život. Bohužel současná praxe je taková, že řada rodičů (teď to nikdo neberte osobně) si usnadňuje práci tak, že požádá učitelku, aby všem ve třídě jasně dala najevo, že jejich dítě má LMD (míněno mezi dětmi - učitelé to samozřejmě ví všichni, ti jsou povinni to vědět) a pak vyžadují nesmyslné úlevy - nenošení domácích úkolů, naprostou volnost v době, kdy ostatní např. píšou písemku a podobně. Tím vlastně dítěti neskutečně komplikují život - dítě se se svojí vadou nenaučí žít a tím pádem se mnohdy dožaduje úlev a zvýšené pozornosti i tehdy, kdy podle všech objektivních vyšetření LMD odezněla a nervová soustava dozrála. Dalším - a bohužel smutným případem jsou děti, které mají špatné známky a přitom nemají LMD - rodiče jsou schopni udělat i nemožné pro to, aby se diagnóza "nějak" vymyslela... Na střední škole se s tím setkáváme - a setkáváme se i s tím, že rodiče vyžadují úlevy tam, kde to vůbec nedává smysl: např. za doporučenou metodu, jak pomoci dítěti s dysgrafií se považuje to, že dítě píše na notebooku, přitom část rodičů požaduje, aby jejich syn/dcera byli kvůli dysgrafii osvobozeni z práce na PC...tohle osvobození se dává z hlediska LMD z důvodů dyspraxie, což je úplně jiný typ vady. Omlouván se, že to píšu dost odborně, ale jinak to asi nevymyslím.

    superkarma: 0 09.10.2003, 12:31:30
  16. avatar
    [18] mam-ča [*]

    medved: O procenta jsem se nikdy nezajímala, ale LMD se vyskytuje ve zvýšené míře u nedonošených dětí, nebo tam, kde byly komplikace v těhotenství a při porodu. Dříve se to neřešilo, pokud navenek vypadalo dítě normálně, neříkalo se, že je dyslektik, dysgrafik apod. , ale že je blbej na čtení, psaní, atd. Já mám dokonce dojem, že je tam i kus dědičnosti, já jsem jako „prvňák“ psala zrcadlově, ale tehdy se to přičítalo přeučování „zatvrzelého leváka“.
    To, že se přišlo na to, že za to ty děti nemohou, to je záležitost tak posledních 15ti, 20ti let.

    superkarma: 0 09.10.2003, 12:06:05
  17. avatar
    [17] Andula [*]

    vlasta: musím se pajdy zastat, taky jsem se s tím setkala, že rodiče omlouvali dítě, že má LMD, i když nemělo. Anebo jiní tvrdili, že když má LMD je nadprůměrně intelegentní a učitelka to ne a ne poznat, přičemž to taky nebyla pravda - určitě ne každé dítě s MLD je nadprůměrně intelegintní.

    superkarma: 0 09.10.2003, 11:47:39
  18. avatar
    [16] Fifinka [*]

    medved: asi to spíš nebylo správně diagnostikováno..

    superkarma: 0 09.10.2003, 11:28:40
  19. avatar
    [15] Fifinka [*]

    Petitt: hele Petitt nevím..jaká další vyšetření chceš mít? EEG? To mu můžeš nechat udělat už teď, náš syn ho měl v předškolním věku dělané 2x.
    Syn má špatnou grafomotoriku a samozřejmě jsem s ním grafomotoriku cvičila již před nástupem do školy , čím dřív se začne napravovat, tím líp..ale třeba máte něco, co se pozná až v 1. třídě

    superkarma: 0 09.10.2003, 11:27:13
  20. avatar
    [14] medved [*]

    nevite nekdo jake je procento techhle poruch v populaci ? jak to tu tak ctu, tak mi prijde ze to ma kazde druhe dite
    driv se o tom vubec nemluvilo, tak nevim, jestli to fakt nebylo tak rozsireny nebo se to tutlalo...ze by to byla civilizacni choroba ?

    superkarma: 0 09.10.2003, 11:19:21
  21. avatar
    [12] Kocicka [*]

    moje sestra taky trpi dysgrafii a dyslexii,ale dle meho nazoru to je spise jeji lenost, jelikoz tyto vady se v lehke forme daji vypilovat! A taky čekala, že ji všude budou omlouvat, ale z gymnazia ji kvuli tomu vyhodili z jazyků. Já podle toho co vidim u ni timto trpim taky,ale kdyz to po me jeste nekdo druhy precte, tak se daji chyby najit a pc opravdu hodne vyresi.-)

    superkarma: 0 09.10.2003, 10:40:57
  22. avatar
    [11] mam-ča [*]

    Pro všechny, co mají doma dítě s LMD : Mám dva kluky s LMD. Žádné úlevy nikdy neměli, jen do školy šli skoro v osmi letech. Byli tak malí, že neunesli aktovku a měli i jiné zdravotní problémy. Psali vždycky děsně, o kreslení, které je nebavilo, ani nemluvím, mají navíc poruchu barvocitu. Přesto dnes úspěšně studují.
    V době, kdy začínaly PC, koupili jsme ho domů a kluci psali po dohodě se školou úkoly (referáty apod.) na počítači. Moc je to bavilo, zvláště, když dostali idiotský trest – napsat něco 100 x, jasně, že to napsali jednou a pak už jen kopírovali. Naučili se tak díky své „vadě“ mezi prvními s počítačem pracovat a učili to pak i učitele na ZŠ.
    A pozor ! Problém dyslektiků nemusí být jen neschopnost naučit se číst. Oni totiž někteří čtou normálně plynule, ale v hlavě si neoddělují jednotlivá slova, takže nechápou smysl přečteného.

    superkarma: 0 09.10.2003, 10:17:47
  23. [10] helip [*]

    Naštěstí má dcera žádnou z těchto poruch netrpí, akorát se neumí plně soustředit, vydrží u učení tak hodinku a konec.

    superkarma: 0 09.10.2003, 09:57:41
  24. avatar
    [9] Fifinka [*]

    pajda: No pajdi jak to myslíš s tím, že informace o zdravotním stavu jsou přísně důvěrné? Vůbec tomu nerozumím..a asi ani rozumět nechci..já taky nejsem nadšená z toho, že syn má LMD, že se to potvrdilo, ale vážně se s tím snažím něco dělat a nechci aby dostával lepší známky (u nás to je psaní-grafomotorika)..nebo jak to myslíš? Jako zdravotní stav - nemoce, nebo jak ?

    superkarma: 0 09.10.2003, 09:51:50
  25. avatar
    [8] Suzanne [*]

    Pajda: Jo a mám pocit, že i kdyby bylo patero rodičů, kteří chtějí "jen" usnadnit svému dítěti budoucnost (však ono se to stejně vyvrbí tak, jak má) a proti tomu jedno dítě, které potřebuje pomoc - kvůli tomu jednomu to celé stojí za to. Promiň, ale asi mě nadzdvihlo, že tvoje reakce poněkud bagatelizovala tenhle problém a byla hned první na ráně ... po všech těch nervech...

    superkarma: 0 09.10.2003, 09:45:37
  26. avatar
    [7] Suzanne [*]

    Pajdo, promiň, ale nesouhlasím. Všechno tkví v komunikaci a vzájemném vysvětlení. A zneužít LZE samozřejmě VŠECHNO, ale o tom, že papíry "něco stojí", jsem v životě neslyšela, to je

    Byla jsem dost dlouho učitelka, mám doma dysortografika, takže vím, o čem mluvím. Možná, že ses setkala s něčím zvláštním, jak už jsem řekla, VŠE LZE ZNEUŽÍT. Ale víš, Pajdo, taky jsem viděla pár inteligentních dětí ve zvláštní škole jenom proto, že nějaká "pančelka" odmítla uznat, že potřebují jiný přístup. Taky jsem viděla pár dětí, které skončily u psychologa. No - sama jsem k němu neměla daleko, když jsem se pokoušela vysvětlit učitelce svého syna, že není nejhloupější ve třídě, jak sama řekla před plnou třídou dětí, ale že potřebuje ind. přístup. Nepomohlo nic. Ale dala jsem ho do jiné školy. Dnes je v 6.tř., hapruje v češtině, ale z ostatních předmětů nosí jedničky a dvojky. Typycké pro tyhle děti.
    Rodiče, nezoufejte a bojujte! Zabedněné pančelky, běžte se

    superkarma: 0 09.10.2003, 09:41:31
  27. avatar
    [6] Žábina [*]

    Mladšímu synovi je 5let,jelikož byl předčasně narozený,určitě příští rok ještě do školy nepůjde a bojím se,že nějakou tu dys... určitě mít bude..Paměť má výbornou,ale třeba kreslení mu vůbec nejde,kreslí na úrovni 3letého děcka.

    superkarma: 0 09.10.2003, 09:28:48
  28. avatar
    [5] pajda [*]

    vlasta: obávám se, že se velice pleteš - dítě totiž ani nemusí vědět, že má papíry, protože ty jsou stejně jako každá informace o zdravotním stavu přísně důvěrné, ale pro rodiče je to důvod k tomu, aby dostávalo lepší známky a tím pádem mělo lepší vyhlídky do budoucna. Děje se to skoro pořád, ale uznávám, že zvenčí mimo školství do toho není moc vidět. Právě takové děti, jako máme my dvě doma, které LMD opravdu mají, na to pak doplácejí - a bezdůvodně.

    superkarma: 0 09.10.2003, 09:20:05
  29. avatar
    [2] piškotek [*]

    Ano máme doma syna s dyslexií. Počítat umí skvěle, ale číst to mu nejde. Je už v 6. třídě a pak když špatně přečte slovíčko v matematické úloze tak je tam chyba jak vrata. Čte každý den, ale pořád stejně, nebo mě se to tak zdá. Snad se to po pubertě změní.

    superkarma: 0 09.10.2003, 08:50:03
  30. avatar
    [1] pajda [*]

    Za sebe mám odbornou připomínku: jak děti, tak i rodiče téhle vědomosti často zneužívají a vím i o tom, že dobře napsané papíry na diagnozu LMD nejsou tak úplně zdarma...navíc je moderní požadovat lepší známky i u dětí, kterým nic není, a to na základě tvrzení "on to LMD určitě má, ale ta blbá psycholožka to ne a ne poznat" - věta, kterou jsem slyšela nejednou a na vlastní uši...

    superkarma: 0 09.10.2003, 07:24:40

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Náš tip

Doporučujeme