Rodina

Poruchy učení – seznámení s problematikou.

Ta je hezká. Dobře se vdá, a že se ve škole moc nenaučila, to jí nebude vadit.“
Takové věty jste možná někdy slyšeli z úst učitelů (někdy i psychologů), když jste s nimi hovořili o některých dívkách, u nichž byly diagnostikovány vývojové poruchy učení.
U chlapců byla relativizována jejich školní nedostatečnost poukazem na to, že se v některých manuálních zaměstnáních nevyžaduje náročnější vzdělání.

I někteří rodiče mají sklon k relativizaci a mají jen jedno přání, aby jejich dítě co nejdříve ukončilo školní docházku a celá rodina se už školou netrápila. Však život to srovná.
Ale život to nesrovná, naopak, dítě, které nezvládne ve škole základní dovednosti ve čtení, psaní a počítání, se s takovým handicapem bude v životě těžce vyrovnávat.

K těmto povrchním úsudkům dochází proto, že neschopnost číst a psát je nejen u nás, ale v každé společnosti tabuizovaným tématem.
Většinou se dnes předpokládá, že místo psaní dopisu může každý použít telefon, místo počítání kalkulačku. Informace se místo z knihy můžeme dozvědět z televize, videa či internetu. To však jsou všechno představy nezasvěceného člověka.

Čtení a psaní jsou vedle mluvené řeči hlavními informačními kanály ve školním vyučování i v denním životě.“  V posledním desetiletí se ve vyspělých státech Evropy a Ameriky mluví o rozšířeném funkčním analfabetismu.
Ukazuje se, že stále stoupá počet těch, kteří prošli výukou ve škole, ale jejich znalosti ve čtení a psaní jsou na tak nízké úrovni, že nejsou schopni přečíst si návod na použití běžných výrobků, jako je prášek na praní nebo polotovar určený k jídlu.
To však současně znamená, že také nejsou schopni obsluhovat podle psaného návodu stroje nebo zařízení, a musejí proto přijímat jen pomocné práce.

Dovednost číst a psát předpokládá, že se dítě naučí rozumět psanému textu a do písemné podoby převede slyšené slovo.
Potřeba komunikace je hluboko zakotvena v lidské psychice a její nesplnění nebo potlačení vede k závažným poruchám v duševním životě i v sociálních vztazích. Souvisí to s rolí řeči, která člověka nejnápadněji odlišuje od ostatního živého světa včetně primátů, jeho vývojově nejbližších příbuzných.

Nepochybně i matematické dovednosti jsou předpokladem toho, abychom se uměli orientovat v denním životě.
Případ jedné dívky, která procházela ZŠ s diagnózou dyskalkulie a na střední škole pak nebyla schopna používat násobilku, kterou se sice naučila zpaměti, ale jejímu smyslu nerozuměla. Když nakupovala, hlídala si při vracení peněz bankovky, a ani tehdy neměla jistotu, zda dostala nazpátek správně. Vrácené mince nebyla schopna sledovat vůbec.
Že ovšem matematické dovednosti nevyužíváme pouze při nakupování, je víc než zřejmé.
Již z toho, co jsme právě pověděli, plyne, že bychom nikdy neměli relativizovat školní neúspěchy dítěte v základních intelektových dovednostech, jako je čtení, psaní a počítání.

Abychom věděli o jaké poruchy učení se jedná, napíšu vám několik definic.
V české odborné literatuře není zcela sjednocena a jasně definována terminologie specifických poruch učení. Používá se výrazů vývojové poruchy učení (VPU), specifické poruchy učení (SPU) nebo specifické vývojové poruchy (SVP), ale to není podstatné. Mezi SPU patří :
1) dyslexie – obtíže ve čtení
2) dysgrafie – obtíže ve psaní
3) dysortografie – obtíže v používání gramatiky
4) dyskalkulie – obtíže v počítání
5) dyspraxie - obtíže při praktických činnostech atd..

Další okolnost, která nás vede k tomu, abychom se obírali otázkou SPU a jejich překonání, jsou obtíže při profesionálním zařazení dětí, které těmito poruchami trpí.
Když dítě se specifickými obtížemi v učení opouští školu, jeho starosti nekončí.
Tyto děti doufají, že na učilišti nebude taková konkurence a jejich školní nedostatky nebudou tolik nápadné. Mohou se domnívat, že se prosadí při praktickém vyučování, ale i to není jisté.
Mezi učiteli na SOU je jen málo těch, kteří se zabývají SPU a kteří by tedy mohli dítěti porozumět a pomáhat mu.
V některých větších městech přijímají osvícení ředitelé středních škol vědomě i některé děti s poruchami učení. Vědí, že je to perspektivní strategie, ale jsou to dosud ojedinělé případy. Nakonec stejně většina dětí s poruchami učení nastupuje do méně atraktivních učebních oborů.

Nepříznivým důsledkem potom je, že je jejich práce neuspokojuje, protože je intelektuálně neinspiruje. Jejich mentální potence není rozvíjena a takové děti si pak často nerozumí se svými spolužáky a později se svými spolupracovníky.
To je základní seznámení s SPU.
Ještě je třeba zmínit, že pokud takové dítě máte doma nebo i znáte, je třeba včas vyhledat pomoc odborníka z řad speciálních pedagogů.(tzn. nejlépe na začátku školní docházky).     

      
   
21.10.2003 - Učení - autor: Petra Marossyová

Další příspěvky

Komentáře:

  1. [52] onohlo [*]

    jo poruchu učení má teď kde kdo

    superkarma: 0 20.03.2013, 10:46:09
  2. avatar
    [51] hubajda [*]

    Gumídek — #47 ja take si to myslim

    superkarma: 0 04.11.2012, 16:41:44
  3. [50] martinaka [*]

    Pokud se chceme seznamovat, je dobré si najit portál jako osudová seznamka štěstí, tahle opravdu funguje.

    superkarma: 0 30.06.2011, 02:51:20
  4. avatar
    [49] Ťapina [*]

    tomas.: To je důvod, proč by asi ve škole bylo lepší slovní hodnocení, i když jinak se kloním spíš ke známkám.

    superkarma: 0 09.12.2003, 23:11:40
  5. [48] tventula [*]

    To už tady jednou bylo

    superkarma: 0 28.10.2003, 18:33:55
  6. avatar
    [47] Gumídek [*]

    Mám dojem ,že jsem tady nedávno podobný článek četla,nebo se mýlím?

    1. na komentář reaguje hubajda — #51
    superkarma: 0 23.10.2003, 21:39:59

Další příspěvky

Z předchozí stránky:

  1. avatar
    [45] Fifinka [*]

    Sama: jo, teď to píšu..Pajda mi ve vzkazíku slíbila, že napíše něco více konkrétního..

    superkarma: 0 22.10.2003, 00:05:01
  2. avatar
    [44] Fifinka [*]

    Já nevím..druhý článek prakticky na stejné téma během dvou týdnů?? Pajdo, kdy bude ten od Tebe?

    superkarma: 0 22.10.2003, 00:00:35
  3. avatar
    [43] Sama [*]

    nebylo to tady nedávno?

    superkarma: 0 21.10.2003, 23:58:41
  4. avatar
    [42] Vivian [*]

    zemim: netušíc, že máš dysortografii jsem tě někde sprdla za gramatiku, sorry

    superkarma: 0 21.10.2003, 21:53:55
  5. avatar
    [41] Vivian [*]

    21.10. 2003 - tomas.
    vika: no neco by se naslo. asi jako kazdy.

    proč jako každý? myslíš si, že každý je tak zamindrákovaný? podle sebe soudíš ostatní... to není nejchytřejší.

    superkarma: 0 21.10.2003, 20:14:16
  6. avatar
    [40] Vivian [*]

    tomas.: soudě dle tvých příspěvků jsem nabyla dojmu, že nemáš ani potuchy o tom, co je dyslexie a podobné poruchy...

    superkarma: 0 21.10.2003, 20:11:59
  7. avatar
    [36] Vivian [*]

    tomas., co ty jsi za blbečka? nějakej zamindrákovanej pošuk víš vůbec o čem je v článku řeč??

    superkarma: 0 21.10.2003, 16:20:47
  8. [35] Ronnie [*]

    když se na danou poruchu příjde včas, dá se toho spousta napravit... jde jen o kladný přístup k věcem...

    superkarma: 0 21.10.2003, 16:07:14
  9. avatar
    [31] pajda [*]

    Anai: tyhle děti NEMAJÍ vyšší IQ než ostatní - to není pravda. Poruchou učení může trpět kterékoliv dítě z celého spektra rozumových vlastností, IQ a poruchy učení spolu NESOUVISEJÍ...je to stejné, jako bys napsala, že všichni, kdo mají stejnou barvu očí jako Picasso musejí být vynikající malíři...obojí je do značné míry podmíněné geneticky.

    superkarma: 0 21.10.2003, 14:18:46
  10. [27] Anai [*]

    Já jsem dyskalkulik - přišla na to ovšem až moje kamarádka, profesorka matematiky, když mi bylo asi 35 let . Na střední škole se to projevovalo tak, že bylo prostě nemožné naučit mě účetnictví (nakonec mě nenechali propadnout) a matematiku jsem zvládala na 4 jen 2 soukromým učitelům, kteří mě doučovali několik let. Naštěstí se dá opravdu hodně věcí naučit zpaměti - a jako pokladní, účetní apod. bych se samozřejmě neuživila, tak dělám jiné věci - maturitu mám. Můj syn je zase dysortografik. Než to měl uznané oficiálně, hrozně jsme se natrápili s češtinou. Ovšem dnes je úspěšným skoroabsolventem gymnázia (max. 1 trojka) a chystá se na vysokou, stejně jako dcera mé kamarádky, velmi těžká dyslektička.... Článek vyznívá v tom smyslu,že tyhle děti mají maximálně na učňák! Naopak jsem četla, že mají vyšší IQ, než ostatní - důkazem jsou některé skvělé osobnosti v oblasti vědy a umění.

    superkarma: 0 21.10.2003, 13:58:17
  11. avatar
    [26] Žížala [*]

    No ale kdo je "normalni" ? Kdo se nauci pocitat za den, zta mesic nebo za pul roku ?

    superkarma: 0 21.10.2003, 13:58:15
  12. avatar
    [25] ValinaK [*]

    tomas: vždyť ona v reakci píše, že jejich mládě to má naučené a chyby nedělá, tak asi má ty 1 a 2 zaslouženě, ne?

    superkarma: 0 21.10.2003, 13:58:06
  13. avatar
    [23] ValinaK [*]

    agátka: já zas trpím dislogikokií

    superkarma: 0 21.10.2003, 13:51:04
  14. avatar
    [22] Agátka [*]

    Někdy si myslím, že mám dyspraxii.

    superkarma: 0 21.10.2003, 13:23:44
  15. avatar
    [20] ValinaK [*]

    a není to jenom tak, že se s tou poruchou člověk naučí žít?

    superkarma: 0 21.10.2003, 12:26:54
  16. avatar
    [19] pajda [*]

    Poruchy se s věkem mění, vyvíjejí se a jen asi 1% je má doživotně jako neměnné. Část dětí se navíc naučí s takovými poruchami žít. NENÍ ale v žádném případě pravda, že tyto děti se poznají podle vysoké inteligence - porucha učení může být u všech dětí, inteligence s ní nesouvisí! Diagnostika probíhá většinou až během 5 - 8 roku věku.

    superkarma: 0 21.10.2003, 11:41:54
  17. avatar
    [18] ValinaK [*]

    tomas: i dobrej švec se bude stydět za to, že neumí dobře číst a psát

    superkarma: 0 21.10.2003, 11:41:42
  18. avatar
    [14] ValinaK [*]

    žížala: s tím souhlasím, spratek zůstane spratkem s jakoukoli diagnozou. Mě jde fakt jen o tu školu.Disle.....k nemusí být zároveň hyperaktivní.Těm je radno se věnovat a ostatní - řezat, řezat

    superkarma: 0 21.10.2003, 10:16:18
  19. avatar
    [13] Žížala [*]

    Valina: přečti si casak Tyden z minulyho tydne, kolik hyperaktivních deti se laduje psychofarmakama na zklidneni.... za naseho detstvi to byly proste je "deti z divokejch vajec"

    superkarma: 0 21.10.2003, 10:07:20
  20. avatar
    [12] ValinaK [*]

    žížala: do takových extrémů to snad nejde, myslím, že jde fakt o to, aby i děti s problémy měly šanci na vzdělání.

    superkarma: 0 21.10.2003, 10:04:20
  21. [11] Kukačka [*]

    Dcera trpí dyslexií a díky tomu má problémy i v ostatních předmětech,nedokáže rychle přečíst a porozumět.Hodně tím trpí,protože se sama srovnává se svou sestrou,které jde studium výborně bez potřeby většího učení,kdežto ona se učí a výsledky tomu neodpovídají.

    superkarma: 0 21.10.2003, 10:03:09
  22. avatar
    [10] Žížala [*]

    Valina: lepší to možná je ale je to z bláta do louže... není to prostě normální lidská vlastnost že jsem třeba totálně levá na ruční práce ? To budou za chvíli nemocní i ti co třeba neuběhnou patnáctistovku pod sedm minut... Strašný...

    superkarma: 0 21.10.2003, 09:33:59
  23. avatar
    [9] ValinaK [*]

    žížala: furt je lepší, když poruchy označí za nemoc a snaží se děti "léčit", než když je označí za blbý a nikdo se jim nevěnuje.Blbec se přece pozná i podle jiných signálů, než že špatně čte.....

    superkarma: 0 21.10.2003, 09:28:53
  24. avatar
    [8] Žížala [*]

    To už si snad dělkají srandu ne s tou DYSPRAXIÍ ? Každej není nadanej pro všechno a dělat z toho hned zase další nemoc ? Tccc... každý druhý děcko je podle ODBORNÍKů nějaký dys, nebo má nějakou mozkovou dysfunkci nebo je hyperaktivní...ať jdou s těmahle závěrama fakt do háje!

    superkarma: 0 21.10.2003, 09:20:58
  25. avatar
    [7] Gabi [*]

    Doufám, že nás nic takového nečeká . Myslela jsem si, že už se na ZŠ v ČR přistupuje ke všem poruchám učení moderně, ale zkušenosti maminek jsou děsivé.

    superkarma: 0 21.10.2003, 09:19:48
  26. avatar
    [6] Aja [*]

    Proč chtějí školy každý rok potvrzení, že je dítě dys..., když je to vlastně na celý život? Je to jen umělá zaměstnanost psychologických center a školních poradců...?

    superkarma: 0 21.10.2003, 08:56:14
  27. avatar
    [5] šája [*]

    ValinaK: Těžko říct, většinou se to projeví už ve školce - nesoustředěností, roztěkaností, ale i vysokou inteligencí... Zkus zajít do pedagogicko psychologické poradny.

    superkarma: 0 21.10.2003, 08:53:41
  28. avatar
    [4] ValinaK [*]

    poznají se tyhle poruchy hned v první třídě, nebo to může nějakou dob u trvat? Máme syna ve třetí třídě a za číná se zhoršovat v češtin ě.

    superkarma: 0 21.10.2003, 08:33:24
  29. [3] helip [*]

    Má dcera je také dyslektička, naštěstí dnes už jsou pro tyto děti speciální třídy, takže prospívá s vyznamenáním.

    superkarma: 0 21.10.2003, 08:30:47
  30. avatar
    [2] šája [*]

    Můj muž je dyslektik, nepoznalo se to ve škole vůbec, byl na propadnutí. Kdyby s tím někdo něco dělal, mohl mít dnes vysokou školu, jenže jeho nepustili k maturitě z češtiny, smůla. Dnes se mu do toho nechce. Jen se děsím, aby to nepodědily děti

    superkarma: 0 21.10.2003, 08:22:47

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Výzkum žena-in.cz – téma bolest, horečka a nachlazení
Trápí vás exém? Zapojte se do testování RadioXar

Náš tip

Doporučujeme